• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۳-۲۴ - ۰۴:۱۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
دکتر طهرانچی:

کرسی‌های آزاداندیشی کلید تحول آموزش حافظه‌محور است

بنده و داوران این دوره از مسابقات، از قدرت بیان، استدلال و رویکرد شرکت‌کنندگان و همچنین بلوغ و رشدیافتگی دانشجویان در این کرسی‌ها شگفت‌زده شدیم.

کرسی‌های آزاداندیشی کلید تحول آموزش حافظه‌محور است

دکتر محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در اختتامیه دومین رویداد ملی رقابت تیم‌های دانشجویی در کرسی‌های آزاداندیشی دانشگاه آزاد اسلامی که عصر دیروز در سالن همایش‌های کتابخانه دکتر حبیبی واحد علوم‌وتحقیقات برگزار شد، با ابراز خرسندی از برگزاری دومین رویداد ملی کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: «از تمام همکاران و دانشجویان عزیز که بسیار قوی، مستدل، بلیغ و با یک روشمندی عقلی در این رویداد شرکت کردند، تشکر می‌کنم.»
وی با اشاره به بازدیدی که از برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه آزاد اسلامی داشت، گفت: «بنده و داوران این دوره از مسابقات، از قدرت بیان، استدلال و رویکرد شرکت‌کنندگان و همچنین بلوغ و رشدیافتگی دانشجویان در این کرسی‌ها شگفت‌زده شدیم.»
 دکتر طهرانچی به بحث کرسی‌های آزاداندیشی از منظر آموزش پرداخت و گفت: «نظام دانشگاه ما یک تحول را باید رقم بزند و آن تحول، تحول در آموزش است. این تحول شامل تحول از آموزش حافظه‌محور به آموزش عمیق، تعالی‌بخش، کاربردی و فایده‌محور است.»
وی با طرح این سوال که چگونه این تحول در آموزش رخ می‌دهد، گفت: «واضح است اگر صرفا با روش‌های قدیمی و تنها با تغییرات کوچک در نحوه ارائه درس پیش برویم، شاهد تحول نخواهیم بود. درواقع تکیه بر روش‌های قدیمی ما را به جایی نمی‌رساند و ما نیازمند روش‌های جدیدی هستیم که جوانان را برای ورود به عرصه‌های اجتماعی که انسان‌مدار، پیچیده و چندوجهی با شدت تحول بالاست، آماده کند.»
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه امروز فضای مجازی، اساسا آموزش را دگرگون کرده است، گفت: «در این فضا به دست آوردن اطلاعات برای دانشجو دیگر سخت نیست و ما نیازمند روش جدیدی هستیم. ما نمی‌توانیم با روش‌های سنتی این مسیر را طی کنیم. پس باید روش را عوض کنیم.»
 رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: «امروزه در فراگیری دسترسی به اطلاعات مشکلات گذشته وجود ندارد و همگان به‌راحتی با انبوهی از داده‌ها مواجه می‌شوند و به همین نسبت بی‌نهایت کلاس درس درمعرض افراد قرار دارد. در این فضا پادکست‌هایی نیز وجود دارند که فضای آموزشی را تسهیل کرده‌اند. فراگیری سهل شده و باید در این فضا قدرت درک و مشاهده دانشجویان را تقویت کنیم.»
دکتر طهرانچی تاکید کرد: «برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی، راه‌حل بسیار مناسبی برای تربیت دانشجویی است که می‌خواهد از آموزش حافظه‌محور به یادگیری تعالی‌بخش دست یابد. باید روشمندی، منطق یادگیری، منطق دسترسی به داده و منطق فکر کردن را به دانشجویان آموزش دهیم.»
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: «تحول در آموزش رخ نخواهد داد، مگر اینکه روش‌هایی مبتنی‌بر بیان، گفت‌وگو، تحقیق و خردورزی ارائه شود. آنچه در کرسی‌های آزاداندیشی اتفاق می‌افتد، یک تمرین درک و خردورزی و بیان موثر داشتن است.»
دکتر طهرانچی با تاکید بر اینکه ما یک حلقه گمشده در نظام آموزش عالی داریم و آن حلقه فکر کردن است، افزود: «در کنار علم‌آموزی، فکر کردن و خردورزی هم جایگاه خاص خود را دارد. درواقع کرسی‌‌های آزاداندیشی فرصت تفکر و یاد گرفتن چگونه فکر کردن است؟ امروز به‌عنوان یک معلم دانشگاه بیان می‌کنم که درست است مطالبه مقام‌معظم‌رهبری درخصوص کرسی‌های آزاداندیشی در گذشته به‌عنوان یک مطالبه بحق در عرصه فرهنگی دیده می‌شد، اما امروز این مطالبه، درمان نظام آموزشی ما از مدرسه تا دکتری است. باید به جایی برسیم که به جای ارائه مدرک، امتحان نهایی دانشجو، شرکت در یک کرسی آزاداندیشی باشد و دانشجو بتواند ممارست خود را که قدرت فراگیری، درک، خردورزی و بهره‌گیری از بیان است، انجام دهد.»

چهارمین جلسه کمیته تعامل دانشگاه و خانواده دانشگاه آزاد برگزار شد
چهارمین جلسه کمیته تعامل دانشگاه و خانواده دانشگاه آزاد اسلامی با حضور فرزاد جهان‌بین معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی، عاصمه قاسمی مشاور ریاست دانشگاه در امور زنان و خانواده و سایر اعضا برگزار شد.
جهان‌بین در این جلسه از تشکیل 263کمیته تعامل دانشگاه و خانواده در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در سراسر کشور خبر داد و گفت: «این کمیته‌ها پایگاه محکمی برای برنامه‌ریزی و سیاستگذاری در حوزه خانواده بوده و لازم است در زمینه تثبیت و تقویت این کمیته‌ها اقدامات لازم صورت گیرد.»
در ادامه این جلسه قاسمی گزارشی از مسائل مهم حوزه دانشگاه و خانواده با توجه به پژوهش‌ها و مطالعات انجام‌گرفته ارائه کرد.
برنامه‌ریزی معاونت توسعه درخصوص اختصاص کمک‌هزینه اقلام کارکنان دارای فرزند زیر دوسال و اقدام جهت ایجاد مهدهای‌کودک در واحدهای دانشگاهی با هدف ارائه خدمات رفاهی و حمایتی برای اعضای هیات‌علمی، کارکنان و دانشجویان دارای فرزند در سنین مهد توسط دفتر امور زنان و خانواده ازجمله مصوبات این جلسه بود.

روسای ۶ سرای نوآوری تعیین شدند
بررسی صلاحیت روسای پیشنهادی 6سرای نوآوری در دستورکار کمیته برنامه‌ریزی و هماهنگی سراهای نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی قرار گرفت.
در این جلسه که با حضور قباد بهزادی‌پور مدیرکل سراهای نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد با ریاست ماریا خسروی در سرای نوآوری صنایع خلاق و فرهنگی واحد شیراز، احمد مصلی‌نژاد در سرای نوآوری فناوری‌های برق، ارتباطات و اطلاعات واحد شیراز، حمیدرضا جوانمرد در سرای نوآوری بذر و نهاده‌های گلخانه‌ای واحد مجلسی، حمیدرضا عابدینی در سرای نوآوری کاشی و سرامیک واحد میبد و طرلان فرهوش در سرای نوآوری صنایع و امنیت‌غذایی واحد شبستر موافقت شد.

تایید ۷ طرح در شورای اقتصاد دانش‌بنیان دانشگاه آزاد کرمانشاه
7طرح از مجموع ۹طرح ارائه‌شده در دومین جلسه شورای اقتصاد دانش‌بنیان و سرمایه‌گذاری دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمانشاه مورد تایید اعضا قرار گرفت.
دومین جلسه شورای اقتصاد دانش‌بنیان و سرمایه‌گذاری دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمانشاه در سال۱۴۰۱ با حضور فرهاد گل‌محمدی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان و ریاست شورا، جهانبخش شکری رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان، رئیس هیات مدیره گروه صنعتی شکری و عضو دائم شورا، آرش بوچانی، افشین غنی‌زاده، افشین زین‌الدین، عزیزالله رحمتی، فرشید نمامیان، فرهاد سلیمی و یزدان نصرتی به‌عنوان عضو دائم شورا در سالن جلسات این دانشگاه برگزار شد.
در این جلسه مسائل و موضوعات مهم مورد بررسی قرار گرفت و ۹طرح ارزیابی شد که مجریان از طرح‌های خود دفاع کردند. ازجمله این طرح‌ها، طرح مرکز طراحی و ساخت مجسمه، طرح کلینیک آموزش در صنعت، طرح آموزش در زمینه خانواده، طرح آموزش و مشاوره در زمینه صنعت ساختمان دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه و طرح‌های کلینیک‌های حقوق، حسابداری و روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کنگاور مورد تایید قرار گرفت.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار