• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۳-۰۲ - ۰۲:۴۷
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
محمد قبادی:

شخصیت‌نگاری سبکی از تاریخ‌نگاری است

مجموعه شخصیت‌های مانا یک مجموعه پژوهشی است و اگر بحث مصاحبه و تاریخ شفاهی پیش می‌آید به‌عنوان یکی از منابع مورد استفاده ما در کار است که آن هم برای همه‌ شخصیت‌ها نیست؛ برای برخی از آنها کاربرد دارد و برای برخی خیر.

شخصیت‌نگاری سبکی از تاریخ‌نگاری است

هانیه علی‌نژاد، خبرنگار: مجموعه ۱۰ جلدی کتاب‌های «شخصیت‌های مانا» توسط انتشارات سوره مهر به چاپ رسیده‌ است. این مجموعه به همت گروه پژوهشی«شخصیت‌های مانا» شکل گرفته است. این گروه با استفاده از پرونده‌هایی که در بایگانی «فرهنگ ناموران معاصر» حوزه هنری وجود دارد، به زندگی‌نامه افرادی که گمنام یا کمتر شناخته شده هستند اما فعالیت‌های سیاسی، علمی، اقتصادی و هنری زیادی در انقلاب داشته‌اند، پرداخته‌اند. حسین قمی، سیداحمد خمینی، سیدمحمد فرزان، سلمان هراتی، غلامرضا سعیدی، طاهره صفارزاده، سیدمحمدعلی داعی‌الاسلام، جعفر شهیدی، مجید شریف‌واقفی و بهاء‌الدین محلاتی ازجمله افرادی هستند که این مجموعه به معرفی آنها پرداخته است. محمد قبادی، نویسنده چند جلد از آثار این مجموعه است. او فارغ‌التحصیل کارشناسی‌ارشد رشته تاریخ ایران دوره اسلامی است. او از مهر 1376 همکاری خود را با واحد «فرهنگ ناموران معاصر ایران» در دفتر ادبیات انقلاب اسلامی حوزه هنری آغاز کرد و مقالاتی راجع‌به زندگی ناموران نگاشت که ازجمله آنها می‌توان به زندگی و آثار علامه شیخ عبدالحسین امینی و میرزامهدی الهی‌قمشه‌ای، سیدعلی‌اکبر ابوترابی، سیدعباس ابوترابی، ملامحمد اشرفی، شیخ محمد اصطهباناتی، شهید مصطفی اردستانی و شهید عباس بابایی اشاره کرد. نمایشگاه کتاب فرصتی شد تا با محمد قبادی که از اعضا و مسئولان این گروه است، گفت‌و‌گویی داشته باشیم که در ادامه آن را می‌خوانید.

شما درمورد مجموعه شخصیت‌های مانا کتاب‌هایی منتشر کردید. چطور به این ایده رسیدید و از روی چه دغدغه‌ای می‌آید؟
سال 88 همراه با تعدادی از پژوهشگران دفتر ادبیات انقلاب اسلامی به این نتیجه رسیدیم که فارغ از اینکه زندگینامه‌نگاری سبکی از تاریخ‌نگاری است، دغدغه‌های فرهنگی داشتیم که بتوانیم شخصیت‌های تاثیرگذار در حوزه‌های مختلف اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و هنری را به‌عنوان افرادی که می‌توانند برای جوان تحصیلکرده کتابخوان که الزاما تاریخ نخوانده، می‌تواند الگو باشد. با رویکرد معرفی این شخصیت‌ها گروه شخصیت‌های مانا را در دفتر ادبیات انقلاب اسلامی راه‌اندازی کردیم. به کمک نویسندگانی که علاقه‌مند بودند و در آن حوزه‌ها تجربه‌ای داشتند زندگینامه این افراد را نوشتیم. تصمیم‌مان هم این شد که تا 100 شخصیت را معرفی کنیم که برای هر شخصیت یک کتاب منتشر شود. یک کتابی که در عین اینکه روان و خواندنی باشد، چهارچوب‌های پژوهشی مطلوب را هم داشته باشیم. کتابی باشد که از نظر استنادی، قابل استناد باشد. تا امروز بعد از 12 سال از آغاز کار، توانستیم حدود 30 جلد کتاب را منتشر کنیم. کار همچنان ادامه دارد. تصمیم داریم در این سال حداقل پنج عنوان دیگر را هم منتشر کنیم که البته توان بیشتر از این را هم داریم.

تاریخ شفاهی در جامعه ما مهم است؟ برای اینکه یک کتاب با پیش‌زمینه تاریخی خواندنی‌تر شود چه کردید؟
یک نکته را باید بگویم که مجموعه شخصیت‌های مانا یک مجموعه پژوهشی است و اگر بحث مصاحبه و تاریخ شفاهی پیش می‌آید به‌عنوان یکی از منابع مورد استفاده ما در کار است که آن هم برای همه‌ شخصیت‌ها نیست؛ برای برخی از آنها کاربرد دارد و برای برخی خیر.
ما بیش از اینکه به خواندنی بودن یک متن فکر کنیم که البته این مورد هم از ذهن ما دور نبود و تلاش کردیم یک متن روان با یک ادبیات معمولی داشته باشیم، دغدغه ارائه یک کار پژوهشی داشتیم. به همین دلیل در برخی از شخصیت‌ها ورود ما به مبحث پژوهش بیش از آن شد که بخواهد مخاطب را کاملا اقناع کند. از جهت دیگر برای ما مهم بود که مخاطب ما تاریخ بخواند اما نه تاریخ موضوع‌محور و وقایع‌محور بلکه یک تاریخ شخصیت‌محور. از این جهت شخصیت‌نگاری سبکی از تاریخ‌نگاری است. به همین دلیل در یک دوره 100 ساله از طیف‌های مختلف شخصیت‌ها را انتخاب کنیم ضمن اینکه آنها را الگو معرفی می‌کنیم. ما سعی کردیم مخاطب به پیش‌نیاز تاریخی نیازی نداشته باشد و در همان معرفی شخصیت‌ها زمینه اتفاقات و دوران را بیان می‌کنیم.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!

درباره فیلم جدید سروش صحت؛

قرار صبحانه با خودمان

هومن جعفری، خبرنگار:

مردی که سازش نمی‌کرد

در روزگار بی‌مایگی حضور قاف غنیمتی است؛

برای «قاف» و عمو اکبر

تولد قاف به میزبانی اکبر نبوی با همکاری «فرهیختگان»؛

«قاف» نمی‌خواهد متکلم‌ وحده باشد

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ؛

هنوزم نقش بازی می کنی آقای فرخ نژاد؟

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار