• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۲-۲۹ - ۰۵:۴۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
برای ستاره‌ای که متوقف نمی‌شود

قهرمانی از ایران

هزاران ایرانی طرفدار پورتو هستند و می‌دانم که از قهرمانی تیم ما بسیار خوشحال بودند؛ من هم از تمام حمایت‌های آنها قدردانی می‌کنم.

قهرمانی از ایران

سیامک خاجی، خبرنگار گروه ورزش: در روزهایی که یک جوان گلزن در فوتبال بوشهر ظهور و برای ایرانجوان و شاهین گلزنی کرد، شاید خیلی‌ها می‌دانستند ستاره‌ای در راه است، اما قطعا همان‌ها فکر نمی‌کردند مهدی طارمی تا جایی پیش برود که بهترین گل لیگ قهرمانان اروپا را بزند، موثرترین بازیکن لیگ معتبر پرتغال شود، تیم‌های بزرگ اروپا او را بین گزینه‌های خود برای بهبود وضعیت خط حمله‌شان قرار بدهند و آدیداس برایش کفش اختصاصی طراحی کند.
طارمی در لیگ یک درخشید و علی دایی که ستاره‌های جوان زیادی را در فوتبال ایران مطرح کرده، او را به پرسپولیس برد. معمولا بازیکنان به زمان زیادی برای چهره شدن در تیم‌های بزرگ نیاز دارند اما او خیلی زود استعدادش را نشان داد و برای قرمزهای پایتخت هم گلزنی‌هایش را شروع کرد؛ 8 گل در فصل اول حضور (در لیگ برتر و لیگ قهرمانان) برای جوانی که از لیگ یک آمده بود، آمار خوبی به حساب می‌آمد. دو فصل بعد او آقای گل ایران شد تا نشان دهد در مسیر پیشرفت بزرگی قرار دارد. در ادامه وقتی به تیم الغرافه قطر رفت و کنار اسنایدر معروف گلزنی‌هایش را ادامه داد، به همه فهماند فرقی ندارد در چه تیمی یا کنار کدام بازیکن بازی کند؛ او ماشین گلزنی است و متوقف نمی‌شود. همین مساله باعث شد استعدادیاب‌های اروپایی او را به پرتغال ببرند. خیلی‌ها می‌گفتند در سن مناسبی به اروپا نرفته و بعید است به توفیقی برسد اما در فصل اول حضور در لیگ این کشور توانست برای ریوآوه گل‌های زیادی به ثمر برساند و با 18 گل آقای گل مشترک لیگ پرتغال شود. همین هم کافی بود که بزرگان فوتبال پرتغال دنبال جذب او باشند و درنهایت پورتو توانست در رقابت با اسپورتینگ و بنفیکا این ستاره ایرانی را جذب کند. بی‌شک فیکس شدن و گلزنی برای تیمی که سابقه قهرمانی اروپا را دارد، کار ساده‌ای نیست اما نه برای طارمی. او در پورتو هم تبدیل به ستاره اصلی تیمش شد و هفته‌ای نبود که روی جلد مجلات پرتغالی نباشد. بعد از قهرمانی پورتو با کمک ستاره ایرانی که در پایان فصل توانست عنوان موثرترین بازیکن لیگ پرتغال را به دست بیاورد، پیج این باشگاه سوالی از مخاطبان ایرانی‌اش پرسید تا بداند در کشورمان به قهرمان چه می‌گویند. په‌په، ستاره پیشین رئال‌مادرید و کاپیتان فعلی سفید و آبی‌ها در پاسخ گفت: «شاید آنجا به قهرمان می‌گویند مهدی طارمی!» البته که پربیراه هم نگفت. طارمی یعنی قهرمان. قهرمانی از ایران.

طراحی اختصاصی آدیداس برای طارمی
آدیداس، برند معروف تولید البسه، کفش و توپ ورزشی که با بزرگ‌ترین تیم‌های باشگاهی و ملی جهان و همچنین فوق‌ستاره‌های معروف دنیای فوتبال همکاری می‌کند، با طارمی نیز وارد یک قرارداد کاری شد. مدتی پیش نخستین تصاویری که از طارمی با برند آدیداس منتشر شد، او را با توپ و لباس‌های این شرکت نشان می‌داد. بازیکن ایرانی که پس از فصل درخشانش در پورتو، توانسته بود در فوتبال پرتغال آقایی کند، این شرایط را برای خودش مهیا کرد تا شرکت آلمانی و چندملیتی آدیداس با او قرارداد همکاری امضا کند. حالا و پس از پایان فصل لیگ پرتغال که با قهرمانی پورتو همراه بود، آدیداس از جدیدترین تصاویر مهدی طارمی با لباس، کفش و توپ این شرکت رونمایی کرده است. نکته جالب درخصوص طارمی، درج مخفف نام و شماره این بازیکن روی استوک‌های این بازیکن است؛ جایی که شرکت آدیداس برای مهاجم بوشهری پورتو عبارت MT9 را درج کرده تا طارمی نیز همچون بازیکنان مطرح و بزرگ دنیای فوتبال دارای برند مخصوص خودش باشد. این مخفف نام و شماره بازیکنان، یادآور بزرگان دنیای فوتبال همچون کریستیانو رونالدو با برند CR7 یا لیونل مسی با مخفف نام LM10 یا سایر بزرگان دنیای فوتبال است و حالا طارمی نیز توانسته برند مخصوص خود را در شرکت آدیداس به ثبت برساند.

ستاره ایرانی، موثرترین بازیکن فصل پرتغال
فصل اخیر فوتبال پرتغال برای مهدی طارمی با آمار درخشان 20گل و 13پاس‌گل به پایان رسید. این بازیکن مهره اصلی پورتو برای قهرمانی بود و به‌گفته تمام رسانه‌های پرتغالی، به ستون اصلی تیم کونسیسائو لقب گرفت. طارمی پس از داروین نونز 26گله، مهاجم اروگوئه‌ای بنفیکا با 20گل در رده بعدی قرار گرفت ولی توانست سلطان پاس‌گل پرتغال شود با این حال از لحاظ تاثیرگذاری در لیگ پرتغال، ستاره کشورمان توانست به نفر اول در لیگ پرتغال و موثرترین بازیکن بدل شود. طارمی با 33اثرگذاری روی گل (20گل و 13پاس‌گل) بالاتر از همه در رده اول جای گرفت. او روی بیش از 40درصد گل‌های پورتو نقش داشت و فصلی تمام‌عیار را سپری کرد؛ اتفاقی که فصل گذشته هم رخ داد و تاثیرگذارترین بازیکن لقب گرفت و باعث شد هم فصل گذشته و هم فصل فعلی همواره نامش در جمع موثرترین بازیکنان لیگ‌های معتبر اروپایی درکنار بزرگانی مثل بنزما، امباپه و محمدصلاح دیده شود.

            

طارمی از خودش بابت اتهام اسپورتینگی‌ها دفاع کرد
مهاجمی خطرناک برای مدافعان لیگ پرتغال
چندوقت پیش بود که برخی خبرنگاران طرفدار باشگاه اسپورتینگ پرتغال علیه مهاجم ایرانی پورتو مطالبی را منتشر کرده و او را به‌خاطر پنالتی‌های فراوانی که از مدافعان می‌گیرد به فریبکاری متهم کردند آن‌هم درحالی که تقریبا همه پنالتی‌هایی که روی وی اعلام شده توسط داوران و VAR تایید شده است. این بحث هنوز هم در فوتبال پرتغال مطرح است و به یک چالش برای مهدی طارمی تبدیل شده است. در همین راستا هم روزنامه Jornal de Notícias  مصاحبه‌ای با ستاره ایرانی پورتو که با تیمش قهرمانی لیگ پرتغال را به دست آورده انجام داده و طارمی هم در این گفت‌وگو از خودش درخصوص اتهامات دفاع کرده است.
ستاره ایرانی پورتو که گزینه جذابی برای رسانه‌های پرتغالی به‌شمار می‌رود در این مصاحبه گفت: «فکر می‌کنم فصل خیلی خوبی داشتم. هرگز به هیچ حریفی یا هیچ فردی بی‌احترامی نکردم؛ اما برخی باشگاه‌های دیگر به من بی‌احترامی کردند. من هرگز پاسخی به این توهین‌ها ندادم. فکر می‌کنم از من انتقاد می‌شود چون ‌که برای باشگاه پورتو بازی می‌کنم. هدف این انتقادها شخص مهدی طارمی نبود، بلکه این انتقادها از باشگاه پورتو بود.»
مهاجم ایرانی درمورد گرفتن ضربات پنالتی از حریفان و انتقادهایی که به او شده، افزود: «این شیوه بازی معمولی من است، مدافعان باید هنگام نزدیک شدن به من و احتمال برخورد، مراقب باشند. این تقصیر من نیست که اول به توپ می‌رسم و روی من خطا می‌شود. وقتی خطا درون محوطه جریمه رخ می‌دهد، پنالتی است.»
این بازیکن ایرانی حتی برای دفاع از خود از فناوری کمک‌داور ویدئویی استفاده می‌کند. او گفت: «تمام پنالتی‌ها توسط VAR آنالیز می‌شود. مسئولیت این اتفاقات با من نیست. همیشه داور خطای پنالتی گرفت و VAR  هرگز مخالفتی با تصمیم داوران نکرد.»
اژدهایان در این فصل قهرمان شدند و این عنوان در استادیو دالوز، ورزشگاه خانگی بنفیکا که یکی از رقیبان قدیمی پورتو است، به دست آمد و طارمی درمورد این اتفاق گفت: «این «فوق‌العاده» است. جای بهتری برای انجام آن وجود نداشت و فوق‌العاده بود. شکست دادن بنفیکا در استادیوم آنها، گواه دیگری بر این موضوع بود که ما بهترین تیم پرتغال هستیم.»
طارمی درمورد هواداران پورتو در کشورش نیز صحبت کرد. او گفت: «هزاران ایرانی طرفدار پورتو هستند و می‌دانم که از قهرمانی تیم ما بسیار خوشحال بودند. من هم از تمام حمایت‌های آنها قدردانی می‌کنم.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک