• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۲-۱۹ - ۰۱:۵۷
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
رسانه‌های اروپایی از نقش مهم طارمی در قهرمانی پورتو تمجید کردند

قهرمانی در زمین دشمن با کمک ستاره ایرانی

تیم فوتبال پورتو در پایان فصلی خاطره‌انگیز و به‌یادماندنی موفق شد جام قهرمانی لیگ پرتغال را برای سی‌امین‌بار در تاریخ خود بالای سر ببرد.

قهرمانی در زمین دشمن با کمک ستاره ایرانی

سیامک خاجی، خبرنگار گروه ورزش: تیم فوتبال پورتو در پایان فصلی خاطره‌انگیز و به‌یادماندنی موفق شد جام قهرمانی لیگ پرتغال را برای سی‌امین‌بار در تاریخ خود بالای سر ببرد اما البته شاید بزرگ‌ترین حسرت سرجیو کونسیسائو و شاگردانش این بود که در آخرین گام‌ها دچار لغزش شدند و نتوانستند فصل را بدون شکست و در بهترین شرایط به پایان ببرند. بااین‌حال شرایط پورتو به شکلی بود که آنها در رقابتی نزدیک و جذاب با اسپورتینگ لیسبون توانستند در فاصله یک هفته مانده به پایان این رقابت‌ها و در زمین یکی از رقبای اصلی خود در سال‌های اخیر این قهرمانی را مسجل کنند. بازی در زمین بنفیکا که این فصل به یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا نیز راه پیدا کرده بود می‌توانست چالشی بزرگ برای صدرنشین لیگ باشد اما گل دقایق پایانی سانوسی سبب شد کار به بازی آخر کشیده نشود و جشن قهرمانی در ورزشگاه تیمی برپا شود که با 37 قهرمانی پرافتخارترین تیم لیگ پرتغال محسوب می‌شود. حالا مهدی طارمی و یارانش خود را یک گام به این حریف نزدیک کردند اما بعید است به این زودی بتوانند فاصله 7 قهرمانی را جبران کنند.

از محرومیت تا درخشش
پورتو در این دو فصل با خرید مهاجم ایرانی یکی از بهترین برهه‌های تاریخ خود را تجربه کرد. آمار عالی مهدی طارمی در گلزنی و همچنین گل‌سازی باعث شد در لیگ آنها به‌ندرت طعم تلخ شکست را بچشند. دو باخت در هفته‌های ابتدایی فصل قبل کافی بود تا آنها در انتهای مسابقات نتوانند در رقابت با اسپورتینگ موفق باشند و درنهایت قهرمانی را به رقیب واگذار کردند. بااین‌حال پس از آن دو شکست دیگر خبری از باخت برای پورتو نبود و آنها تا همین دو هفته پیش نیز برابر هیچ تیمی در این مسابقات تسلیم نشدند تا اینکه این رکورد بالاخره توسط براگا به پایان رسید و این تیم توانست در زمین خود پورتو را پس از 58 بازی شکست دهد. به این ترتیب فرصت ثبت افتخاری تاریخی به نام این تیم از بین رفت و آنها در کنار میلان مشترکا عنوان شکست‌ناپذیرترین تیم‌های تاریخ 6 لیگ مهم اروپایی را کسب کردند.
طارمی در این فصل با 20 گل زده و 13 پاس گل نقشی تعیین‌کننده در موفقیت‌های تیمش داشت و نمایش عالی او در کنار آمادگی بالای لوئیس دیاز که در نیم‌فصل دوم از این تیم جدا شد، باعث شد این تیم مقتدرانه در صدر جدول قرار گیرد و حالا فرصت ثبت دبل را نیز در این فصل دارد. آنها پس از قطعی شدن قهرمانی‌شان در لیگ حالا خود را برای دیدار نهایی جام‌حذفی آماده می‌کنند و برتری در این مسابقه که برابر توندلا خواهد بود و به نظر نمی‌رسد مصاف سختی برای تیم کونسیسائو باشد می‌تواند پایانی خوب برای فصل درخشان این تیم پرتغالی باشد.
بخش ترکیه‌ای سایت گل درباره عملکرد درخشان این ستاره ایرانی در طول دوران حضورش در این تیم و به‌خصوص قهرمانی این فصل می‌نویسد: «مهم‌ترین نامی که در قهرمانی این فصل پورتو در لیگ پرتغال مطرح شده، مهاجم ایرانی این تیم است. پورتو در زمین رقیب و دشمن قدیمی خود توانست با یک گل به برتری برسد تا به لطف این سه امتیاز بتواند جام قهرمانی را برای سی‌امین‌بار در طول تاریخ خود بالای سر ببرد. این مهاجم 29ساله نقش مهمی در موفقیت‌های اخیر تیمش داشته و در این فصل در 31 مسابقه‌ای که برای تیمش به میدان رفته، آمار 20 گل و 13 پاس گل را به ثبت رسانده است. طارمی در نخستین فصل حضورش در این تیم هم 34بار با پیراهن پورتو در زمین مسابقه حاضر شد که حاصل آن 17 گل و 12 پاس گل بود. به این ترتیب او در هر دو فصل اخیر هم در گلزنی و هم در ارسال پاس گل عملکردی عالی داشته و آمارش در هر دو بخش دورقمی شده است. او البته پیش از این یک‌بار هم راهی فوتبال ترکیه شده بود تا در اینجا حرفه‌اش را ادامه دهد اما در فصل 2017-2016 پس از پیوستن به ریزه‌اسپور بدون اینکه در دیدارهای این تیم حاضر شود دوباره به کشورش برگشت. در آن زمان او دلیل این رفتار را فشار زیاد هواداران تیم سابقش به او و خانواده‌اش برای بازگشت عنوان کرد و درحالی‌که اجازه‌ای از ریزه‌اسپور نگرفته بود به کشورش برگشت. این اتفاق سبب شد تیم ترکیه‌ای به فیفا شکایت کند؛ چراکه او به مفاد قراردادی که امضا کرده بود، پایبند نبود. فیفا هم این مهاجم ایرانی را به پرداخت 800 هزار یورو محکوم کرد و 4 ماه هم از فوتبال محروم شد. پرسپولیس، تیمی که او دوباره به آن برگشته بود هم از دو پنجره نقل‌‌وانتقالاتی محروم شد. طارمی پس از مدتی از این تیم جدا شد و به قطر رفت تا برای الغرافه بازی کند. پس از مدتی او به‌عنوان بازیکن آزاد راهی پرتغال شد تا برای ریوآوه بازی کند و در نخستین فصل حضورش در فوتبال پرتغال 18 گل زد و توجه همه را به خود جلب کرد. او حالا در دومین سال حضورش در پورتو توانسته در فاصله یک هفته مانده به پایان مسابقات 20 گل بزند و پشت‌سر داروین نونز، مهاجم 26گله بنفیکا در رده دوم بهترین گلزنان لیگ قرار دارد.»

ادامه‌دهنده راه دیاز
طارمی در برهه‌ای از این فصل با بحران گلزنی در تیمش روبه‌رو شد و چندین هفته نتوانست دروازه حریفان را باز کند و همین اتفاق باعث شد نونز به‌خوبی از این فرصت برای افزایش فاصله‌اش با گلزن ایرانی پورتو استفاده کند. حالا درحالی‌که تنها یک دیدار دیگر از لیگ باقی مانده، جبران فاصله 6گله برای طارمی تقریبا غیرممکن است و او در این فصل هم بعید است بتواند عنوان آقای گلی را کسب کند. بااین‌حال بسیاری از کارشناسان پرتغالی نقش او و همچنین لوئیس دیاز را در موفقیت‌های اخیر این تیم غیرقابل انکار می‌دانند و پورتو در غیاب این دو بازیکن به‌سختی می‌توانست به جایگاهی که درحال‌حاضر در آن قرار دارد، برسد. سایت «سیس‌نوتیسیاس» پرتغال با تمجید از نقش این دو بازیکن در قهرمانی این فصل پورتو می‌نویسد: «قهرمانی شماره 30 پورتو در لیگ در فصلی به دست آمد که آغاز آن با درخشش لوئیس دیاز همراه بود و پس از اینکه این وینگر کلمبیایی راهی انگلیس شد، این مهدی طارمی بود که این راه را ادامه داد. دیاز در نیم‌فصل نخست در 8 بازی تیمش با 14 گل و 4 پاس گل بی‌تردید بهترین بازیکن نیمه نخست فصل بود اما در ژانویه از این تیم جدا شد تا فوتبالش را در لیورپول ادامه دهد. جدایی این بازیکن می‌توانست لطمه بزرگی به پورتو بزند؛ چراکه اسپورتینگ هم در فرم خوبی قرار داشت و تلاش می‌کرد تا صدر جدول را از تیم کونسیسائو بگیرد. اما این طارمی بود که نقشی تعیین‌کننده در ترکیب تیمش ایفا کرد. این بازیکن ملی‌پوش ایرانی در نیم‌فصل دوم نه‌تنها در گلزنی بلکه در ارسال پاس گل برای هم‌تیمی‌هایش به‌خصوص اوانیلسون بسیار موفق کار کرد و همین نمایش عالی سبب شد درنهایت جام قهرمانی به پورتو برسد. در فاصله یک هفته تا پایان مسابقات او با آمار 20 گل و 13 پاس گل در صدر تاثیرگذارترین بازیکنان پورتو قرار دارد و در بیش از 30درصد گل‌هایی که پورتو در این فصل لیگ به ثمر رسانده، اثر مستقیم داشته است. البته در کنار او بازیکنانی چون اوانیلسون و ویتینیا هم هستند که نمایش خوبی در این فصل داشته‌اند. اوانیلسون 22ساله درحالی‌که فصل قبل تنها 4بار توانسته بود دروازه حریفان را باز کند امسال به رکورد 14 گل زده رسیده و پیشرفت بسیار خوبی در این مدت داشته است. ویتینیا، هافبک جوان پورتو هم در این فصل روند روبه‌رشد بسیار خوبی داشته و به یکی از عناصر اصلی در خط میانی تیم کونسیسائو بدل شده است. او به‌قدری خوب کار کرده که حتی به تیم ملی پرتغال هم دعوت شد و در این فصل سه‌بار عنوان بهترین بازیکن ماه باشگاه را هم به خود اختصاص داده است.»
البته این نخستین‌بار نیست که پورتو در زمین بنفیکا موفق به قطعی کردن عنوان قهرمانی خود می‌شود. 11 سال پیش هم آبی‌وسفیدها موفق شدند در همین ورزشگاه با برتری برابر رقیب خود جام قهرمانی را کسب کرده و جشن قهرمانی را برابر دیدگان هواداران حریف برپا کنند. سایت «tsf» پرتغال درباره این دیدار می‌نویسد: «پس از 11 سال دوباره پورتو موفق شد با برتری در زمین بنفیکا قهرمانی خود در لیگ را قطعی کند و برای سی‌امین‌بار فاتح این رقابت‌ها شود. آنها البته خوش‌شانس بودند که VAR وارد فوتبال شده است؛ چراکه گل داروین نونز در نیمه دوم از سوی کمک‌داوران ویدئویی مردود اعلام شد تا در اواخر بازی با گلی که مدافع نیجریه‌ای پورتو زد، این تیم قهرمانی‌اش را مسجل کند. مهدی طارمی در این دیدار نتوانست دروازه حریف را باز کند؛ اما بارها با حرکاتش مدافعان بنفیکا را به دردسر انداخت و حتی یک خطای مشکوک به پنالتی هم روی او رخ داد که داور اعتقادی به پنالتی نداشت. درنهایت پورتو به لطف درخشش بازیکنانی نظیر طارمی، دیاز و اوانیلسون توانست فصل را با جام به پایان برساند و البته این امیدواری در اردوی این تیم وجود دارد که بتوانند در فینال جام‌حذفی هم توندلا را شکست داده و در بهترین شرایط وارد تعطیلات تابستانی شوند.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار