• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۲-۲۲ - ۰۲:۴۷
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
نگاهی به وضعیت کاپیتان تیم ملی که شرایط خوبی در فاینورد ندارد

تکرار کابوس برایتون برای جهانبخش

کاپیتان تیم ملی فوتبال ایران روزهای خوبی را در فاینورد سپری نمی‌کند و نیمکت‌نشینی‌های پیاپی او در این تیم هلندی خبر خوبی برای دراگان اسکوچیچ و کادرفنی تیم ایران در فاصله چند ماه مانده به شروع رقابت‌های جام‌جهانی 2022 قطر نیست.

تکرار کابوس برایتون برای جهانبخش

سیامک خاجی، خبرنگار گروه ورزش: کاپیتان تیم ملی فوتبال ایران روزهای خوبی را در فاینورد سپری نمی‌کند و نیمکت‌نشینی‌های پیاپی او در این تیم هلندی خبر خوبی برای دراگان اسکوچیچ و کادرفنی تیم ایران در فاصله چند ماه مانده به شروع رقابت‌های جام‌جهانی 2022 قطر نیست. علیرضا جهانبخش امیدوار بود با بازگشت به لیگی که در آنجا به یک ستاره شناخته‌شده تبدیل شده بود دوباره فوتبالش را احیا کند و به روزهای خوبش برگردد اما با وجود شروع خوبی که در فاینورد داشت در ادامه دوباره به وضعیت سه فصل کابوس‌وارش در برایتون دچار شد و این روزها به جز دقایقی اندک در اواخر مسابقات فرصت چندانی برای اثبات توانایی‌هایش ندارد. اگرچه عملکرد او در تیم ملی در یک‌سال اخیر قابل‌قبول بوده و نمایش‌های خوبی از جهانبخش در مرحله انتخابی جام جهانی در آسیا شاهد بوده‌ایم اما درحالی که یوزهای ایرانی خود را برای حضور در قطر آماده می‌کنند و به‌دنبال این هستند که بتوانند برای نخستین‌بار به دور حذفی مهم‌ترین تورنمنت فوتبال جهان راه پیدا کنند، وضعیت نامساعد کاپیتان تیم ایران در باشگاهش یکی از دغدغه‌های ذهنی سرمربی کروات تیم ملی خواهد بود.

فرصت خوب در دیدارهای تشریفاتی
فاینوردی‌ها دیشب در هفته سی‌وسوم رقابت‌های لیگ هلند میهمان گواهد ایگلز بودند و آخرین دیدار آنها نیز روز یکشنبه پیش‌رو و برابر توئنته خواهد بود تا فصل برای آرنه اسلات و شاگردانش به پایان برسد. با توجه به اینکه این دو مسابقه تاثیری در جایگاه فاینورد در رتبه سوم ندارد، سرمربی تیم اصراری به استفاده از نفرات فیکس تیمش ندارد و به همین دلیل جهانبخش شانس خوبی برای بازگشت به ترکیب اصلی تیمش دارد. فاینورد هم‌اکنون با 68 امتیاز در رده سوم است و فاصله هفت امتیازی‌اش با آیندهوون رده دومی باعث شده هیچ شانسی برای رسیدن به لیگ قهرمانان فصل بعد نداشته باشد و با این روند به مرحله انتخابی لیگ اروپای فصل بعد خواهد رفت. البته تا پیش از مسابقه دیشب، فاینورد 6 امتیاز بیشتر از توئنته داشت اما تفاضل گل آنها 42 و برای رقیب 14 است و به این ترتیب توئنته شانسی برای گرفتن جای این تیم ندارد.
در این شرایط فصل در لیگ هلند عملا برای یاران جهانبخش به پایان رسیده و تمام تمرکز آنها روی موفقیت در فینال یک تورنمنت تازه‌تاسیس اروپایی است که باید برابر شاگردان ژوزه مورینیو به میدان بروند. فاینورد در لیگ کنفرانس این فصل روند بسیار خوبی داشت و پس از برتری برابر مارسی در نیمه‌نهایی این مسابقات حالا فرصت خوبی برای تاریخ‌سازی برابر رم و فتح نخستین دوره این مسابقات دارد. البته با توجه به شرایطی که جهانبخش در این هفته‌ها داشته بعید است در فهرست اولیه تیمش در آن مسابقه که چهارشنبه دوهفته بعد در آلبانی برگزار خواهد شد جایی داشته باشد، مگر اینکه در این دو هفته اتفاق غیرمنتظره‌ای رخ دهد و کاپیتان تیم ایران بتواند مقابل حریف ایتالیایی فیکس شود.
سایت «fr12» که از سایت‌های هواداری فاینورد است درباره شرایط کنونی فاینورد و جهانبخش در این تیم می‌نویسد: «در دیدارهای باقی‌مانده لیگ شانس بازیکنان ذخیره و کسانی که درطول فصل کمتر به آنها بازی رسیده است بیشتر خواهد بود و آنها می‌توانند امیدوار باشند که توسط آرنه اسلات به بازی گرفته شوند. بازیکنی نظیر جهانبخش که پس از مدت‌ها حضور در ترکیب اصلی به‌تدریج نیمکت‌نشین شد، حالا بیشتر در دقایق پایانی بازی‌ها شانس حضور در زمین را پیدا می‌کند. اسلات تصمیم دارد نفرات اصلی خود را برای فینال لیگ کنفرانس حفظ کند و در تلاش است تا در این تورنمنت نتیجه خوبی کسب کرده و یک جام اروپایی دیگر را به ویترین افتخارات تیمش و فوتبال هلند اضافه کند. فاینورد اگرچه در لیگ هلند نتوانست بین مدعیان قهرمانی جایی داشته باشد و اگرچه در طول مسابقات رقابت نزدیکی با آژاکس و آیندهوون در بالای جدول داشت اما چند لغزش بدموقع سبب شد نتواند رده دوم را حفظ کرده و به این ترتیب شانسی برای رسیدن به لیگ قهرمانان فصل بعد نخواهند داشت. برای اسلات که فرازونشیب‌های زیادی را درطول فصل با تیمش تجربه کرده موفقیت در این فینال اروپایی می‌تواند باعث کوتاه‌تر شدن مسیر پیشرفتش شود و مسلما برای بازیکنان فاینورد هم فتح این جام می‌تواند بسیار ارزشمند باشد و در آینده ورزشی آنها تاثیر زیادی داشته باشد. البته رم هم تیم کوچکی نیست و عبور از سد این تیم بسیار دشوار است اما شاگردان اسلات در این تورنمنت نشان داده‌اند توانایی انجام هر کاری را دارند.»

انتخاب بد و افت در انگلیس
وینگر 28ساله ایرانی نخستین‌بار در سال 2013 تصمیم گرفت به‌جای بازی در تیم‌های نامدار ایرانی مستقیما از داماش گیلان راهی اروپا شود تا پله‌های ترقی را در سن کم طی کند. نایمخن نخستین باشگاه هلندی او بود که خیلی زود توانست با 5 گل و 4 پاس گل در 27 مسابقه تیمش در لیگ زیر 21 سال خودش را به‌عنوان بازیکنی آینده‌دار مطرح کند. فصل بعد جهانبخش در این مسابقات نمایش بهتری داشت و در 28 بازی با 12 گل و 17 پاس گل یکی از ستاره‌های نایمخن لقب گرفت تا مربیان باشگاه مجاب شوند که باید از او در تیم اصلی هم بیشتر استفاده کنند. به این ترتیب نامش بیشتر در فوتبال هلند شناخته شد و در فصل 16-2015 راهی آلکمار شد تا در این تیم بتواند نمایش بهتری ارائه کند. در نخستین فصل حضورش در آلکمار 3 گل و 6 پاس گل در 23 بازی آماری قابل‌قبول برای بازیکنی محسوب می‌شد که در 22 سالگی به‌دنبال پیشرفت در فوتبال اروپاست. یک‌سال بعد او دیگر کمتر فرصت بازی در ترکیب آلکمار را از دست می‌داد و یکی از عناصر اصلی موفقیت‌های این تیم درطول فصل لقب گرفت. جهانبخش 29 بار در لیگ هلند به میدان رفت و با 10 گل و 9 پاس گل نشان داد روزهای درخشانی را پیش‌رو دارد. با وجود پیشنهادهای مختلفی که برایش رسیده بود بهترین تصمیم را گرفت و یک فصل دیگر هم در لیگ هلند ماند تا افتخاری تاریخی را به نام خود رقم بزند. در فصل 18-2017 روند گلزنی‌های او به حدی عالی پیش رفت که درنهایت موفق شد عنوان آقای گلی لیگ را با 21 گل زده به نام خود ثبت کند. به این ترتیب او به نخستین بازیکن آسیایی بدل شد که توانسته در یک لیگ معتبر اروپایی این عنوان را تصاحب کند. البته جدا از گلزنی او در گل‌سازی هم نمایش فوق‌العاده‌ای داشت و با 12 پاس گل برای نخستین‌بار در طول دوران فوتبالش در هر دو بخش گل و پاس گل آمارش دو‌رقمی شد. این روند عالی باعث شد پیشنهادهای بسیار خوبی از آلمان و انگلیس به سوی او سرازیر شود و درنهایت او تصمیم گرفت به‌عنوان گران‌ترین خرید تاریخ برایتون تا آن زمان راهی این تیم که تازه به لیگ برتر صعود کرده بود، شود.
این جابه‌جایی اما اصلا برایش خوب پیش نرفت و در نخستین فصل حاصل 19 بازی در لیگ برتر، 4 مصاف جام‌حذفی و یک بازی در جام اتحادیه صفر گل و صفر پاس گل بود. بازیکنی که به‌عنوان آقای گل هلند راهی لیگ جزیره شده بود، در طول یک فصل اصلا نتوانست در تیمش تاثیرگذاری مستقیم روی گل‌ها داشته باشد و این برای بازیکنی که 17 میلیون‌یورو برای خریدش هزینه شده بود اصلا آمار خوبی به‌حساب نمی‌آمد. سال بعد و با تغییر سرمربی فرصت بازی او در لیگ هم کمتر شد اما بالاخره در میانه‌های فصل پایش به گلزنی باز شد و برابر بورنموث و چلسی در دو بازی پیاپی گلزنی کرد که گل دومش با یک ضربه آکروباتیک زیبا به دست آمد. با این حال این دوگل هم نتوانست نظر گراهام پاتر را نسبت به او تغییر دهد و علی جهان دوباره در این تیم نیمکت‌نشین شد. با وجود اینکه گفته می‌شد او در انتهای فصل پیشنهادهای خوبی دریافت کرده اما ترجیح داد سومین سال را هم با برایتون سپری کرده و برای کسب جایگاهی در این تیم بجنگد اما فصل سوم با وجود اینکه بیشتر بازی به او می‌رسید اما فقط با یک پاس گل در لیگ و دو گل در جام اتحادیه همراه بود تا ماجراجویی او در فوتبال جزیره در انتهای فصل سوم به پایان برسد.

انتقاد سرمربی فاینورد
تابستان قبل او با دریافت پیشنهادی خوب از فاینورد تصمیم گرفت به هلند برگردد تا دوباره به اوج برگردد. به‌خصوص که سرمربی این تیم در زمانی‌که جهانبخش در فاینورد آقای گل شد یکی از دستیاران یان فن‌دربروم، سرمربی این تیم بود و شناخت خوبی از بازی این ستاره ایرانی داشت. کاپیتان تیم ایران به اردویسه برگشت و در آغاز راه نمایش بسیار خوبی در ترکیب تیمش داشت اما به مرور دوباره شرایط برایتون برایش در این تیم نامدار هلندی هم تکرار شد و حالا این نگرانی وجود دارد که در آستانه جام‌جهانی همچنان از شرایط مسابقه دور باشد و نتواند در فرم خوبی راهی قطر شود.
فاینورد پیش از شروع فصل جدید لیگ هلند در رقابت‌های انتخابی لیگ کنفرانس حاضر شد و جهانبخش با زدن دو گل به لوزرن سوئیس و یک گل به الفسبورگ سوئد نقش مهمی در رسیدن تیمش به مرحله گروهی این تورنمنت داشت. او در دور گروهی هم برابر یونیون برلین آلمان گل زد اما مجموعا در دو مسابقه این مرحله فیکس بود و در دیگر مسابقه 12دقیقه فرصت بازی پیدا کرد و سه بازی دیگر را نیز به‌دلایل مختلف ازجمله مصدومیت از دست داد.
جهانبخش در لیگ هم در ابتدا به‌عنوان بازیکنی فیکس و ثابت به میدان می‌رفت و اسلات امیدوار بود بتواند از تجربه حضور او در لیگ جزیره برای بهترشدن شرایط تیمش استفاده کند اما هر‌چه فصل به جلو رفت او کمتر به‌تدریج نیمکت‌نشین شد. نخستین گل او در اردویسه در هفته پانزدهم به دست آمد تا کمی از زیربار فشار هواداران و رسانه‌ها خارج شود اما این گل و حتی سوپرگلی که در هفته 23 برابر کامبور زد هم نتوانست شرایط او را در تیم بهتر کند و هرچه به انتهای فصل نزدیک شدیم، او کمتر شانس بازی در ترکیب اصلی را پیدا کرد. اسلات حتی پس از گلزنی شماره 9 تیمش برابر کامبور به انتقاد از او پرداخت و گفت که او زیاد توپ لو می‌دهد و باید با دقت بیشتری فوتبال بازی کند. همین موضوع نشان داد او چندان از عملکرد وینگر ایرانی تیمش راضی نیست و جهانبخش برای جلب‌نظر این مربی جوان کار سختی پیش‌رو دارد.
کاپیتان تیم ایران در 7 بازی اخیر تیمش در لیگ هلند (بدون احتساب مسابقه دیشب) تنها 40 دقیقه فرصت حضور در زمین بازی را پیدا کرد و در دیدارهای مراحل حذفی لیگ کنفرانس هم هیچ‌گاه فیکس نشد. با این روند او فینال این مسابقات را هم به احتمال زیاد از روی نیمکت آغاز خواهد کرد اما برای فصل بعد باید تلاشش را بیشتر کند تا اسلات بیشتر از او در ترکیب تیمش استفاده کند و با آمادگی خوبی برای حضور در ترکیب تیم ایران در جام‌جهانی و جدال با رقبایی چون انگلیس و آمریکا آماده شود.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار