• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۳-۱۶ - ۰۴:۳۳
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 2
  • 0
ناصر ایمانی، کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

خوشبینانه است بگوییم این افراد ناآگاهند

کسانی که این شعارها را می‌دهند از دو حال خارج نیستند؛ یا نا‌آگاهند و نمی‌دانند این‌گونه شعار دادن‌ها و در این موقعیت زمانی و مکانی علیه افراد موردتایید رهبری نیست یا آگاه هستند و با برنامه از سوی جریان‌های خاصی دارند این حرکت‌ها را انجام می‌دهند.

خوشبینانه است بگوییم این افراد ناآگاهند

فرهیختگان مرقد امام‌خمینی باری دیگر در سخنرانی عمومی خود در سالگرد رحلت امام‌خمینی(ره) در حرم ایشان، از مخالفت خود با رویکرد مسبوق‌به‌سابقه رادیکال‌ها در برهم‌‌زدن سخنرانی سیدحسن خمینی مخالفت کردند؛ مخالفتی که نمونه آن را در طول سال‌های گذشته از ایشان دیده و شنیده‌ایم. با هدف بررسی نتیجه این حمله رادیکال‌ها به برخی چهره‌های سیاسی در مقاطع گوناگون و اثر آن بر پایگاه اجتماعی آن چهره‌ها و جریانات، با ناصر ایمانی، کارشناس مسائل سیاسی گفت‌وگو کرده‌ایم. در ادامه متن این گفت‌وگو را می‌خوانید.

شعارهای سر داده‌شده توسط برخی افراد حاضر در مراسم بزرگداشت امام‌خمینی(ره) در زمان سخنرانی سیدحسن خمینی علی‌رغم اعلام موضع رهبری علیه این‌گونه اقدامات رادیکال را ناشی از چه عواملی می‌بینید؟ باوجود مخالفت‌های رهبری با این رویکرد، هدف این افراد را چه می‌دانید؟
مساله پیش‌آمده در مرقد امام‌خمینی، همان‌طور که شما هم به آن اشاره کردید، موضوع جدیدی نیست و بارها تکرار شده است. دقیقا هم در همین موقعیت مکانی و موقعیت زمانی مشابه و در زمان سخنرانی همین فرد تکرار شده است. یعنی در مراسم رحلت مرحوم امام که قرار بود رهبر معظم انقلاب در آن سخنرانی کنند، شعارهایی علیه آقای سیدحسن خمینی در زمان سخنرانی ایشان داده شده است. هربار هم رهبری به یک نوعی علیه این رویکرد واکنش نشان داده‌اند. درمقابل این حرکت‌ها، تلویحا و صریحا اعلام کرده‌اند که آن را تایید نمی‌کنند. بنابراین کسانی که این شعارها را می‌دهند از دو حال خارج نیستند؛ یا نا‌آگاهند و نمی‌دانند این‌گونه شعار دادن‌ها و در این موقعیت زمانی و مکانی علیه افراد موردتایید رهبری نیست یا آگاه هستند و با برنامه از سوی جریان‌های خاصی دارند این حرکت‌ها را انجام می‌دهند. برای اینکه به‌نوعی خلاف خط رهبری حرکت کرده باشند. از این دو حال خارج نیست. هرچقدر زمان می‌گذرد، مطرح بودن گزینه اول بیش از پیش رنگ می‌بازد. یعنی اینها از روی آگاهی دارند این کار را انجام می‌دهند. چون به‌خوبی می‌دانند رهبری نسبت به این شعار دادن‌ها حتی اگر جایی غیر از مرقد امام باشد و حتی اگر در سالگرد امام نباشد و علیه نوه امام هم نباشد، موافق نیستند. اصولا با این نوع رویکرد علیه افراد موافق نیستند. همان‌طور که شاهد بوده‌ایم در مراسم‌های دیگری هم که در سال‌های گذشته علیه افرادی شعار داده شده است، ایشان عکس‌العمل نشان داده‌اند و درواقع آن را حرکت انقلابی و صحیحی ندانسته‌اند. اما بازهم این حرکت تکرار شده است.
به‌تدریج می‌توان گفت خوشبینی است اگر ما فکر کنیم اینها یکسری افراد ناآگاه هستند. به‌نظرم دیگر بحث ناآگاهی منتفی است. البته یک‌سری از این افراد مردمی هستند که فکر می‌کنند دارند حرکت درستی انجام می‌دهند اما سازمان‌دهندگان و شعارپردازان افرادی هستند که با برنامه دست به چنین اقداماتی می‌زنند. من فکر می‌کنم مقداری باید روی این موضوع هم به لحاظ سیاسی اقداماتی انجام داد و هم به لحاظ امنیتی. منظور از سیاسی آن است که افراد سیاسی که در خط انقلاب و رهبری هستند، صریحا و به‌شدت این‌گونه اقدامات را محکوم کنند. درمقابل آن سکوت نکنند و این‌ افراد را به لحاظ سیاسی بدون پشتوانه کنند. درواقع چهره‌های موثر سیاسی طرفدار انقلاب و نظام و رهبری نباید در مواجهه با این مساله ساکت بنشینند. باید به صراحت موضع خود درمقابل این اقدامات را مشخص کنند و طبق نظر رهبری اینها را محکوم کنند. بالاخره اینها رهبری را مقتدای خود می‌دانند. وقتی رهبری به صراحت می‌گویند این اقدامات محکوم است، خب اینها هم باید محکوم کنند. این افراد شعاردهنده را به لحاظ سیاسی بدون پشتوانه کنند. به لحاظ امنیتی هم از نظر من دستگاه‌های امنیتی باید مقداری روی این مساله کار کنند. این موضوع را نگذارند روی این برداشت که آنها افراد ناآگاهی بوده و هستند. فرض کنند افراد آگاهی هستند و این اقدامات را انجام می‌دهند. تحلیل خودم هم این است که این اقدامات آگاهانه است. باید سرمنشأها را پیدا کنند و ببینند آبشخور این افراد کجاست، چیست و چرا دست به چنین اقداماتی می‌زنند.

آیا این گزاره را تایید می‌کنید که با توجه به تجربه سال‌های گذشته، معمولا چنین رفتارهای رادیکالی درمجموع در عرصه رسانه به‌نفع جریان رقیب شعاردهندگان تمام می‌شود؟
بله همین‌طور است. اتفاقا رهبری در اوایل صحبت‌های روز شنبه‌شان روی این نکته تاکید داشتند که فضای کشور باید برای اظهارنظر کسانی که به‌طور یکسان فکر نمی‌کنند باز باشد. متنوع فکر می‌کنند. فضای کشور باید برای این مساله فراهم باشد. اما باز بودن فضا به‌معنای توهین و شعاردادن نیست. اتفاقا اینها اثر معکوس می‌گذارد. یعنی اشخاص و جریاناتی که دلبستگان به رهبری و انقلاب و امام هستند مورد‌اتهام قرار می‌گیرند. خصوصا اگر در چنین مواردی سکوت کنند. این افراد و جریانات درصورتی‌که سکوت کنند، این رویکردهای رادیکال به آنان نسبت داده می‌شود و این اصلا مطلوب نیست. بنابراین همچنان‌که تحلیل‌هایشان از فرمایشات رهبری در روز 14 خرداد را مطرح و رسانه‌ای می‌کنند، حتما باید در تحلیل‌ها و مواضع‌شان این نوع شعاردادن‌ها را هم محکوم کنند؛ حرکت‌هایی که حرمت افراد را هتک می‌کند. سیاسیون انقلابی باید این‌گونه رویکردها را محکوم کنند تا این موضوع به جریان انقلابی منتسب نشود. سکوت‌شان در چنین شرایطی به‌معنای موافقت‌شان با این رویکرد است. بنابراین نباید درمقابل آن سکوت کرد.

با بررسی نمونه‌های مشابه به این نتیجه می‌رسیم که موضع‌گیری‌های رهبری علیه چنین رویکردهایی صرفا محدود به شعاردهی علیه سران قوا یا چهره‌های شاخص سیاسی نبوده است؛ می‌توان با این بررسی، به مشی مورد‌قبول رهبر انقلاب درباره چگونگی برخورد با تفکر مخالف رسید؟
همان‌طور که پیش‌تر به آن اشاره کردم، این اعلام موضع رهبری، درمورد افراد دیگر و در مقاطع دیگر هم تکرار شده است. یعنی علیه افرادی شعارهایی داده شد و رهبری بعدا آن اقدام را محکوم کردند. همچنین تذکر دادند که این نوع مواجهه با مسئولان کشور شیوه درستی نیست و این نباید باب شود که برخی تصور کنند می‌توانند به مسئولان کشور در هر مقطع زمانی توهین کنند. حتی اگر آن فرد مسئولیتی هم در کشور نداشته باشد باز این مدل برخورد و شعاردادن علیه اشخاص در مشی رهبری نیست. بنابراین هیچ ‌زمان این نوع حرکت‌ها را تایید نکرده‌اند. این دو اتفاق بارها در سال‌های گذشته رخ داده است و رهبری هیچ موقع روی خوشی نسبت به این نوع حرکات نشان نداده‌اند. درنهایت فکر می‌کنم کسانی که کوچک‌ترین آشنایی با خط مشی رهبری داشته باشند این مساله را به‌خوبی درک می‌کنند اما اینکه چرا دوباره این حرکت‌ها را انجام می‌دهند به‌نظر من مشکوک است.

در این رابطه بیشتر بخوانید:

رهبر انقلاب علیه رادیکال‌ها (لینک)

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

محمد زعیم‌زاده، سردبیر: 

کلید انتخابات در دست مرددها

پرویز امینی، استاد دانشگاه:

مرددین؛ سرنوشت‌سازان انتخابات چهاردهم

پیام پیغام‌های انتخاباتی؛

چرا تحریم انتخابات شکست خورد؟

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

بازگشت به راهبرد مشارکت حداکثری

«اگر دفاع ما نبود، حمله ایران به اسرائیل ویرانگر می‌شد»؛

اعتراف بایدن

سیدجواد نقوی، خبرنگار فرهیختگان؛

‌نوبل خون

حمید ملک‌زاده، پژوهشگر اندیشه‌های سیاسی:

مقاومت؛ روح پایدار انقلاب اسلامی ایران

سیدجواد نقوی، خبرنگار فرهیختگان:

عجب کشور قانون‌مداری!

صادق امامی، عضو شورای سردبیری:

در مسیر تحول

7 نکته از دیدار رمضان 1403 رهبر انقلاب با دانشجویان؛

پای درس جامع‌نگری در خانه پدری

جیش‌العدل به نیابت از تل‌آویو دست به عملیات تروریستی زد؛

تروریست‌های توسعه

سیدحسین امامی، خبرنگار اندیشه سیاسی:

نقدی بر ایده پایان دین در یک کتاب

جعفر درونه، تحلیلگر سیاسی:

دو روی یک انتخابات

عباسعلی کدخدایی، عضو شورای نگهبان:

من رای نمی‌دهم!

جعفر درونه، پژوهشگر سیاسی:

نقطه عزیمت به‌‌سمت مشارکت حداکثری

درباره نامه 110 اصلاح‌طلب مشارکت‌جو؛

نه به خاتمی، سلام به واقعیت

محمد قائمی‌راد، پژوهشگر هسته مکتب امام خمینی(رحمه‌الله) مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع):

از «خواص و عوام» تا «خاصه و عامه» در اندیشه رهبری

درباره جوانب مختلف ردصلاحیت روحانی

او باید در انتخابات شکست می‌خورد

مرتضی قاضی، نویسنده:

صادق الوعد

آرزویی که بستر آن فراهم نیست؛

تمایل به شیوه‌های کنترلگری نوین

سرباز روح الله رضوی؛ فعال رسانه ای:

الجزیره و آفریقای جنوبی؛ جای ایران را نخواهد گرفت

محسن فایضی؛

چقدر بی انصاف‌اند

نگاه سطحی اپوزسیون سلبریتی؛

این جهل نیست خیانت به تاریخ و انسانیت است

سیدجواد نقوی، خبرنگار؛

بحران‌زدگی برندینگ برهانی

در حاشیه اظهارات جدید وزیر سابق خارجه؛

تاریخ را با تراژدی‌هایش بخوانید

کنشگران سیاست و نوار باریک انسانیت؛

در آینه فلسطین به خودتان نگاه کنید

وقایع نقش جهان و مصائب توییتری شدن سیاست

سانتی‌مانتال‌ها مشغول کارند

محمدسعید صفاری، پژوهشگر مرکز رشد دانشگاه امام‌صادق(ع):

انقلاب خمینی کبیر؛ راهبر وارثان عالم

محسن فرجیان روزنامه‌نگار:

رسانه کارآمد و هزینه‌های آن

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر:

دست سردبیر، گاوبازی اپوزیسیون و پروژه ما

سیدجواد نقوی خبرنگار فرهیختگان؛

بی‌بی‌سی نمی‌تواند خودش را احیا کند؟‌ +فیلم

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار