• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۱-۲۷ - ۰۰:۰۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0

راه‌اندازی بانک هوشمند فردا

راه‌اندازی بانک هوشمند فردا

مهدیه قاسمی، بانک ایران‌زمین در سال 1400 با همکاری شرکت های‌وب اقدام به راه‌اندازی نئوبانکی به نام «بانک هوشمند فردا» کرده است. قابل ذکر است بانک ایران زمین از طریق شرکت آرمان وفاداری آریا (آوا) و با  در اختیار داشتن سهام مدیریتی این نئوبانک، همه مسوولیت فعالیت بانک هوشمند فردا به دوش خود کشیده است. بانک هوشمند فردا با ارائه خدمات بانکی آنلاین به دنبال ایجاد تجربه‌ جدیدی در استفاده‌ از خدمات بانکی و به دنبال بهبود و از نو ساختن فرآیندهای عملیات بانکی است تا مشتریان با توجه به نیازهای مالی و پرداختی خود به بهترین خدمات ممکن به صورت آنلاین دسترسی داشته باشند. قابل ذکر است با کنار هم قرار گرفتن خدمات بانکی، بیمه‌ و سرمایه‌گذاری در خدمات یکپارچه مالی فردا، مشتریان با ابزارها و اپلیکیشن‌های به روز و متمرکز می‌توانند از ارتباط و اتصال این خدمات در زندگی روزمره‌ خود نه تنها از چالش‌های مالی رها شوند بلکه بتوانند شرایط مالی خود را بهبود دهند.

 

نئوبانک چیست؟

اصطلاح نئوبانک (Neobank) تقریبا از سال ۲۰۱۶ و با مجوز گرفتن استارلینگ در انگلستان، به صورت جدی بر سر زبان‌ها افتاد و تبدیل به یک کلید واژه در حوزه فین تک شده است. هدف اصلی نئوبانک چیزی نیست جز ساده سازی هرچه بیشتر خدمات مالی و به چالش کشیدن بانکداری سنتی. نئوبانک در واقع نوعی بانک دیجیتالی است که توسط استارت‌آپ‌های فعال در حوزه تکنولوژی‌های مالی راه اندازی می‌شود، هیچ شعبه فیزیکی ندارد، کاملاً آنلاین بوده و تنها راه ارتباطی با آن گوشی شما است. در ایران نیز با تصویب آیین‌نامه تأسیس و فعالیت بانک‌های مجازی در سال ۱۳۹۰، بستر فعالیت نئوبانک‌ها در کشور فراهم شد. طبق تحقیقات صورت گرفته ارزش کل بازار نئوبانک در سال ۲۰۱۸ حدود ۱۸ میلیارد دلار بوده و تا سال ۲۰۲۶ به ۳۹۴ میلیارد دلار خواهد رسید.

ویژگی‌ها: افتتاح حساب آسان و سریع: نئو بانک‌ها کاملاً دیجیتالی هستند و کاربران می‌توانند بدون مراجعه به بانک‌ها و طی کردن پروسه‌های طولانی، حساب کاربری ایجاد کنند.

رابط کاربری مناسب: نئوبانک‌ها مشتری مدار هستند و خدمات شخصی یا سفارشی‌تری ارائه می‌دهند.

هزینه‌های پایین‌تر: نئو بانک‌ها به دلیل نداشتن زیرساخت فیزیکی، تعمیر و نگهداری شعب فیزیکی و دستگاه‌های خودپرداز، هزینه‌های پایین‌تری دارند و از جهت خدمات اولیه و اغلب خدمات خود را بدون هزینه یا با هزینه بسیار کمتری ارائه می‌دهند.

گستردگی: طی پنج سال گذشته، افزایش سرمایه و تعداد مشتریان نئوبانک‌ها به حدی بوده‌است که تا امروز بیش از ۱۵ مؤسسه در انگلیس مجوز تأسیس نئوبانک را دریافت کرده‌اند و یک‌سوم رشد درآمد در این کشور را به خود اختصاص داده‌اند. در حال حاضر حدود ۹ درصد از بزرگسالان و ۱۵ درصد از افراد ۱۸ تا ۲۳ ساله بریتانیایی دارای یک حساب در نئوبانک‌ها هستند. البته علاوه بر انگلستان، مشتریان بانکی در بسیاری از دیگر کشورهای اروپایی، آمریکا و حتی هند، امکان استفاده از این ساختار مدرن بانکی را برای مرودات مالی و پولی خود دارند. طبق تحقیقات صورت گرفته ارزش کل بازار نئوبانک در سال ۲۰۱۸ حدود ۱۸ میلیارد دلار بوده و تا سال ۲۰۲۶ به ۳۹۴ میلیارد دلار خواهد رسید.

 

تفاوت با بانکداری سنتی

به نظر می‌رسد ظهور نئو بانک‌ها در عرصه خدمات مالی و بانکی نشان از انقلابی در تجربه کاربری سیستم‌های بانکی همراه با کاهش هزینه‌ها و در نتیجه نرخ‌های بهره و کارمزد‌های کمتر باشد که تمام خدمات خود را بر بستر تلفن همراه استوار کرده است. درواقع نئوبانک‌ها نسل تی‌شرت‌پوش‌هایی را هدف قرار داده است که از دریچه موبایل به جهان اطراف خود می‌نگرند و با درآمدهای کم یا متوسط خود خواهان دریافت خدمات متنوع بانکی هستند.

به طور کلی تمرکز نئوبانک‌ها بر ارائه تجربه کاربری بهتر، ارائه خدمات بر بستر موبایل، سرعت و امنیت بیشتر نسبت به بانک‌های سنتی است. نئو بانک‌ها در واقع نوعی از بانکداری مستقیم هستند که خدمات خود را به طور کامل از طریق تلفن همراه به مشتریان خود ارائه می‌دهند. همان‌طور که پیش‌تر گفته شد بانک‌های سنتی هم در سال‌های اخیر تلاش کرده‌اند خدماتی را از طریق کانال‌های الکترونیک و همچنین موبایل به مشتریان خود ارائه دهند، اما نئوبانک‌ها تمامی‌ کسب‌وکار و خدمات خود را بر بستر دیجیتال قرار داده‌اند و تلفن همراه در این سامانه نه به عنوان یک کانال ارتباطی بلکه به عنوان هسته اصلی ارائه خدمات مورد توجه قرار گرفته است. به این ترتیب تمامی‌ فرآیندهای بانکی اعم از افتتاح حساب و دریافت تسهیلات تا نقل‌و‌انتقال پول در نئوبانک به صورت تمام دیجیتال و از طریق تلفن‌همراه صورت می‌گیرد. در بانکداری سنتی پشتیبانی از مشتریان معمولا از طریق عامل انسانی انجام می‌شود در حالی که این امر در نئوبانک فرآیندی دیجیتال است. درخواست وام از یک بانک سنتی نیاز به مراجعه حضوری به شعبه دارد در حالی  که در یک سامانه نئوبانک با 

حذف مراحل فیزیکی و کاغذی و ارائه تمامی ‌خدمات از طریق ابزارها و زیرساخت‌های دیجیتال، فرم‌های اینترنتی، استعلام‌های آنلاین، تضامین و اعتبارسنجی غیرحضوری است.

 

خدمات بانک هوشمند فردا

خدمات پرداخت شامل امکان پرداخت سریع قبوض و جرائم رانندگی، خدمات کارت هدیه شامل امکان خرید آنلاین کارت هدیه و تحویل آن درب منزل، مدیریت آنلاین کارت شامل امکان فعال و غیر فعال‌سازی کارت و همچنین صدور و تغییر رمزها به صورت آنلاین، خدمات نیکوکاری شامل ارائه خدمات آنلاین خیریه و نیکوکاری، خدمات انتقال وجه شامل امکان انتقال وجه از طریق کارت‌ به کارت، پایا و ساتنا.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

محمدباقر شیرمهنجی، سیاست‌پژوه اقتصاد:

قیدگذاری غلط برای مشارکت مردم؛ رفتن به بیراهه

لابی باکو در تهران چگونه منافع ملی را گروگان گرفته است؟

بازگشایی سفارت به قیمت مصادره املاک ایران

محمد‌صادق تراب‌زاده‌جهرمی، پژوهشگر هسته عدالت اجتماعی مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع):

کنترل عایدی بادآورده سرمایه به‌عنوان ‌انگیزه ضد تولید

سیدمحمد صادق‌ شاهچراغ، پژوهشگر مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع):

کلان‌شاخص حکمرانی بانک مرکزی بر شبکه بانکی

دانیال داودی، دانشجوی دکتری توسعه‌ اقتصادی:

معمای «طبقه‌ متوسط» در ایران

اکبر احمدی، دانش آموخته اقتصاد:

ضعف و سوءتفاهم در تعریف «استقلال»

دانیال داودی، دانشجوی دکتری توسعه اقتصادی:

نقاط ضعف و قوت آقای اقتصاددان

دانیال داودی، دانشجوی دکتری توسعه اقتصادی:

«بخش خصوصی» در منظومه‌ فکر اقتصادی آیت‌الله خامنه‌ای

مجتبی توانگر، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:

زورآزمایی برای حذف یک میراث مخرب

محمدباقر شیرمهنجی، پژوهشگر پژوهشکده سیاست‌پژوهی و مطالعات راهبردی حکمت:

نظام اقتصادی قانون اساسی: اسلامی، راست یا چپ؟

علی محمدی‏‏‏‌پور، مدرس دانشگاه و عضو انجمن اقتصاد انرژی ایران:

ضربه سیاستگذاری متضاد به توسعه پایدار

محمدهادی عرفان، معمار و موسس مرکز مطالعات شما:

سازمان نظام مهندسی و شهرداری‌ها، حرکت با سرعت حلزون

حمیدرضا تلخابی، دکترای جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری؛

شهرنشینی در عصر بحران‌ها

محمد نائیج‌حقیقی، پژوهشگر حوزه اقتصاد مسکن:

ماجرای مسکن ۲۵ متری ادامه دارد؟

مجتبی رجب‌زاده، کارشناس اقتصاد:

رکود از رگ گردن به اروپا نزدیک‌تر شده است!

ضرورت تفکیک بانک‌ها در راستای لایحه برنامه هفتم توسعه؛

‌انواع بانک‌ها‌ و ‌انواع مدل‌های کسب‌وکار بانکی

سیدمقداد ضیاتبار، پژوهشگر پژوهشکده سیاست‌پژوهی و مطالعات راهبردی حکمت:

مولفه‌های مشترک بحران‌های اقتصادی۱

ناصر غریب‌نژاد، پژوهشگر حقوق اقتصادی:

اقتصاد شیشه‌ای

میثم رستمی، پژوهشگر اقتصاد:

حمایت از تولید ملی: بایدها و نبایدها

ناصر غریب‌نژاد، پژوهشگر حقوق اقتصادی:

دشمنِ مردم

مجتبی رجب‌زاده

بحران اقتصادی چین