• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۳-۲۵ - ۰۶:۰۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
«فرهیختگان» در گفت‌وگو با رئیس دانشگاه تربیت‌مدرس بررسی کرد

چالش‌های نخبگان؛ محور دیدار مدیران آموزش عالی با رئیس‌جمهور

هرکدام از وزرا و روسای دانشگاه‌هایی که در جلسه حضور داشتند نیز موضوعاتی ازقبیل خروج نخبگان از کشور و روش‌ها و شاخص‌هایی را که برای ماندن نخبگان در کشور لازم است، مطرح کردند.

چالش‌های نخبگان؛ محور دیدار مدیران آموزش عالی با رئیس‌جمهور

فاطمه طاری‌بخش، خبرنگار: سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور دوشنبه با جمعی از روسای دانشگاه‌ها دیدار کرد. وزرای علوم و بهداشت، رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری و روسای دانشگاه‌های بزرگ کشور ازجمله نفرات حاضر در این نشست بودند که به طرح دغدغه‌هایشان پرداختند. البته شاه‌بیت بحث‌های جلسه مسائل مربوط به نخبگان بود. رئیسی در این نشست، تحکیم ارتباط دولت با نخبگان را به‌عنوان مهم‌ترین مولفه مطرح کرد و از لزوم ایجاد سازوکارهای کارآمد برای شکل‌گیری یک رابطه موثر میان دولت و نهاد علم گفت؛ سازوکاری که به گفته او باید کاربردی و مساله‌محور بوده تا بتواند از توان علمی و پژوهشی مراکز دانشگاهی و نخبگانی برای حل مشکلات کشور استفاده کند. او تاکید کرده چنانچه ضعف و کاستی قانونی در مسیر برطرف‌کردن دغدغه‌های نخبگان کشور وجود دارد باید از طریق تدوین لایحه و تقدیم آن به مجلس شورای اسلامی پیگیری شود. در این نشست مقرر شد کارگروهی با محوریت مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری تشکیل شود تا با مشارکت دانشگاهیان و مقامات اجرایی، روش‌های مناسب عملی و سریع‌الوصول اجرایی برای بهره‌مندی بهتر از توان علمی و تحقیقاتی دانشگاه‌ها در دولت را ارائه و تحقق آنها را پیگیری کنند.

  بررسی مولفه‌های انگیزشی نقش‌آفرینی نخبگان در نشست با رئیس‌جمهور
 فرهاد دانشجو، رئیس دانشگاه تربیت‌مدرس در گفت‌وگو با «فرهیختگان» درباره محوریت مباحث مطرح‌شده در دیدار با رئیسی گفت: «جلسه بسیار واضح و شفاف بود. درخصوص مسائل و نکات مثبت و منفی‌ای که در بحث مدیریت دانشگاه‌ها و جذب نخبگان و جلوگیری از مهاجرت نخبگان، اساتید و دانشجویان وجود دارد، بحث کردیم. هرکدام از وزرا و روسای دانشگاه‌هایی که در جلسه حضور داشتند نیز موضوعاتی ازقبیل خروج نخبگان از کشور و روش‌ها و شاخص‌هایی را که برای ماندن نخبگان در کشور لازم است، مطرح کردند. همچنین بحث مسکن نخبگان و اساتید، خوابگاه متاهلی و مشکلات مالی دانشجویان دکتری در این جلسه طرح شد که رئیس‌جمهور نیز مطالب را با دقت گوش داده و از آن یادداشت‌برداری می‌کرد.»
دانشجو با تاکید بر اینکه تمامی روسای حاضر در جلسه به نحوه پشتیبانی از نخبگان اشاره کردند، افزود: «ورود به بحث نخبگانی باعث می‌شود تا بتوانیم از توان و ظرفیت علمی این افراد برای رشد و ارتقای کشور استفاده کنیم، درمقابل آنها نیز انگیزه بیشتری داشته باشند تا در کشور بمانند و به ایران خدمات علمی و فناورانه ارائه دهند. ازجمله مشکلاتی که باعث می‌شود دانشجویان و اساتید نخبه از کشور خارج شوند، مشکلات مالی مانند هزینه‌های مسکن و آزمایشگاه‌هاست. قطعا امروز آزمایشگاه‌های کشور نیاز به تجهیزات و بازسازی دارند؛ چراکه حداقل از این طریق می‌توانیم به انگیزه‌های علمی نخبگان جواب دهیم. به‌عبارت دیگر اگر نمی‌توانیم به انگیزه‌های مالی توجه کنیم، حداقل درباره انگیزه‌های علمی پاسخگو باشیم. به‌طور کلی در دیدار روز گذشته به مولفه‌های انگیزه‌ای که باعث می‌شود یک نخبه در کشور ماندگار شود و چگونه می‌توان آن را تقویت کرد، پرداخته شد.»

 راهکارهای مطالبات مطرح‌شده تا ماه آینده احصا می‌شود
رئیس دانشگاه تربیت‌مدرس افزود: «چنین جلسه‌ای که وزیر علوم، وزیر بهداشت، رئیس سازمان برنامه‌وبودجه، معاون فناوری ریاست‌جمهوری و رئیس سازمان اداره استخدامی را دور هم جمع کنند و چندین رئیس دانشگاه را نیز به این جمع اضافه کنند تا مسئولان مشکلات و معضلات‌شان را گوش دهند، وزرا و معاونان نیز موظف باشند که مشکلات را حل‌وفصل کنند؛ بسیار تاثیرگذار است. رئیس‌جمهور از مباحث بیان‌شده در جلسه بسیار حمایت کرد و معتقد بود مسائل مالی نباید برای نخبگان کشور وجود داشته باشد و درخواست تشکیل کمیته‌ای را داشت که در سه تا چهار ماه راه‌حل عملی برای به‌روزشدن امکانات آزمایشگاه‌ها و مشکلات مسکن اساتید و نخبگان پیشنهاد کند.»
دانشجو در توضیح بیشتر این کمیته بیان داشت: «رئیس‌جمهور دستور داد کمیته‌ای تشکیل شود و به مسائل به‌صورت فنی‌تر و با راهکار عملیاتی آن هم در سه یا چهار ماه بعد رسیدگی کند و جلسه دیگری در پایان این بازه زمانی داشته باشیم. این کمیته با حضور دو وزیر بهداشت و علوم، رئیس سازمان  برنامه و بودجه، رئیس سازمان استخدامی و دو تا سه نفر از روسای دانشگاه‌ها تشکیل خواهد شد. این افراد به درستی شاخص‌ها و مواردی را که باعث انگیزه برای نخبگان چه از لحاظ مالی و چه از لحاظ علمی است، مشخص می‌کنند و بعد از آن برای اقدام در این مسائل راهکار عملی پیشنهاد خواهند کرد تا درنهایت در جلسه‌ای با رئیس‌جمهور بررسی شود.»

 مسکن دانشگاهیان؛ محور دیگر مطالبات مدیران آموزش عالی
او افزود: «در این جلسه درباره مسکن اعضای علمی و خوابگاه‌های دانشجویی که باید با استانداردهای خوبی باشد مباحثی مطرح شد که رئیسی معتقد بود در این زمینه باید زمین‌هایی که دانشگاه‌ها در اختیار دارند را برای این کار آماده کنند و وزارت مسکن و شهرسازی نیز با سرمایه‌گذاری در این حوزه، بودجه مورد‌نیاز را تامین کند. یعنی زمین را دانشگاه بدهد و پول را وزارت مسکن بیاورد و مسکن نیز به مدت 30 تا 40 سال و به‌عبارت صحیح‌تر تا زمانی که عضو هیات‌علمی در دانشگاه مشغول است، در اختیار او قرار بگیرد تا استاد نیازی به اجاره مسکن در بیرون نداشته باشد. همچنین تاکید شد خوابگاه در اختیار دانشجویان نخبه قرار بگیرد تا بتوانند بر مسائل علمی تمرکز کنند.»

 تاکید رئیس‌جمهور درخصوص به‌روز کردن امکانات آزمایشگاه‌ها
دانشجو خاطرنشان کرد: «به‌روز کردن امکانات آزمایشگاه‌ها نیز موردتایید رئیس‌جمهور بود. درحقیقت خواسته‌های ما موردتایید ریاست‌جمهوری بود و قرار شد این خواسته‌ها به‌صورت عملی برنامه‌ریزی و پیشنهاد شود. نکته دیگر اینکه این جلسات نیز ادامه‌دار بوده و قرار است در جلسه آتی، نتیجه راهکارهای عملی به رئیس‌جمهور اعلام شود.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار