• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۲-۲۰ - ۰۵:۰۷
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
رئیس‌جمهور اعلام کرد

یارانه ۳۰۰ و 4۰۰ هزار تومانی برای هر ایرانی

با مدیریت و دیپلماسی فعال دولت و مشارکت جدی مردم امروز در شرایطی هستیم که 700 خانوار به هفت‌مورد رسیده که از الطاف خداوند و مشارکت جدی مردم در این قضیه است.

یارانه ۳۰۰ و 4۰۰ هزار تومانی برای هر ایرانی

فرهیختگان: سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور شب‌گذشته در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با مردم، درباره عملکرد دولت در مساله کرونا با بیان اینکه روزی 700 خانواده داغدار می‌شدند و تهیه واکسن و ارز اختصاصی برای آن و مساله تزریق واکسن از اولویت‌های ما بود، گفت: «با مدیریت و دیپلماسی فعال دولت و مشارکت جدی مردم امروز در شرایطی هستیم که 700 خانوار به هفت‌مورد رسیده که از الطاف خداوند و مشارکت جدی مردم در این قضیه است.»
وی افزود: «بازگشایی دانشگاه و مدارس و فعال شدن سفرهای نوروزی و فضای کسب‌وکار از برکاتی است که خدا به برکت سلامت مردم عنایت کرد که همواره باید تلاش کرد این صیانت از جان مردم ارتقا پیدا کند. علاوه‌بر واردات واکسن، تولید واکسن داخلی از افتخارات کشور است که ما را قادر کرد بتوانیم صادرات داشته باشیم و در صیانت از جان مردم و واکسیناسیون عمومی موفق بودیم.»
رئیسی گفت: «نسبت به مسائل پیش روی دولت، مساله مهم ذخایر کشور و ذخایر کالاهای اساسی است. ابتدا ذخایر کالاهای اساسی نگران‌کننده بود، اما نگرانی رفع‌ شده و نگران ذخایر کالاهای اساسی نیستیم. درباره ذخایر ارزی و ریالی، در اولین جلسه دولت نگران حقوق مردادماه بودیم، اما امروز بدون یک‌روز تاخیر پرداخت می‌شود که نسبت به ذخایر ارزی و ریالی و فروش نفت که دو برابر شد، نگرانی نداریم.»
به گزارش تسنیم، رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: «حجم تجارت خارجی 100میلیون دلار است که نسبت به قبل متفاوت است و به‌خصوص ما با کشورهای همسایه تعامل و تجارت را در پیش گرفتیم و این اقدام آغاز شده است و راه‌های بیشتری پیش رو داریم.»
وی ادامه داد: «در مساله کسری بودجه 450هزارمیلیارد کسری داشتیم که بدون استقراض از بانک مرکزی و خلق پول تلاش شد با کسر درآمدها این کسری را جبران کنیم و سال 1400 را مدیریت کردیم. تا آخر سال 1400 تورم سیر نزولی شد و از 40درصد به 36درصد رسید.»
رئیسی اظهار داشت: «ارز ترجیحی از 97 که شروع شد به کالاهای زیادی اختصاص یافت، لکن از همان ابتدا معلوم بود که دونرخی شدن ارز مشکلات جدی ایجاد می‌کند. سپس مدت کوتاهی دولت قبل متوجه شد که مشکلات جدی دارد و تلاش شد از کالاهای مختلفی حذف شود و به شش، هفت کالای اساسی رسید که اگر در همان زمان که ارز قیمت پایین‌تری بود، تدبیری می‌شد که این ارز ترجیحی سامانی پیدا کند از الان کم‌هزینه‌تر می‌شد.»
رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: «ارز ترجیحی هم تولید را تهدید می‌کند، هم کاهش بهره‌وری را به‌دنبال دارد و موجب رانت و فساد می‌شود و بسیاری از مسئولان و اقتصاددانان انذار داده بودند. من در دستگاه قضایی که بودم، پرونده‌های مختلفی از ارز ترجیحی را شاهد بودم که به‌جای کالای اساسی کالای بیهوده آورده بودند یا ارز را گرفته و در بازار آزاد فروخته بودند. اینها مشکلات جدی به‌وجود آورده بود. باید این قضیه اصلاح و فکر می‌شد و از مسائل پیش روی دولت مساله ارز ترجیحی بود.»
وی افزود: «ما از همان ابتدا هشت‌میلیارد دلار در قانون برای مصارف ارز ترجیحی اختصاص داده بودیم. وقتی ما‌ آمدیم این میزان تمام شده بود و در جلسه اقتصادی سران مساله مطرح و در لایحه دوفوریتی به مجلس اعلام شد که رای نیاورد. ما تصمیم‌مان این شد به‌نحوی این را ادامه دهیم، چون زیرساخت‌ها فراهم نبود و باید اجماعی در کشور می‌شد و افکار عمومی هم اقناع می‌شدند.»
رئیسی ادامه داد: «برخی مطرح می‌کنند چرا برای این کار عجله می‌کنید؟ ما شتابزده عمل نمی‌کنیم. موضوع را مدت‌هاست در دستورکار داریم و در دولت و مجلس و نشست‌های نخبگانی مطرح و ابعاد آن تبیین شده که ادامه این وضعیت چه مفاسدی دارد. در رسانه‌ها به آن پرداخته شده و ابعاد آن را مطرح کرده‌اند. ما شأنی جز خدمتگزاری برای خود قائل نیستیم و این اصلاح اقتصادی باید صورت می‌گرفت. از تصمیم سخت نباید فرار کرد و باید به ساحت‌های مختلف موضوع توجه کرد و این امروز مورد توجه مجلس و دولت است و باید دنبال شود. در اینکه ارز ترجیحی را باید حل کرد همه متفقند، اما در زمان و روش ممکن است اختلاف باشد، اما به‌هرحال در یک نقطه باید اتفاق‌نظر کرد. »
رئیسی گفت: «بهترین کار این بود که به قانون مجلس عمل شود. در قانون 1401 اینطور است که ارز ترجیحی برای دولت درنظر گرفته نشده و ارز به‌صورت ETS و نیمایی باشد. کسی که ارز نیمایی دریافت می‌کند باید با ارز 23هزار تومانی کالای اساسی وارد کند. نکته مهم این است که مردم در جریان موضوع قرار بگیرند و اینکه وعده کردیم مردم را در جریان می‌گذاریم، این است که اقدام مبتنی بر قانون است و ما باید به‌نحوی تدبیر کنیم که اقدام ما منفعل نباشد و فعالانه وارد شویم.»
وی افزود: «این کار از یک جایگاه تخصصی برخوردار است و نسبت به این مساله کارشناسان نظر دادند و دولت و بنده با بخش‌های مختلف نشست داشتیم و همواره به اینکه باید به‌نظر صاحبنظران عمل کنیم، مقید بودیم. دولت در این رابطه می‌خواهد چه بکند؟ ما قانون را اجرا می‌کنیم و به مردم و نیازمندان و قشر ضعیف جامعه فشاری وارد نمی‌شود و مشکلی از جهت معیشتی ایجاد نخواهد شد. دغدغه مجلس و دولت این است که این مساله مدنظر قرار بگیرد.»

تخصیص یارانه به مصرف‌کننده
رئیس‌جمهور اظهار داشت: «ما یارانه را به مصرف‌کننده می‌دهیم، حذف ارز ترجیحی را باید اصلاح کنیم و توزیع عادلانه یارانه را داشته باشیم و مبلغ را به مصرف‌کننده ‌دهیم. سازمان برنامه‌وبودجه مصرف افراد نسبت به کالاهای اساسی را برای همه دهک‌هایی که دهک اول تا دهم شناخته می‌شوند کارشناسی کرده و  سه دهک اول 400 هزار تومان به هر نفر داده می‌شود.»
رئیسی گفت: «به دهک‌های چهارم به بعد 300 هزار تومان داده می‌شود. نان و دارو و بنزین گران نمی‌شود و همه از آن برخوردارند. نان سنتی یارانه‌اش پرداخت می‌شود و قیمتش گران نمی‌شود، دارو از طریق بیمه‌ها با قیمت فعلی داده می‌شود و یارانه‌ای که واردکننده‌ها می‌‌گرفتند، بیمه‌ها دریافت می‌کنند. بنزین هم افزایش قیمت نخواهد داشت. این مبالغی که عنوان شد به مدت یک‌ماه تا دوماه پرداخت می‌شود تا زیرساخت کالابرگ الکترونیکی آماده شود، چون این کار به عدالت نزدیک‌تر است، اما تا آماده شدن این زیرساخت‌ها این مبلغ داده می‌شود.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

میکائیل دیانی، فعال فرهنگی:

ترمیم شکاف‌ها؛ اولین ماموریت پزشکیان

محمدامین ایمانجانی، مدیر مسئول؛

پروژه مدد به مسعود پزشکیان

مهدی خانعلی‌زاده، پژوهشگر سیاست خارجی:

آقای پزشکیان! این شما و این جهان واقعی

محمدرضا کردلو، فعال فرهنگی:

آری، اینچنین است برادر!

در مناظره ۲ به ۲ نامزدهای ریاست‌جمهوری مجری با سوالات صریح و به‌جا بحث را داغ کرد؛

تنها ستاره مناظره

محمد زعیم‌زاده، سردبیر: 

کلید انتخابات در دست مرددها

پرویز امینی، استاد دانشگاه:

مرددین؛ سرنوشت‌سازان انتخابات چهاردهم

پیام پیغام‌های انتخاباتی؛

چرا تحریم انتخابات شکست خورد؟

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

بازگشت به راهبرد مشارکت حداکثری

«اگر دفاع ما نبود، حمله ایران به اسرائیل ویرانگر می‌شد»؛

اعتراف بایدن

سیدجواد نقوی، خبرنگار فرهیختگان؛

‌نوبل خون

حمید ملک‌زاده، پژوهشگر اندیشه‌های سیاسی:

مقاومت؛ روح پایدار انقلاب اسلامی ایران

سیدجواد نقوی، خبرنگار فرهیختگان:

عجب کشور قانون‌مداری!

صادق امامی، عضو شورای سردبیری:

در مسیر تحول

7 نکته از دیدار رمضان 1403 رهبر انقلاب با دانشجویان؛

پای درس جامع‌نگری در خانه پدری

جیش‌العدل به نیابت از تل‌آویو دست به عملیات تروریستی زد؛

تروریست‌های توسعه

سیدحسین امامی، خبرنگار اندیشه سیاسی:

نقدی بر ایده پایان دین در یک کتاب

جعفر درونه، تحلیلگر سیاسی:

دو روی یک انتخابات

عباسعلی کدخدایی، عضو شورای نگهبان:

من رای نمی‌دهم!

جعفر درونه، پژوهشگر سیاسی:

نقطه عزیمت به‌‌سمت مشارکت حداکثری

درباره نامه 110 اصلاح‌طلب مشارکت‌جو؛

نه به خاتمی، سلام به واقعیت

محمد قائمی‌راد، پژوهشگر هسته مکتب امام خمینی(رحمه‌الله) مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع):

از «خواص و عوام» تا «خاصه و عامه» در اندیشه رهبری

درباره جوانب مختلف ردصلاحیت روحانی

او باید در انتخابات شکست می‌خورد

مرتضی قاضی، نویسنده:

صادق الوعد

آرزویی که بستر آن فراهم نیست؛

تمایل به شیوه‌های کنترلگری نوین

سرباز روح الله رضوی؛ فعال رسانه ای:

الجزیره و آفریقای جنوبی؛ جای ایران را نخواهد گرفت

محسن فایضی؛

چقدر بی انصاف‌اند

نگاه سطحی اپوزسیون سلبریتی؛

این جهل نیست خیانت به تاریخ و انسانیت است

سیدجواد نقوی، خبرنگار؛

بحران‌زدگی برندینگ برهانی

در حاشیه اظهارات جدید وزیر سابق خارجه؛

تاریخ را با تراژدی‌هایش بخوانید

کنشگران سیاست و نوار باریک انسانیت؛

در آینه فلسطین به خودتان نگاه کنید

وقایع نقش جهان و مصائب توییتری شدن سیاست

سانتی‌مانتال‌ها مشغول کارند