• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۳-۰۳ - ۰۲:۳۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
مهدی طارمی در بهترین فرم ممکن فصل را به پایان برد

معمار قهرمانی‌های پورتو

مهدی طارمی در آخرین بازی فصل خود با لباس پورتو باز هم درخشید تا با فتح سه جام به همراه این تیم پرتغالی، سالی رویایی را در فوتبال اروپا سپری کند.

معمار قهرمانی‌های پورتو

سیامک خاجی، خبرنگار گروه ورزش: مهدی طارمی در آخرین بازی فصل خود با لباس پورتو باز هم درخشید تا با فتح سه جام به همراه این تیم پرتغالی، سالی رویایی را در فوتبال اروپا سپری کند. طارمی که پیش از این در سوپرجام پرتغال و همچنین لیگ این کشور جام قهرمانی را بالای سر برده بود در فینال جام حذفی مقابل توندلا مرد برتر تیمش بود و با دبل خود مقدمات فتح یک جام دیگر را فراهم کرد. طارمی در این دیدار یک بار از روی نقطه پنالتی گل زد و اگرچه پنالتی دومش تبدیل به گل نشد اما دقایقی بعد گل سوم پورتو را زد تا درنهایت پورتو که پیش از آغاز مسابقه نیز مشخص بود کار سختی برابر توندلا ندارد که در لیگ در رده ماقبل پایانی قرار گرفت و به دسته پایین‌تر سقوط کرد، این بازی را با برتری به پایان برساند. به این ترتیب طارمی در دومین فصل حضورش در فوتبال پرتغال سه جام مهم را بالای سر برد و در فاصله کمی تا آغاز جام‌جهانی 2022 قطر در فرمی ایده‌آل قرار دارد که این می‌تواند خبر بسیار خوبی برای کادر فنی تیم ملی باشد. طارمی در این فصل یکی از بهترین‌های پورتو بود و آمارش به خوبی گویای این مطلب است که شاید اگر او در فرم خوبی قرار نداشت پورتو به سختی می‌توانست چنین روند فوق‌العاده‌ای را در لیگ و همچنین جام حذفی داشته باشد.

مقاومت 22 دقیقه‌ای
سایت «پورتوگل» با اشاره به درخشش ستاره ایرانی پورتو در این دیدار و برتری شاگردان کونسیسائو در فینال حذفی می‌نویسد: «هجدهمین قهرمانی پورتو در جام حذفی درحالی به دست آمد که این تیم در دیدار نهایی این مسابقات 3 بر یک توندلا را مغلوب کرد. پیش از شروع بازی مشخص بود که شانس پورتو برابر حریف نه‌چندان قدرتمندش بسیار بالاست و آنها که به تازگی جام قهرمانی در لیگ را بالای سر برده‌اند برابر حریفی که به دسته پایین سقوط کرده نباید کار سختی پیش رو داشته باشد. مدافعان توندلا در نیمه نخست تلاش داشتند تا مهاجمان خطرناک حریف را متوقف کنند اما تنها پس از 22 دقیقه نخستین گل بازی توسط طارمی به ثمر رسید و این مقاومت چندان طولانی نبود. مهاجم ایرانی از روی نقطه پنالتی با اعتمادبه‌نفس خوبی دروازه حریف را گشود و به این ترتیب کار پورتو در ادامه بازی راحت‌تر شد. او در دقیقه 74 گل سوم را روی پاس زیبای اوتاویو زد تا کار حریف را تمام کند و پورتو با کمک او و دیگر ستاره‌های خود یک جام دیگر را در پرتغال بالای سر برد.»
طارمی که در تیم ملی ایران هم نمایش بسیار خوبی داشت و یکی از عوامل اصلی صعود شاگردان اسکوچیچ به جام‌جهانی بود در پرتغال به خوبی جا افتاده و به‌تدریج به یکی از تاثیرگذارترین مهاجمان سال‌های اخیر این کشور بدل شده است. این روزها درحالی‌که شایعات زیادی درباره احتمال جدایی او از پورتو و حضورش در تیمی بهتر به گوش می‌رسد اما برخی کارشناسان فوتبال این کشور معتقدند که این تیم به‌راحتی ستاره اصلی خود را از دست نخواهد داد و درنهایت باید دید در تابستان آیا پیشنهادی وسوسه‌کننده برای او به باشگاه پرتغالی خواهد رسید یا فصل بعد هم باید منتظر درخشش دوباره او در لیگ این کشور باشیم. روزنامه موندو دپورتیوو اسپانیا نیز در گزارشی از فینال جام حذفی پرتغال آورده است: «پرونده پورتو در فصل جاری با قهرمانی در جام حذفی بسته شد و آنها با کسب دوگانه فصل را به بهترین شکل ممکن به پایان رساندند. همین دو هفته پیش بود که دراگون‌ها قهرمانی خود در لیگ را جشن گرفتند و در فاصله کمی حالا با برتری 3 بر یک مقابل توندلا برای نهمین بار از زمان تاسیس خود در سال 1893 موفق شدند هر دو جام حذفی و لیگ را در طول یک فصل تصاحب کنند. ستاره این دیدار باز هم مهدی طارمی، ملی‌پوش ایرانی پورتو بود که در ورزشگاه «ناسیونال جامور» در حومه لیسبون دو گل زد و البته یک پنالتی را نیز خراب کرد اما با این حال زمینه‌ساز قهرمانی تیمش در این تورنمنت بود. طارمی معمار قهرمانی پورتو در فینال بود؛ چراکه گل اول و سوم را زد و نقش مهمی در برد تیمش ایفا کرد. او اگر چه یک ضربه پنالتی را از دست داد اما خیلی زود توانست اشتباهش را جبران کرده و سومین گل پورتو را به ثمر برساند. به این ترتیب سرجیو کونسیسائو که از سال 2017 هدایت این تیم را برعهده دارد برای دومین بار موفق شد به همراه تیمش دبل کند. او در سال 2020 هم توانسته بود به این افتخار دست پیدا کند و بار دیگر در پورتو نشان داد که یک مربی موفق و کاربلد است. په‌په، مدافع 39 ساله و باتجربه پورتو هم یکشنبه شب بیست‌وپنجمین جام دوران فوتبالش را بالای سر برد. او تاکنون سه جام حذفی، 4 لیگ، 2 سوپرجام و یک جام بین قاره‌ای با پورتو، سه لیگ، 2 حذفی، 2 سوپرجام، 3 لیگ قهرمانان، یک سوپرجام اروپا و 2 جام‌جهانی باشگاه‌ها را با رئال مادرید فتح کرده است.»

در بین دورقمی‌های فوتبال اروپا
طارمی امسال بهترین فصل فوتبالی‌اش را سپری کرد و در این میان نمی‌توان از نقش مهم کونسیسائو در پیشرفت این ستاره ایرانی به راحتی چشم‌پوشید. این مهاجم 29 ساله ایرانی در طول فصل در تمامی مسابقات آمار عالی 26 گل و 17 پاس‌گل را از خود به جای گــذاشت و یــکی از تاثیرگذارترین بــــازیکنان لیگ‌های مهم اروپایی در این فصل لقب گرفت. عملکرد خوب او در پورتو سبب شد تا بسیاری او را با امباپه، صلاح و لواندوفسکی مقایسه کرده و آمارش فاصله زیادی با بهترین ستاره‌های کنونی فوتبال دنیا ندارد. طارمی در لیگ هم آمار بسیار خوبی داشت و اگر درخشش عالی داروین نونز، مهاجم بنفیکا نبود شاید در این فصل می‌توانست عنوان آقای‌گلی لیگ را نیز تصاحب کرده و افتخاری مهم را به نام خود رقم بزند. کمتر بازیکنی در سطح اول فوتبال اروپا در این فصل توانسته در هر دو بخش گل و پاس‌گل آمارش را دو رقمی کند اما طارمی به لطف شم بالای گلزنی و همچنین تبحر در گرفتن پنالتی و پاس‌های خوبی که در اختیار هم‌تیمی‌هایش قرار می‌دهد توانسته در این جمع قرار بگیرد. طارمی در 32 بازی خود در لیگ(یک بازی را به‌دلیل همراهی تیم ملی و یک مسابقه را نیز به‌دلیل ابتلا به کرونا از دست داد) 20 گل و 13 پاس‌گل داشت که بهترین عملکردش را برابر توندلا و پورتیموننزه با هت‌تریک داشت و البته برابر ویزلا و موریرنزه نیز موفق شد دبل کند. طولانی‌ترین روند بدون گل ماندنش در لیگ هم از هفته دهم تا پانزدهم به مدت 6 بازی بود که بالاخره این طلسم برابر بنفیکا شکسته شد.
طارمی درحالی توانست در بازی یکشنبه‌شب تیمش دبل کند که توندلا یکی از محبوب‌ترین حریفانش در این فصل محسوب می‌شود؛ چراکه در دو دیدار رفت و برگشت لیگ برابر این تیم 4 گل زد و حالا در جام حذفی هم دو بار دیگر دروازه این تیم را گشود تا درنهایت با 6 گل زده آمار فوق‌العاده‌ای برابر این تیم سقوط کرده داشته باشد. مهاجم ایرانی پورتو در لیگ قهرمانان نیز در 6 بازی تیمش یک گل و یک پاس‌گل داشت که البته تیمش با توجه به اینکه در گروهی دشوار در کنار لیورپول، اتلتیکو مادرید و میلان قرار داشت نتوانست از مرحله گروهی صعود کند و راهی لیگ اروپا شد. طارمی در دومین تورنمنت مهم باشگاهی اروپا هم در سه بازی به میدان رفت یک گل و یک پاس‌گل حاصل آن بود اما درنهایت پورتو با شکست برابر لیون در دور یک‌هشتم نهایی این مسابقات، حذف شد و نتوانست به مراحل بالاتر راه پیدا کند. یک گل در جام اتحادیه پرتغال و 3 گل و دو پاس‌گل در جام حذفی هم حاصل عملکرد او در جام‌های داخلی فوتبال پرتغال بود که درنهایت باعث شد تا دو جام مهم این فصل به ویترین افتخارات پورتو اضافه شود. اوج درخشش او در جام حذفی در مرحله نیمه‌نهایی برابر اسپورتینگ لیسبون بود که در مسابقه رفت با یک گل و یک پاس‌گل نقش مهمی در برتری 2 بر یک تیمش در این مصاف حساس و پرحاشیه داشت.

تمجید از زوج طارمیلسون
طارمی که در پایان دیدار نهایی جام حذفی با شایستگی عنوان بهترین بازیکن زمین را به دست آورد درباره این دیدار و عملکردش برابر حریف گفت: «از کسب این موفقیت بسیار خوشحالم. توانستم گل بزنم و با ارائه یک بازی خوب توانستیم جام دیگری را فتح کنیم. همه ما از اینکه توانستیم جام دیگری را در این فصل به دست آوریم بسیار خوشحالیم. فصل بسیار خوبی را پشت سر گذاشتیم و سال موفق برای تیم ما بود. این برای نخستین بار بود که در این ورزشگاه بازی می‌کردم و زیاد با فضای آن آشنایی نداشتم. اگر این مسابقه در ورزشگاه دراگائو(استادیوم خانگی پورتو) برگزار می‌شد خیلی شرایط برای ما بهتر بود و می‌توانستیم جشن قهرمانی را در کنار هواداران خودمان برگزار کنیم. البته در اینجا هم هواداران زیادی به ورزشگاه آمدند تا بازی را از نزدیک تماشا کنند. حمایت‌های آنها کمک زیادی به ما کرد تا بتوانیم به این موفقیت برسیم.» روزنامه رکورد پرتغال هم با تمجید از عملکرد زوج تهاجمی پورتو متشکل از طارمی و اوانیلسون برزیلی در این فصل به آنها لقب طارمیلسون داده و نوشته است: «این دو بازیکن در کنار هم فصلی بسیار خوبی را سپری کردند. آنها امسال روی هم رفته توانستند 45 گل برای پورتو به ثمر برسانند تا یکی از موفق‌ترین و بهترین زوج‌های تهاجمی تیم در دوران مربیگری کونسیسائو در این تیم باشند. این دو در این فصل همکاری بسیار خوبی در کنار هم داشتند و بسیار هماهنگ نشان دادند. نگاهی به آمار آنها در طول مسابقات امسال و همچنین آنالیز دیدارهایی که این دو در کنار هم حضور داشته‌اند به خوبی می‌تواند فهمید که چرا پورتو در این فصل روندی عالی به‌خصوص در لیگ داشته و توانسته روزهای خوبی را سپری کند. پورتو تا هفته‌های پایانی بدون شکست بود و اجازه نداد هیچ تیمی بتواند صدر جدول را از آنها بگیرد. این روند عالی را باید مدیون تیمی دانست که کونسیسائو در طول این سال‌های به تدریج ساخته و حتی جدایی بازیکنانی چون سرجیو اولیویرا و لوئیس دیاز هم لطمه‌ای به آن وارد نکرده است. این سرمربی موفق توانسته مهره‌های قابل اتکای زیادی را در تیمش پرورش دهد و به همین دلیل جدایی برخی از آنها باعث افت تیم نشد تا جایی که در انتهای فصل توانستند هر دو جام لیگ و حذفی را تصاحب کرده و بهترین تیم پرتغالی در این فصل لقب بگیرند.»
گل‌پوینت هم که پس از مسابقات معمولا به آنالیز بازی‌ها و همچنین نمره‌دهی به بازیکنان می‌پردازد درباره این مسابقه نوشته است: «دبل پورتو با دبل مهدی طارمی به دست آمد. آنها که سی‌امین قهرمانی‌شان در لیگ را به تازگی جشن گرفته بودند حالا قهرمانی در جام حذفی را نیز به افتخارات خود افزوده‌اند. بازی با برتری قاطع پورتو آغاز شد و آنها 80 درصد مالکیت توپ را در اختیار داشتند. مهدی طارمی که بهترین بازیکن زمین در نیمه نخست بود گل اول بازی را زد. در ترکیب پورتو طارمی با امتیاز ۷.۵ بهترین عملکرد را در این مسابقه داشت و تفاوت را در بازی رقم زد. این مهاجم ایرانی دو گل زد که یکی از آنها پنالتی بود و البته تنها به این دلیل که یک پنالتی را هم خراب کرد باعث شد که بهترین بازیکن زمین نشود و از هت‌تریک در این دیدار مهم محروم شد. او با 5 شوت در چهارچوب بهترین آمار را در این زمینه داشت و از سوی دیگر با 6 پاس کلیدی و برتری در 3 دوئل هوایی از 6 تلاش خود عملکردی موفق و قابل قبول در این مسابقه داشت.»
جالب اینکه این سایت در بخش نمره‌دهی خود به بازیکنان حاضر در این مسابقه بیشترین امتیاز را به نتو بورگس، هافبک چپ توندلا که تنها گل تیمش را در این بازی به ثمر رساند داده است و او درحالی که سایر هم‌تیمی‌هایش نمراتی کمتر از ۵.۶ گرفته‌اند با ۷.۶ ستاره زمین لقب گرفته است و حتی از طارمی که دو گل زد و تیمش را قهرمان جام کرد هم به عقیده این سایت نمایش بهتری داشته است! البته خود این سایت نوشته که از دست دادن پنالتی در کم شدن نمره طارمی تاثیرگذار بوده اما این اتفاق تاثیری در نتیجه بازی نداشته و او با درخشش خود توانست درنهایت جامی دیگر را به تیمش هدیه کند.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار