• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۳-۱۶ - ۰۳:۰۸
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 1
  • 0
رئیس دبیرخانه برنامه‌های علمی استان تهران در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

«عصر امید» اعتمادبه‌نفس دانشگاه را افزایش داد

با توجه به برگزاری رویداد ملی عصر امید و اقدامات و برنامه‌ریزی‌ای که صورت گرفته بود، اطلاع‌رسانی در کل کشور انجام و فراخوان اعلام شد؛ سپس از مجریان برنامه‌های علمی استانی درخواست شد آثار خود را در حوزه‌های مختلف به دبیرخانه پایش آزاد ارسال کنند.

«عصر امید» اعتمادبه‌نفس دانشگاه را افزایش داد

راضیه فلاح،  خبرنگار: مصلای تهران از هشتم تا یازدهم خرداد ۱۴۰۱ میزبان دانشگاه آزاد برای برگزاری رویداد «عصر امید» بود. رویدادی که فرصتی فراهم کرد تا دانشگاه توانمندی‌های خود در بخش‌های مختلف در 40 سال اخیر را به نمایش بگذارد. یکی از غرفه‌های حاضر در این نمایشگاه دبیرخانه پایش آزاد بود. لاله فرهنگ‌متین، دبیر علمی و اجرایی غرفه پایش (دبیرخانه پایش آزاد) و رئیس دبیرخانه برنامه‌های علمی استان تهران درخصوص اهداف برپایی این غرفه در رویداد ملی عصر امید، اظهار کرد: «با توجه به برگزاری رویداد ملی عصر امید و اقدامات و برنامه‌ریزی‌ای که صورت گرفته بود؛ اطلاع‌رسانی در کل کشور انجام و فراخوان اعلام شد. سپس از مجریان برنامه‌های علمی استانی درخواست شد آثار خود را در حوزه‌های مختلف به دبیرخانه پایش آزاد ارسال کنند.»
او تصریح کرد: «در دبیرخانه پایش آزاد 54 برنامه علمی در استان‌های مختلف کشور مشخص شده که در راستای زمینه‌های پژوهشی و تحقیقاتی دانشجویان فعالیت دارند. هر برنامه با یک عنوان مشخص شده و متناسب با عنوانی که دارند، مانند محیط‌زیست، صنعت و تجارت، صنعت سلامت، چرم و کفش و... چالش‌های اساسی کشور و نیازمندی‌‌ها را با توجه به منویات مقام‌معظم‌رهبری، اسناد بالادستی، سند توسعه ششم و مطالعات پژوهشی مجلس احصا می‌‌کنند.»
فرهنگ‌متین درخصوص هدفمند شدن تحقیقات دانشجویان متناسب با نیازهای کشور، توضیح داد: «دانشگاه آزاد تلاش دارد در فاز جدید خود به‌سمت انجام تحقیقات دانشجویی با موضوعیتی هدفمند و متناسب با مشکلات کشور برود تا بتوانیم در راستای حل مشکلات یک دانشگاه اجتماعی مساله‌محور را تعریف کنیم.» رئیس دبیرخانه برنامه‌های علمی استان تهران در ادامه افزود: «با توجه به ماموریتی که دبیرخانه دارد، پس از اعلام فراخوان، مجریان استانی و دبیرخانه‌های هر استان در بخش‌های مختلف مانند چالش‌های فناور، پایان‌نامه‌ برتر، زمینه‌های پژوهشی برتر و دستاوردهای صنعتی، دانش‌بنیان و... با محوریت برنامه علمی آثار منتخب را به دبیرخانه مرکزی معرفی کردند. همه استان‌ها بسیار قوی ظاهر شدند، اما 13 استان مشارکت بسیار بالاتری داشتند. همچنین توانستیم کتابچه نظام موضوعات را با توجه به دستاورد 30 برنامه علمی برتری که در این رویداد شرکت کرده بود، تنظیم کنیم.»  دبیر علمی و اجرایی غرفه پایش خاطرنشان کرد: «به وجود آمدن فرصتی برای عقد تفاهمنامه‌های جدید و رایزنی‌های جدید حمایتی از برنامه‌های علمی از اتفاقات خوبی بود که در این مدت افتاد.»
معاونت برنامه‌ریزی و تحول استان تهران درباره آینده‌ دانشگاه در حوزه پایش بعد از برگزاری رویداد عصر امید، عنوان کرد: «بعد از برگزاری رویداد ملی عصر امید باید به سمت اقداماتی که برای دانشجویان امیدآفرین هستند، مانند اشتغال‌آفرینی و اشتغالزایی حرکت کنیم. در حوزه هدفمندسازی بسیار خوب عمل کردیم ولی به‌دنبال گام تحولی برای تقاضامحوری هستیم. اگر بتوانیم روی 46 هزار زمینه پژوهشی که روی سامانه بارگذاری شده و درصدی از آنها تقاضامحور هستند، سهمی را با حمایت‌های مادی و معنوی سازمان‌ها، نهادها و وزارتخانه‌های ذی‌صلاح در سطح کشور فعال کنیم چندین درصد پایان‌نامه تقاضامحور از دستاوردهایمان خواهد بود. پایان‌نامه‌هایی که باعث کسب مهارت دانشجویان در صنعت شده و جامعه به آن احتیاج دارد.» او درمورد فعالیت‌های دبیرخانه پایش بعد از رویداد ملی عصر امید اظهار کرد: «رویداد گام دوم یک افق روشن از ظرفیت عظیم و اقتدار دانشگاه آزاد را به نمایش گذاشت. برگزاری رویداد باعث شد تا اعضای هیات‌علمی بیش از پیش باور و اعتمادبه‌نفس پیدا کنند. انتظار می‌رود با عزمی راسخ و متعهدانه به سمت اهداف و برنامه‌های خود پایبند باشیم و حداکثر تلاش خود را برای اجرای بهتر ایده‌های خود در نمایشگاه‌های دیگر عملیاتی و پیاده‌سازی کنیم.» رئیس دبیرخانه برنامه‌های علمی استان تهران درخصوص خدماتی که در رویداد ملی عصر امید توسط غرفه پایش ارائه شد، گفت: «خدمات ویژه‌ای در حوزه‌های مهم مانند حوزه پایش برنامه‌های تحولی و خط‌مشی‌گذاری کلی دانشگاه‌ها به‌صورت کارگاه‌های تبیینی ویژه واحدها در غرفه ما برگزار و در هر سه روز خدمات آموزشی ارائه شد.» فرهنگ‌متین ادامه داد: «از سوی دیگر، سازمان‌های دیگر نیز به این غرفه مراجعه کردند. برای مثال، از یک سازمان برای حمایت برنامه حمل‌ونقل و صنایع دارویی مراجعه کردند که باعث شد افقی تازه برای فعالیت‌های صنعتی بیشتر و تجاری‌سازی باز شود.» معاونت برنامه‌ریزی و تحول استان تهران درمورد تعداد افرادی که از غرفه پایش در مدت زمان برگزاری رویداد ملی عصر امید بازدید کردند، عنوان کرد: «باتوجه به برنامه‌های خاصی که در این غرفه ارائه شد، همه نمایندگان، روسای واحدها و معاونان واحدهایی که در این رویداد حاضر بودند، به آن مراجعه کردند. به‌طور دقیق بیش از 250 واحد به این غرفه مراجعه کردند. استادان، دانشجویان، فناوران و صنعتگران نیز بازدیدکنندگان و میهمانان دیگر غرفه بودند.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین