• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۳-۱۲ - ۰۲:۴۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
معاون ‌آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

امیدواریم در سال آینده به 500 طرح کاربنیان برسیم

«عصر امید» پل ارتباطی میان دانشگاه‌ها، ‌صاحبان ایده و سرمایه‌گذاران بود

به‌عنوان کسی که در رویدادهای فراوانی چه در داخل و خارج کشور شرکت کرده‌ام، باید بگویم این رویداد علی‌رغم محدودیت‌های فراوانی که داشت، در بهترین حالت و با کیفیت بالایی برگزار شد و به‌رغم اینکه دانشگاه آزاد اسلامی برگزارکننده این رویداد بود، اما شاهد حضور بسیار فعال افراد ذی‌نفع در این رویداد بودیم.

امیدواریم در سال آینده به 500 طرح کاربنیان برسیم

سارا طاهری، خبرنگار گروه دانشگاه: مجموعه‌های مرتبط با معاونت آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی در اولین رویداد ملی «عصر امید» آخرین دستاوردهای علمی خود را به نمایش گذاشتند. سیدمحمد بطحایی، معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی نیز میهمان غرفه روزنامه «فرهیختگان» در این رویداد بود. او در گفت‌وگو با «فرهیختگان» از نقش این رویداد در حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان و تحقق شعار سال سخن گفت که در ادامه می‌خوانید.

نمایشگاه عصر امید دانشگاه آزاد اسلامی را چطور ارزیابی می‌کنید؟
به‌عنوان کسی که در رویدادهای فراوانی چه در داخل و خارج کشور شرکت کرده‌ام، باید بگویم این رویداد علی‌رغم محدودیت‌های فراوانی که داشت، در بهترین حالت و با کیفیت بالایی برگزار شد و به‌رغم اینکه دانشگاه آزاد اسلامی برگزارکننده این رویداد بود، اما شاهد حضور بسیار فعال افراد ذی‌نفع در این رویداد بودیم. به‌طور مثال در حوزه معاونت‌های عمومی و آموزشی در دو روز اول رویداد عصر امید، دو قرارداد منعقد شد که یکی در حوزه پتروشیمی و دیگری هم با کفش ملی بود. چنین اتفاقاتی تایید می‌کند که نه‌تنها دانشگاه آزاد،‌ بلکه سازمان‌های دانشگاهی باید درهای خود را باز و ارتباط‌شان را با محیط بیرونی که مشتری اصلی کالای تولیدشده در داخل دانشگاه هستند،‌ بیشتر کنند. امیدوارم با تجربه خوبی که در این رویداد به‌دست آمده، در آینده نزدیک شاهد تکرار آن باشیم. چنین رویدادهایی می‌تواند به‌عنوان پل ارتباطی بین سه بخش حوزه‌های آکادمیک و دانشگاهی،‌ صاحبان دانش یعنی شرکت‌های دانش‌بنیان و سرمایه‌گذار عمل کنند و در اصل ایجاد این پل تنها از طریق این رویدادها امکان‌پذیر است. یکی از انتقادهایی که معمولا بعد از برگزاری چنین رویدادهایی وجود دارد، بحث هزینه‌های آن است. به‌عبارت دیگر، این سوال مطرح می‌شود که اصلا هزینه و زمانی که برای این رویدادها صرف شده، ارزش داشته است؟ به‌عنوان کوچک‌ترین عضو جامعه دانشگاهی و آموزش‌وپرورشی‌های این کشور می‌گویم به‌هیچ‌عنوان نباید آثار و برکات چنین رویدادهایی را با اعداد و ارقام هزینه‌شده،‌ مقایسه کنیم. این یک نوع تنگ‌نظری نسبت به آینده علم‌وفناوری در کشور خواهد بود و همین نگاه باعث شده در بسیاری از موارد ضرر کرده و حتی زمین‌گیر شویم؛ هرچند خدا را شکر با تمهیداتی که به‌کار گرفته شده، تا جایی که بنده اطلاع دارم در روند برگزاری این رویداد نهایت صرفه‌جویی‌های ممکن انجام‌شده و امیدوارم این رویداد بتواند به بخش عمده‌ای از دستاوردهایش برسد.

این رویداد تا چه میزان می‌تواند به تحقق شعار سال کمک کند؟
اصلی‌ترین ماموریت مراکز دانشگاهی و موسسات آموزشی ما پاسخگویی به نیازهای جامعه است، جامعه‌ای که بیرون از دانشگاه قرار دارد. امسال بیش از یک‌دهه است که مقام‌معظم‌رهبری شعار سال را در حوزه اقتصادی مطرح می‌کند و نسخه برون‌رفت از این مشکلات نیز باید از درون مراکز دانشگاهی تجویز شود. این رویدادها نگاه اعضای هیات‌علمی را به واقعیت‌های جامعه روشن‌تر خواهد کرد و آنها را نسبت به مسائلی که در جامعه وجود دارد، آشناتر می‌کند. همین مساله باعث می‌شود آنها نیز جهت‌گیری‌های علمی‌شان را متناسب با نیازهای جامعه تنظیم کرده و همچنین فضای بیرونی را با ظرفیت‌های دانشگاه آشنا می‌کند. متاسفانه جامعه با بخش عمده ظرفیت‌های دانشگاه آزاد اسلامی که گستره وسیعی در اقصی‌نقاط کشور دارد، آشنا نیست درحالی که بنگاه اقتصادی که در شهر کوچک یک استانی قرار دارد باید بداند که درکنارش مرکز دانشگاهی‌ای وجود دارد که اعضای هیات‌علمی، صاحب‌نظران علمی و امکانات و تجهیزاتی را دراختیار دارد که می‌تواند به این بنگاه اقتصادی کمک کند. طبیعتا این یک بده‌وبستان دوطرفه‌ای است که هر دو از آن سود می‌برند و اگر این تعامل به‌خوبی برقرار شود، تصور می‌کنم آنچه در مدیریت از آن به‌عنوان اثربخشی نام می‌بریم هم در حوزه مباحث دانشگاهی و سازمان‌های آموزشی و هم درباره بنگاه‌های تولیدی و اقتصادی ما دوچندان خواهد شد.

کارویژه معاونت آموزش‌های عمومی و مهارتی در سال جاری چیست؟
ما در حوزه مهارتی زیرساخت‌های ستادی را آماده کرده‌ایم. در یک‌سالی که پشت‌سر گذاشتیم در تعداد زیادی از دانشکده‌های مهارت مسائل و مشکلات را پیدا کرده و در جلسه اخیر هیات‌رئیسه دانشگاه آزاد اسلامی نیز گزارشی از مسائلی را که در حوزه دانشکده‌های مهارت و بحث مهارت‌آموزی وجود دارد، ارائه کردیم. دکتر محمدمهدی طهرانچی و دیگر مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی هم نکاتی را مطرح کردند که براساس آن جلو می‌رویم. برای سال تحصیلی آینده هدف‌گذاری‌مان طرح‌های موردی است که در واحدهای دانشگاهی و دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی باید با توجه به فلسفه مهارت‌آموزی دنبال کنیم. تا امروز حدود 50طرح کاربنیان را راه‌اندازی کردیم و امیدوارم در سال آینده این میزان به 500طرح کاربنیان برسد. برای دانشگاه آزاد اسلامی گستره وسیعی وجود دارد و نباید به 50طرح کاربنیان قانع باشیم و در سال آینده با خیز جدی در این حوزه‌ها جلو می‌رویم.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین