• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۳-۰۸ - ۰۳:۲۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 1
  • 0
«فرهیختگان» از جزئیات رویداد ملی عصر امید دانشگاه آزاد اسلامی گزارش می‌دهد

شناسنامه بزرگ‌ترین نمایشگاه دانشگاهی ایران

بالاخره شمارش‌ معکوس آغاز «رویداد ملی عصر امید» به پایان رسید و مصلای بزرگ امام‌خمینی(ره) از امروز تا چهارشنبه یازدهم خردادماه میزبان دانشگاه آزاد اسلامی برای نمایش دستاوردهای نوآورانه و فناورانه است.

شناسنامه بزرگ‌ترین نمایشگاه دانشگاهی ایران

بالاخره شمارش‌ معکوس آغاز «رویداد ملی عصر امید» به پایان رسید و مصلای بزرگ امام‌خمینی(ره) از امروز تا چهارشنبه یازدهم خردادماه میزبان دانشگاه آزاد اسلامی برای نمایش دستاوردهای نوآورانه و فناورانه است. در رویداد عصر امید سه‌هزار شرکت‌کننده واقعی حضور دارند؛ حضوری که تاکنون در هیچ نمایشگاه فناورانه‌ای چنین کمیت و کیفیتی دیده نشده است. هزار گروه پژوهشی و زیرساخت، هزار ایده و استارتاپ، هزار شرکت فناور و خلاق از دانشگاه آزاد اسلامی در نمایشگاهی گرد هم آمده‌اند. رویدادی که «علم نافع»، مقصد نهایی آن خواهد بود. 40 سالگی دانشگاه بهانه برگزاری این رویداد است تا آنچه در این دانشگاه در 40 سال گذشته به بلوغ رسیده، درمعرض نمایش قرار بگیرد. محوریت این رویداد مهم، ارائه برنامه‌های دانشگاه آزاد اسلامی در گام دوم، معرفی دستاوردهای فناورانه و نوآورانه دانشگاه و پرداختن به نیاز مردم است. در این رویداد، علاوه‌بر ارائه دستاوردهای فناورانه و نوآورانه، برنامه تحول و تعالی، اسناد آمایش استان‌‌ها، تحولات و مسیر آینده دانشگاه نیز ارائه می‌‌شود. شعار این رویداد بزرگ، هزار گروه پژوهشی و زیرساخت، هزار ایده و استارتاپ، هزار شرکت فناور و خلاق است. شاید بتوان گفت این رویداد عرصه‌ای است که برای نخستین‌بار تمام ظرفیت‌های برجسته دانشگاه آزاد در یک مکان جمع شده‌اند تا علاوه‌بر آشنایی اعضای خانواده دانشگاه آزاد اسلامی با این زیرساخت، مردم و مسئولان نیز آن را از نزدیک مشاهده کنند. در چنین فضایی، مدیران دانشگاه روحیه خودباوری و اعتمادبه‌نفس بیشتری به دست خواهند آورد. در رویداد گام دوم، شرکت‌ها، استارتاپ‌ها، آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌ها حضور دارند که زمینه‌ساز به‌هم‌رسانی فوق‌العاده‌ای خواهد شد. به‌عبارت بهتر سه‌هزار محتوا در رویداد حضور خواهند داشت و هم‌افزایی صورت‌گرفته فرصت‌های بی‌نظیری را برای آینده رقم خواهد زد.

ایده اصلی برگزاری رویداد ملی عصر امید از کجا کلید خورد؟

اما ایده اصلی برگزاری رویداد ملی عصر امید از کجا شکل گرفت؟ سال 1397 یعنی همزمان با 40 سالگی انقلاب اسلامی بود که مقام‌معظم‌رهبری بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی را ابلاغ کردند. همان زمان دانشگاه آزاد نیز به‌عنوان مولد انقلاب، برنامه‌ریزی‌‌های خود را برمبنای تحقق اهداف این سند به‌‌علاوه سند دانشگاه اسلامی گذاشت و برمبنای آن سند تحول و تعالی نیز در مهرماه سال 1400 توسط ریاست دانشگاه تدوین و به بخش‌های مختلف ابلاغ شد. از سوی دیگر دانشگاه آزاد اسلامی به‌دلیل شرایط پاندمی کرونا، حدود دوسالی بود که نتوانسته بود آنچنان‌که باید و شاید دستاوردهای علمی و فناورانه خود را به جامعه علمی کشور معرفی کند. به همین دلیل معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه پیشنهاد برگزاری رویدادی را داد تا مجموعه اکوسیستم علم و فناوری دانشگاه را درگیر کند. دکتر طهرانچی، رئیس دانشگاه نیز موافقت کرد و فعالیت برای برگزاری بزرگ‌ترین رویداد دانشگاه از اواسط سال 1400 کلید خورد.

هدف‌ از برگزاری رویداد ملی عصر امید چیست؟

«علم نافع» مقصد نهایی رویداد است. مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی می‌خواهند تیم‌‌ها، گروه و هسته‌‌های پژوهشی که در سطح دانشگاه تشکیل شده‌ است را به جاده فناوری و دانش‌بنیان شدن بیاورند. اما چرا این تصمیم گرفته شد؟ پیش از این تحقیقات زیادی در دانشگاه آزاد اسلامی انجام می‌شد که نتایج آن به عمل گرفته نمی‌شد و بیشتر به کتابخانه‌های دانشگاه منتقل می‌شد. اما حالا قرار است نه‌تنها از نتایج تمام تحقیقات استفاده شود بلکه این در معرض دید جامعه علمی کشور نیز قرار بگیرد. از این پس تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی در کتابخانه‌ها خاک نمی‌خورد بلکه در جاده فناوری، به تولید و استفاده خواهد رسید.
درواقع اهداف رویداد ملی عصر امید یا همان گام دوم، برمبنای شناخت ظرفیت‌های انسانی و مادی و تغییر رسالت دانشگاه، ترویج ماموریت جدید دانشگاه در زمینه دانشگاه حل‌مساله و کارآفرین برنامه‌ریزی شده است. درنتیجه تحقق اهداف کلان بسته توسعه فناوری و نوآوری سند تحول و تعالی دانشگاه، آشنایی با زیست‌بوم فناوری و نوآوری کشور با اقدامات فناورانه دانشگاه، نمایش پتانسیل‌ها، ظرفیت‌‌ها و زیرساخت‌های فناوری و نوآوری دانشگاه، ایفای نقش رویداد ملی گام دوم دانشگاه در پیاده‌سازی اهداف سند تحول و تعالی دانشگاه و بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی می‌تواند نقش بسزایی ایفا کند. به همین دلیل ایجاد فرصت‌‍‌های سرمایه‌گذاری برای استارتاپ‌ها و شرکت‌های مستقر در دانشگاه، تشویق و تقدیر از پژوهشگران و فناوران برجسته دانشگاه و ایجاد روحیه امید و خودباوری در آنها، شبکه‌سازی میان متخصصان، نوآوران و کارآفرینان داخل و خارج از دانشگاه در این رویداد محقق خواهد شد.

چه فعالیت‌هایی برای برگزاری این رویداد انجام شد؟

از همان زمان که بحث برگزاری چنین رویدادی کلید خورد، شیوه‌نامه‌ای در این خصوص تدوین و به واحدها ابلاغ شد؛ آن هم اینکه براساس سهمی که می‌توانند در رویداد داشته ‌باشند در حوزه‌های مختلف چه تعداد تیم باید تشکیل بدهند. همچنین در گام بعدی کشور به 10 منطقه تقسیم و تیم سازمان مرکزی در استان‌ها حاضر شد و هدف از برگزاری این رویداد را تبیین کردند؛ درنهایت بیش از 500 برنامه در واحدهای مختلف دانشگاه آزاد اسلامی برای برگزاری این رویداد برگزار شد. بیش از هشت‌هزار تیم در حوزه‌های مختلف نیز در این رویداد شرکت کردند.

بیش از ۱۳۰۰ میلیارد تومان ظرفیت اعتباری و سرمایه‌گذاری ۳۰ نهاد مالی در خدمت رویداد

اما آنچه مهم است سرمایه‌گذاری نهادهای مختلف در این رویداد است. یکی از مهم‌ترین نهادهای برگزارکننده این رویداد به‌عنوان یکی از ستون‌های اصلی؛ صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه است. این صندوق برای حمایت از هزار تیم و استارتاپ، هزار گروه پژوهشی و زیرساخت و هزار شرکت خلاق و فناور هدف‌‌گذاری هزارمیلیاردی را برای خود تعیین کرد.
مسئولان دانشگاه برای حمایت از هزار تیم و استارتاپ، هزار گروه پژوهشی و زیرساخت و هزار شرکت خلاق و فناور در این رویداد حضور خواهند داشت. در ابتدا هدف‌گذاری هزارمیلیاردی را تعیین کردند که حالا بیش از ۱۳۰۰ میلیارد تومان ظرفیت اعتباری، مالی و سرمایه‌گذاری ۳۰ نهاد مالی کشور در خدمت رویداد ملی گام دوم دانشگاه آزاد اسلامی (عصر امید) آمده است.
تاکنون با بیش از 160 نهاد دولتی، عمومی، مالی، بانک‌ها، صندوق‌های پژوهش و فناوری، صندوق جسورانه بورسی، شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر (VC و CVC)، صندوق‌ تامین مالی جمعی، سرمایه‌گذار فرشته و... به صورت نامه‌نگاری رسمی، شفاهی، مذاکرات و جلسات حضوری و مجازی تعامل ایجاد شد که درنهایت با امضای تفاهمنامه همکاری تاکنون با تعداد 25 نهاد مالی و تخصصی مبلغی بالغ بر 1300میلیارد تومان ظرفیت اعتباری، مالی و سرمایه‌گذاری در خدمت رویداد ملی گام دوم دانشگاه آزاد اسلامی (عصر امید) تامین شده است.

برپایی 2 هزار غرفه مرتبط با استارتاپ‌ها و شرکت‌های فناور و خلاق در مصلی

قباد بهزادی‌پور، مدیرکل سراهای نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه برنامه‌ریزی برای رویداد عصر امید این دانشگاه از هشتم آذرماه سال گذشته آغاز شد و تا امروز ادامه داشته است، گفت: «تا امروز 547برنامه فناورانه در واحدهای دانشگاهی برگزار شده است، البته جدا از برنامه‌هایی که در واحدها برگزار شده، درمجموع 20هزار نفر نیز در رویداد عصر امید مشارکت کرده‌اند.» او ادامه داد: «در مرحله اول بعد از داوری‌های صورت‌گرفته 8هزار و 661نفر در سامانه ثبت‌نام شدند اما این تعداد بعد از مرحله دوم داوری‌ها به 3هزار نفر رسید که در چهار روز برگزاری این رویداد در مصلی حاضر خواهند شد. درکنار آن 24رویداد جانبی را نیز در این بازه زمانی خواهیم داشت و دبیرخانه رویداد عصر امید اقدام به برگزاری 24جلسه خواهد کرد.» مدیرکل سراهای نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: «در این رویداد 14شتاب‌دهنده تخصصی حضور دارند و قرار است چهار جلسه کلی با حضور هزار گروه پژوهشی و زیرساخت، هزار ایده و استارتاپ، هزار شرکت فناور و خلاق و همچنین پنج‌هزار دانشجو درطول برگزاری این رویداد برگزار شود. یکی از نکات دیگر این رویداد مشارکت برنامه میدان و پویش ملی صادرات در روند برگزاری است.»
بهزادی‌پور با تاکید بر اینکه در رویداد عصر امید دوهزار غرفه مرتبط به استارتاپ‌ها و شرکت‌های فناور و خلاق داریم، گفت: «در حوزه دارو، تجهیزات پزشکی و فراسودمندها درمجموع 233غرفه خواهیم داشت که شامل 125ایده و استارتاپ و 108شرکت فناور و خلاق می‌شود. در حوزه صنایع خلاق، فرهنگی-هنری و گردشگری نیز درمجموع 319غرفه داریم که شامل 140ایده و استارتاپ و 170شرکت فناور و خلاق می‌شود.»
او به حوزه فناوری اطلاعات و اقتصاد دیجیتال اشاره کرد و گفت: «در این حوزه 364غرفه داریم که 202غرفه مربوط به ایده و استارتاپ و 162غرفه نیز درباره شرکت‌های فناور و خلاق است. بخش دیگری که در این رویداد شاهد فعالیت گروه‌های استارتاپی و شرکت‌های فناور آن هستیم مربوط به فناوری آب و محیط‌زیست است که 48غرفه ایده و استارتاپ و 32غرفه مربوط به شرکت‌های فناور و خلاق است.» مدیرکل سراهای نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی گفت: «در بخش کشاورزی و صنایع‌غذایی و تبدیلی نیز 321غرفه داریم که 204غرفه مربوط به ایده و استارتاپ‌ها و 117غرفه دیگر مرتبط با شرکت‌های فناور و خلاق هستند. در حوزه ماشین‌آلات و تجهیزات فناورانه هم شاهد برپایی 398غرفه هستیم که از این میزان 212غرفه مربوط به استارتاپ و 186غرفه هم مرتبط با شرکت‌های فناور و خلاق خواهند بود.»
بهزادی‌پور بیان داشت: «در رویداد عصر 108غرفه درباره محصولات شیمیایی داریم که 49غرفه در حوزه استارتاپ‌ها و 59غرفه در حوزه شرکت‌های فناور خلاق هستند. بخش آخر نیز نساجی، چرم و فناوری‌های مرتبط را شامل می‌شود که درمجموع 37غرفه است. از این میان 11غرفه مرتبط با استارتاپ‌ها و 26غرفه درباره صنایع خلاق هستند. البته بخش ویژه هم مربوط به شرکت‌های پایون اصلی است که 140غرفه می‌شود.»

در نمایشگاه رویداد گام دوم می‌توان یک ایده را به کار و محصول منتهی کرد

وحید ضرغامی، قائم‌مقام معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی در توضیح نحوه فعالیت این معاونت در غرفه نمایشگاه گفت: «غرفه معاونت در بخش مرکزی شبستان است و معاونت نیز به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین برگزارکننده‌های رویداد حضور دارد. در غرفه ما مدیرکل‌ها و معاون تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی حضور پیدا خواهند کرد و به نوعی بخش‌های مختلف را مدیریت و نظارت می‌کنند.»  او ادامه داد: «در این غرفه اگر پیشنهاد یا شکایتی در طول نمایشگاه ایجاد شود، رسیدگی خواهد شد. همچنین به غرفه‌ها سرکشی شده و اگر نقصی باشد برای برطرف شدن آن اقدام خواهیم کرد. اطلاع‌رسانی‌ها نیز از طریق این معاونت انجام می‌شود. معاونت ما بیشتر نقش نظارت و کنترل را برعهده دارد. با توجه به وظیفه تعیین شده برای این غرفه، طبیعی است که محصول خاصی ارائه نخواهد شد؛ چراکه محصولات در غرفه شرکت‌ها به معرض نمایش درمی‌آید.» قائم‌مقام معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر اینکه غرفه‌هایی در نمایشگاه وجود دارند که بسیار کاربردی هستند، ‌اظهار داشت: «یکی از مهم‌ترین غرفه‌های ما، غرفه مهارتی و کاربنیان است که در آن افرادی که کارجو و دانشجو یا فارغ‌التحصیل دانشگاه آزاد اسلامی هستند در کارگاه‌هایی شرکت می‌کنند. این کارگاه‌ها برای آموزش افراد از نحوه رزومه‌نویسی تا کاریابی برنامه دارند. اطلاعات کارجوها نیز کسب می‌شود و به شرکت‌هایی که در نمایشگاه حضور پیدا کردند، ارائه خواهد شد و در صورت نیاز این افراد را جذب می‌کنند.»  ضرغامی بیان داشت: «پارک علم‌وفناوری و صنایع بزرگ نیز در نمایشگاه حضور پیدا کرده است، همچنین موسسات مالی و بانک‌ها هم دارای غرفه هستند که علاوه‌بر ارائه محصولات و خدمات‌شان می‌توانند وارد تفاهم و توافق با شرکت‌ها و صاحبان ایده شوند. با توجه به اینکه چند مدل تفاهمنامه برای عقد قرارداد آماده شده، در نمایشگاه فرصت امضای تفاهمنامه میان بخش‌های مختلف وجود دارد و در مصلی سرمایه‌گذار و صاحب ایده می‌توانند وارد مذاکره شده و به نحوه همکاری خود برسند.» او با بیان اینکه صندوق رفاه و صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی  نیز در کنار موسسات مالی حضور پیدا کرده است، افزود:‌« به‌طور کل فضای نمایشگاه برای شروع کار، گسترش و توسعه فعالیت‌ها در حوزه استارتاپی، دانش‌بنیان و ایده فضای بسیار خوبی است. در نمایشگاه می‌توان یک ایده را به کار و محصول منتهی کرد. در حقیقت غرفه‌ها می‌توانند با کمک نهادهای مالی، پارک علم‌وفناوری و شرکت‌های بزرگی که در این نمایشگاه حضور دارند، محصولات خود را توسعه یا صنعتی کنند.»

برگزاری جام بوم‌های کسب‌وکار و جام جسورانه در رویداد عصر امید

نیک‌روز مستوفی، مدیر مرکز رشد واحد تهران‌جنوب و مدیر منطقه یک مراکز رشد کشور نیز با اشاره به روند فعالیتی خود در رویداد عصر امید گفت: «من به‌عنوان سرپرست داوران حیطه آب و محیط‌زیست در رویداد عصر امید حضور دارم. از شرکت‌های مراکز رشد دانشگاه شاهد 26 شرکت فناور، چهار شرکت دانش‌بنیان و چهار هسته فناور به‌صورت فعال در رویداد شرکت کردند. دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران‌جنوب برمبنای تعداد 6 مرحله پیش‌رویدادی که قبل از رویداد اصلی برگزار کرده‌ است، توانست برای بخش ایده‌ها و استارتاپ‌های رویداد، 17 ایده و استارتاپ موفق را از میان شرکت‌کنندگان شناسایی کند که از میان آنها 6 ایده و استارتاپ منتخب به رویداد اصلی عصر امید اضافه شدند.» وی افزود: «همچنین، یک جام‌بوم‌های کسب‌وکار برگزار می‌شود که از میان ایده‌ها و استارتاپ‌های شرکت‌کننده، موارد موفق و منتخب شناسایی خواهند شد و مقرر شده‌ است تا برگزیدگان به‌صورت رایگان به مدت یک‌سال در مراکز رشد وابسته خود مستقر شده و فعالیت کنند.»
مستوی اشاره کرد: «علاوه ‌براین، رویداد دیگری در حوزه شرکت‌ها و واحدهای فناور به نام جام جسورانه داریم که درخصوص انتخاب شرکت‌ها و واحدهای فناور و ارتباط‌گیری آنها با حوزه صنعت است که انجام خواهد شد.»

40 ‌سال عملکرد مرکز ورزش و تربیت‌بدنی دانشگاه آزاد اسلامی بر ویترین رویداد عصر امید

امیرعباس لشگری، رئیس مرکز ورزش و تربیت‌بدنی دانشگاه آزاد با اشاره به فعالیت این مرکز در رویداد ملی عصر امید عنوان کرد: «ورزش و تربیت‌بدنی دانشگاه آزاد در چهار دهه فعالیت خود یکی از افتخارات این دانشگاه بوده‌ است، به این جهت که در بخش ورزش قهرمانی و حرفه‌ای فعالیت‌های مثبت و خوبی داشته‌ است. فعالیت این مرکز در رویداد عصر امید این است که دستاوردهای 40 سال فعالیت ورزش و تربیت‌بدنی دانشگاه را در مسابقات قهرمانی که دانشجویان، استادان و کارکنان حضور داشتند در مسابقات مختلفی چون درون‌واحدی، استانی و کشوری به‌صورت آماری عرضه خواهد کرد؛ به این معنا که چند هزار نفر دانشجو در این مسابقات شرکت کردند و چه مدال‌هایی توزیع شده‌ است.»
وی افزود: «در بخش همگانی که فعالیت آن به‌تازگی شروع شده است، در توسعه ورزش همگانی از طریق یک اینفوگرافی نشان می‌دهیم دانشگاه آزاد و این مرکز در حوزه ورزش همگانی و توسعه آن در دانشگاه چه فعالیت‌هایی انجام داده‌اند. مورد دیگر بخش حرفه‌ای یا باشگاه فرهنگی و ورزشی است؛ اینکه چه تعداد رشته ورزشی داریم و چه مقام‌هایی را کسب کرده‌ایم. در بخش دانشجویی مسابقات برون‌مرزی هم داشتیم که نتایج آن را هم در بخش اطلاعات و آمار غرفه عرضه خواهیم کرد.» لشگری اشاره کرد: «مورد دیگر، عرضه امکاناتی است که در حوزه ورزش در اختیار دانشگاه آزاد قرار دارد و به جرات می‌توانم بگویم امکانات ورزشی این دانشگاه یکی از بهترین و مجهزترین اماکن ورزشی نه‌تنها در آموزش عالی بلکه درکل کشور است. درحال حاضر دانشگاه آزاد اسلامی یک‌میلیون و 520 هزار مترمربع فضا دارد که در سه بخش روباز، سالن‌ها و استخرها خلاصه می‌شود و توضیحات و معرفی هرکدام از بخش‌ها در این غرفه ارائه خواهد شد.» به‌گفته رئیس مرکز ورزش و تربیت‌بدنی دانشگاه آزاد، یکی‌دیگر از بخش‌ها، بحث ارائه تسهیلات به دانشجویان قهرمان دانشگاه است. اداره‌ای به‌نام اداره تسهیلات دانشجویان قهرمان داریم و تمام دانشجویانی که به‌نوعی قهرمان ورزشی چه در مسابقات داخلی و چه در مسابقات بین‌المللی هستند، با داشتن حکم قهرمانی و تایید وزارت ورزش و جوانان می‌توانند شامل تخفیفاتی چون پذیرش بدون آزمون، نقل‌وانتقالات، میهمانی و... شوند. اطلاعات این بخش نیز اعم از ارائه تخفیف دانشجویی در حوزه ورزش قهرمانی به 210هزار نفر در غرفه به‌صورت اینفوگرافیک بیان شده‌ است. وی ادامه داد: «همچنین این مرکز در بحث آموزش، دوره‌های آموزشی در ارتباط با تربیت‌بدنی را برگزار خواهد کرد. بخش دیگر فعالیت‌ها، ارائه خدمات به بازدیدکنندگان است. همچنین یک‌سری معاینات پزشکی-ورزشی در چند استیج برای اندازه‌گیری درصد چربی بدن و سایر المان‌های بدنی است که برای بازدیدکنندگان ارائه می‌شود.»  لشگری اشاره کرد: «به‌نوعی که ترکیب‌بدنی‌شان را آنالیز کرده، تست تعادل و معاینه ستون‌فقرات را انجام می‌دهیم تا اگر مشکلی دارد با دستگاه‌های آزمایشگاه‌ها برطرف شود. همچنین برنامه جانبی این مرکز، با توجه به اینکه در واحد همدان یک گود زورخانه‌ای بسیار مجهز داریم این است که این گود زورخانه را در غرفه مرکز دایر خواهیم کرد که مرشد حضور پیدا کرده و فعالیت‌های ورزش باستانی که فعالیت ملی-مذهبی است را به نمایش خواهیم گذاشت.» رئیس مرکز ورزش و تربیت‌بدنی دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه بیان کرد: «تعدادی هم کلاس‌های آموزشی در چهار روز رویداد داریم و چهار مبحث را برای بازدیدکنندگان در دوره آموزشی یک‌ساعته ارائه خواهیم کرد که منتج به دریافت گواهی هم خواهد شد. همچنین از دستاوردهای ساخت خود دانشگاه مثل گرم‌کن ورزشی که در واحد اراک تولید می‌شود، به‌عنوان نمونه در غرفه نمایشگاهی ارائه خواهیم کرد که بازدیدکنندگان در صورت خرید می‌توانند ارتباط گرفته و خرید کنند.»

برپایی کرسی‌های آزاداندیشی  در طول رویداد عصر امید

علیرضا زارع‌شهرآبادی، مدیرکل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی درخصوص فعالیت‌های این غرفه در رویداد ملی عصر امید، گفت: «غرفه فرهنگی اجتماعی با محوریت دانشجویان و اساتید فعالیت خودش را در چند قسمت‌ آغاز کرد. بخش تشکل‌ها با نگاه حل مساله‌ای به موضوعات، در قالب قسمت حل مساله در غرفه ارائه خواهد شد. در این بخش یک دانشجو به‌عنوان ارائه‌کننده براساس مساله‌ای که از قبل انتخاب کرده یک راهکار یا طرحی را نوشته و ارائه می‌کند. تعداد دیگری از دانشجویان نیز به‌عنوان منتقد یا نقاد طرح را زیرنظر دو داور بررسی می‌کنند و درنهایت به یک جمع‌بندی خواهند رسید. تاکید ویژه‌ای که در این بخش وجود دارد، روی همان حل مساله‌ها توسط خود دانشجویان است.» او تصریح کرد: «‌از دیگر قسمت‌هایی که در غرفه وجود دارد می‌توان به خدمات دانشجویی اشاره کرد که با محوریت مشاوره‌ای فعالیت خواهند داشت. در این قسمت با توجه به نیازمندی‌هایی که دانشجویان و اساتید دانشگاه آزاد اسلامی با آن روبه‌رو بوده‌ و با توجه به اتفاقاتی که در مدت این 40 سال در دانشگاه افتاده به این معنی که چه میزان خدمات مشاوره‌ای را توانستیم ارائه کنیم و درحال حاضر در کجا ایستاده‌ایم، کارها را دنبال می‌کنیم.»  زارع با بیان اینکه کرسی‌های آزاداندیشی قسمت دیگری است که در غرفه فرهنگی اجتماعی وجود دارد، اظهار داشت: «سال گذشته اولین سال برگزاری کرسی‌های آزاد‌اندیشی بود و مقام‌معظم‌رهبری در پیامی تاکید کردند که این سنت حسنه باید گسترده‌تر و فراگیرتر برگزار شود. با توجه به سخنان مقام‌معظم‌رهبری در این قسمت،‌ فناوری‌هایی که از برگزاری کرسی‌های آزاد‌اندیشی کسب کرده‌ایم را ارائه خواهیم داد.»  او گفت:‌ «پیام سال گذشته رهبری به کرسی‌های آزاداندیشی به این دلیل بود که این جریان به درستی در دانشگاه آزاد اتفاق افتاده و حداقل مطلوبیت را توانسته کسب کند. درنتیجه به عقیده ما یک فناوری در این قسمت به وجود آمده که با همان شکل و شمایل موافق، منتقد و کارشناس مجری و صحبت درخصوص یک موضوع مشخص برگزار می‌شود.» زارع با بیان اینکه قسمت هر دانشجو، یک تخصص، یک مهارت نیز در کانترهای مشخص برگزار خواهد شد، گفت: «این قسمت با مدیریت خود دانشجویان اجرا می‌شود و کانون‌ها و دانشجویانی که توانسته‌اند از فضای دانشگاه یک شغل، تخصص یا مهارتی را برای خود ایجاد کنند. شاید یک دانشجو درحال تولید ایده خود بوده یا یکی‌دیگر توانسته از ایده خود یک شرکت داشته ‌باشد، طبیعتا همه این افراد از کل کشور در غرفه و کانترهای مخصوص خود حاضر می‌شوند و محصولات یا ایده‌های خود را معرفی خواهند کرد.» او افزود: «در قسمت دیگر غرفه نیز رادیو عصر امید با همکاری دانشجویان کل کشور که توانایی در اجرای رادیویی دارند؛ اقدام به تولید محتوا خواهد کرد. محتوای تولیدی نیز درخصوص فعالیت دانشگاه آزاد در 40 سالی که گذشت و 40 سال آینده خواهد بود و در تمام ساعات فعالیت رویداد ملی عصر امید در مصلای امام خمینی پخش خواهد شد.» مدیرکل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی اظهار داشت:‌ «گالری قسمت دیگری از غرفه است که آثار برتر و منتخب جشنواره‌های مختلف ادبی و هنری، کانون‌ها با عنوان رشد و طرح اساتید در جهاد فرهنگی را ارائه می‌کند، البته هرکدام از این آثار در قالب یک کتابچه عرضه خواهد شد.» زارع اظهار داشت:‌ «آخرین قسمتی که در این غرفه وجود دارد با عنوان صنایع خلاق فعالیت خواهد داشت. در این قسمت نیز 200 اثر برتری که در جشنواره صنایع خلاق حاضر بودند را دوباره کنار هم قرار می‌دهیم و بار دیگر با هم در مدتی که رویداد برگزار می‌شود؛ در مسابقه‌ شرکت خواهند کرد و افراد برتر نیز اعلام خواهند شد. به بیان دیگر، در کنار غرفه معاونت فرهنگی اجتماعی 200 غرفه دیگر نیز وجود دارند که آثار خود را ارائه خواهند داد.» او درباره تعداد رویدادهایی که توسط این غرفه در مدت چهار روز فعالیت رویداد ملی عصر امید برگزار می‌شود، خاطرنشان کرد: «در هر روز فعالیت غرفه، قسمت‌های حل مساله و کرسی‌های آزاد‌اندیش را خواهیم داشت که هر کدام دو رویداد را دنبال می‌کنند و درمجموع در روز پایان قسمت کرسی‌های آزاداندیش هشت رویداد و قسمت حل مساله نیز هشت رویداد را خواهیم داشت. همچنین در قسمت صنایع خلاق روزانه 10 تا 20 تیم با هم رقابت می‌کنند و هر روز چهار تیم برتر به مرحله بعد صعود خواهند کرد که در آخرین روز 20 تیم نهایی به رقابت خواهند پرداخت و تیم‌های برتر اعلام می‌شوند.»

میزبانی از نهادهای مالی تخصصی در رویداد عصر امید

عسکری غلامزاده، مدیرعامل صندوق غیردولتی پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی گفت:‌ به دستاوردهای این صندوق طی یک سال گذشته اشاره و تصریح کرد: «صدور ضمانت‌نامه‌های 180میلیارد ریالی در هفته‌های اولیه فعالیت صندوق برای حل مشکل پروژه 700 میلیاردی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات از شرکت ملی نفت، برگزاری 4 فراخوان ملی در قالب تسهیلات، مشارکت مدنی و سرمایه‌گذاری خطرپذیر، ‌انعقاد تفاهمنامه‌های همکاری مشترک با نهادهای مختلف درون و برون‌دانشگاهی با رویکرد عملیاتی را می‌توان جزء مهم‌ترین دستاوردهای این صندوق برشمرد.»  مدیرعامل صندوق غیردولتی پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: «در دی‌ماه سال گذشته نیز دبیرخانه ویژه رویداد گام دوم را در این صندوق ایجاد کردیم که وظیفه آن تدوین نقشه راه اقدامات اجرایی صندوق در 9 گام بوده است. شناسایی و تدوین فهرست بانک‌ها، صندوق‌های پژوهش و فناوری، سرمایه‌گذاری و فراصندوق‌ها، ارسال تفاهمنامه نحوه همکاری مشترک و برگزاری جلسات مفاهمه و انعقاد تفاهمنامه، ایجاد کنسرسیوم با فراصندوق ستارگان و سایر صندوق‌های پژوهش و فناوری که دانشگاه آزاد اسلامی سهامدار آنهاست، طراحی و ایجاد پاویون نهادهای مالی و سرمایه‌گذاری تحت مدیریت صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی در رویداد، نظارت بر انعقاد قراردادهای دو یا چندجانبه سرمایه‌گذاری ازجمله این اقدامات است.»  عسکری غلامزاده گفت:‌ «در راستای تحقق اقدامات 9 گانه، تا امروز با بیش از 160 نهاد دولتی، عمومی، مالی، بانک‌ها، صندوق‌های پژوهش و فناوری، صندوق جسورانه بورسی، شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر، صندوق‌ تامین مالی جمعی و... تعامل شده که در این میان تا امروز با 25 نهاد مالی و تخصصی تفاهمنامه امضا شده است. ارزش این تفاهمنامه‌ها بیش از 1300 میلیارد تومان اعم از ظرفیت اعتباری، مالی و سرمایه‌گذاری است که در خدمت رویداد ملی گام دوم دانشگاه آزاد اسلامی قرار می‌گیرد.»
او خاطرنشان کرد:‌ «به‌منظور تحقق هم‌رسانی شرکت‌ها و استارتاپ‌های حاضر در رویداد عصر امید با نهادهای مالی و سرمایه‌گذاری آن هم با هدف تامین مالی زیست‌بوم نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی برنامه‌های معینی درنظر گرفته شده که ازجمله آن می‌توان به برگزاری 4 میز پذیرش با ظرفیت 72 جلسه میان مدیران سرمایه‌گذاری شرکت‌ها و استارتاپ‌های منتخب، میزبانی از نهادهای مالی تخصصی در قالب غرفه و کانتر در پاویون نهادهای مالی با تولیت صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی و برگزاری دو رویداد هم‌سرمایه‌گذاری با داوری مدیران عامل نهادهای مالی اشاره کرد.»

3000  غرفه در حوزه‌های ایده، شرکت، هسته و گروه

محمدرضا کلایی، سرپرست زون مواد شیمیایی کارگروه‌ها و هسته‌های پژوهشی رویداد عصر امید گفت: «رویداد گام دوم دانشگاه یا عصر امید از امروز در شبستان مصلای تهران برگزار می‌شود. ورودی نمایشگاه ورودی شماره17 است و درحال حاضر بسیاری از غرفه‌ها نامگذاری شده است. افرادی که باید در غرفه‌ها حضور داشته باشند نیز تقسیم‌بندی شدند. مثلا صنایع شیمیایی، صنایع دارویی، صنایع خلاق و غیره تقسیم‌بندی شده است. حوزه مواد شیمیایی در بخش زیرگروه‌ها و زیرساخت‌ها در طبقه بالا مستقر هستند که نامگذاری شده است. غرفه‌بندی‌ها از ابتدای سالن با حروف  A، B، C  و D شروع شده است و به انتهای آن می‌رسد. مراکز رشد، شرکت‌ها، پارک‌های علم‌وفناوری و زیرساخت‌ها و هسته‌های تحقیقاتی و گروه‌های پژوهشی هم مستقر هستند.» او ادامه داد: «پاویون شرکت‌های دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری هم در این نمایشگاه غرفه زده است، همچنین اسنپ نیز در نمایشگاه رویداد عصر امید غرفه دارد.» کلایی با اشاره به اینکه حدود 3000 غرفه در نمایشگاه وجود دارد، گفت: «360غرفه در طبقه بالای شبستان وجود دارد و باقی آن در طبقه همکف شبستان است. این غرفه‌ها در حوزه‌های ایده، شرکت، هسته و گروه فعالیت می‌کنند. علاوه‌بر 3000غرفه،140غرفه نیز برای شرکت‌های برتر وجود دارد. برای معاونت‌های دانشگاه آزاد نیز غرفه‌هایی در این نمایشگاه وجود دارد که هرکدام برنامه‌های متنوعی از ارائه خدمات تا برگزاری کارگاه‌های تخصصی دارند.» او درباره نحوه انتخاب شرکت‌ها یا مراکز منتخب توضیح داد: «روال به این صورت است که تعمیرکاران، آزمایشگاه‌ها، هسته و گروه‌های پژوهشی و مراکز رشد و شرکت‌های دانش‌بنیان که مستقر در مراکز رشد هستند، در سایت azad tech.iau  ثبت‌نام کردند. هرکدام از حوزه‌ها نیز به‌صورت جدا داوری شده است. هسته‌ها و کارگروه‌ها یا زیرساخت‌ها نیز داوری شدند. هسته و گروه‌های پژوهشی نیز به چندین زون طبقه‌بندی شدند. هر زون یک سرگروه دارد که احکام سرگروه‌ها از سازمان مرکزی ابلاغ شد و 4 تا 6 داور داشتند.»
سرپرست زون مواد شیمیایی کارگروه‌ها و هسته‌های پژوهشی رویداد عصر امید بیان داشت:‌ «در این رویداد به‌صورت آنلاین تمامی فایل‌ها داوری شده و درنهایت تعدادی از آنها منتخب شدند. منتخب‌ها طبق دستورالعمل و پوستر استانداردی که برای تمامی شرکت‌ها وجود دارد، این فرم را پر کردند و به‌صورت بنر درآوردند. درحال حاضر شرکت‌ها، زیرساخت‌ها، کارگروه‌ها، تعمیرکاران و آزمایشگاه‌ها به‌ترتیب استان‌ها فرم‌هایشان را در نمایشگاه نصب می‌کنند و به هرکدام غرفه تعلق گرفته است.»
کلایی درمورد چینش غرفه‌های نمایشگاه و فضای آن تصریح کرد: «غرفه‌ها در ساختار کف سالن و طبقه بالا پخش شدند. در طبقه بالای شبستان ما چندین بخش داریم که شامل بخشی مخصوص برای برگزاری کارگاه‌ها که تعدادی از کارگاه‌ها در حوزه‌های مختلف در آن برگزار می‌شود. قسمت میانی طبقه بالا نیز آمفی‌تئاتر است که افتتاحیه و اختتامیه در آن برگزار خواهد شد. انتهای سالن طبقه بالا نیز، میز و صندلی ‌ گذاشته شده است که اگر شرکت‌ها یا بازدیدکننده‌ها تمایل به خرید یا بستن قرارداد و غیره داشتند، در این مکان با هم تعامل کنند.»
او در پایان درمورد هدف این نمایشگاه توضیح داد: «درست است که بحث پژوهش و کارهای تحقیقاتی بسیار مهم است اما دیدگاه نمایشگاه این است که بتواند با صنعت ارتباط بگیرد و شرکت‌هایی که مراجعه می‌کنند چه دولتی، خصوصی یا خصولتی بتوانند با دانشگاه ارتباط بگیرند. امیدواریم دانشگاه‌ها، مراکز یا آزمایشگاه‌ها بتوانند قراردادهای خوبی با صنعت منعقد کنند.»

عرضه دستاوردهای 20ساله مرکز امور شاهد و ایثارگران دانشگاه آزاد اسلامی در عصر امید

احمد صالحی‌آرا، سرپرست مرکز امور شاهد و ایثارگران دانشگاه آزاد با اشاره به فعالیت غرفه این مرکز در رویداد ملی عصر امید بیان کرد: «طی سال‌های گذشته عمده فعالیت این مرکز در راستای خدمات‌رسانی بهتر به دانشجویان و جامعه هدف در مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی است که ثمرات مثبت و موثری داشته ‌است. پس از پیام مقام‌معظم‌رهبری درخصوص گام دوم انقلاب اسلامی تمامی تلاش مسئولان این دانشگاه و مرکز امور شاهد و ایثارگران در این راستا قرار گرفت که بتوانند اهداف بلندمدت و کوتاه‌مدتی تعریف کنند. بنابراین در همین راستا، برنامه‌های سه‌ساله و پنج‌ساله خودمان ازجمله تقویت بنیه علمی دانشجویان شاهد و ایثارگر و ارائه مشاوره به جامعه هدف را تدوین و طراحی کردیم.» صالحی‌آرا اشاره کرد: «حدود 190 کانون ایثار دانشجویی را میان واحدهای دانشگاهی راه‌اندازی کردیم که متشکل از دانشجویان نخبه و فعال عرصه‌های مختلف است.» به گفته او، از دیگر اقدامات صورت‌گرفته در این‌ راستا، فضاسازی محیطی در دانشگاه‌هاست که در محیط‌های مختلف شکل گرفته و نزدیک به 13هزار و 805 محیط دانشگاهی را شامل شده ‌است. علاوه‌بر این، بحث جشنواره ملی ایثار را داشتیم که در 6 دوره برگزاری این جشنواره دانشگاه آزاد اسلامی در هر دوره 18 برگزیده و منتخب سراسر کشوری را معرفی کرد و در رده نخست حوزه‌های آموزشی قرار گرفت.  وی ادامه داد: «یکی‌دیگر از اقدامات، بحث صدور مدرک افتخاری برای دانشجویان شهید در مرکز بود و تاکنون حدود 130 مدرک تحصیلی برای دانشجویان شهید، صادر کردیم.»
صالحی‌آرا با اشاره به رویدادهایی که این غرفه در رویداد ملی عصر امید برگزار می‌کند، توضیح داد: «در این چهار روز دو بحث روایتگری که اقدام جدیدی در عرصه روایتگری است را به نمایش درخواهیم آورد. دو بحث آزاد هم خواهیم داشت که از استادان داشگاهی دعوت کردیم این موضوع را در غرفه مرکز امور شاهد و ایثارگران دانشگاه آزاد در رویداد عصر امید برگزار کنند. مسابقات فرهنگی‌ای را هم پیش‌بینی کردیم که در مدت چهار روز این رویداد برگزار شده و جوایزی هم برای آن درنظر گرفتیم.»

در این رابطه بیشتر بخوانید:

شرکت‌کنندگان «رویداد عصر امید» چگونه انتخاب شدند؟ (لینک)

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار