• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۳-۱۹ - ۰۳:۱۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0

گرم همچون قصه‌های جنوب

جنوب ایران با همه رنگارنگی‌ و نقوش مستعدی که در لایه‌های اجتماعی‌اش دارد، واجد ویژگی‌هایی است که این فضا را واجد ویژگی‌های روایی و تماشایی می‌کند.

گرم همچون قصه‌های جنوب

سیدمهدی موسوی‌تبار، خبرنگارگروه فرهنگ: آثار زیادی در سینمای ایران شاهد هستیم که با توجه به خصوصیات اقلیمی و بومی نواحی مختلف کشورمان ساخته شده‌اند. این‌که بستر روایت کجا باشد و چه قصه‌ای از دل این بستر روایی بیرون بزند، نه‌تنها متاثر از خلاقیت و هنر فیلمساز است بلکه برآمده از این است که نقطه عزیمت آن قصه از کدام نقطه و جایگاه بوده است؟ جنوب ایران با همه رنگارنگی‌ و نقوش مستعدی که در لایه‌های اجتماعی‌اش دارد، واجد ویژگی‌هایی است که این فضا را واجد ویژگی‌های روایی و تماشایی می‌کند. آنچه می‌خوانید تنها بخشی از تلاش سینماگران ایرانی برای نمایشی گرم از جنوب ایران است.

ستاره جنوبی تقوایی

فیلم «ناخدا خورشید» یکی از مهم‌ترین پیوندهای ادبیات و سینما در دنیای تقوایی محسوب می‌شود؛ اقتباسی آزاد از رمان «داشتن و نداشتن» اثر ارنست همینگوی و فیلمی که خیلی از سینمادوستان آن را یکی از بهترین آثار تاریخ سینمای ایران می‌دانند. فیلم ناخدا خورشید، داستان ناخدای یک لنج بارکش را در جنوب ایران روایت می‌کند که گروهی شرور می‌خواهند او را وادار کنند آنها را به آن‌سوی آب‌ها ببرد؛ حادثه‌ای که مسیر زندگی ناخدا را عوض می‌کند. فیلم از همان زمان اولین نمایش در جشنواره فیلم فجر با واکنش‌های مثبت منتقدان روبه‌رو و نامزد هفت جایزه از این جشنواره شد. هرچند درنهایت تنها ۲ جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد و بهترین بازیگر نقش مکمل مرد به این فیلم رسید. فیلم ناخدا خورشید از روز ۶ آبان ۱۳۶۶ روی پرده رفت و به فروش قابل‌توجهی دست نیافت؛ اما به‌مرور جایگاه برجسته‌ای نزد سینمادوستان به‌دست آورد و به‌عنوان یکی از قله‌های سینمای پس از انقلاب شناخته شد. خیلی‌ها فیلم ناخدا خورشید را نمونه‌ای شاخص و قابل‌تدریس از ساختار کلاسیک، چه در داستان‌گویی و چه در اجرا قلمداد می‌کنند؛ اثری که نشان‌دهنده اوج تسلط تقوایی بر الگوهای داستان‌گویی و کارگردانی است. شیوه شخصیت‌پردازی فیلم، بهره‌گیری دقیق از قواعد کلاسیک فیلمنامه‌نویسی و استفاده هوشمندانه از برخی قواعد اجرایی همچون عمق میدان، به فیلم ناخدا خورشید کیفیتی کمیاب در میان آثار سینمای ایران بخشیده‌اند. امروز، می‌توان فیلم ناخدا خورشید را نمونه برجسته‌ای از یک فیلم کلاسیک ایرانی دانست.

هتریک بزرگ‌نیا در خلیج همیشه فارس

مورد عجیبی است که یک کارگردان نیمی از آثارش را در دل دریا ساخته باشد. محمد بزرگ‌نیا با کارگردانی «کشتی آنجلیکا»، «جنگ نفتکش‌ها» و «راه آبی ابریشم» در خلیج‌فارس، رکورددار فهرست فیلم‌های دریایی است که در سینمای ایران کارگردانی شده است. کشتی آنجلیکا در دهه 60، جنگ نفتکش‌‌ها در دهه 70 و راه آبی ابریشم در دهه 80 روایتگر داستان‌هایی بودند که در بسترهای تاریخی مختلف رخ دادند و با هر معیاری جزء پرهزینه‌ترین فیلم‌های دهه خودشان بودند. اصولا ساختن فیلم با نگاه بزرگ‌نیا روی زمین هم پرهزینه است چه برسد به دریا و خلیج‌فارس.
ساختن فیلمی مانند کشتی آنجلیکا در سال 67 و شرایط اقتصادی و جنگی آن زمان یک ریسک بوده که پذیرفته شده تا داستان کشتی‌ای روایت شود که حامل طلا و هدایایی از طرف فردیناند، پادشاه پرتغال، برای شیوخ امارات عربی است اما در جنگ کشتی‌ها غرق می‌شود و سال‌ها بعد احمدبیک، که نقشه محل فرورفتن کشتی را به دست آورده است، با جلب همکاری حاکم شیراز، به شرط تقسیم غنایم، با پسر حاکم و یک کشتی بادبانی عازم محل می‌شوند...
مجموع بازی‌های این فیلم هم از نکات مثبتش است. مرحوم عزت‌الله انتظامی، بازیگر ثابت سه‌گانه بزرگ‌نیا در دریاست و داریوش ارجمند، مهدی فتحی، مجید مظفری، پرویز پورحسینی، سوگند رحمانی، آتیلا پسیانی و کتایون ریاحی در این فیلم بازی کرده‌اند. شناخت دقیق و درست کارگردان از دریا و سینما باعث شده که قاب‌ها و سکانس‌های جذابی جلوی دید مخاطبان قرار داده شود.  این فیلم چندین‌‌بار از تلویزیون پخش شده و احتمالا شما تماشاگر یکی از این دفعات بوده‌اید. اگر آن را ندیده‌اید هم به دیدن یکباره‌اش می‌ارزد.
جنگ نفتکش‌ها دومین سه‌گانه اوست که به تاریخ معاصر می‌پردازد و اتفاقات دفاع مقدس و باز هم محوریت دریا و این‌بار به بهانه نفتکش‌ها. یک ناخدای جوان در اوج حملات بی‌‌وقفه نیروهای نظامی عراقی به نفتکش ها در خلیج فارس تصمیم می گیرد یک نفتکش ایرانی را از تنگه هرمز عبور دهد و محموله آن را به بازار جهانی برساند. او برای انجام این مأموریت، که اهمیت سیاسی دارد، به سراغ ناخدای بازنشسته ای می رود که سال ها پیش در هدایت کشتی ها نام آور بوده است. ناخدای پیر ابتدا از این مأموریت طفره می رود، اما بالاخره می پذیرد و نفتکش غول پیکر را از تنگه هرمز عبور می‌دهد و محموله آن را به‌رغم موانع و حملات دشمن به مقصد می‌رساند. گفتیم که انتظامی پای ثابت این فیلم‌های بزرگ‌نیا بود و این‌بار هم مجید مظفری را کنار خودش دید. جمشید جهان‌زاده، ژاله علو، محمود عزیزی و مرحوم حسن دادشکر هم در این فیلم بازی کرده‌اند. جنگ نفتکش‌ها در زمان خودش خوب دیده شد و در سینمای آن زمان که فیلم‌های ملودرام ساخته می‌شدند و هزینه‌های فیلمسازی مثل امروز بالا نرفته بود یک اثر با پروداکشن بزرگ بود که با تمام وجود عظمت خلیج‌فارس و عزت ایران و ایرانی را به رخ می‌کشید. شرایط سینما تغییر کرده بود و بزرگ‌نیا هم در آخرین اثر سینمایی‌اش تا امروز سعی کرد خود را به‌روز کند. راه آبی ابریشم یکی از پرهزینه‌ترین آثار دهه 80 سینمای ایران بود و همچنان در فهرست فیلم‌های پرفروش سینمای پس از انقلاب قرار می‌گیرد. حضور پگاه آهنگرانی و بهرام رادان در کنار عزت‌الله انتظامی و داریوش ارجمند در راستای همان به‌روزشدن بزرگ‌نیا بود. راه آبی ابریشم روایتگر تصمیم یک ناخدای ایرانی است که برای اولین‌بار مال‌التجاره باارزشی را با عبور از میانه اقیانوس هند به چین برساند و در این سفر که از خلیج‌فارس آغاز می‌شود، اتفاقات مختلفی رخ می‌دهد و... .
خلیج‌فارس در این فیلم در دو وجه عظیم و مظلوم به تصویر کشیده می‌شود و فارغ از کیفیت فنی فیلم، یکی از بهترین تصاویر ارائه‌شده از خلیج‌فارس است.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!

درباره فیلم جدید سروش صحت؛

قرار صبحانه با خودمان

هومن جعفری، خبرنگار:

مردی که سازش نمی‌کرد

در روزگار بی‌مایگی حضور قاف غنیمتی است؛

برای «قاف» و عمو اکبر

تولد قاف به میزبانی اکبر نبوی با همکاری «فرهیختگان»؛

«قاف» نمی‌خواهد متکلم‌ وحده باشد

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ؛

هنوزم نقش بازی می کنی آقای فرخ نژاد؟

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار