• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۲-۲۲ - ۰۴:۵۲
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
سرمربی تیم پینگ‌پنگ دانشگاه آزاد و تیم ملی نوجوانان در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

دانشگاه آزاد 4 بازیکنش را ملی‌پوش کرد

مرحله پایانی لیگ از ۱۵ تا ۱۹ اردیبهشت‌ماه برگزار شد و بچه‌ها با تمرینات و آمادگی خوب موفق به کسب سکو در این رقابت‌ها شدند، قول داده بودیم که مقام سوم را به‌دست بیاوریم و خوشحالم توانستیم به قول‌مان عمل کنیم.

دانشگاه آزاد 4 بازیکنش را ملی‌پوش کرد

نسیم شیرازی، خبرنگار: مرحله پایانی لیگ تنیس روی میز 1401-1400 برگزار شد و تیم دانشگاه آزاد اسلامی همراه با تیم پادما یدک اصفهان بر سکوی سوم ایستادند تا این لیگ سخت برای تیم‌ها با قهرمانی پدافند هوایی اصفهان و نایب‌قهرمانی فراسنج تهران به پایان برسد. البته این سکوی سوم برای تیمی که بازیکنانی چون بنیامین فرجی، محمدحسن حبیبی، مبین علی‌پور و پرهام اشرفی را به تیم‌های ملی رده‌های سنی مختلف معرفی کرده، به‌گفته لشگری، رئیس ورزش دانشگاه آزاد کم از قهرمانی ندارد. درباره پایان کار تیم دانشگاه در این فصل از لیگ و البته به بهانه حضور سرمربی این تیم در تیم ملی نوجوانان با وی هم‌صحبت شدیم. گفت‌وگوی «فرهیختگان» با مهران احدی را در ادامه می‌خوانید.

از کسب سکوی سوم با تیم دانشگاه آزاد در لیگ بگویید.
مرحله پایانی لیگ از ۱۵ تا ۱۹ اردیبهشت‌ماه برگزار شد و بچه‌ها با تمرینات و آمادگی خوب موفق به کسب سکو در این رقابت‌ها شدند، قول داده بودیم که مقام سوم را به‌دست بیاوریم و خوشحالم توانستیم به قول‌مان عمل کنیم. خیلی خوشحالم که با توجه به استراتژی و اهداف دانشگاه از تیم‌داری علاوه‌بر مقام خوب به چند مورد دیگر ازجمله حمایت از بازیکنان جوان و پیشرفت آنها رسیدیم. از اول شناسایی پتانسیل‌های خوب در رده‌ها و استان‌های مختلف مورد هدف‌مان بود که خوشبختانه به آن رسیدیم. دو نفر از اعضای تیم ملی نوجوانان در انتخابی اخیر از تیم دانشگاه آزاد است که از آن نمی‌توان به‌راحتی گذشت و جا دارد تشکر ویژه از دکتر طهرانچی، دکتر لشگری و همکاران‌شان -در تمام جایگاه‌هایی که دارند- داشته باشم که برای این هدف به تیم و بچه‌ها کمک کردند و امیدوارم دانشگاه آزاد بتواند به همین نحو تاثیرگذاری‌اش را در جامعه ورزش کشور به‌خصوص تنیس روی میز داشته باشد.

از عملکرد شاگردان‌تان راضی بودید؟
بازیکنان خیلی خوبی داریم، بنیامین و دو بازیکن دیگر به نام‌های محمد حبیبی و مبین علیپور که در تیم دانشگاه آزاد بازی کردند، همین الان عضو تیم ملی هم هستند و دانشگاه آزاد از این بازیکنان حمایت کرد تا با حمایت و سیاست دانشگاه شاهد رشد خیلی‌زیاد این بازیکنان باشیم. درحال‌حاضر این بازیکنان جزء بهترین بازیکن‌های رده‌های سنی خودشان هستند که در مسابقات کانترنر سلیمانی هم به‌وضوح دیده شد. مبین علیپور عضو تیم ملی زیر ۱۹ سال و عضو تیم دانشگاه است که تا الان مقام بین‌المللی نداشته ولی امسال با تیم دانشگاه آزاد قرارداد بسته و با حمایتی که دیده، انگیزه خیلی‌خوبی گرفته و در مسابقات کانترنری که اسفند سال گذشته برگزار شد، مقام نخست زیر ۱۹ سال را به دست آورد. بنیامین فرجی در رده سنی زیر ۱۳ سال مدال طلا و محمدحسن حبیبی هم در رده سنی زیر ۱۵ سال مدال نقره را گرفته‌اند که این افتخار علاوه‌بر زحمات خودشان و مربی‌ها نتیجه حمایت دانشگاه آزاد و فدراسیون بوده است.

از تیم ملی نوجوانان و کار با این رده سنی بگویید.
کار کردن در تیم ملی نوجوانان بسیار دشوار و سخت و در عین حال بسیار لذت‌بخش است، خیلی خوشحالم که تصمیم به کار با این رده سنی گرفتم و در همین مدت کوتاه ارتباط صمیمانه‌ای با هم گرفتیم، شادابی و انگیزه بچه‌ها خیلی جالب و انرژی‌بخش است. دومین اردوی تیم ملی را کنار هم برگزار کردیم و یک برنامه درازمدت برای تیم داریم که طبق طرح پیشنهادی من به فدراسیون قرار بر انجام یک کار تیمی خوب است و خوشبختانه مسئولان فدراسیون هم با این طرح موافقت و همکاری کرد، قرار شد این کار به‌صورت پایلوت انجام شود و در صورت موفقیت برای رده‌های سنی دیگر هم انجام خواهد شد. ما علاوه‌بر اهداف بلندمدت، یک‌سری اهداف کوتاه‌مدت هم داریم که همان حضور در مسابقات آسیایی و عملکرد مطلوب بچه‌هاست، بالا بردن رنکینگ جهانی بازیکنان هم هدف بلندمدت ماست تا بتوانیم سکوهای آسیایی و جهانی را نیز به‌دست آوریم. شعار تیم کاری ما نخبه‌پروری و پرورش بازیکنان حرفه‌ای است تا از پایه به فکر بازیکن‌سازی برای رده‌های سنی بعدی یعنی تیم‌های ملی جوانان و بزرگسالان باشیم. کادر فنی و تیم خوبی را تشکیل دادیم که روزبه‌روز کامل‌تر هم می‌شود و سعی‌مان استفاده از متخصصان در جایگاه‌های مختلف ازجمله بدنساز، روانشناس، پزشک، کمک‌مربی، سرپرست، آنالیزور است. یکی دیگر از طرح‌های ما ورود تکنولوژی روز در تنیس روی میز از طریق متخصصانی است که در این زمینه تخصص دارند و البته ایجاد بانک اطلاعات بازیکنان است تا همه‌ فعالیت‌های بازیکنان مستندسازی شده و درصورت نیاز برای بررسی تکنیک یا آمادگی جسمانی و روانی به آن فایل‌ها رجوع شود. برای رسیدن به این اهداف مراکز مختلفی تعریف‌شده، ازجمله مراکز سنجش عملکرد، حمایتگر، نخبه‌پروری، آموزش مربیان استانی که مباحثی ازجمله روانشناسی ورزشی، تغذیه ورزشی، علم تمرین، بازتوانی، تحلیل آنالیز عملکرد، پزشکی ورزشی و استعدادیابی در آن مورد بررسی قرار می‌گیرد و به بانک اطلاعاتی باسابقه تمرینی، مسابقه‌ای، تاکتیکی و تکنیکی ورزشکاران اضافه می‌شود. با توجه به‌ اینکه برای حضور در مسابقات خاصی که زیرنظر فدراسیون جهانی برگزار می‌شود بالا بردن رنکینگ بازیکنان جزء مواردی است که باید به آن توجه شود باید به رنکینگ و شانس بیشتر حضور توجه ویژه‌تری داشت.

وضعیت روحی و فیزیکی بازیکنان درحال‌حاضر چگونه است؟
خوشبختانه ما در اولین مسابقه بین‌المللی حضور داشتیم و بچه‌ها خیلی خوب بازی کردند و نتایج خوبی هم در کانترنر جهانی گرفتیم و همان روحیه خوب کسب مدال‌ها به اردو هم آمد و وضعیت بچه‌ها از لحاظ روحی، روانی و جسمانی خیلی‌خوب است و تمرینات به‌خوبی و جدی انجام شد. تلاش بچه‌های را می‌شود دید و البته کار و راه خیلی زیادی در پیش داریم، به‌خصوص از لحاظ روانی، فیزیکی و بدنسازی. به این منظور از مراکز و امکانات کمیته ملی المپیک استفاده می‌کنیم و اول هر اردو بچه‌ها تست آمادگی جسمانی دارند تا سنجش به‌درستی انجام و ارزیابی وضعیت‌شان کامل شود و بعد براساس آماده‌سازی و آمادگی‌شان برنامه طرح‌ریزی می‌شود. متاسفانه بچه‌ها خیلی آمادگی جسمانی خوبی ندارند که ان‌شاءالله یکی از اقدامات مهم تیم بالا بردن آمادگی جسمانی بچه‌هاست.

به ترکیب نهایی رسیدید؟
به‌طور کامل نه هنوز، ولی به امید خدا آرام‌آرام به ترکیب نهایی برای حضور در مسابقات آسیایی دست پیدا می‌کنیم.

قرار است بازیکنانی هم‌سطح یا بهتر از برادران عالمیان داشته باشیم؟
بله، کاملا ایمان دارم به اینکه این نسل ان‌شاءالله خیلی‌خوب خواهند شد و با این برنامه‌هایی هم که داریم و پتانسیلی که در بچه‌ها می‌بینم، فکر می‌کنم جایگاه‌های خیلی‌خوبی به‌دست بیاورند. ضمن اینکه بازیکنان حال‌حاضر بزرگسالان بازیکنان بسیار خوبی‌اند و با زحمات زیاد نتایج خوبی هم گرفتند، ازجمله برادران عالمیان ولی من امیدوارم نسل بعدی نتایج بسیار بهتری بگیرند.

شمس، سرمربی سابق تیم ملی نوجوانان سال گذشته با عمان قرارداد بست و از تیم ملی رفت، شما هم به مربی لژیونر شدن فکر می‌کنید؟
الان تمام فکر و ذکر من تیمم است تا ان‌شاءالله این تیم ملی نوجوانان را بتوانیم به کمک همه دوستان‌مان به یک سرانجامی برسانیم و من اعتقادم بر این است که همه دست‌به‌دست هم باید بدهیم که این اتفاق هم درحال افتادن است و همه با زحمت تلاش می‌کنند که این اتفاق بیفتد. من عضو کوچکی از مجموعه‌ای هستم که تصمیم و هدف‌مان ایجاد شرایط خوب برای تیم ملی نوجوانان است و فعلا به این قضیه بیشتر فکر می‌کنم.

به چه چیزهایی برای رسیدن به سکوی نوجوانان نیاز دارید؟
عوامل مختلفی می‌تواند در موفقیت یک تیم تاثیرگذار باشد که اول انجام کار تیمی است و بعد حمایت‌های معنوی و مالی مسئولان ورزشی است که به امید خدا این اتفاق بیفتد. همانطور که اطلاع دارید یکی از فاکتورها و عواملی که می‌تواند در موفقیت هر سازمانی و هر تیمی موثر باشد، منابع مالی است که واقعیتش فدراسیون تنیس روی میز خیلی بودجه بالایی ندارد و متاسفانه این بودجه‌ای که از طرف دولت و وزارت ورزش برای فدراسیون تنیس روی میز درنظر گرفته می‌شود خیلی کم است ولی مسئولان فدراسیون تمام تلاش خودشان را انجام می‌دهند تا از طریق جذب حامیان مالی این منابع را تا حدی تامین کنند. درنهایت خیلی کار سختی است؛ یکی از مشکلات‌مان الان همین مساله مالی است، همه کارها یک‌طرف و حمایت‌های مختلف یک‌طرف قضیه و بسیار مهم است ولی حضور در مسابقات بین‌المللی در کانترنرهای مختلف برای بالا بردن رنکینگ بازیکنان و همچنین موفقیت و کسب تجربه و به‌دست آوردن اعتمادبه‌نفس لازم برای حضور در میادین بزرگ‌تر نیاز به منابع مالی خیلی زیادی دارد که امیدواریم حمایت‌های وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک برای فدراسیون تنیس روی میز بیشتر از اینها باشد.

از سختی‌های مسیر اهالی پینگ‌پنگ و تجهیزات بیشتر بگویید.
یکی از سختی‌های این مسیر هزینه خیلی زیاد آن است، به‌هرحال تامین تجهیزات تنیس روی میز برای بعضی از خانواده‌ها سخت است و تهیه‌اش امکان‌پذیر نیست. همین منابع مالی که برای برگزاری اردوهای تیم ملی با توجه به شرایط اقتصادی و بودجه کم فدراسیون، سختی برای حضور در میادین بین‌المللی را بیشتر می‌کند، می‌دانید که با توجه به قوانین فدراسیون جهانی، هر کاری هم انجام دهید، آخرش این است که باید در مسابقات بین‌المللی شرکت کنید تا موفق شوید. حالا یکی از قوانین بین‌المللی این است که هرسال آن امتیازاتی که بازیکنان در رنکینگ به‌دست می‌آورند به‌نوبت حذف می‌شود، یعنی این اجبار وجود دارد که بازیکنان در مسابقات حتما شرکت کنند که برای شرکت در مسابقات مختلف هزینه خیلی بالایی نیاز است و یکی از مشکلات اصلی ایرانی‌ها یا بعضی از کشورهای آسیایی این است که بیشتر مسابقات هم در کشورهای اروپایی برگزار می‌شود و برای ورزشکاران این کشورها شرایط کم‌هزینه است ولی برای بازیکنان آسیایی و به‌خصوص ایرانی بسیار پرهزینه می‌شود. عدم توجه کافی رسانه‌های ارتباط جمعی هم به این مشکلات اضافه می‌کند. اگر پای رسانه در میان باشد جذب اسپانسر نیز ممکن می‌شود ولی الان این اتفاق نمی‌افتد.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار