• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۲-۲۲ - ۰۵:۳۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
گزارش «فرهیختگان» از کتاب‌های جدید نمایشگاه امسال

اسم این کتاب‌ها را یاد داشت کنید

نمایشگاه کتاب بعد از دوسال که کرونا مانع برگزاری‌اش بود، بالاخره امسال سی‌وسومین دوره خود را حضوری برگزار می‌کند و مخاطبان کتاب می‌توانند با حضور در این نمایشگاه، کتاب‌های مورد علاقه‌شان را خریداری کنند.

اسم این کتاب‌ها را یاد داشت کنید

عاطفه جعفری، خبرنگارگروه فرهنگ: نمایشگاه کتاب بعد از دوسال که کرونا مانع برگزاری‌اش بود، بالاخره امسال سی‌وسومین دوره خود را حضوری برگزار می‌کند و مخاطبان کتاب می‌توانند با حضور در این نمایشگاه، کتاب‌های مورد علاقه‌شان را خریداری کنند. در این گزارش بخشی از کتاب‌های جدید نمایشگاه را معرفی کرده‌ایم تا مخاطبان کتاب بتوانند برای انتخاب کتاب‌های مورد علاقه‌شان گزینه‌های مختلف را داشته باشند.

نشر افق و کتاب‌های جدید خارجی
نشر افق در سال۱۳۶۹ تاسیس شد و تا ۱۲سال کتاب‌هایی اغلب برای کودک‌ونوجوان منتشر می‌کرد. از سال۱۳۸۱ افق فعالیت خود را با انتشار ادبیات بزرگسال گسترش داد و تا امروز نزدیک به 1900عنوان کتاب به جامعه‌ فرهنگی تقدیم کرده است.
تصویر مادر در قاب جوانی نوشته فریدریش کریستین دلیوس، ناهنجاری اروه لوتیله، مرده حرف می‌زند نوشته رادی دویل، وزن کلمات پاسکال مرسیه، داها نوشته هاکان گوندای، زیر درختچه یاسمن نوشته میا کوتو و رودی به‌نام زمان نوشته میا کوتو ازجمله کتاب‌های جدید این انتشارات در نمایشگاه کتاب است، البته این را هم باید بگوییم که این انتشارات به‌مانند ادوار گذشته نمایشگاه کتاب در غرفه‌اش میزبان نویسنده‌های دوست‌داشتنی خودش خواهد بود و همچنین علاوه‌بر تخفیفی که در نمایشگاه مجازی و حضوری دارند، در سایت افق هم 20درصد تخفیف برای فروش کتاب‌ها گذاشته‌اند.

نشر نیماژ
نیماژ، نشری‌ که فعالیت خود را سال92 در زمینه‌ شعر به‌صورت تخصصی آغاز کرده، جذابیت و امر چالش‌برانگیز شعر در سطوح مختلف جامعه را دلیلی بر انتخاب این حوزه برای آغاز فعالیت خود می‌داند. اما در سال93 و ادامه‌ آن این نشر با نگاهی متفاوت‌تر از شروع فعالیت خود به انتشار عناوینی در زمینه‌ ادبیات داستانی پرداخته که دربرگیرنده‌ آثار نویسندگان ایرانی و خارجی ا‌ست. در همین مسیر سرفصل‌هایی چون فلسفه و علوم‌اجتماعی را در سیاست‌های نشر کتاب خود تعریف کرد.
زندگی رویایی سوخانوف نوشته اولگا گروشین، دیر شکوفاشدگان نوشته ریچ کارلگارد، فروچاله نوشته زینب حبیبی، تیراندازی طبق بخشنامه نوشته حسن بهرامی، سوفار نوشته افسانه احمدی، خوکچه بادنما نوشته احمد آرام، سرزمین خیال نوشته آنتونی دوئر و گم‌شده در شهربالزی نوشته جان بارت ازجمله کتاب‌های جدید این انتشارات در سی‌وسومین نمایشگاه کتاب تهران است.

کتابستان معرفت و کتاب جدیدی از محمد سادات‌اخوی
نشر کتابستان معرفت از آن نشرهایی است که سال‌های زیادی از شروع به‌کارش نمی‌گذرد اما آنقدر خوب توانسته در بازار نشر جا بیفتد که بارها کتاب‌هایشان در جشنواره‌های مختلف درخشیده‌اند. در نمایشگاه امسال هم عنوان‌های جدید زیاد دارند.
کتاب «بت‌شکن» یکی از کتاب‌های ترجمه‌ای این انتشارات است که از زبان عربی ترجمه شده و ماجرای این کتاب هم  به فرار از زندان بحرین برمی‌گردد.
کتاب «بانوی بازار»؛ موضوع کتاب رویکرد انتقادی دارد و به نظام برده‌داری در اروپا و آمریکا می‌پردازد و تفاوت این کتاب با کتاب‌های دیگری که درمورد برده‌داری نوشته شده، در این است که این‌بار با نگاه زنانه این موضوع روایت می‌شود.
کتاب «زلزله ده ریشتری» در ژانر تاریخ جایگزین و آینده ایران را روایت می‌کند و یک رمان انتقادی است و نیما اکبرخانی آن را نوشته است.
«گناه زیبایی» نوشته سیدمحمد سادات‌اخوی است که درمورد امام‌حسن(ع) نوشته شده. راوی داستان میثم تمار است.
لی‌لی از آقای سیدمیثم موسویان است، یک رمان انقلابی است و حرف‌های جدی‌ای دارد.
گوهر شب‌چراغ از مظفر سالاری و روایت داستانی از زندگی مرحوم آیت‌الله شیخ‌غلامرضا یزدی است. همچنین از این نویسنده کتاب دیگری به اسم قصه‌های ننه‌آقا جلد دوم هم در نمایشگاه امسال منتشر شده است.
«آمریکای جهان سوم» نوشته «آریانا هافینگتون» نویسنده تحسین‌شده و از بنیانگذاران «هافینگتون‌پست» و تحسین‌شده توسط «فوربس» در سال2021 دست روی نبض آمریکا گذاشته است و سرسختانه نابودی ایالات‌متحده را از یک قدرت صنعتی و صاحب هژمون در جهان، پیش‌بینی می‌کند. البته این پیش‌بینی‌ها از جنس پیش‌گویی یا صرفا پروپاگانداهایی ضدآمریکایی نیست بلکه کاملا برآمده از آمارها و اعداد و ارقام خروجی دولت فدرال است یا اگر دستخوش تحلیل و پردازشی هم شده باشد، همه‌وهمه توسط معتبرترین دانشگاه‌ها یا اندیشکده‌های آمریکایی تولید شده است. کتاب بسیار دقیق و با زاویه‌ای جدید درباره اوضاع و احوال درونی ایالات‌متحده است و شاید بهتر از آن خیلی انگشت‌شمار باشد. کتاب البته تمرکز ویژه‌ای هم روی احوال و وضعیت طبقه متوسط در آمریکا دارد و به‌خوبی با بیان واقعیت‌ها جریان روند زوال و نابودی این طبقه را نشان می‌دهد. خودت را به خواب نزن و نگاه متفاوتی به انقلاب جنسی در غرب دارد.
«سرنوشت فلسطین» نویسنده پائول روپرت است و در این کتاب به موضوع فلسطین و اتفاقاتی که در این کشور افتاده است، اشاره می شود و در بخشی از آن آمده است: «و آوارگان نجات‌یافته از تل‌الزعتر، ما را مقصر نمی‌دانند و بی‌پرده می‌گویند: «مردم آمریکا هیچ تقصیری ندارند» ورده، همسایه 19ساله امینه که او نیز از اهالی تل‌الزعتر است، بازوی مرا گرفته و می‌گوید: احتمالا مردم آمریکا آن‌طور که باید درباره مقاومت ما نمی‌دانند اما اگر تو برایش تعریف کنی، حتما نظرشان عوض خواهد شد و ما به‌خوبی می‌دانیم که تعریف کردن «سرنوشت فلسطین» به‌تنهایی کافی نخواهد بود؛ با این حال یقین داریم که می‌تواند مهم‌ترین گام برای شناخت فلسطین باشد.»

اطراف و روایت‌های تمام‌نشدنی
نشر اطراف مرداد ۱۳۹۶ به مدیرمسئولی نفیسه مرشدزاده کار خود را به شکل تخصصی در زمینه‌ روایت آغاز کرده و بنا دارد نمونه‌هایی از آثار قابل‌تأمل همه‌ گونه‌های روایت را منتشر کند. اطراف در کنار بحث‌های نظری روایت، به قصه‌ها و تجربه‌‌های زیسته می‌پردازد و می‌کوشد نشان دهد چرا و چگونه قصه‌ها و روایت‌ها در سرنوشت فردی و جمعی ما تاثیر می‌گذارند.
قصه‌ای که انتخاب می‌کنیم از مجموعه‌ کتاب‌های کاربردی نشر اطراف در حوزه‌ «روایت‌ درمانی» است و می‌کوشد راهی برای تاب‌آوری در برابر مشکلات پیش‌‌پای مخاطب بگذارد. کتابی است مملو از قصه‌های واقعی و شنیدنی کسانی که توانسته‌اند از تجربه‌ای ناخوشایند گذر کنند، هویت و زندگی‌شان را از زیر سایه‌ سنگین داستان‌های ساخته‌و‌پرداخته‌ دیگران بیرون بکشند، خود را در چهارچوب قصه‌ای متفاوت درک و تعریف کنند، و تاب‌آورتر از پیش با مشکلات بعدی مواجه شوند؛ کتابی الهام‌بخش برای کسانی که می‌خواهند هنگام تلاش برای گره‌گشایی از مشکلات خود و دیگران، درعوض پیشنهادهایی خودساخته و نیازموده، گامی مبتنی‌بر پژوهش‌ها و یافته‌های روایت‌درمانی بردارند.
 اَدر لارا، جستارنویس، خاطره‌پرداز و مربی نویسندگی، در کتاب «رها و ناهشیار می‌نویسیم»، سعی می‌کند فوت‌وفن نوشتن، ویرایش و انتشار جستار شخصی و خاطره‌پردازی را به خوانندگان بیاموزد، گرچه در تمام کتاب غافل نیست که نمی‌شود قالب سفت‌وسختی برای جستار تعریف کرد و جستار، درنهایت طفلی گریزپا و بازیگوش باقی می‌ماند.
در این کتاب، لارا فرآیند طولانی و اغلب دشوار انتقال افکار درهم و آشفته‌ نویسنده از ذهن او به کاغذ و از کاغذ به دست خواننده را روشن، دقیق و گام‌‌به‌گام توضیح می‌دهد و با مثال‌ها و تمرین‌هایی مفید، راه‌هایی برای تقویت مهارت نوشتن از خود پیش‌پای خواننده می‌گذارد. مطالب کتاب در قالب پنج بخش اصلی سازماندهی شده‌اند. در دو فصل بخش اول، لارا از اهمیت و فایده‌ نوشتن قصه‌های خود می‌گوید و شرح می‌دهد که چرا نویسنده‌ای که می‌خواهد از خودش بنویسد باید با قواعد حرفه‌ای و فوت‌وفن نویسندگی آشنا باشد تا بتواند میان تجربه‌های شخصی خود و تجربه‌های دیگران پیوندی برقرار کند.
 کتاب خانه‌خوانی به‌دنبال بازنمایی روایی تجربه‌ زیسته‌‌ در خانه است. تجربه‌‌ای روزمره که همزمان در پیوند با عمیق‌ترین لایه‌های درون ماست. این کتاب با توصیف خاطرات و تداعی‌های مختلف فضاهای خانه، خواننده را به باززیستن این تجربه دعوت می‌کند. نویسنده از طریق گفت‌وگو با تعدادی از ساکنان خانه‌های برهه‌ گذار معماری تهران، تجربه‌ زندگی در فضای خانه‌ و معنای «در‌خانه‌بودن» برای آنها را نقل می‌کند تا از مسیر کشف معنای زنده‌ نهفته در آن خانه‌‌ها راهی تازه برای گفت‌وگو درباره‌ کیفیت خانه باز کند. خانه‌ای که با ما و در ما زندگی می‌کند، بزرگ می‌شود، به بلوغ می‌رسد و از پا می‌افتد. در این هم‌زیستی‌ از اندیشه و احساس و باورهای ساکنانش شکل می‌گیرد و به رویدادهای زندگی‌ شکل می‌دهد. با فهم تعامل خانه و تجربه‌های زیسته‌ در آن، می‌توان بده‌و‌بستان معمار و ساکنان خانه را هدفمند کرد و جایی متناسب با نیازهای واقعی انسان به نقشه درآورد تا خاطره‌ها و مکان بهتر با هم پیوند بخورند.

ققنوس و کتاب مهم ایران و آمریکا
فروشگاه انتشارات ققنوس در بهمن‌ماه سال١٣٥٦ آغاز به‌کار کرد، اما این آغاز کار نبود: امیر حسین‌زادگان، موسس انتشارات کارش را در این حوزه از سال١٣٥٠ در یکی از محلات جنوب‌غربی تهران، مهرآبادجنوبی و با راه‌اندازی کتابفروشی امیر شروع کرد. کتابفروشی، چهارسال بعد به بازار بین‌الحرمین تهران منتقل شد. البته، آن‌وقت دیگر کتابفروشی به انتشارات تبدیل شده بود: انتشارات «امیر» بعد از دوسال فعالیت در بازار، در اوایل سال١٣٥٦ با تغییر نام انتشارات از «امیر» به «ققنوس» و انتشار نخستین کتاب با نام توراندخت و برنامه‌ریزی برای انتشار دیگر کتاب‌ها که عرضه‌شان در بازار ممکن نبود، کارشان را شروع کردند و حالا به‌عنوان یکی از ناشران برتر کشور فعالیت می‌کنند.
آنها امسال در نمایشگاه کتاب چندین عنوان جدید را خواهند داشت و البته فقط در نمایشگاه مجازی حضور دارند که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.
راه‌های ابریشم نوشته پیتر فرانکوپن؛ این کتاب با نگاهی نو به تاریخ جهان می‌پردازد و راه را برای پرسش‌های نو و زمینه‌های جدید پژوهش باز می‌کند و امیدوار است باعث شود شواهد کهنه تاریخی که نادرست بودن آن آشکار است به چالش کشیده شده و درست‌تر بررسی شود.
کودک ابدی نوشته فورست؛ این کتاب روایت بیم و امید آخرین سال زندگی دختری است که با سرطانی نادر دست‌وپنجه نرم می‌کند: دختر نویسنده رمان، رمانی که آخرین تلاش نویسنده است برای زنده نگه ‌داشتن فرزندش... .
فورست نه‌تنها به واژه، بلکه به کل تاریخ ادبیات چنگ می‌زند تا راهی برای جاودان کردن دخترش پیدا کند. نویسنده در آخرین جملات کتاب اعتراف می‌کند: «از دخترم موجودی کاغذی ساختم. میز کارم را هر شب به صحنه نمایشی جوهری تبدیل کردم که بر آن ماجراهای خیالی اجرا می‌شدند. نقطه پایان گذاشته شده. کتاب را کنار کتاب‌های دیگر گذاشته‌ام. راه نجاتی در واژه‌ها نیست. پس خیال می‌بافم.» به این ترتیب، رمان در عین واقع‌نمایی چنان با تخیل آمیخته است که از برچسب زندگی‌نامه می‌گریزد و به یک «صحنه نمایش» خواندنی تبدیل می‌شود.
در کتاب «آمریکا و شاه» نوشته استفن مک‌گلینچی، به موضوعات مهمی از اتفاقات بین ایران و آمریکا اشاره شده است؛ در بخشی از این کتاب آمده: «پس از انقلاب اسلامی ایران و گروگان‌گیری کارمندان سفارت آمریکا در تهران در سال ١٩٧٩، همه تماس‌های دیپلماتیک میان ایالات‌متحده و ایران قطع شد. گرچه چند دهه از آن زمان گذشته است، روابط دو کشور خصمانه باقی‌ مانده و بی‌اعتمادی متقابل آن را فرا گرفته است. بااین‌‌حال ایران و آمریکا پیش از سال ١٩٧٩ رابطه متفاوتی داشتند.»
پرداختن به رابطه تسلیحاتی ایران و آمریکا در دوران محمدرضاشاه برای تحلیل واقع‌بینانه روابط دو کشور در آن برهه و بلکه امروز، ضروری است؛ این کتاب از اندک کوشش‌های دانشورانه در این حوزه به شمار می‌آید. مولف، که مدرس روابط بین‌الملل در دانشگاه غرب لندن است، نشان می‌دهد که فضای کلی جنگ سرد تعیین‌کننده بسیاری از جنبه‌های رابطه تسلیحاتی تهران و واشنگتن پیش از سال ١٩٧٩ بوده است. کتاب حاضر، به‌منظور ارزیابی این ادعا، میزان جالب‌توجهی از منابع آرشیوی آزادشده را افزون‌بر زندگی‌نامه‌ها و منابع دست‌دوم بررسی می‌کند تا رابطه تسلیحاتی ایالات‌متحده-ایران را به‌کلی بازسازی کند.
«عشق دلیل کافی است» شامل داستان‌های کوتاهی از نویسندگان معاصر ترکیه است که اساس انتخاب داستان‌ها شهرت نویسنده، سبک و جذابیت داستان‌ها بوده است. این داستان‌ها دربرگیرنده موضوعات متنوعی همچون عشق، سیاست، مسائل اجتماعی، فقر، تنهایی، مرگ و غربت‌اند. بی‌شک به‌دلیل نزدیکی فرهنگ، دین، آداب و رسوم مردم دو کشور ایران و ترکیه بسیاری از خوانندگان ایرانی با شخصیت‌ها و وقایع این داستان‌ها همزاد‌پنداری می‌کنند.
در دهه‌های آغازین قرن بیستم و همزمان با تاسیس نظام جمهوری در ترکیه ادبیات این کشور از نظر فرم و محتوا تحول اساسی پیدا کرد. در همین دوره داستان‌نویسان بزرگی پا به عرصه نهادند، نویسندگانی همچون ممدوح شوکت‌اسندال، عمر سیف‌الدین، رفیق خالدکارای و رشاد نوری‌گونتکین که از پیشگامان داستان‌نویسی در ترکیه محسوب می‌شوند.

سوره مهر
انتشارات سوره مهر با هدف آشنایی هرچه بیشتر مخاطبان با گفتمان انقلاب اسلامی، تولید محصولات باکیفیت و باارزش فرهنگی، دسترسی آسان و ترویج ارزش‌های فرهنگی و انسانی و امین نیاز خانواده‌ها به محصولات فرهنگی سالم به وجود آمد. در سی‌وسومین نمایشگاه کتاب سوره مهر اولین سالی است که با مدیریت جدید در این نمایشگاه شرکت می‌کند و عناوین و برنامه‌های جذابی را هم تدارک دیده‌اند تا مخاطبان کتاب را شگفت‌زده کنند.
تلخی رهایی نوشته جواد کاموربخشایش؛ خانه‌ای برای سیمرغ نوشته آریان‌فر؛ برده سور نوشته کیانوش گلزار‌راغب؛ آبنبات نارگیلی نوشته مهرداد صدقی.
وجود عنوان، کتاب تازه فاضل‌نظری است که باید آن را کتاب شگفتانه سوره مهر برای نمایشگاه امسال دانست و از الان می‌توان صف‌های طویلی را که برای این کتاب شکل می‌گیرد پیش‌بینی کرد. پیش از این، عنوان کتاب در رسانه‌ها با نام «اواخر عصر» منتشر شده بود.

محمود دولت آبادی و هزار و یک شب جدید در چشمه


نشر چشمه فعالیتش را از سال 1364 آغاز کرد. اوایل تعداد کتاب‌های چاپ‌شده‌‌شان بسیار اندک بود؛ چون از آن ناشرانی بودند که از کتابفروشی به انتشاراتی رسیدند و سال‌های اولیه، هنوز روی رونق کتابفروشی تمرکز داشتند. «متمرکز بودیم. رفته‌رفته روند چاپ کتاب شکل صعودی به خود گرفت، تا اینکه سال ۱۳۸۸ توانستیم بیش از ۲۷۰ عنوان کتاب در حوزه‌های مختلف منتشر کنیم.» نشر چشمه را ناشری ادبی می‌دانند. کتاب‌های مربوط به ادبیات در این نشر سهم زیادی را به خود اختصاص داده‌اند.
امسال در نمایشگاه کتاب چند عنوان جدید به‌همراه تجدیدچاپ‌ها دارند، که بدین‌شرح است:
محمود دولت‌آبادی امسال با یک تصحیح به نمایشگاه کتاب آمده است، «عجوزک و عیاران» کتابی است که او گزینش و ویرایش کرده؛ هزارویک‌شب یکی از متون ادبی چندملیتی است که زنان در آن نقشی فعال و پررنگ دارند. قهرمان قصه‌ها زنی باتدبیر و هوشیار است که با نقل قصه‌هایی هوشمندانه، پادشاهی خودکامه و مستبد را به پایگاه خودآگاهی می‌رساند. هزارویک‌شب نامی است که از زمان ترجمه طسوجی در دوره قاجار شهرت یافته و نام قدیم آن «هزار افسان» بوده است. نخستین ترجمه هزارویک‌شب به زبان‌های اروپایی در قرن شانزدهم میلادی به دست آنتوان گالان به فرانسوی بوده است. بورخس همه آثارش را مدیون هزارویک‌‌شب می‌دانست و تاثیر آن بر بسیاری از نویسندگان معروف جهان ازجمله جیمز جویس انکارناپذیر است. روند قصه‌گویی شهرزاد در هزارویک‌شب و مقایسه مضامین قصه‌ها با توجه به ریخت‌شناسی و اجزاسازی آنها نشان می‌دهد که وی در اجرای این حرکت بشردوستانه و ایثار در جهت نجات جان خواهران سرزمینش کاملا هوشمندانه قدم گذاشته است. بدیهی است که قصه‌های هزارویک‌شب هنجارهای هزارویک‌شبی دارد. آنچه در قصه‌های هزارویک‌شب مهم است همانا اصل و ذات روایتگری است که ذهن و خیال خواننده را جذب خود می‌کند؛ یعنی بیا همراه خیال‌پردازی‌هایم با من همسفر شو.
«بی‌پایانی» اثری جدید از بلقیس سلیمانی است که نشر چشمه در 236صفحه منتشر کرده است. داستان با پریوش که او را پری صدا می‌کنند و رویای او که او دچار «بی‌پایانی» شده، آغاز می‌شود. پری، دختر خوش‌‌بر و روی کرمانی، رویای یک زندگی بی‌حاشیه را در روستای زادگاه بهمن در سرش می‌پروراند. جایی که بتواند آن کوشک میراثی را به اقامتگاه بوم‌گردی تبدیل کند و بعد از بازنشستگی، با خیال راحت زندگی‌اش را در آنجا سپری کند. آن روستا اینقدر برای او عزیز است که می‌خواهد به همه نشانش دهد و ماجراهای تلخ و شیرین عمارت خان‌لنجان را برایشان تعریف کند و آنها هم برای بقیه تعریف کنند و به این ترتیب همه این عمارت را ببینند و بشناسند.
کتاب «رد گردنبند بر گردن دوشیزگان» نوشته علیرضا شهبازین است. در معرفی این کتاب آمده است: «عشق به موکلی اعدامی، پرونده‌ای شکست‌خورده و کابوس‌هایی از طناب دار، گذشته مهام بهاوند است، وکیلی که در قامت یک کارآگاه مجبور به قبول یک پرونده پدرکشی می‌شود. با هر قدم جلو رفتن در پرونده مهام می‌فهمد که دارد در هزارتویی از خیانت، پولشویی، و مافیای اقتصادی پیش می‌رود. از پشت دیوارهای هزارتو مدام نام زنانی اغواگر یا قربانی به گوش می‌رسد: گوهر، گراناز، آذر و مهلا... دیوارهای این هزارتو که شهر کرج بستر آن است، مدام به دور مهام تنگ‌تر و تنگ‌تر می‌شوند تا او نتواند راه درست خروج از این پرونده را پیدا کند، به دور از باج‌‌خواهی، خون‌‌ریزی و عاشقی.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!

درباره فیلم جدید سروش صحت؛

قرار صبحانه با خودمان

هومن جعفری، خبرنگار:

مردی که سازش نمی‌کرد

در روزگار بی‌مایگی حضور قاف غنیمتی است؛

برای «قاف» و عمو اکبر

تولد قاف به میزبانی اکبر نبوی با همکاری «فرهیختگان»؛

«قاف» نمی‌خواهد متکلم‌ وحده باشد

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ؛

هنوزم نقش بازی می کنی آقای فرخ نژاد؟

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار