• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۳-۰۹ - ۰۱:۰۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
رویداد «عصر امید» دانشگاه آزاد که نمایشگاه توانمندی بیش از ۳ هزار مجموعه دانش‌بنیان است، افتتاح شد

نمایش قدرت دانشگاه

اولین رویداد ملی گام دوم دانشگاه آزاد اسلامی با عنوان «عصر امید» همزمان با چهلمین سالگرد تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی، عصر دیروز با حضور محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و روح‌الله دهقانی‌فیروزآبادی معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی در مصلای بزرگ امام خمینی(ره) افتتاح شد.

نمایش قدرت دانشگاه

اولین رویداد ملی گام دوم دانشگاه آزاد اسلامی با عنوان «عصر امید» همزمان با چهلمین سالگرد تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی، عصر دیروز با حضور محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و روح‌الله دهقانی‌فیروزآبادی معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی در مصلای بزرگ امام خمینی(ره) افتتاح شد. جمعی از روسای واحدهای دانشگاهی، روسای باشگاه‌های پژوهشگران جوان و نخبگان، دبیران برنامه‌های علمی واحدهای دانشگاهی، مدیران و مسئولان دانشگاهی، سرمایه‌گذاران، صاحبان صنایع، کسب‌وکار و تولیدکنندگان در این آیین حضور داشتند.  رویداد «عصر امید» با شعار ۱۰۰۰ ایده و استارتاپ، ۱۰۰۰ شرکت فناور و خلاق و ۱۰۰۰ گروه پژوهشی و زیرساخت، فرصتی برای شناسایی ایده‌ها و استعدادهای برتر گروه‌ها، شرکت‌ها، ظرفیت‌های آزمایشگاهی حوزه‌های مختلف فناوری و نیز شبکه متخصصان امور تحقیق و توسعه‌(R&D)، سرمایه‌گذاری و مشارکت در رشد و توسعه ظرفیت‌ها و محصولات دانش‌بنیان معرفی شده در این رویداد است.  تمامی دستاوردها و محصولات پژوهشی و فناورانه دانشگاهیان دانشگاه آزاد اسلامی در این رویداد در ۸ محور کشاورزی و صنایع غذایی تبدیلی، دارو، تجهیزات پزشکی و فراسودمندها، محصولات شیمیایی، ماشین‌آلات و تجهیزات فناورانه، فناوری اطلاعات و اقتصاد دیجیتال، صنایع خلاق، فرهنگی و هنری و گردشگری، فناوری آب و محیط‌زیست و نساجی، چرم و فناوری‌های مرتبط ارائه و معرفی می‌شود.  در حاشیه رویداد ملی عصر امید دانشگاه آزاد اسلامی و با هدف افزودن به غنای معنوی رویداد، پویش ملی «اهدای خون، اهدای زندگی» با همت اداره‌کل امور خیرین و توسعه وقف معاونت امور مجلس و ارتباطات اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی و با همکاری سازمان انتقال خون ایران برگزار می‌شود.

دکتر طهرانچی در رویداد ملی عصر امید: گام دوم دانشگاه، گام تغییر مسیر و نگاه نو است

دکتر طهرانچی در ابتدای این مراسم، ضمن همدردی با خانواده جان‌باختگان حادثه فرو ریختن ساختمان متروپل آبادان این ضایعه دردناک را به مردم غیور و شریف ایران تسلیت گفت.
وی با بیان اینکه بسیار خرسندیم که 40‌سالگی دانشگاه آزاد اسلامی را با نگاه گام دومی قدر می‌نهیم و آغاز می‌کنیم، اظهار داشت: «هر سازمان و نهادی در آستانه 40‌سالگی فعالیت خود دو مسیر پیش‌رو دارد؛ مسیر نخست مسیر زینت و تفاخر است که برای بزرگداشت 40‌سالگی خود نمایشگاهی برپا می‌کند و مسیر دوم، مسیر گام دومی و نگاه نو است که این مسیر برعهده جوانان و نیروهای تازه‌نفس است.»
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه مقام‌معظم‌رهبری در بیانیه گام دوم فرموده‌اند هزاران واحد دانشگاهی و میلیون‌ها تحصیلکرده، ثمره گام اول انقلاب اسلامی هستند، گفت: «دانشگاه آزاد اسلامی بی‌شک در این مقوله بسیار موثر واقع شده؛ چراکه دارای بیش از یک‌میلیون دانشجو و 6میلیون دانش‌آموخته است. دانشگاه آزاد اسلامی مولود انقلاب اسلامی و از مردم و برای مردم است.»
دکتر طهرانچی با تاکید بر اینکه گام دوم گام زینت و تفاخر نیست، تصریح کرد: «گام دوم، گام تغییر مسیر و نگاه نو است. گامی است که دانشگاه، ارتباط خود را با اجتماع بسیار گسترده‌تر کرده است و آنچه را که مردم می‌خواهند و مطالبه می‌کنند، دنبال و پیگیری می‌کند. آمار شرکت‌کنندگان در کنکور بیانگر این است که مردم دیگر به‌دنبال اخذ مدرک تحصیلی نیستند، بلکه می‌خواهند با ایجاد اشتغال و کارآفرینی، آینده فرزندان‌شان تضمین شود.»
وی خاطرنشان کرد: «دانشگاه آزاد اسلامی باید بسترساز اشتغال دانش‌بنیان باشد و مطابق با زیست‌بوم حرکت کند؛ این اتفاقی است که در دانشگاه آزاد اسلامی در حال رخ دادن است.»
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در پایان تصریح کرد: «خدا را شاکرم که با همکاری مدیران شایسته، اعضای هیات‌علمی برجسته، کارکنان دلسوز و دانشجویان امیدوار، گام دوم را به‌نام دوره «عصر امید» در دانشگاه آزاد اسلامی آغاز کرده‌ایم. برگزاری رویداد ملی عصر امید نشان می‌دهد دانشگاه آزاد اسلامی گام دوم خود را به‌گونه‌ای دیگر برداشته است.»

معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی: رویداد ملی عصر امید، طلیعه ورود جدی‌ دانشگاه آزاد اسلامی به حل مسائل کشور است

روح‌الله دهقانی‌فیروزآبادی، معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی در مراسم افتتاحیه رویداد ملی عصر امید بیان کرد: «امروز گردهم آمده‌ایم تا نخستین رویداد ملی عصر امید که بزرگ‌ترین رویداد فناورانه و نوآورانه دانشگاهی کشور در 40 سال گذشته بوده را رقم بزنیم. دانشگاه آزاد اسلامی مولود انقلاب اسلامی و محصول 40 سال تلاش مدیران انقلاب اسلامی است که امروز زیرساخت آزمایشگاهی و کارگاهی بسیاری دارد که به جد در منطقه غرب آسیا بی‌نظیر است. دانشگاه آزاد اسلامی بیش از 30 هزار عضو هیات‌علمی فعال دارد که عمدتا صاحبان کسب‌وکار، آشنا با فناوری و اشتغال و تولید محصول هستند. این دانشگاه انقلابی صاحب بیش از 6 میلیون نفر فارغ‌التحصیل از این دانشگاه و یک میلیون نفر دانشجو است که هدفمند این دانشگاه را انتخاب کرد‌ه‌اند.»
وی افزود: «با افتخار بیان می‌کنم که اگر در دانشگاه دولتی دانشجویان ابتدا دانشگاه و سپس رشته را انتخاب می‌کنند، در دانشگاه آزاد اسلامی عموم دانشجویان ابتدا رشته موردعلاقه خود و سپس دانشگاه را انتخاب خواهند کرد که این جریان به‌معنای حضور هدفمند در دانشگاه است.»
دهقانی‌فیروزآبادی اشاره کرد: «دانشجویی که ترجیح داده به جای پذیرش در هر دانشگاهی، در رشته موردعلاقه خود تحصیل کند، ولو اینکه هزینه آن را بپردازد نتیجه آن هم، وجود ایده‌ها و استارتاپ و کسب‌وکارهای نوپایی است که می‌توان شاهد استادانی بود که شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور را تشکیل داده‌اند و محصولات این شرکت‌ها را به فروش می‌رسانند. شرکت‌هایی که نیازهای واقعی مردم نه لزوما نیازهای تخیلی و آینده‌نگرانه بسیار دور را تامین می‌کنند.»  به گفته معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی، امروز در خدمت هزار آزمایشگاه از بهترین آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های دانشگاه آزاد اسلامی هستیم که آماده هستند فهرست و فیلم تجهیزات و امکاناتی که دارند را با بخش خصوصی، با صاحبان سرمایه، با شتاب‌دهنده‌ها و کسب‌وکارها و شرکت‌های دانش‌بنیان به اشتراک بگذارند. دانشگاه آزاد اسلامی عزم کرده برای اشتغالزایی فرزندان این ملت هر آنچه در اختیار دارد از آزمایشگاه، کارگاه، استاد، زیرساخت و... را در خدمت توسعه کسب‌وکار و اشنغال بگذارد.  وی ادامه داد: «هزار مورد از بهترین آزمایشگاه‌ها در این نمایشگاه حضور دارند. هزار مورد از بهترین ایده‌ها و استارتاپ‌هایی که برمبنای نیازهای واقعی مردم در هر منطقه و هر شهر، نه نیازهای تخیلی شکل گرفته‌اند، بعد از 576 مسابقه که طی6 ماه برگزار شده در این نمایشگاه به امیدی حضور پیدا کردند. همین‌طور هزار شرکت فناور و خلاق که محصول مسابقه و برگزیده شدن میان 8300 شرکت بوده‌اند در این نمایشگاه حاضر شده‌اند و 3000 محتوای فاخر که افتخار دانشگاه آزاد اسلامی بوده را در این نمایشگاه با خود به همراه دارند.»  دهقانی‌فیروزآبادی اشاره کرد: «همچنین حضور بیش از 20 هزار صندوق سرمایه‌گذاری با تفاهم بیش از 1200 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری به همت این فعالان و شرکت‌کنندگان جذب خواهد شد. این اتفاق نخستین رویداد عصر امید خواهد بود که این پیام را به مردم، به صاحبان کسب‌وکار و دانشجویان و فرزندان این ملت می‌دهد که دانشگاه تعهد کرده و قسم یاد کرده است که در دوران پسا 40 سالگی خود در مسیر اشتغالزایی و توسعه کسب‌وکار گام بردارد.»  معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی در پایان عنوان کرد: «امیدواریم رویداد ملی عصر امید به طلیعه ورود جدی‌تر دانشگاه آزاد اسلامی به حل مسائل دولت، صنعت و حل مسائل کشور تبدیل شود. ظرفیتی در فضای دانشگاهی به بزرگی، یکپارچگی و مدیریت یکپارچه و قدرتمند و تجهیزات فوق‌العاده پیشرفته و نیروی انسانی به توانمندی دانشگاه آزاد اسلامی سراغ ندارم.»

در همین رابطه بیشتر بخوانید:
رئیس مجلس شورای اسلامی: دانشگاه آزاد توانسته ظرفیت جوانان مناطق محروم را بالفعل کند (لینک)

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار