• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۳-۰۷ - ۰۲:۴۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
«فرهیختگان» گزارش می‌دهد

ارسال 750 اثر به دومین دوره رویداد صنایع خلاق

در این دوره حدود 750 طرح و ایده در حوزه صنایع خلاق از تمام واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی سراسر کشور ارسال که نزدیک به 193 طرح از میان آنها انتخاب شد تا در این دوره مشارکت کنند.

ارسال 750 اثر  به دومین دوره رویداد صنایع خلاق

یگانه عرب، خبرنگار گروه دانشگاه: دومین رویداد صنایع خلاق و فناوری‌های فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی با مشارکت معاونت فرهنگی و دانشجویی و معاونت فناوری و نوآوری دانشگاه همزمان با چهلمین سال تاسیس این دانشگاه 4 خردادماه کار خود را در دانشکده مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب آغاز کرد. در این دوره750 اثر ارسال شد که از میان آنها، 20 تیم برای رقابت و داوری نهایی انتخاب شدند. از اصلی‌ترین و مهم‌ترین اهداف این رویداد فرهنگی و فناورانه می‌توان به توانمندسازی و کسب آموزش‌های موردنیاز در دوره‌های تدوین کسب‌وکار، چگونگی ایجاد کسب‌وکار و استارتاپ، آشنایی با زیست‌بوم صنایع خلاق و همچنین آشنایی با تامین مالی کسب‌وکار اشاره کرد.  همچنین این رویداد بخش‌های مختلفی چون راه‌اندازی غرفه فروش نمایشگاهی، امکان فروش آثار برتر و همچنین امکان سرمایه‌گذاری و حمایت از طرح‌های برتر دارد. نکته قابل‌توجه این است که تیم‌ها و افرادی که در دومین دوره این رویداد انتخاب شوند، علاوه‌بر قرار گرفتن در بحث‌های آموزش، منتورینگ و مشاوره‌های مجازی، در رویداد ملی عصر امید که از 8 تا 11 خردادماه در مصلای امام خمینی(ره) برگزار می‌شود، حضور خواهند داشت. اختتامیه دومین دوره این رویداد نیز 10 خردادماه همزمان با رویداد ملی عصر امید دانشگاه آزاد اسلامی با حضور سرمایه‌گذاران برگزار شده و آثار برگزیده توسط سرمایه‌گذاران انتخاب و وارد مرحله سرمایه‌گذاری می‌شوند.  رویداد صنایع خلاق و فناوری‌های فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی در تلاش است تا با شناسایی و جذب طرح‌های نوآورانه و ایده‌های خلاق، از آنها حمایت کند. نخستین دوره این رویداد با مشارکت 600 اثر برگزار شد. در مرحله نخست داوری‌ها، 60 اثر و در مرحله دوم، 15 اثر از این تعداد انتخاب شدند. در ادامه با حامد افشاری، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم‌وفناوری پردیس و رئیس دبیرخانه مرکزی رویداد ملی صنایع خلاق دانشگاه آزاد اسلامی و دو نفر از داوران این اقدام فرهنگی درخصوص ابعاد مختلف این رویداد، تاثیر برگزاری آن در ایجاد کسب‌وکار برای دانشجویان، پیشروی در عرصه نوآوری، راهکارهای حضور موثر تیم‌های حاضر در رویداد عصر امید و... گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

ارتقای کمی و کیفی آثار ارسالی دومین دوره  رویداد ملی صنایع خلاق

حامد افشاری، رئیس دبیرخانه مرکزی رویداد ملی صنایع خلاق دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به برگزاری دومین دوره رویداد صنایع خلاق و فناوری‌های فرهنگی این دانشگاه بیان کرد: «در این دوره حدود 750 طرح و ایده در حوزه صنایع خلاق از تمام واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی سراسر کشور ارسال که نزدیک به 193 طرح از میان آنها انتخاب شد تا در این دوره مشارکت کنند.»  وی افزود: «دومین دوره رویداد به شکل استارتاپ‌ ویکند است؛ به این معنا که صبح تا ظهر منتورینگ انجام می‌شود و بعد از ظهر هر روز داوری آثار صورت می‌گیرد. در پایان نیز بین طرح‌های مسابقه گذاشته و طرح‌هایی که حداقل‌های لازم را داشته انتخاب می‌شوند تا در روز دهم خردادماه همرمان با برگزاری رویداد ملی عصر امید، مقابل سرمایه‌گذاران و نهادهای مالی در حوزه صنایع خلاق ارائه داشته ‌باشند تا اگر جذابیت‌های لازمه در حوزه سرمایه‌گذاری خطرپذیر داشتند، مورد حمایت سرمایه‌گذار قرار بگیرند. یعنی روز دهم خردادماه یک مسابقه در حضور سرمایه‌گذاران برای تامین منابع مالی و سرمایه در این حوزه برگزار خواهد شد.»

افزایش 25 درصدی آثار ارسالی به رویداد دوم
رئیس دبیرخانه مرکزی رویداد ملی صنایع خلاق دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به ارتقای کمی و کیفی آثار ارسالی دومین دوره رویداد نسبت به سال گذشته عنوان کرد: «قطعا که در دومین دوره رویداد شاهد ارتقای کمی و کیفی بودیم. سال گذشته 600 اثر به دبیرخانه رویداد ارسال شد؛ اما امسال باتوجه به اینکه داوری‌هایی نیز در خود استان‌ها انجام شد، اما 750 اثر به دبیرخانه رسید که بیانگر افزایش کمی آثار ارسالی به این رویداد فرهنگی است.»
به گفته افشاری، خوشبختانه در روز نخست رویداد که داوری‌ها انجام شد، آثار از لحاظ کیفی در سطح بالایی بوده و قابل مقایسه با سال گذشته نبود. همچنین نکته قابل‌توجه این است که در استان‌هایی چون سیستان‌وبلوچستان، هرمزگان و... که در دوره نخست رویداد میانگین دو یا سه اثر داشتند، امسال، تعداد طرح‌های بیشتری را به رویداد ارسال کردند. به عبارت بهتر، مناطقی هم که سال گذشته کمتر در این عرصه ورود داشتند، در این دوره از لحاظ کمی فعالیت بیشتری داشتند.»
وی در ادامه توضیح داد: «در دو روز نخست رویداد، استان‌های نزدیک را برای رویداد دعوت کردیم تا دیگر استان‌ها در روزهای نمایشگاه عصر امید حاضر و آثار آنها داوری شده و برای روز آخر انتخاب شوند. حدس من این است که استان‌هایی چون هرمزگان، بوشهر و سیستان‌وبلوچستان علاوه‌بر اینکه در حوزه کمی رشد داشتند، در حوزه کیفی نیز رشد خواهند داشت.»

حوزه فرهنگ دانشگاه از نگاه سنتی خود خارج شده است
رئیس دبیرخانه مرکزی رویداد ملی صنایع خلاق دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به دستیابی این رویداد به اهداف ترسیم‌ شده خود گفت: «تلاش و هدف رویداد ملی صنایع خلاق و فناوری‌های فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی این است که حوزه فرهنگ از نگاه سنتی خود خارج شده و به سمت بحث‌های نوین حرکت کند. صنایع خلاق شامل حوزه‌های متعددی چون تولید محتوا، پادکست، انیمیشن، نقاشی، خطاطی و... می‌شود. نگاه ما این است که بتوانیم بحث‌های کارآفرینی و تولید ثروت را در دل مباحث فرهنگی بیاوریم و این یک نگاه مهم و موثر است.»
افشاری ادامه داد: «خوشبختانه با این جریان‌سازی این موضوع را برجسته خواهیم کرد که از مباحث فرهنگی چون صنایع‌دستی و مهارتی نیز می‌توان اشتغالزایی و تولید ثروت کرد. نباید صرفا مسائل سنتی را در مباحث فرهنگی نگاه نکنیم؛ بلکه باید مباحث فناورانه و کسب‌وکار را نیز در این جریان موردتوجه قرار بدهیم.»

90 درصد آثار رویداد متعلق به دانشجویان است
به گفته وی، به‌طور مثال فناوری‌های فرهنگی، به این معناست که فناوری به کمک حوزه فرهنگ آمده تا یک جریان‌سازی در مباحثی چون تولید محتوا چه در حوزه داخلی و ملی و چه در حوزه بین‌المللی ایجاد کند. به‌گونه‌ای که نگاه مباحث انقلابی و مذهبی کشور را به‌همراه بحث‌های فرهنگی و توسعه و نشر آن را با کمک فناوری ارتقا داده تا بتوانیم شاهد تاثیرگذاری بیشتر در جامعه باشیم.  رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم‌وفناوری پردیس با اشاره به تاثیر برگزاری رویداد بر هدایت نسل جوان برای ایجاد کسب‌وکار بیان کرد: «باتوجه به اینکه در این رویداد مباحث منتورینگ و مشاوره را داریم، فعالان و نسل جوان می‌توانند آموزش ببینند و پس از آن به سمت مراکز رشد و پارک‌های علم‌وفناوری دانشگاه هدایت شوند. بیش از 90 درصد آثار از حوزه‌های دانشجویی است و ما علاوه‌بر آموزش و هدایت این دانشجویان در حوزه کسب‌وکار، باید فضایی را برای حرکت آنها به این سمت ایجاد کنیم.»  افشاری درخصوص داوری آثار عنوان کرد: «داوری‌های روزهای ابتدایی با روزهای پایانی که در رویداد ملی عصر امید انجام می‌شود، متفاوت است. داوری‌های ابتدایی بیشتر از لحاظ کسب‌وکار، فنی و فرهنگی است؛ اما داوری‌های پایانی، داوری‌هایی است که از سوی سرمایه‌گذاران انجام می‌شود و آنها هستند که انتخاب می‌کنند کدام حوزه از نگاه کارآفرینی و مباحث تولید ثروت می‌تواند ارزش‌افزوده‌ بیشتری داشته ‌باشد.»

  واحدهای دانشگاهی فضای فعالیت‌ تیم‌ها را فراهم می‌کنند
وی در ادامه افزود: «پس از انتخاب تیم‌ها توسط سرمایه‌گذاران، سرمایه‌گذاری در طرح‌ها شروع می‌شود و دانشگاه نیز درصورت نیاز تیم‌ها، فضای فیزیکی‌ای را برای فعالیت و منتورینگ و آموزش برایشان فراهم می‌کند.»  به‌گفته رئیس دبیرخانه مرکزی رویداد ملی صنایع خلاق دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه آزاد اسلامی براساس سند تحول و تعالی‌ای که برای گام دوم خود تدوین کرده ‌است، در نظر دارد در خط ریل حرکتی خود به سمتی گام بردارد که دانشگاه از مباحث صرفا آموزش‌محوری خارج شده و به‌ سمت دانشگاه نسل پنجم حرکت کند؛ به‌گونه‌ای که در کنار مباحث آموزشی، به سمت مباحث کارآفرینی، تولید فناوری و ثروت نیز حرکت کند. بر این اساس، برگزاری این رویدادهای بسترساز تغییر این ریل است تا نگاه جدیدی را برای دانشجویان و استادان فراهم کرده و آنها را وارد مباحث کسب‌وکار و کارآفرینی کنیم.»  افشاری در پایان عنوان کرد: «این رویدادها در دوره‌های بعد هم به‌صورت ملی برگزار خواهد شد؛ البته که این برنامه فرهنگی علاوه‌بر سطح ملی به صورت منطقه‌ای و استانی نیز برگزار خواهد شد.»

تیم‌های دوره دوم در مسیر حل مسائل کشور تمرکز کردند

امین بابازاده، عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه و یکی دیگر از داوران رویداد صنایع خلاق و فناوری‌های فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به ارزیابی آثار دومین دوره این رویداد بیان کرد: «باتوجه به اینکه امسال دومین دوره این رویداد برگزار شده و نسبت به سال گذشته جاافتاده‌تر و شناخته‌شده‌تر بود، افراد با‌انگیزه بیشتر، کیفیت کار بالاتر و حتی با برنامه‌ تنظیم‌شده و ایده‌های خلاقانه‌تری نسبت به دوره گذشته در دومین دوره رویداد شرکت کردند.»
وی افزود: «از آنجایی که دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه مساله‌محوری و حل مساله در جامعه شناخته شده است، تیم‌ها در دومین دوره رویداد در مسیر حل مسائل اجتماعی و مسائلی که می‌تواند به اقتصاد و شکوفایی کشور کمک کند، حضور پیدا کردند.»

کمیت و کیفیت آثار ارسالی افزایش چشمگیری داشت
بابازاده در ادامه عنوان کرد: «کمیت و کیفیت آثار ارسالی به دومین دوره این رویداد افزایش چشمگیری داشت؛ به این معنا که طرح‌های ارائه شده رقابتی‌تر و باکیفیت‌تر شده بودند، تا جایی که امتیازدهی به طرح‌ها بسیار سخت بود. انگیزه‌ای که دانشگاه آزاد اسلامی در بدنه نوآوری کشور و افراد صاحب ایده و ایده‌پرداز ایجاد کرده ‌است، موجب شد تا کیفیت کارها ارتقا پیدا کند و افراد با‌انگیزه بیشتری در رویداد شرکت کنند.»
به گفته این داور، انتظار دارم که سال‌های آینده کیفیت و کمیت آثار با حمایت‌هایی که صورت می‌گیرد، افزایش بیشتری پیدا کند.
وی با اشاره به شاخص‌ها و ملاک‌های داوری رویداد گفت: «سه شاخص مطرح‌شده درحال حاضر کشور باتوجه به بلوغ جامعه فناور و ایده‌پرداز کشور، شاخص‌های خوبی هستند. البته در برخی از بخش‌ها می‌توان این شاخص‌ها را بسط داد و می‌توان در آینده این معیارها و سنجه‌ها را باتوجه به بلوغ جامعه و افراد فناور تغییر داد. شاخص‌های رویداد تا اینجای کار بسیار خوب هستند؛ اما می‌توان تا حدی جزئی‌تر به آنها نگاه کرد. به عبارت بهتر، اگر بخواهیم سیستم پویا باشد و به این مسیر خود ادامه بدهد، باید بازنگری‌ای هم در شاخص‌های آن داشته ‌باشیم، اما امروزه این شاخص‌ها مناسب و موثر است.»

رویداد صنایع خلاق نشان داد دانشگاه آزاد اسلامی نسبت به آینده کشور بی‌تفاوت نیست
بابازاده در ادامه با اشاره به تاثیر برگزاری رویداد صنایع خلاق و فناوری‌های فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی بر ارتقای عملکرد این دانشگاه در حوزه فناورانه و نوآورانه توضیح داد: «دانشگاه آزاد اسلامی محصول انقلاب اسلامی است و یک دانشگاه دلسوز برای کشور و جامعه است. مسئولان و سیاستگذاران دانشگاه در اسناد بالادستی، خودشان را جزئی از کشور دانسته و در تلاش هستند تا نیروهای متخصصی متناسب با آینده کشور تربیت کنند. این دانشگاه با برگزاری این رویدادها نشان داد که به آینده کشور و شرایط کنونی آن بی‌تفاوت نیست.»
این داور همچنین ادامه داد: «باتوجه به اینکه دانشگاه آزاد اسلامی سند تحول و تعالی‌ای را برای خود طراحی کرده، در تلاش است تا برای آینده اقدامات مثبت و موثری انجام بدهد و یکی از این اقدامات، برگزاری رویداد ملی عصر امید و صنایع خلاق و فناوری‌های فرهنگی است که امیدواریم تعداد این دست اقدامات بیشتر شده و البته استانی‌تر شود تا شاهد شکوفایی هرچه‌ بیشتر افراد صاحب ایده در کشور باشیم و از فرار مغزها جلوگیری کنیم.»

لزوم ایجاد دبیرخانه دائمی رویداد صنایع خلاق و فناوری‌های فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی

امیر آقایی، دبیر قرارگاه بازارپردازی فرهنگی شورای فرهنگ عمومی کشور و یکی دیگر از داوران دومین دوره رویداد صنایع خلاق و فناوری‌های فرهنگی با اشاره به ارزیابی کمی و کیفی آثار ارسالی در این دوره بیان کرد: «در دومین دوره رویداد از لحاظ کمی و کیفی، شاهد تغییراتی بودیم و از 600 اثر در نخستین دوره رویداد صنایع خلاق و فناوری‌های فرهنگی به 750 اثر در دومین دوره برگزاری رسیده‌ایم. البته از لحاظ ارزیابی کیفی باید گفت که برخی از آثار دوره گذشته در رتبه قابل‌قبول‌تری قرار داشتند؛ علت آن هم این است که رویکردهای کاربردی در آثار کمتر مورد توجه قرار گرفته و بیشتر ناظر بر  رویکردهای هنرمندانه آثار است؛ اما اینکه این طرح‌ها چه اندازه می‌تواند در زندگی مردم و عموم جامعه کاربرد داشته باشد، کمتر موردتوجه قرار گرفته است.»
وی افزود: «به این معنا که جنبه کاربردی و اثربخشی آثار که یکی از اصلی‌ترین ملاک‌ها و شاخص‌های رویداد است، در این دوره کمرنگ‌تر بود.»
آقایی در ادامه عنوان کرد: «باید سازوکار رویداد، سازمان‌یافته‌تر باشد، به این معنا که باید دبیرخانه دائمی رویداد ایجاد شود و فراخوان آن خیلی قبل‌تر از رویداد اعلام شود؛ چراکه اگر چنین سازوکارهای سازمانی مشخص نباشد، موجب می‌شود که نتیجه مشخصی هم از رویداد گرفته نشود.»

تشریح شاخص‌ها و ملاک‌های داوری رویداد
این داور با اشاره به شاخص‌ها و ملاک‌های داوری رویداد توضیح داد: «جنبه کسب‌وکار و ارزی اقتصادی، جنبه نوآوری و فنی طرح‌ها و جنبه کاربردی‌ بودن طرح در زندگی مردم سه شاخص اصلی داوری آثار ارسالی بود.»
وی در ادامه با اشاره به تاثیر برگزاری رویداد در رشد اکوسیستم فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی توضیح داد: «برگزاری چنین رویدادهایی تاثیر مستقیمی بر رشد اکوسیستم فناوری و نوآوری این دانشگاه دارد؛ چراکه این رویداد از آن نظر که بتواند یک جریان‌سازی را در کشور به‌وجود بیاورد، بسیار موثر است. به عبارت دیگر؛ ‌انگیزه‌ها را ترغیب می‌کند و کار دانشجویان را در مسیر درستی جهت‌دهی می‌کند. این رویداد در تلاش است برای دانشگاه و تیم‌های شرکت‌کننده آن نتیجه مشخصی را رقم بزند و قطعا درصورت ایجاد سازوکارهای منسجم‌تر، نتیجه بهتری ایجاد خواهد شد.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار