• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۳-۲۴ - ۰۵:۳۸
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
باگ‌های دفاعی تیم ملی که با بازی تدارکاتی هم برطرف نمی‌شوند

نگرانی از چپ و راست!

تیم‌ملی فوتبال ایران که در مسیر آماده‌سازی برای حضور در جام‌جهانی قطر با مشکلات زیادی مواجه است بالاخره اولین بازی تدارکاتی‌اش را انجام داد و برابر الجزایر(که برخی از ستاره‌هایش را به همراه نداشت) تن به شکست 2 بر یک داد.

نگرانی از چپ و راست!

مسعود خاموشی، خبرنگار: تیم‌ملی فوتبال ایران که در مسیر آماده‌سازی برای حضور در جام‌جهانی قطر با مشکلات زیادی مواجه است بالاخره اولین بازی تدارکاتی‌اش را انجام داد و برابر الجزایر(که برخی از ستاره‌هایش را به همراه نداشت) تن به شکست 2 بر یک داد. صدالبته که نتیجه در بازی‌های تدارکاتی اهمیت زیادی ندارد و مهم این است که بازیکنان در شرایط مسابقه قرار بگیرند و نقاط ضعف مشخص و برطرف شوند. با این حال نگاهی به مسابقات تیم‌ملی از زمان حضور دراگان اسکوچیچ در راس کار نشان می‌دهد که مرد کروات باوجود اینکه دستش در فاز تهاجمی به خاطر حضور بازیکنان کارآمد و سرشناس کاملا باز است در خط دفاعی هنوز نتوانسته مشکلات را برطرف کند. در کنار اینکه تیم‌ملی بازی‌های زیادی انجام نداده عدم اعتقاد اسکوچیچ به استفاده از بازیکنان جایگزین و اصرار به بازی دادن به برخی نفرات نشان می‌دهد حتی درصورت تعدد بازی‌های دوستانه هم چندان نباید به رفع نقاط ضعف دلخوش بود.
در خط دروازه طی یکی دو سال اخیر علیرضا بیرانوند و امیرعابدزاده گزینه‌های اصلی اسکوچیچ بوده‌اند که به تناوب درون دروازه قرار گرفتند و هرکدام نیز در مقاطع مختلف عملکرد قابل‌قبول یا نگران‌کننده داشته‌اند. اسکوچیچ اما در این مدت علاقه‌ای به استفاده از دیگر گلرها نشان نداده و اکنون نیز کسی نمی‌داند که در جام‌جهانی قرار است چه کسی دروازه‌بان اصلی تیم‌ملی باشد. این درحالی است که در جام‌جهانی قبلی علیرضا بیرانوند درحالی سه بازی قابل‌قبول انجام داد که در تمام مسابقات مقدماتی(به جز یک بازی که مصدوم بود و پیراهن شماره یک به سوشا مکانی رسید) گلر اصلی تیم ملی بود. شاید بازگشت دوباره‌اش به لیگ برتر بتواند این فرصت را برایش ایجاد کند که در جام‌جهانی قطر هم شماره یک ایران باشد و بعید است که مرد کروات بخواهد فرصت را به دیگر گلرهای ملی‌پوش مثل نیازمند و حسینی بدهد.
در خط دفاع میانی اسکوچیچ علاقه زیادی به استفاده از زوج حسین کنعانی‌زادگان و شجاع خلیل‌زاده نشان داده و احتمالا اگر تا مسابقات قطر کنار نرود همین دو بازیکن در ترکیب اصلی قرار خواهند گرفت اما نکته نگران‌کننده این است که مرد کروات در این مدت نشان داده که به سایر مدافعان میانی اعتقادی ندارد و به همین دلیل هم در تصمیمی عجیب از امید نورافکن در این پست بازی می‌گیرد، آن هم درحالی که این بازیکن به‌عنوان هافبک میانی یا مدافع چپ عملکرد بهتری از خود نشان داده است.
نگران‌کننده‌ترین پست‌ها اما به دفاع چپ و راست مربوط است که وضعیت متفاوتی دارند. در سمت راست خط دفاعی انتخاب اول اسکوچیچ صادق محرمی است که در لیگ کشور سرمربی تیم‌ملی بازی می‌کند و البته جزء نفرات اصلی دیناموزاگرب هم به‌شمار نمی‌رود. با این حال مرد کروات طی این مدت حاضر نشده به بازیکنان دیگری میدان بدهد و در غیاب محرمی هم دوباره تصمیم به استفاده از بازیکنان در پست غیرتخصصی‌شان گرفته و بازیکنانی مثل خلیل‌زاده، جعفر سلمانی و عارف غلامی را در سمت راست خط دفاعی به کار گرفت. این درحالی است که خیلی از کارشناسان معتقدند نفراتی مثل دانیال اسماعیلی‌فر، صالح حردانی و رامین رضاییان می‌توانند عملکرد بهتری نسبت به محرمی در تیم‌ملی داشته باشند اما حداقل تا الان اسکوچیچ از موضعش کوتاه نیامده و محرمی گزینه اول و آخر اوست. شاید به این خاطر که محرمی از حیث کارهای دفاعی یکی از بهترین ابزارهای موجود در دسترس است و در رقابت مقابل الجزایر با ثبت آمار 7 تکل موفق و 4 قطع توپ این موضوع را بار دیگر اثبات کرد اما این مدافع 26 ساله در پیاده کردن فرامین تاکتیکی یک مدافع راست در مواقع حمله ضعیف و پراشتباه عمل می‌کند و در لحظاتی که تیم قصد دارد از وضعیت دفاعی به شرایط هجومی تغییر وضعیت دهد با حرکات اشتباه تاکتیکی خود باعث ایجاد صدمه به حملات می‌شود.
در سمت چپ اما وضعیت تا حدی فرق دارد. مرد کروات طی این مدت از بازیکنان زیادی در این پست استفاده کرده و هنوز هم به یک انتخاب قطعی نرسیده است. احسان حاج‌صفی، امید نورافکن، میلاد محمدی و وحید امیری نفراتی هستند که بیشتر از سایرین در این پست به میدان رفتند و بعید است مرد کروات بازیکن دیگری غیر از این نفرات را برای دفاع چپ درنظر داشته باشد. با این حال خیلی‌ها ایراد می‌گیرند که بازیکنان باید در یک پست بازی کنند و تغییر مداوم پست‌ها روی کیفیت‌شان تاثیر می‌گذارد و شاید به همین دلیل است که نورافکن در بازی با الجزایر به‌عنوان مدافع میانی عملکرد بدی داشت و بعد که به سمت چپ خط دفاعی رفت علاوه‌بر ارسال یک پاس‌گل برای جهانبخش روی گل دوم حریف آفریقایی نیز مقصر اصلی بود. ضمن اینکه پست اصلی حاج‌صفی هم در تیم‌ملی مشخص نیست و احتمالا قبل از هر بازی خودش هم نمی‌داند که باید در سمت چپ خط دفاعی به میدان برود یا در مرکز میدان!
این سردرگمی در برخی پست‌ها و اصرار به استفاده از بازیکنان در پست‌های دیگر باعث شده تیم‌ملی اوضاع نگران‌کننده‌ای در خط دفاعی داشته باشد و بعید است که این مشکلات با انجام بازی‌های دوستانه متعدد هم رفع شود مگر اینکه سرمربی کروات تصمیم بگیرد تغییری در نگرش خود ایجاد کند.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار