• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۳-۰۹ - ۰۰:۰۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
احمد دستمالچیان، سفیر اسبق لبنان در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

کوچک‌ترین جسارتی به مسجدالاقصی، واکنش جدی محور مقاومت را به‌همراه دارد

«رژیم‌صهیونیستی به‌دلیل اینکه به‌شدت در تناقضات داخلی گیر کرده، به‌خصوص این دو، سه عملیات اخیری که در داخل سرزمین‌های 1948 صورت گرفت، به‌شدت امنیتش متضرر شده و هیجان عمومی در داخل علیه تیم حاکم صهیونیستی بالا رفته است، به‌خصوص نسبت به رئیس امنیت داخلی فلسطین اشغالی

کوچک‌ترین جسارتی به مسجدالاقصی، واکنش جدی محور مقاومت را به‌همراه دارد

خیابان‌های فلسطین اشغالی منتهی به بیت‌المقدس این روزها آبستن تحولات گسترده‌ای هستند. بعد از عملیات سیف‌القدس رژیم‌صهیونیستی عملا با عقب‌نشینی، مراسم رقص پرچم را در خیابان‌های بیت‌المقدس برگزار نکرد. همین مساله فشار مضاعفی بر کابینه حکام رژیم‌صهیونیستی وارد کرد تا جایی که امروز این کابینه درحال فروپاشی است و برای نجات خود، دست به دامن رقص پرچم شده است. البته صدور مجوز برگزاری مراسم رقص پرچم، هشدارهایی از جنس هشدارهای قبل از سیف‌القدس را برای رژیم‌صهیونیستی داشته است. گفت‌وگوی «فرهیختگان» با احمد دستمالچیان، کارشناس مسائل منطقه و سفیر اسبق لبنان در بررسی آخرین وضعیت رژیم‌صهیونیستی و هشدارهای محور مقاومت به این رژیم را در ادامه می‌خوانید.

اولین سوال خود از احمد دستمالچیان را با این شروع کردم که علت اینکه رژیم‌صهیونیستی امسال زودتر از موعد مجوز برگزاری این راهپیمایی را صادر کرد و دیروز این راهپیمایی برگزار شد، چه می‌تواند باشد و چه تبعاتی را برای رژیم‌صهیونیستی خواهد داشت؟ او با بیان اینکه رژیم‌صهیونیستی می‌خواهد نقصی را که در کابینه برایش به وجود آمده با راهپیمایی برطرف کند، هدف این اقدام رژیم‌صهیونیستی را چنین دانست: «رژیم‌صهیونیستی به‌دلیل اینکه به‌شدت در تناقضات داخلی گیر کرده، به‌خصوص این دو، سه عملیات اخیری که در داخل سرزمین‌های 1948 صورت گرفت، به‌شدت امنیتش متضرر شده و هیجان عمومی در داخل علیه تیم حاکم صهیونیستی بالا رفته است، به‌خصوص نسبت به رئیس امنیت داخلی فلسطین اشغالی. برهمین اساس رژیم‌صهیونیستی می‌خواهد یک‌جوری با انحراف افکار عمومی، خودش را باز درصحنه‌ سیاسی و اجتماعی مردم اسرائیلی مطرح کند، لذا می‌خواهد آن نقص و چالشی را که برایش به‌وجود آمده به این‌ وسیله برطرف کند. درحقیقت این مراسم، یک هیجان‌آفرینی مصنوعی برای ایجاد انحراف افکار عمومی از فشارهایی است که به وجود آمده و کابینه ائتلافی نفتالی بنت را در آستانه فروپاشی قرار داده‌ است. ضمن اینکه فشارهای بیش از حدی در سطح منطقه و بین‌المللی علیه رژیم‌صهیونیستی وجود دارد که باید مجموع اینها را از خود دور کند تا کابینه ائتلافی صهیونیستی بتواند به کار خود ادامه دهد. چنانچه با این عملی که رژیم‌صهیونیستی انجام داده، اعتماد ساکنان سرزمین‌های اشغالی را به‌دست نیاورد، کابینه رژیم‌صهیونیستی سقوط خواهد کرد.»
دستمالچیان ادامه داد: «معلوم نیست با این ترفندی که از لحاظ روانی ایجاد کرده، بتواند خودش را نجات بدهد یا نه، ولی امیدهایی بسته که با جوسازی‌هایی که می‌کند، بتواند خودش را از مخمصه رها کند. رژیم‌صهیونیستی موضوع حساسی را طرح کرده که محیط مسجدالاقصی را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد و اگر کاری که نباید را انجام بدهد، عواقب خوبی در انتظار رژیم‌صهیونیستی نخواهد بود.»
پایان این گفت‌وگو را با پرسشی درباره هشدارهایی که سیدحسن نصرالله و گروه‌های مقاومت به این رژیم برای برگزاری این راهپیمایی داده بودند، پیش بردم و گفتم که از لحاظ لحن هشدارهای گروه‌های مقاومت می‌شود گفت این هشدارها از جنس همان هشدارهایی است که سال گذشته پیش از عملیات سیف‌القدس توسط محور مقاومت داده شد؟ او با تاکید بر اینکه الان ابتکار عمل در دست مقاومت است، توضیح داد: «دقیقا همینطور است. اولا الان محور مقاومت گستره‌ لبنان تا غزه، سوریه، عراق و یمن را دربرگرفته است و اینها به هم مرتبط و دارای یک فرماندهی و ساختار هستند و مانند سابق نیست که هماهنگ نباشند یا جزیره‌ای عمل کنند. ثانیا هشدارهایی که داده می‌شود، هشدارهایی جدی‌ و عملیاتی است. سیدحسن نصرالله اخیرا هشدار بسیار قاطع و محکمی را نه‌تنها از جانب خودش، بلکه از طرف محور مقاومت داده است. اکنون به‌صورت یکپارچه حماس، حزب‌الله و سایر گروه‌ها و کشورهای مقاومت آماده‌اند و چنانچه کوچک‌ترین جسارتی به مسجدالاقصی شود، واکنشی قوی و جدی‌ -همانطور که پیش از عملیات سیف‌القدس نشان دادند- نشان خواهند داد. آن سال اگر چنین عملیاتی اتفاق افتاد، بسیار گسترده بود، به همین خاطر الان سیدحسن نصرالله هشدار جدی و بسیار قاطعی داده است. در ضمن محور مقاومت دست برتر را دارد و ابتکار عمل در صحنه را برعهده دارد، رژیم‌صهیونیستی کاملا منفعل و در ضعف شدید به‌سر می‌برد که نمی‌تواند دربرابر اقدامی که محورمقاومت انجام داده، ایستادگی کند. کمااینکه سابقا در عملیات سیف‌القدس هم نتوانست ایستادگی کند، بنابراین درحال‌حاضر ابتکار عمل در دست مقاومت است و وضعیت به‌گونه‌ای است که رژیم‌صهیونیستی نمی‌تواند در محیطی حرکت کند که در محاصره است.»

خبرهای روزنامه فرهیختگانبیشتر بخوانید

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سیدجواد نقوی، خبرنگار؛

قصه فعلا نه، استفاده از غوغا سالاری

میکائیل دیانی، فعال فرهنگی:

ترمیم شکاف‌ها؛ اولین ماموریت پزشکیان

محمدامین ایمانجانی، مدیر مسئول؛

پروژه مدد به مسعود پزشکیان

مهدی خانعلی‌زاده، پژوهشگر سیاست خارجی:

آقای پزشکیان! این شما و این جهان واقعی

محمدرضا کردلو، فعال فرهنگی:

آری، اینچنین است برادر!

در مناظره ۲ به ۲ نامزدهای ریاست‌جمهوری مجری با سوالات صریح و به‌جا بحث را داغ کرد؛

تنها ستاره مناظره

محمد زعیم‌زاده، سردبیر: 

کلید انتخابات در دست مرددها

پرویز امینی، استاد دانشگاه:

مرددین؛ سرنوشت‌سازان انتخابات چهاردهم

پیام پیغام‌های انتخاباتی؛

چرا تحریم انتخابات شکست خورد؟

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

بازگشت به راهبرد مشارکت حداکثری

«اگر دفاع ما نبود، حمله ایران به اسرائیل ویرانگر می‌شد»؛

اعتراف بایدن

سیدجواد نقوی، خبرنگار فرهیختگان؛

‌نوبل خون

حمید ملک‌زاده، پژوهشگر اندیشه‌های سیاسی:

مقاومت؛ روح پایدار انقلاب اسلامی ایران

سیدجواد نقوی، خبرنگار فرهیختگان:

عجب کشور قانون‌مداری!

صادق امامی، عضو شورای سردبیری:

در مسیر تحول

7 نکته از دیدار رمضان 1403 رهبر انقلاب با دانشجویان؛

پای درس جامع‌نگری در خانه پدری

جیش‌العدل به نیابت از تل‌آویو دست به عملیات تروریستی زد؛

تروریست‌های توسعه

سیدحسین امامی، خبرنگار اندیشه سیاسی:

نقدی بر ایده پایان دین در یک کتاب

جعفر درونه، تحلیلگر سیاسی:

دو روی یک انتخابات

عباسعلی کدخدایی، عضو شورای نگهبان:

من رای نمی‌دهم!

جعفر درونه، پژوهشگر سیاسی:

نقطه عزیمت به‌‌سمت مشارکت حداکثری

درباره نامه 110 اصلاح‌طلب مشارکت‌جو؛

نه به خاتمی، سلام به واقعیت

محمد قائمی‌راد، پژوهشگر هسته مکتب امام خمینی(رحمه‌الله) مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع):

از «خواص و عوام» تا «خاصه و عامه» در اندیشه رهبری

درباره جوانب مختلف ردصلاحیت روحانی

او باید در انتخابات شکست می‌خورد

مرتضی قاضی، نویسنده:

صادق الوعد

آرزویی که بستر آن فراهم نیست؛

تمایل به شیوه‌های کنترلگری نوین

سرباز روح الله رضوی؛ فعال رسانه ای:

الجزیره و آفریقای جنوبی؛ جای ایران را نخواهد گرفت

محسن فایضی؛

چقدر بی انصاف‌اند

نگاه سطحی اپوزسیون سلبریتی؛

این جهل نیست خیانت به تاریخ و انسانیت است

سیدجواد نقوی، خبرنگار؛

بحران‌زدگی برندینگ برهانی

در حاشیه اظهارات جدید وزیر سابق خارجه؛

تاریخ را با تراژدی‌هایش بخوانید

کنشگران سیاست و نوار باریک انسانیت؛

در آینه فلسطین به خودتان نگاه کنید

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار