• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۲-۲۱ - ۰۵:۲۳
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
نگاهی به وضعیت کانادا و آلبانی، رقبای تدارکاتی ایران

تیمی که آمریکا را برد، تیمی که به انگلیس باخت

دوشنبه‌شب با اعلام حسن کامرانی‌فر، دبیرکل فدراسیون فوتبال، تیم ملی فوتبال ایران در فیفادی پیش‌رو در ماه خرداد برای آماده‌سازی مناسب برای جام‌جهانی 2022 قطر سه دیدار برگزار می‌کند.

تیمی که آمریکا را برد، تیمی که به انگلیس باخت

امید نظری‌گوهر، خبرنگار: دوشنبه‌شب با اعلام حسن کامرانی‌فر، دبیرکل فدراسیون فوتبال، تیم ملی فوتبال ایران در فیفادی پیش‌رو در ماه خرداد برای آماده‌سازی مناسب برای جام‌جهانی 2022 قطر سه دیدار برگزار می‌کند که پیگیری‌ها نشان می‌دهد رقبای انتخاب‌شده کانادا، آلبانی و نیوزیلند هستند. قرار است دو بازی اول در کانادا و دیدار با نیوزیلند در قطر برگزار شود.

 ناکامی آمریکا مقابل حریف تدارکاتی ایران
تیم ملی کانادا که درحال‌حاضر هدایتش برعهده جان هردمن 46ساله و انگلیسی است، موفق شد بعد از عبور قاطعانه از سد سورینام، برمودا، آروبا و جزایر کیمن به مرحله نهایی مقدماتی جام‌جهانی 2022 قطر صعود کند و با کسب 8 پیروزی، 4 تساوی و 2 شکست بالاتر از مکزیک، آمریکا، کاستاریکا، پاناما، جامائیکا، السالوادور و هندوراس دومین حضور خود در جام‌جهانی را از بعد جام‌جهانی 1986 تجربه کند. آنها در جام‌جهانی 1986 آرژانتین با حضور در گروه سوم مسابقات 2 شکست 2 بر صفر مقابل مجارستان و شوروی و شکست 1 بر صفر مقابل فرانسه را تجربه کردند. تیم رتبه سی‌وهشتمی رنکینگ فیفا در جام‌جهانی 2022 قطر در گروه ششم رقابت‌ها باید مقابل کرواسی، مراکش و بلژیک قرار گیرد.
از بازیکنان تاثیرگذار این تیم می‌توان به بازیکن فعلی بایرن‌مونیخ و اسبق ونکوور وایتکپس آلفونسو دیویس اشاره کرد که در فصل 2022-2021 نتوانست به‌دلیل مصدومیت عملکرد خوب خود را تکرار کند اما عملکرد فوق‌العاده‌اش در سال فوتبالی 2020-2019 در ذهن فوتبال‌دوستان همیشه باقی خواهد ماند. دیگر ستاره این تیم سایل لارین 27ساله است که درحال‌حاضر پیراهن بشیکتاش ترکیه را بر تن دارد. او پیش از این سابقه سیگما کانادا، اورلاندو سیتی آمریکا و زولته وارخم بلژیک را در رزومه خود داشت. این مهاجم 27ساله در فصل فوتبالی 2021-2020 با ثبت 23 گل و 6 پاس گل توانست زهر خود را به تیم‌های فوتبال ترکیه بچشاند. مهم‌ترین ستاره فعلی کانادایی جاناتان دیوید 22ساله است که در کارنامه خود سابقه حضور در اتاوا آی‌سی‌اس کانادا، خنت بلژیک و لیل فرانسه را داراست. این مهاجم 180 سانتی‌متری توانست در 2 فصل اخیر با به ثمر رساندن 30 گل برای لیل فرانسه و گشودن دروازه تیم‌های بزرگی همچون موناکو، مارسی، المپیک لیون، پاری‌سن‌ژرمن فرانسه، سویای اسپانیا، سالزبورگ اتریش و وولسفبورگ آلمان از خود یک استعداد بزرگ بسازد و در بازار جهانی مشتریان بزرگی همچون رئال‌مادرید اسپانیا داشته باشد. از دیگر بازیکنان تاثیرگذار کانادایی‌ها می‌توان به استفان اوستاکیو بازیکن فعلی پورتو، آتیبا هاچینسون کاپیتان فعلی کانادا و هافبک بشیکتاش، ریچی لاریا دفاع راست ناتینگهام‌فارست انگلیس، تاجون بوکانان بازیکن فعلی کلوب بروخه بلژیک، جانان اوسوریو هافبک میانی تورنتوی کانادا، جونیور هویلت مهره هجومی کهنه‌کار ردینگ انگلیس، دونیل هنری دفاع میانی اسبق سوان سامسونگ کره‌جنوبی و فعلی لس‌آنجلس اف‌سی آمریکا، سام آدکوگبه دفاع چپ هاتای‌اسپور و میلان بوریان سنگربان ستاره سرخ بلگراد صربستان اشاره کرد.
این دیدار احتمالا در فاصله زمانی 9 خرداد تا 15 خرداد برگزار خواهد شد، چون قهرمان جام طلایی کونکاکاف 1985 و 2000 باید در تاریخ 20 و 24 خرداد در رقابت‌های لیگ کنفرانس کونکاکاف به دیدار کوراسائو و هندوراس برود.
دیدار نخستین کانادا و آمریکا در مقدماتی جام‌جهانی 2022 قطر با تساوی بدون گل به اتمام رسید اما در بازی برگشت شاگردان هردمن با گل‌های سایل لارین و سام آدکوگبه هم‌تیمی‌های کریستین پولسیچ را با نتیجه 2 بر صفر مغلوب کردند.

 ناکام مقابل انگلیس
دیگر حریف تیم ملی در راه آماده‌سازی جام‌جهانی 2022 قطر آلبانی رتبه شصت‌وششمی است که به‌دلیل لغو بازی 12 خرداد مقابل روسیه فرصت بازی با ایران نصیبش شد. دیگر بازی‌های این تیم در لیگ ملت‌های اروپا در فیفادی مقابل ایسلند و رژیم‌صهیونیستی در روزهای 16 خرداد و 20 خرداد برگزار خواهد شد. این تیم در گروه نهم مقدماتی جام‌جهانی 2022 قطر با کشورهای انگلیس، لهستان، مجارستان، آندورا و سن‌مارینو هم‌گروه بود که کسب 6 پیروزی مقابل آندورا، سن‌مارینو و مجارستان در دیدارهای رفت‌وبرگشت و 4 شکست مقابل لهستان و انگلیس در دیدارهای رفت‌وبرگشت این تیم را با 18 امتیاز در جایگاه سوم گروه قرار داد. بزرگ‌ترین افتخار تیم ملی آلبانی حضور در جام ملت‌های اروپا 2016 و تقابل با سوئیس، فرانسه و رومانی بود که حاصل آن کسب 2 شکست مقابل سوئیس و فرانسه و کسب پیروزی 1 بر صفر مقابل رومانی بود.

سرمربی این تیم درحال‌حاضر ادواردو رجا 76ساله و ایتالیایی است که در رزومه پربار خود هدایت تیم‌هایی ازجمله پسکارا، ورونا، بولونیا، لچه، برشا، تورینو، جنوا، کاتانیا، کالیاری، ناپولی، آتالانتا، لاتزیوی ایتالیا و هایدوک اسپلت کرواسی را می‌بیند و 2 قهرمانی در سری B ایتالیا با تیم‌های وینچنزا و برشا از دستاوردهای این مربی است.
از بازیکنان تاثیرگذار این تیم می‌توان به برات دیمیسیتی مدافع فعلی آتالانتای ایتالیا و بازیکن اسبق بنونتو، ماراش کومبولا شاگرد فعلی ژوزه مورینیو و بازیکن اسبق هلاس ورونا، السید هیساج هافبک فعلی لاتزیو و اسبق ناپولی و امپولی، توماس استراکوشا سنگربان فعلی لاتزیو و سابق سالرنیتانای ایتالیا، آرماندو بروجا شاگرد فعلی رالف هازنهوتل در ساوتهمپتون انگلیس، ندیم باجرمی هافبک فعلی امپولی ایتالیا و اسبق گراس هاپر زوریخ سوئیس، کیدی بره هافبک فعلی اسپانیول اسپانیا و اسبق تیم‌های پایه و دوم اتلتیکومادرید و مالاگای اسپانیا، میترو اوزونی بازیکن درحال‌حاضر گرانادای اسپانیا و اسبق فرانس واروش مجارستان و لوکوموتیو زاگرب کرواسی و اندری چکیچی هافبک فعلی قونیه‌اسپور ترکیه و اسبق دیناموزاگرب کرواسی اشاره کرد.
این تیم 15خرداد 1400 در دیداری تدارکاتی مقابل رقیب احتمالی ولز تحت هدایت رابرت پیج قرار گرفت که حاصل آن کسب یک نتیجه بدون گل بود. همچنین این تیم در سال 2018 در دوره گذشته لیگ ملت‌های اروپا دوبار مقابل یکی دیگر از حریفان احتمالی تیم ملی ایران اسکاتلند تحت هدایت الکس مک‌لیش قرار گرفت که ماحصل آن 2 شکست 2 بر صفر و 4 بر صفر بود. آخرین دیدار آلبانی مقابل اوکراین به دیدار تدارکاتی دو تیم در تاریخ 13 خرداد 1397 برمی‌گردد که با دو گل یوگن کونوپلیانکا و آندری یارمولنکو در مقابل تک‌گل امانوئل ندوج شاگردان آندری شوچنکو در اوکراین با نتیجه 4 بر 1 به پیروزی رسیدند. همچنین دیدار آلبانی در مقابل انگلیس در مقدماتی جام‌جهانی 2022 قطر با برد 2 بر صفر و 5 بر صفر شاگردان گرت ساوتگیت به اتمام رسید.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار