• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۳-۱۸ - ۰۶:۰۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با «فرهیختگان» خبر داد

اعتبار ۲ هزار میلیارد تومانی برای زیست‌‌بوم نوآوری آزادی‌ها

با تغییرات بنیادین رویکرد مدیریت عالی دانشگاه و تغییر مسیر از «آموزش‌محور» بودن به رویکرد «دانشگاه کارآفرین» این اقدام شتاب بیشتری پیدا کرد و نهایتا صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی با حضور تیم مدیریتی جوان، از زمستان سال 1399 به صورت قانونی و رسمی شروع به فعالیت کرد.

اعتبار ۲ هزار میلیارد تومانی برای زیست‌‌بوم نوآوری آزادی‌ها

سارا طاهری، خبرنگار گروه دانشگاه: صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی دانشگاه آزاد اسلامی، یک صندوق غیردولتی است که مأموریت خود را جذب و هدایت سرمایه‌‌گذاران بخش خصوصی به حوزه پژوهش و فناوری قرار داده است. این صندوق از زمان تاسیس، تمام تلاش خود را به کار بسته تا بازوی اصلی دانشگاه درخصوص تامین مالی به صورت تخصصی باشد. بر همین اساس در رویداد ملی عصر امید که هفته گذشته برگزار شد این صندوق تلاش کرد تا به‌عنوان یکی از مهم‌ترین نهادهای برگزارکننده این رویداد به‌عنوان یکی از ستون‌های اصلی؛ جذب سرمایه کند و در این رویداد توانست با 37 نهاد مالی و تخصصی تفاهمنامه همکاری امضا و 2 هزار میلیارد تومان ظرفیت اعتباری، مالی و سرمایه‌گذاری در خدمت رویداد ملی گام دوم را تامین کند.
دو رویداد سرمایه‌گذاری با داوری مدیران عامل نهادهای مالی نیز در این رویداد انجام شد که در این 2 رویداد مجموعا 10 تیم برتر(شرکت و استارتاپ) دارای مزیت سرمایه‌گذاری گلچین شده بودند طرح خود را ارائه کردند. عسکری غلام‌زاده، مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با «فرهیختگان» گفت: «صندوق‌‌های پژوهش و فناوری با هدف تمرکز بر ارائه خدمات مالی و حمایتی به طرح‌ها و شرکت‌های فناور با اخذ مجوز از هیات‌وزیران شروع به کار کرده‌اند.»
او اضافه کرد: «باتوجه به تخصصی بودن حوز‌ه‌های فنی یا جغرافیایی ارائه خدمات فوق‌الذکر؛ نهادهای مختلف دولتی، عمومی یا خصوصی اقدام به اخذ مجوز تاسیس و راه‌اندازی صندوق کرده‌اند. دانشگاه آزاد اسلامی هم به‌عنوان بزرگ‌ترین دانشگاه کشور از این امر مستثنی نبوده است. بنابراین، این دانشگاه با هدف ارائه خدمات بهتر و سهل‌‌الوصول‌‌تر به جامعه مخاطبان خود از سال ۱۳۹۴ تصمیم به تاسیس صندوق تخصصی گرفت.»
 مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: «با تغییرات بنیادین رویکرد مدیریت عالی دانشگاه و تغییر مسیر از «آموزش‌محور» بودن به رویکرد «دانشگاه کارآفرین» این اقدام شتاب بیشتری پیدا کرد و نهایتا صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی با حضور تیم مدیریتی جوان، از زمستان سال 1399 به صورت قانونی و رسمی شروع به فعالیت کرد.»
صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی در یک سال گذشته و در آستانه 40 سالگی دانشگاه دستاوردهای زیادی داشته است. عسکری‌غلام‌زاده درخصوص مهم‌ترین دستاوردهای اصلی صندوق طی یک سال گذشته نیز صحبت به میان آورد و توضیح داد: «صدور ضمانت‌نامه‌‌های 180میلیارد ریالی در هفته‌‌های اولیه فعالیت برای گرهگشایی از فرصت اخذ پروژه 700 میلیاردی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات از شرکت ملی نفت یکی از مهترین اقدامات‌مان در یک سال اخیر است.»

 برگزاری 4 فراخوان ملی در قالب تسهیلات مشارکت مدنی و سرمایه‌گذاری خطرپذیر
به گفته او برگزاری 4 فراخوان ملی در قالب تسهیلات، مشارکت مدنی و سرمایه‌گذاری خطرپذیر و ارزیابی قریب به 100 طرح و حمایت از منتخبان فراخوان نیز یکی دیگر از اقدامات این مجموعه بوده است.
عسکری‌غلام‌زاده با بیان اینکه سفر به 14 استان و 6 واحد مستقر در استان تهران برای ترویج خدمات صندوق و آشنایی با ظرفیت‌های اقصی نقاط کشور از دیگر اقدامات این صندوق طی یک سال اخیر بوده است، خاطرنشان کرد: «تفاهمنامه‌‌های همکاری مشترک با نهادهای مختلف درون و برون‌دانشگاهی با رویکرد عملیاتی و اجرایی نیز طی یک سال اخیر منعقد شده است. البته پذیرش عاملیت مالی منابع داخلی واحدهای دانشگاهی و قراردادهای برون‌دانشگاهی و... نیز از اصلی‌ترین برنامه‌هایمان بود.»
اما آنچه مهم است حضور پررنگ و فعال صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی در رویداد ملی عصر امید است. این صندوق برای حمایت از هزار تیم و استارتاپ، هزار گروه پژوهشی و زیرساخت و هزار شرکت خلاق و فناور در این رویداد نقش پررنگ و فعالی را داشت. در 4 روز برگزاری رویداد ملی عصر امید که هفته پیش برگزار شد پاویون نهادهای مالی و غرفه صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه میزبان حضور بسیاری از سرمایه‌گذاران بود.
مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود درخصوص اقدامات صندوق در رویداد ملی عصر امید نیز صحبت به میان آورد و گفت: «باتوجه به واگذاری مسئولیت ارتباط با نهادهای مالی و سرمایه‌‌گذاری از سوی دکتر طهرانچی به صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی و البته برای تحقق ماموریت‌های محوله به صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه جهت برگزاری هرچه بهتر رویداد ملی گام دوم دانشگاه آزاد اسلامی(عصر امید)؛ مدیریت صندوق در دی‌ماه 1400 اقدام به راه‌اندازی دبیرخانه ویژه رویداد گام دوم در صندوق کرد.»

 نقشه راه اقدامات اجرایی دبیرخانه صندوق پژوهش و فناوری در 9 گام تدوین شد
به گفته او این دبیرخانه نقشه راه اقدامات اجرایی را در 9 گام تدوین کرد. عسکری‌غلام‌زاده در این خصوص نیز توضیح داد: «شناسایی و تدوین فهرست بانک‌‌ها، صندوق‌‌های پژوهش و فناوری، سرمایه‌‌گذاری و فراصندوق‌ها یکی از گام‌هایی بود که در این راستا صورت گرفت. دومین گام‌مان ارسال نامه تبیینی و دعوت به مشارکت در رویداد گام دوم دانشگاه آزاد اسلامی به مخاطبان مذکور بود.» او در ادامه تصریح کرد: «ارسال تفاهمنامه نحوه همکاری مشترک؛ پیگیری و برگزاری جلسات مفاهمه و انعقاد تفاهمنامه گام سوم و ایجاد کنسرسیوم با فراصندوق ستارگان و سایر صندوق‌های پژوهش و فناوری که دانشگاه آزاد اسلامی سهامدار آنهاست گام چهارم بود.»

 طراحی و ایجاد پاویون نهادهای مالی و سرمایه‌‌گذاری
به گفته او طراحی و ایجاد پاویون نهادهای مالی و سرمایه‌‌گذاری تحت مدیریت صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی در این رویداد گام دیگری بود که صورت گرفت. در گام ششم تور بازدید نهادهای مالی و سرمایه‌‌گذاری از دستاوردهای فناورانه عرضه شده طی برگزاری نمایشگاه طراحی شد. همچنین جلسات B2B  میان تامین‌کنندگان سرمایه و صاحبان ایده در طول نمایشگاه در محل پاویون صندوق برگزار شد.
مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی درخصوص گام هشتم نیز توضیح داد: «نظارت بر انعقاد قراردادهای دو یا چندجانبه سرمایه‌گذاری و تامین مالی طی و بعد از رویداد گام هشتم و درنهایت تحقق اهداف حوزه رونق کارآفرینی فناورانه سند تحول و تعالی پنج‌ ساله دانشگاه آزاد اسلامی گام نهم دبیرخانه بود.»

 تامین 2هزار میلیارد تومانی در خدمت رویداد ملی گام دوم
عسکری‌غلام‌زاده تاکید کرد: «در راستای تحقق این اقدامات 9گانه، تاکنون با بیش از 160 نهاد دولتی، عمومی، مالی، بانک‌ها، صندوق‌های پژوهش و فناوری، فراصندوق، صندوق‌های جسورانه بورسی، شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطر پذیر(VC) وCVC))، صندوق‌های‌ تامین مالی جمعی، سرمایه‌‌گذار فرشته و... به صورت نامه‌نگاری رسمی، تعاملات شفاهی، مذاکرات و جلسات حضوری و مجازی تعامل ایجاد شد.»

 امضای تفاهمنامه همکاری با 37 نهاد مالی و تخصصی
او اضافه کرد: «توانسته‌ایم با امضای تفاهمنامه همکاری تاکنون با تعداد 37 نهاد مالی و تخصصی مبلغی بالغ بر 2 هزار میلیارد تومان ظرفیت اعتباری، مالی و سرمایه‌گذاری در خدمت رویداد ملی گام دوم دانشگاه آزاد اسلامی(عصر امید) تامین کنیم.»
مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی درخصوص نهادهایی که پای کار آمده‌اند نیز توضیح داد: «بانک رفاه کارگران یکی از این نهادها بود که برای مبلغ تفاهمنامه آن سقفی تعیین نشد و منوط به مذاکرات مفصل بعد از رویداد شد.»
عسکری‌غلام‌زاده تصریح کرد: «طی تفاهمنامه منعقده صندوق با فراصندوق ستارگان، طرفین تفاهمنامه اقدامات لازم برای برنامه‌ریزی تامین اعتبار 500 میلیارد تومانی جهت تاسیس یک یا چند صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر را اعلام کردند.»
او در ادامه عنوان کرد: «همچنین به‌منظور تحقق هم‌رسانی شرکت‌ها و استارتاپ‌های حاضر در رویداد با نهادهای مالی و سرمایه‌‌گذاری با هدف تامین مالی زیست‌‌بوم نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی برنامه‌‌های مفصلی انجام شد.»
عسکری‌ غلام‌زاده با بیان اینکه نحوه سرمایه‌گذاری با این نهادها باز گذاشته شده است، اضافه کرد: «بنابراین این 37 نهاد به‌صورت مستقیم می‌توانند با این شرکت‌ها تعامل داشته باشند اما مجموعه‌هایی که به پاویون و به غرفه صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد مراجعه کردند، یعنی 250 شرکت و استارتاپ، بعد از تحلیل داده‌ها به این 37 نهاد ارجاع داده می شوند.»
او اضافه کرد: «ممکن است یک مجموعه نیازمند تسهیلات بوده و یک مجموعه نیازمند ضمانتنامه و یک مجموعه نیازمند جذب سرمایه‌گذاری است، بعد از آنکه داده این شرکت‌ها و استارتاپ‌ها تحلیل شد به 37 نهاد مالی ارجاع داده می‌شوند. تا جایی که خودمان ظرفیت پاسخگویی داده باشیم، خود پاسخگو خواهیم بود و اگر نیاز باشد تا 37 نهاد دیگر ورود پیدا کنند، نیز این اتفاق خواهد افتاد. بنابراین به صورت تک‌جانبه یا چندجانبه این سرمایه‌گذاری انجام می‌شود. نمی‌گوییم که صندوق باید در همه طرح‌ها دخیل باشد. تاکنون با بیش از 160 نهاد دولتی تعامل ایجاد کرده‌ایم؛ به این نهادها اعلام کرده بودیم که بازدید رویداد برای عموم آزاد است و آنها می‌توانند تیم‌های خوب را گلچین و روی آنها سرمایه‌گذاری کنند.»

 ارائه طرح 10 شرکت برتر در 2 رویداد هم‌سرمایه‌‌گذاری
مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی درخصوص این برنامه‌ها توضیح داد: «دو رویداد هم‌سرمایه‌گذاری با داوری مدیران عامل نهادهای مالی انجام شد. در این 2 رویداد مجموعا 10 تیم برتر (شرکت و استارتاپ) دارای مزیت سرمایه‌گذاری که طی چند مرحله غربالگری تیم ارزیابی صندوق از میان 100، 45 و نهایتا 29 تیم برتر حاضر در رویداد؛ گلچین شده بودند، طرح خود را ارائه کردند. با نظر مثبت هیات‌داوران که خود مدیران عامل نهادهای مالی بودند، نهایتا با 9 نفر از صاحبان این طرح‌های منتخب، تفاهمنامه سرمایه‌‌گذاری دو یا چندجانبه امضا شد.
او اضافه کرد: «یک غربالگری یک‌ماهه انجام شده بود و طرح‌های خوب برای سرمایه‌گذاری به رویداد آمد تا هم توانمندی خوبی برای ارائه داشته باشند و هم فناوری و محصول آنها، قابل‌قبول باشد و هم احتمال مشارکت نهادهای مالی بیشتر شود. درنهایت مدیران عاملی که داور بودند، ابراز تمایل کردند و از این 10 طرح 9 طرح انتخاب و مورد پسند سایر صندوق ها قرار گرفتند و با صاحبان این طرح های منتخب تفاهم ‌نامه سرمایه‌ گذاری دو یا چندجانبه امضا شد.»

 کتابچه 29 طرح برتر رویداد در اختیار نهادهای مالی و سرمایه‌گذاری قرار گرفت
نکته مهم دیگر اینکه کتابچه 29 طرح برتر رویداد از منظر واحد ارزیابی و نظارت صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی در قالب دو فایل و نسخه چاپی در اختیار مسئولان امر و مدیران نهادهای مالی و سرمایه‌گذاری قرار گرفت.»
عسکری‌غلام‌زاده در ادامه درخصوص برنامه دیگری که با هدف تامین مالی زیست‌‌بوم نوآوری دانشگاه انجام شد، اظهار کرد: «چهار میز پذیرش با ظرفیت برگزاری جلسات همزمان میان مدیران سرمایه‌گذاری و ارزیابی نهادهای مالی با مدیران شرکت‌ها و استارتاپ‌های منتخب و میزبانی نهادهای مالی تخصصی در قالب غرفه و کانتر در پاویون نهادهای مالی با تولیت صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی از دیگر برنامه‌ها بود.»
او در ادامه توضیحات خود گفت: «در مجموع این چهار اتاق فضای مذاکرات و همچنین چندین کانتر صندوق و غرفه مشترک صندوق‌ها و نهادهای مالی جنب غرفه صندوق در محل پاویون، به‌منظور همرسانی میان نهادهای مالی سرمایه‌گذار و شرکت‌ها و تیم‌های استارتاپی سرمایه‌‌پذیر؛ تعداد چندصد جلسه و مراجعه چند دقیقه‌ای تا یک ساعته با شرکت‌ها و تیم‌های متقاضی حاضر در رویداد برگزار شد.»  به گفته او در این جلسات علاوه‌بر ظرفیت مدیران خود صندوق از ظرفیت مدیران 6 صندوق، 2 وی‌سی و چند نهاد تخصصی دیگر نیز استفاده شد.

 250 شرکت و استارتاپ به 37 نهاد مالی سرمایه‌گذار ارجاع خواهند شد
عسکری‌غلام‌زاده در ادامه تصریح کرد: «برای شرکت‌ها و استارتاپ‌هایی که در این چهار روز رویداد به ما مراجعه می‌کردند، فرمی طراحی کرده‌ایم که آنها در این فرم مشخصات شرکت و کاری را که انجام داده‌اند، معرفی و در چند خط اعلام می‌کنند که چه درخواست‌هایی از نهادهای مالی دارند. به عبارت بهتر شرکت‌ها و استارتاپ‌ها در این فرم‌ها به‌صورت مختصر خود را معرفی و درخواست خود از صندوق و نهادهای مالی را تکمیل کردند که درنهایت 250 فرم از 250 شرکت و استارتاپ تهیه شد.»
مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه تصریح کرد: «از مجموع اطلاعات دریافتی تاکنون بالغ بر 250 فرم تکمیل شده مشخصات و درخواست‌های حاضرین در رویداد(شرکت‌ها و استارتاپ‌ ها) به صورت مدون گردآوری شده که با تجمیع سایر اطلاعات دریافتی طی روزهای آتی، با تحلیل داده‌‌های جمع‌آوری شده؛ اقدام به ارجاع درخواست‌ها به 37 نهاد مالی دارای تفاهمنامه در رویداد می‌شود.»
آن طور که عسکری‌غلام‌زاده گفته است از میان درخواست‌‌های فوق، 6 فقره به صورت مستقیم جهت اخذ تسهیلات به صندوق‌‌های پژوهش و فناوری دارای خط اعتباری وصل شده و درخواست دریافت تسهیلات چند ده میلیارد ریالی دو طرح به صورت مستقیم و در حضور جناب آقای دکتر للـه‌گانی، مدیرعامل بانک رفاه کارگران خدمت ایشان واصل و درنهایت نیز قول مساعدت گرفته شد.
او خاطرنشان کرد: «همچنین صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی با قبول مسئولیت عاملیت مالی امورات اصلی رویداد مانند اسپانسرینگ و همچنین از تاریخ 28 اردیبهشت‌ماه با قبول مسئولیت عاملیت مالی اجرای رویداد، با تمام قوا در خدمت برگزاری هر چه بهتر و باشکوه‌تر رویداد بود و واحد مالی و اداری صندوق در بازه قبل، حین و بعد از رویداد در پاسخ به درخواست‌‌های متعدد معاونت‌ها و ادارات کل دانشگاه؛ در اسرع وقت اقدامات لازم را اجرا کرد.»
مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی در پایان گفت: «موارد 8 و 9 اقدامات 9‌گانه نقشه راه اجرایی صندوق برای تحقق اهداف رویداد ملی عصر امید، از زمان برگزاری رویداد آغاز شده و حداقل تا یک سال آینده ادامه خواهد داشت تا با همکاری ادارات ‌کل معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی بتوانیم حداکثر ظرفیت اعتباری، مالی و سرمایه‌گذاری تامین شده برای این رویداد را به قراردادهای عملیاتی و اجرایی چندجانبه، جهت حمایت و اعتلای کسب‌‌وکارهای دانش‌بنیان شرکت‌ها و استارتاپ‌های زیست‌‌بوم بزرگ نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی تبدیل کنیم.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین