• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۳-۲۱ - ۰۶:۰۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان کردستان در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

صنعت از ایده‌های دانش‌بنیان برای تحرک بیشتر استفاده کند

دانشگاه آزاد اسلامی در 40 سال گذشته در قسمت‌های مختلف آموزشی و پژوهشی بستر مناسبی را برای حضور جوانان و تحصیل‌شان فراهم کرده است. امروز تلاش‌های این دانشگاه به ثمر رسیده و ما شاهد نتایج آن در نمایشگاه عصر امید بودیم.

صنعت از ایده‌های دانش‌بنیان برای تحرک بیشتر استفاده کند

مریم طیبی‌نظری، خبرنگار: صنایع خلاق فرهنگی، هنری و گردشگری یکی از محورهای رویداد عصر امید دانشگاه آزاد اسلامی بود که چندی پیش در تهران برگزار شد. دانشگاه آزاد استان کردستان از استان‌های فعال و حاضر در این رویداد بود که با تکیه بر توانایی‌های بومی خود دستاوردهای مختلف و متنوعی را در عرصه‌ صنایع خلاق ارائه کرده بود. «فرهیختگان» در گفت‌وگو با قباد میمنت‌آبادی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی کردستان و واحد سنندج ابعاد فعالیت‌های این استان در حوزه صنایع خلاق را بررسی کرده که در ادامه می‌خوانید.

  رویداد عصرامید ثمره تلاش 40 ساله دانشگاه آزاد
قباد میمنت‌آبادی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان کردستان درخصوص رویداد عصر امید گفت: «دانشگاه آزاد اسلامی در 40 سال گذشته در قسمت‌های مختلف آموزشی و پژوهشی بستر مناسبی را برای حضور جوانان و تحصیل‌شان فراهم کرده است. امروز تلاش‌های این دانشگاه به ثمر رسیده و ما شاهد نتایج آن در نمایشگاه عصر امید بودیم.»
او ادامه داد: «دانشگاه آزاد به سمت دانشگاه نسل سوم و چهارم که دانشگاه‌های کارآفرین و مهارت‌محور است، پیش می‌رود. طبیعتا دانشگاه با برگزاری رویداد گام دوم توانست بضاعتی که در این سال‌ها جمع کرده است را دراختیار بخش‌های مختلف برای ایجاد تحول در نظام علمی، فرهنگی و صنعتی قرار دهد. همچنین در زمینه تربیت اجتماعی جوانان هم موثر بوده است؛ چراکه بستری را فراهم کرده تا جوانان بتوانند با بهره‌گیری از امکانات پژوهشی و آموزشی و با تکیه بر توانمندی‌های خاص فرهنگی خود شرایط را برای بالابردن سرعت اشتغالزایی ایجاد کنند و نکته مهم این است که این رویداد و این نمایشگاه توانست این بستر را فراهم کند.»

  شرکت‌کنندگان کردستانی رویداد براساس آمایش محلی انتخاب شدند
میمنت‌آبادی با اشاره به کلیت رویداد گفت: «در این رویداد سه‌هزار شرکت‌ دانش‌بنیان و استارتاپ و خلاق فناور دورهم جمع شدند که طبیعتا زمینه انتقال تجربه بود. درکنار هم بودن اینها یک سیستم متمرکز و منسجمی را برای ارائه خدمات به جامعه ارائه می‌دهد. استان کردستان هم با حضور بیش از 50 ایده و شرکت خلاق و فناور و زیرساخت توانسته گامی را در همراهی با سایر بخش‌های کشور و سایر واحد‌های دانشگاه آزاد اسلامی بردارد.»
او درخصوص تعداد تیم‌های شرکت‌کننده کردستان گفت: «در ابتدا 89 تیم برای حضور در این رویداد معرفی شدند. با بررسی‌های صورت‌گرفته بخشی از اینها شرایط حضور در نمایشگاه را نداشتند و بخشی هم خودشان نتوانستند آمادگی حضور در تهران را فراهم کنند، درنتیجه با 50 تیم در این رویداد شرکت کردیم. با توجه به اینکه تکیه دانشگاه آزاد به زیست‌بوم محلی است و به استناد آمایش محلی که انجام گرفته است، ماهم به همان سمت رفته‌ایم. درنتیجه شرایطی را فراهم کردیم تا ایده‌ها و شرکت‌ها و صنایعی که توانمندی‌شان مختص به شهرستان کردستان است، در نمایشگاه حضور پیدا کنند.»

  عــصر امــید مـــوثر در هــم‌افزایی واحـــد‌های دانشگاهی
رئیس دانشگاه آزاد استان کردستان با تاکید بر تاثیر این نمایشگاه در هم‌افزایی واحدها و شرکت‌ها گفت: «امروز تحولی درجهان صورت گرفته که صنایع باید گامی نو و جدید در عرصه فعالیت اقتصادی و اجتماعی بردارند. از این‌رو نیاز دارند به ایده‌های نو و بدیع برای اینکه از تحولات و نظام رقابتی جهانی جا نمانند. بنابراین باید این هم‌افزایی و تعامل صورت گیرد. طبیعتا شرکت‌ها و کارخانه‌های تولیدی و صنایع هم می‌توانند زمینه رشد بیشتری را برای شرکت‌های دانش‌بنیان فراهم کنند. حضور این دو بخش درکنار هم می‌تواند به‌هم کمک کند و نیروهای خلاق و فناور ما از تجربه‌ای که در خدمت صنعت است، بهره ببرند و هم صنعت ما از ایده‌های دانش‌بنیان برای تحرک و سرعت بیشتر استفاده کنند.»
وی درخصوص طرح پویش و حمایت صنایع از دانشجویان و طرح‌هایشان در دانشگاه آزاد اسلامی واحد کردستان گفت: «این برنامه‌ای است که دانشگاه آزاد در این زمینه گذاشته است، طبیعتا همه ما موظفیم در همان مسیر حرکت کنیم و در مسیر پویش هم زمینه‌سازی کرده‌ایم تا بستر ارتباطی مناسب بین دانشگاه و صنعت را فراهم کنیم تا جوانان منطقه ما هم از حرکت و تحولی که در کشور است جا نمانند. بستر کار ایجاد شده تا ما بتوانیم ثمره این حضور در سال‌های بعد را ببینیم.»

  دانشگاه آزاد استان کردستان به‌دنبال تقویت ظرفیت گردشگری، فرهنگی و صنایع‌دستی
میمنت‌آبادی با‌اشاره به ظرفیت‌های بومی استان کردستان اظهار داشت: «استان کردستان استانی است که مقام‌معظم‌رهبری در سال 88 و طی سفری که به این استان داشتند تحت‌عنوان استان فرهنگی معرفی کردند و توانمندی‌های خاصی در عرصه فرهنگی به‌ویژه صنایع‌دستی و گردشگری دارد. امروز واحدها و مراکز رشد با توجه به ظرفیت بالای این استان به‌دنبال ایجاد تحول در این عرصه کنار سایر بخش‌ها هستند تا استان کردستان نیز در این عرصه خوش بدرخشد.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار