• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۳-۲۱ - ۰۶:۲۹
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۲
  • 1
  • 0
مدیرمسئول روزنامه سازندگی در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

برای اداره کشور نیاز به حضور جناح‌های مختلف سیاسی داریم

آقای سیدعباس صالحی سرپرست جدید موسسه اطلاعات متناسب با مشی این موسسه فردی معتدل است. صالحی پیش از این نیز سال‌ها مجله حوزه را اداره کرده است، ایشان می‌تواند در اداره روزنامه اطلاعات توازن را برقرار کند، به نحوی که هم تفکرات چپ را پذیرا باشد و هم معتدل باشد. به همین جهت به نظر من او انتخاب خوبی برای مدیریت موسسه اطلاعات است.

برای اداره کشور نیاز به حضور جناح‌های مختلف سیاسی داریم

با سیدافضل موسوی، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی پیرامون انتصاب سیدعباس صالحی به نمایندگی ولی‌فقیه در موسسه و روزنامه اطلاعات به گفت‌وگو نشسته‌ایم. متن این مصاحبه در ادامه از نظر شما می‌گذرد.

آقای دعایی مدیرمسئول پیشین روزنامه اطلاعات از چهره‌های سرشناس چپ سنتی و اعتدالی در کشور بودند، بعد از رحلت ایشان مقام‌معظم‌رهبری، سیدعباس صالحی را که یکی دیگر از چهره‌‌های اصلاح‌طلب و اعتدالی هستند به نمایندگی ولی‌فقیه در موسسه اطلاعات منصوب کردند. نظر شما در این رابطه چیست؟ و فکر می‌کنید این انتصاب چه پیامی می‌تواند داشته باشد؟
سه روزنامه‌‌ کیهان، اطلاعات و جمهوری اسلامی طی دهه‌های گذشته همواره ثبات مدیریتی را تجربه کرده‌اند. ثبات مدیریتی باعث شده است کارکنان این روزنامه‌ها نیز سال‌ها با یک طیف فکری و فرهنگی مشخص کار کنند. در چنین شرایطی قاعدتا باید مدیر این روزنامه‌ها متناسب با وضعیت فکری حاکم بر کارکنان انتخاب شود تا کارکنان روزنامه در آینده نیز بتوانند به کارشان ادامه دهند.
 اگر فردی برای مدیریت روزنامه انتخاب شود که به لحاظ فکری با بدنه مجموعه اختلاف‌نظر داشته باشد، همه کارکنان استعفا می‌دهند و می‌روند و به جای آنها، کارمندان جدید باید استخدام شوند که خود این مساله صورت خوشی ندارد. بنابراین بهتر است به همین روش کنونی در آینده هم این روزنامه‌ها مدیریت شوند، اطلاعات از قدیم روزنامه معتدلی بوده است و کیهان نیز روزنامه‌ای متعلق به اردوگاه راست افراطی است، آقای سیدعباس صالحی سرپرست جدید موسسه اطلاعات متناسب با مشی این موسسه فردی معتدل است. صالحی پیش از این نیز سال‌ها مجله حوزه را اداره کرده است، ایشان می‌تواند در اداره روزنامه  اطلاعات توازن را برقرار کند، به نحوی که هم تفکرات چپ را پذیرا باشد و هم معتدل باشد. به همین جهت به نظر من او انتخاب خوبی برای مدیریت موسسه اطلاعات است.

با انتصاب سیدعباس صالحی به نمایندگی ولی‌فقیه در موسسه اطلاعات ثابت شد مشی رهبری نگه داشتن سلایق سیاسی در کنارهم است. این اقدام ایشان چه تاثیراتی می‌تواند در کشورداری داشته باشد؟
رهبری باید در مشی خود به دنبال نگه داشتن سلایق در کنارهم باشند زیرا ایشان فقط متعلق به گروه‌های سیاسی راست و چپ نیستند، بلکه رهبری متعلق به همه اقشار جامعه است. به نظرم انتصاب سیدعباس صالحی توسط ایشان به نمایندگی ولی‌فقیه در موسسه اطلاعات اقدام مدبرانه‌ای بود تا هم جناح راست پایگاهی داشته باشد و هم جناح چپ.

در شرایط سیاسی کشور عده‌ای معتقد به یکدستی‌اند. عده‌ای دیگر نیز به دنبال سوءاستفاده از تنوع سلایق سیاسی موجود در کشور هستند، این دسته از افراد با توجیه لزوم تنوع سلایق در کشور به سمت کارهای رادیکالی و خارج از قانون می‌روند. از نظر شما مرزبندی با این 2 طیف چگونه باید باشد تا هم در کشور تنوع سلایق داشته باشیم و هم از آن سمت دچار افراط و تفریط نشویم؟
کشور با یک جناح اداره نمی‌شود. در تمام دنیا هم همین‌طور است، هر حزبی که رقیب نداشته باشد نمی‌تواند به درستی کشور را اداره کند، درست مانند زمان طاغوت که کشور تک‌حزبی بود و شاه هم می‌گفت هرکس که نمی‌خواهد عضو حزب رستاخیز شود، خاک ایران را ترک کند. لذا بنا به دلایل گفته شده خود امام خمینی(ره) هم اجازه نمی‌داد کشور تک جناحی باشد، از این رو در زمان حیات ایشان شاهد موافقت امام خمینی(ره) با انشعاب مجمع روحانیون مبارز از جامعه روحانیت مبارز بودیم. در آن زمانی که این انشعاب رخ داد من جوان بودم و تعجب کردم، امام با وجود مشی وحدت‌گرایی که دارند چگونه اجازه به انشعاب مجمع روحانیون مبارز از جامعه روحانیت مبارز داده‌اند؟ تا اینکه آقای کروبی آمدند و گفتند امام خود اجازه به انشعاب داده‌اند. سال‌ها بعد از این انشعاب وقتی مطالعات سیاسی‌ام بالا رفت فهمیدم، اتفاقاتی چنین لازم است. در کشورهای دیگر نیز اگر حزبی رقیب نداشته باشد، خودشان برای خودشان رقیب درست می‌کنند و حتی در این مسیر کمک مالی نیز به رقیب‌شان می‌کنند، زیرا وجود رقیب باعث اصلاح مسیر می‌شود، در ایران هم شرایط همین‌طوری است، تکثر سلایق هم برای رهبری خوب است هم برای مردم و هم برای اداره صحیح کشور. درنظر گرفتن تنوع سلایق در انتصاب نماینده ولی‌فقیه در روزنامه اطلاعات رخ داده ‌‌است، جاهای دیگری که تنوع سلایق درنظر گرفته نمی‌شود نقص است، همه باید در کشور امکان فعالیت داشته باشند. جناح چپ وجناح راست در رقابتی که با هم دارند نباید تلاش‌شان معطوف به حذف دیگری از میدان باشد. بلکه به جای آن جناح سیاسی باید براساس خدمت کردن بهتر به مردم با یکدیگر به رقابت بپردازند، تا مردم نیز به آنها روی آورند، بنابراین از نظر من معنای رقابت بهتر خدمت کردن به مردم است، نه تخریب یکدیگر.

این تکثر سلایق باید در چهارچوب قانون باشد؟
بله، در این شکی نیست، قانون نوشته نشده ‌است که آن را نادیده بگیریم و بگذاریم سر تاقچه، قانون نوشته شده است که به آن عمل کنیم، زیرا اگر قانون‌گرایی نباشد هرج و مرج در کشور به وجود می‌آید.

در این رابطه بیشتر بخوانید:

حافظ تکثر سیاسی (لینک)

انتصاب صالحی، تکمیل‌کننده موضع‌گیری و سخنرانی 14خرداد رهبری بود (لینک)

پذیرش تکثر سلایق سیاسی راه حل مشکلات کشور است (لینک)

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۲

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

میکائیل دیانی، فعال فرهنگی:

ترمیم شکاف‌ها؛ اولین ماموریت پزشکیان

محمدامین ایمانجانی، مدیر مسئول؛

پروژه مدد به مسعود پزشکیان

مهدی خانعلی‌زاده، پژوهشگر سیاست خارجی:

آقای پزشکیان! این شما و این جهان واقعی

محمدرضا کردلو، فعال فرهنگی:

آری، اینچنین است برادر!

در مناظره ۲ به ۲ نامزدهای ریاست‌جمهوری مجری با سوالات صریح و به‌جا بحث را داغ کرد؛

تنها ستاره مناظره

محمد زعیم‌زاده، سردبیر: 

کلید انتخابات در دست مرددها

پرویز امینی، استاد دانشگاه:

مرددین؛ سرنوشت‌سازان انتخابات چهاردهم

پیام پیغام‌های انتخاباتی؛

چرا تحریم انتخابات شکست خورد؟

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

بازگشت به راهبرد مشارکت حداکثری

«اگر دفاع ما نبود، حمله ایران به اسرائیل ویرانگر می‌شد»؛

اعتراف بایدن

سیدجواد نقوی، خبرنگار فرهیختگان؛

‌نوبل خون

حمید ملک‌زاده، پژوهشگر اندیشه‌های سیاسی:

مقاومت؛ روح پایدار انقلاب اسلامی ایران

سیدجواد نقوی، خبرنگار فرهیختگان:

عجب کشور قانون‌مداری!

صادق امامی، عضو شورای سردبیری:

در مسیر تحول

7 نکته از دیدار رمضان 1403 رهبر انقلاب با دانشجویان؛

پای درس جامع‌نگری در خانه پدری

جیش‌العدل به نیابت از تل‌آویو دست به عملیات تروریستی زد؛

تروریست‌های توسعه

سیدحسین امامی، خبرنگار اندیشه سیاسی:

نقدی بر ایده پایان دین در یک کتاب

جعفر درونه، تحلیلگر سیاسی:

دو روی یک انتخابات

عباسعلی کدخدایی، عضو شورای نگهبان:

من رای نمی‌دهم!

جعفر درونه، پژوهشگر سیاسی:

نقطه عزیمت به‌‌سمت مشارکت حداکثری

درباره نامه 110 اصلاح‌طلب مشارکت‌جو؛

نه به خاتمی، سلام به واقعیت

محمد قائمی‌راد، پژوهشگر هسته مکتب امام خمینی(رحمه‌الله) مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع):

از «خواص و عوام» تا «خاصه و عامه» در اندیشه رهبری

درباره جوانب مختلف ردصلاحیت روحانی

او باید در انتخابات شکست می‌خورد

مرتضی قاضی، نویسنده:

صادق الوعد

آرزویی که بستر آن فراهم نیست؛

تمایل به شیوه‌های کنترلگری نوین

سرباز روح الله رضوی؛ فعال رسانه ای:

الجزیره و آفریقای جنوبی؛ جای ایران را نخواهد گرفت

محسن فایضی؛

چقدر بی انصاف‌اند

نگاه سطحی اپوزسیون سلبریتی؛

این جهل نیست خیانت به تاریخ و انسانیت است

سیدجواد نقوی، خبرنگار؛

بحران‌زدگی برندینگ برهانی

در حاشیه اظهارات جدید وزیر سابق خارجه؛

تاریخ را با تراژدی‌هایش بخوانید

کنشگران سیاست و نوار باریک انسانیت؛

در آینه فلسطین به خودتان نگاه کنید

وقایع نقش جهان و مصائب توییتری شدن سیاست

سانتی‌مانتال‌ها مشغول کارند

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار