• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۳-۰۳ - ۰۵:۲۷
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۱
  • 0
  • 0
مدیران واحد تهران مرکزی از شخصیت دانشجوی شهید حسن صیادخدایی روایت می‌کنند

شاگرد اول کلاس علم و ایمان

رفتار شهید صیادخدایی باعث جذب حداکثری دانشجویان بود؛ متاسفانه ما به شخصیت افراد پس از مرگ او می‌پردازیم اما صیادخدایی کسی بود که با رفتارهایش باعث جذب حداکثری دانشجویان شده و برخوردی اثباتی داشت.

شاگرد اول کلاس علم و ایمان

سرهنگ پاسدار حسن صیادخدایی یکی از مدافعان حرم در تهران بود که در روز یکم خرداد  ۱۴۰۱ توسط افراد ناشناس به ضرب گلوله به شهادت رسید. این حادثه حوالی ساعت ۱۶ در یکی از کوچه‌های فرعی خیابان مجاهدین اسلام رخ داد و دو نفر موتورسوار با شلیک پنج گلوله، او را که در داخل با ماشین خود (پراید سفید) مقابل منزل مسکونی‌اش قرار داشت، ترور کردند. شهید خدایی از مدافعان حرم بود که مدتی در داخل سوریه برای دفاع از حرم حضرت زینب(ع) حضور داشت.
صیادخدایی، دانشجوی مقطع کارشناسی‌ارشد رشته روابط بین‌الملل بود که در دانشکده علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی دروس نظری خود را گذرانده و در آستانه دفاع از پایان‌نامه‌اش بود. هرچند او به‌دلیل ماموریت‌ها و کارهای جهادی‌اش نتوانسته بود پایان‌نامه خود را بنویسید اما به گفته رئیس دانشکده علوم سیاسی او از یک‌سو جنبه علمی و دانش و از سوی دیگر جنبه میدانی و عملیاتی را طی کرده و راه حاج‌قاسم را ادامه می‌داد.

  شهید خدایی با علم، آگاهی و باایمان در راه انقلاب اسلامی قدم برداشت
محمدباقر بهرامی، رئیس دانشکده علوم سیاسی دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی با اشاره به شهادت شهید صیادخدایی گفت: «در سوره مبارکه آل‌عمران آیه 169 خداوند می‌فرماید هرگز کسانى را که در راه خدا کشته‌ شده‌اند مرده مپندار، بلکه زنده‌اند و نزد پروردگارشان روزى داده می‌شوند.»
او با تسلیت شهادت این سرهنگ پاسدار ادامه داد: «صیادخدایی دانشجوی مقطع کارشناسی‌ارشد دانشکده علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی بود. امام خمینی می‌فرمایند: ‏‏بکُشید ما را؛ ملت ما بیدارتر می‌شود‏. انقلاب اسلامی با تثبیت خود و ایجاد هژمونی‌هایی در منطقه غرب آسیا و حتی در روابط بین‌الملل تاثیر بسیار زیادی گذاشته است و تلاش می‌کند این غده سرطانی در بین کشورهای اسلامی (رژیم غاصب صهیونیستی) به زباله‌دان تاریخ بپیوندد.» بهرامی با بیان اینکه شهیدخدایی، دانشجوی کارشناسی‌ارشد دانشکده علوم سیاسی بود، تاکید کرد: «او دروس نظری را گذرانده و آماده انجام پروژه پایان‌نامه خود بود و به‌دلیل ماموریت‌هایی که داشت به‌عنوان مدافع حرم شناخته شد و به دلیل انجام ماموریت‌هایش، نتوانست پایان‌نامه خود را به پایان برساند.»
رئیس دانشکده علوم سیاسی دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی اظهار کرد: «او قبل عید نوروز امسال به دانشکده علوم سیاسی آمد و با رایزنی با مدیرآموزشی این دانشکده صحبت کرد، قرار شد بتواند پایان‌نامه خود را بنویسد. من نیز به او گفتم نگران تاخیر در انجام پایان‌نامه خود نباشد و با تعیین موضوع توسط مدیرگروه قرار شد بتواند پایان‌نامه‌اش را انجام دهد.»
او در ادامه خاطرنشان کرد: «شهید صیادخدایی درس انقلاب اسلامی و بازتاب آن در روابط بین‌الملل را توانسته بود با نمره 19 بگذراند. همچنین درس مطالعات منطقه‌ای را با نمره 17 و درس استراتژی نظامی ابرقدرت‌های بزرگ را با نمره 18.5 به پایان رسانده بود. موضوعی که نشان می‌دهد او با علم، آگاهی و باایمان در راه انقلاب اسلامی و تمدن اسلامی قدم برمی‌داشت و با عملش وظیفه خود را نیز انجام داد.»

  خون شهید تاثیر بسزایی در احیا و قدرت جبهه مقاومت خواهد داشت
بهرامی افزود: «از اینکه این عزیز بین ما نیست متاثرم اما خون این شهید قطعا تاثیر بسزایی در احیا و قدرت بیشتر تفکر و جبهه مقاومت خواهد داشت. امیدوارم خون شهید خدایی در رگ همه دانشجویان، استادان و دوستداران انقلاب اسلامی و مستعضفان جوشش بیشتری پیدا کند. ما نیز وظیفه خود را انجام می‌دهیم و از خدا می‌خواهم بتوانیم رهرو خوبی برای راه شهدا باشیم.»   رئیس دانشکده علوم سیاسی دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی گفت: «شهید خدایی به‌دنبال کارهای جهادی بود و به همین دلیل مدتی می‌شد که او را از نزدیک ندیده بودم تا عید نوروز که به دانشکده آمد تا موضوع پایان‌نامه خود را تعیین کند و ما نیز قول مساعد همکاری به او را دادیم. شهید خدایی چهره بسیار مصمم، مومن و متدینی داشت و حریت، جدیت، اخلاق حسنه و اراده قوی ایشان برای مبارزه با استکبار و صهیونیسم برای من آموزنده بود.» او با بیان اینکه شهید صیادخدایی شهید مدافع حرم بود، گفت: «نمراتی که ایشان در سه درس کارشناسی‌ارشد کسب کرد، نشان می‌دهد او از یک‌سو جنبه علمی و دانش و از سوی دیگر جنبه میدانی و عملیاتی را طی کرده و راه حاج‌قاسم را ادامه داده است، یعنی هم به دانش خود اضافه می‌کرد و هم در میدان دانش خود را عملیاتی می‌کرد. همین موضوع نشان می‌دهد سطح آگاهی و علمی ایشان برای عمل کردن در سطح بالایی بود.»

  شهید صیادخدایی شخصیت جمع‌الاضداد و جامع‌الاطرافی داشت
رضا جلالی، مدیرگروه روابط بین‌الملل و مطالعات منطقه‌ای دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی نیز در گفت‌وگو با «فرهیختگان» درخصوص این شهید گفت: «روزهای پایانی اسفند سال گذشته بود که شهید صیادخدایی به دانشکده علوم سیاسی واحد تهران مرکزی آمد تا بتواند پایان‌نامه خود را بگذراند. من چند موضوع را برای پایان‌نامه او پیشنهاد دادم و یک ملاقات یک‌ساعته نیز برای انتخاب موضوع داشتیم. در این جلسه به او گفتم باید چندسال پیش از پایان‌نامه‌اش دفاع می‌کرد که گفت ماموریت‌های خود را بر نوشتن پایان‌نامه ترجیح داده است.»

  رفتار شهید صیادخدایی باعث جذب حداکثری دانشجویان بود
جلالی گفت: «او تصمیم گرفته بود که پایان‌نامه‌اش را نیز به پایان برساند و قرار بود بعد از عید امسال پروپوزال خود را تحویل دهد. رفتار شهید صیادخدایی باعث جذب حداکثری دانشجویان بود؛ متاسفانه ما به شخصیت افراد پس از مرگ او می‌پردازیم اما صیادخدایی کسی بود که با رفتارهایش باعث جذب حداکثری دانشجویان شده و برخوردی اثباتی داشت. او از نظر اخلاقی و علمی بین دانشجویان سرآمد بود، همچنین دارای نجابت و یک نوع وظیفه‌شناسی نسبت به اساتید خود بود.»
مدیرگروه روابط بین‌الملل و مطالعات منطقه‌ای دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی ادامه داد: «شهید صیادخدایی شخصیت جمع‌الاضداد و جامع‌الاطرافی داشت. به‌عبارت بهتر او مشارکت‌کننده و در کارهای گروهی بسیار فعال بود. او فردی متوازن و فروتن بود. شهید صیادخدایی در جلسه‌ای که اسفندماه با من داشت چند موضوع را برای پایان‌نامه به او پیشنهاد دادم. او به‌دنبال تاسیس یک انجمن علمی بود که قرار بود این انجمن تاسیس و یک نشریه و فصلنامه نیز درکنار این انجمن منتشر شود.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۱

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار