• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۲-۱۸ - ۰۱:۳۸
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
مالکیت چلسی از روسیه به آمریکا رسید

عصر جدید آبی‌های لندنی

سرانجام تکلیف انتقال باشگاه چلسی به مالک جدید مشخص شد و عصر رومن آبراموویچ در این باشگاه به پایان رسید.

عصر جدید آبی‌های لندنی

سیامک خاجی، خبرنگار گروه ورزش: سرانجام تکلیف انتقال باشگاه چلسی به مالک جدید مشخص شد و عصر رومن آبراموویچ در این باشگاه به پایان رسید. مالک روس این باشگاه انگلیسی به دلیل روابط نزدیکی که با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه داشت در فهرست تحریم‌های بریتانیا قرار گرفته است و مجبور شد باتوجه به این اتفاق باشگاهش را بفروشد و حالا قرار است یک سرمایه‌گذار آمریکایی کنترل تیم قهرمان اروپا در فصل گذشته را برعهده بگیرد. کنسرسیومی که مدیریت آن را تاد بولی برعهده دارد قرار است مبلغ 25/4 میلیون پوند برای خرید این باشگاه پرداخت کند که در تاریخ باشگاه‌های ورزشی بی‌سابقه است و یک رکورد جدید در این زمینه محسوب می‌شود. باشگاه لندنی روز شنبه رسما اعلام کرد بولی که یکی از مالکان تیم بیس‌بال لس‌آنجلس داجرز محسوب می‌شود به همراه شرکای خود ازجمله کلیرلیک کپیتال، مارک والتر و هانس‌یورگ ویس قرارداد نهایی برای خرید این باشگاه را امضا کرده‌اند و به این ترتیب چلسی به‌عنوان گران‌ترین باشگاه ورزشی که مالکیت آن منتقل شده معرفی شد. در بخشی از بیانیه باشگاه آمده است: «مبلغ 2/5میلیارد پوند قرار است به حسابی که توسط دولت بریتانیا بلوکه شده انتقال یابد تا تمام آن طبق خواسته آبراموویچ صرف امور خیریه شود.» به این ترتیب ظاهرا آبراموویچ قرار نیست پولی از این انتقال کسب کند و براساس آنچه که قبلا هم اعلام کرده بود می‌خواهد پول حاصل از فروش باشگاه را برای کارهای خیریه و عام‌المنفعه اختصاص دهد.

برنامه‌های مالکان جدید
با آغاز جنگ در اوکراین دردسرهای مالک روس در چلسی آغاز شد و او که گفته می‌شود یکی از نزدیکان ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه است از سوی دولت انگلیس در فهرست افرادی قرار گرفت که به دلیل ارتباط با پوتین و نقشی که در تهاجم این کشور به اوکراین دارند باید تحریم شوند. باشگاه لندنی نیز یکی از چندین دارایی آبراموویچ بود که در بریتانیا ضبط شد و اجازه دسترسی به حساب‌ها و اموال باشگاه از وی گرفته شد. حالا او از مالکان جدید خواسته تا پول را به همان حساب اصلی باشگاه انتقال دهند تا مستقیما صرف امور خیریه شود و البته 1/75میلیون پوند هم طبق توافق برای گسترش برنامه‌های باشگاه و پیشرفت آن هزینه شود. افزایش ظرفیت ورزشگاه و نوسازی ساختمان‌های تحت مالکیت باشگاه ازجمله این برنامه‌ها خواهد بود که طی سال‌های آینده عملی خواهد شد.
از سوی دیگر مالکان جدید تصمیم دارند تا بودجه لازم برای خریدهای جدید را در اختیار توماس توخل قرار دهند تا این سرمربی آلمانی با خیالی راحت بتواند تیمش را برای فصل جدید تقویت کند. در هفته‌های اخیر این نگرانی بین هواداران و حتی کادر فنی تیم به وجود آمده بود که با ادامه این شرایط و بسته بودن حساب‌های باشگاه آنها نتوانند در تابستان حضور موفقی در نقل‌وانتقالات داشته باشند. آنها تا اینجای کار آنتونیو رودیگر و آندرس کریستنسن، دو مدافع خود که قراردادشان در انتهای فصل به پایان می‌رسد را از دست داده‌اند و به نظر می‌رسد این دو بازیکن در تابستان راهی تیم‌های دیگری خواهند شد اما مالکان جدید در تلاشند تا با تقویت تیم، چلسی را دوباره در جمع مدعیان فتح لیگ برتر و همچنین لیگ قهرمانان قرار دهند. البته تمامی این مبلغ قرار نیست صرف خرید بازیکن شود و علاوه‌بر بازسازی استمفورد بریج، قرار است برای توسعه آکادمی باشگاه، سرمایه‌گذاری در تیم بانوان باشگاه و همچنین بنیاد چلسی که یک نهاد مستقل در داخل باشگاه است، هزینه شود. اگر چه به نظر می‌رسد کار این انتقال مالکیت به پایان رسیده است اما هنوز برخی مراحل اداری و کاغذبازی‌های مرسوم آن باقی مانده است و گفته می‌شود این روال حداقل تا پایان ماه می‌ میلادی ادامه خواهد داشت. به‌خصوص که صلاحیت مالکان جدید باید به تایید مدیران لیگ برتری برسد و تمامی مدارک آنها به دقت بررسی شود.
پیش از این اخبار نگران‌کننده‌ای درباره احتمال کنار گذاشته شدن چلسی از رقابت‌های لیگ برتر درصورتی‌که مالکیت آن تا روز 31 ماه می ‌تعیین‌تکلیف نشود به گوش می‌رسید اما در این شرایط به نظر نمی‌رسد دیگر خطری این باشگاه متمول را تهدید کند و آنها فصل بعد دوباره با قدرت در مسابقات حاضر خواهند شد.

ناکامی در خرید هالند
مدیران لیگ برتری باید تا پیش از 31 ماه می ‌لایسنس حرفه‌ای جدیدی را برای باشگاه چلسی صادر کرده و رسما انتقال مالکیت باشگاه را تایید کنند تا این تیم برای حضور در فصل جدید و همچنین بازار نقل‌وانتقالات مشکلی نداشته باشد. باشگاه همچنین درحال حاضر 1/5 میلیارد پوند بدهی دارد که آبراموویچ قول داده تا پیش از ترک این باشگاه این مشکل را نیز حل کند و ظاهرا برای تسویه آنها به توافقاتی هم رسیده است. با ترک باشگاه از سوی آبراموویچ مشکل بلوکه شدن حساب‌های باشگاه و پول‌هایی که در آن وجود دارد نیز حل می‌شود و دولت دیگر در این زمینه حساسیتی نخواهد داشت. البته این اتفاقی که نیست که طی چند روز قابل حل شدن باشد و به نظر می‌رسد حداقل چندین هفته زمان خواهد برد تا مشکل این حساب‌ها حل شود. تازه پس از همه این جریانات مالکان جدید می‌توانند درخواست خود مبنی‌بر حضور در این باشگاه را رسما مطرح کنند که باید مورد تایید لیگ برتر نیز قرار گیرد. درصورتی‌که نام مالکان جدید رسما در تاییدیه لیگ برتر ثبت شود آن زمان بالاخره تحریم‌های دولت از بین خواهد رفت و تا پیش از آن چلسی حق حضور در بازار نقل‌وانتقالات و خرید یا فروش بازیکن و حتی امضای قرارداد با بازیکنانش را نخواهد داشت و این یکی از اصلی‌ترین مشکلاتی است که مالکان باشگاه باید هرچه زودتر برای حل آن به سرعت دست به کار شوند تا تیم در بازار تابستانی دچار مشکل نشود.
اتفاقات اخیر در باشگاه تاثیر منفی زیادی روی تیم و حتی نتیجه‌گیری آن در زمین مسابقه داشت تا جایی که شاگردان توخل با تساوی برابر منچستریونایتد و شکست مقابل آرسنال و اورتون حتی ممکن بود حضور خود در بین 4 تیم برتر جدول لیگ را نیز در خطر ببینند اما حالا به نظر می‌رسد شرایط به روال طبیعی برگشته و آنها بدون دغدغه فصل را به پایان خواهند برد. یکی دیگر از شایعاتی که در این هفته‌ها در مورد این تیم مطرح بود احتمال جدایی انگولو کانته و جورجینیو، دو هافبک اصلی و تاثیرگذار این تیم بود که قراردادشان در سال 2023 به پایان می‌رسد. باتوجه به شرایط نامشخص باشگاه، رسانه‌های انگلیسی معتقد بودند شاید این دو بازیکن تصمیم به حضور در باشگاهی دیگر بگیرند تا آینده خود را تضمین کنند.
حالا توخل با خیالی راحت‌تر می‌تواند برای به خدمت گرفتن بازیکنانی که در لیست خریدش قرار دارند دست به کار شود. البته گفته می‌شد ارلینگ هالند یکی از اصلی‌ترین گزینه‌های این مربی آلمانی برای تقویت خط حمله چلسی در این تابستان بود که تحریم‌ها باعث شد این مهاجم نروژی قید حضور در لندن را زده و احتمالا راهی منچسترسیتی شود. البته توخل امیدوار است برخلاف دوران آبراموویچ، در دوران تاد بولی اختیار بیشتری در نقل‌وانتقالات داشته باشد و شخصا برای به خدمت گرفتن بازیکنان جدید نظر بدهد تا اتفاقاتی نظیر آنچه در مورد روملو لوکاکو بلژیکی رخ داد دیگر تکرار نشود.
آبی‌ها در تابستان گذشته 100 میلیون پوند برای بازگرداندن این ستاره بلژیکی به استمفورد بریج هزینه کردند اما او در دوره دوم حضور در این باشگاه هم ناموفق بود و نتوانست در برنامه‌های تاکتیکی توخل موفق ظاهر شود. یکی از اولویت‌های بولی و تیمش در چلسی تمدید قرارداد بازیکنانی است که یا قراردادشان به پایان رسیده یا در آستانه اتمام است و ممکن است در این تابستان باشگاه را به مقصد تیمی جدید ترک کنند. به جز رودیگر و کریستنسن که جدایی‌شان تقریبا قطعی است، آینده میسون مانت و ریس جیمز هم در این باشگاه نامشخص است و این دو ستاره جوان انگلیسی خواستار امضای قراردادی جدید و دریافت دستمزدی به مراتب بالاتر هستند؛ چراکه معتقدند حقوقی که درحال حاضر دریافت می‌کنند با استعداد و توانایی آنها همخوانی ندارد.

رد پیشنهاد قبلی
این البته نخستین بار نیست که بولی و تیمش برای خرید چلسی تلاش می‌کنند؛ چراکه در سال 2019 هم پیشنهاد اغواکننده‌ای را به آبراموویچ ارائه دادند که مورد قبول این تاجر روس قرار نگرفت. او در آن زمان هم با مشکلاتی برای تمدید ویزایش برای حضور در بریتانیا روبه‌رو بود و دولت انگلیس تصمیم گرفت آن را تمدید نکند و به این ترتیب آبراموویچ دیگر نتوانست راهی لندن شود. در چنین اوضاعی پیشنهاد 2/2 میلیارد پوندی بولی به دست او رسید اما در آن مقطع ترجیح داد تا همچنان در راس باشگاه باقی بماند. این بار اما او باتوجه به فشاری که دولت به او آورده بود و تقریبا تمامی اموالش در این کشور را ضبط کرده بود تسلیم شد و با پیشنهاد جدید بولی موافقت کرد.
هواداران چلسی هم از این انتقال استقبال کردند و به نظر می‌رسد امیدوارند تحت مالکیت این نفرات، چلسی بتواند آینده و دورنمای بهتری داشته باشد. البته آنها از اینکه خبر این انتقال در ساعتی عجیب اعلام شده ابراز ناراحتی کردند. اطلاعیه باشگاه لندنی ساعت 1:37 بامداد شنبه منتشر شد و هواداران این تیم می‌گویند چرا باید در چنین ساعتی خبر به این مهمی اعلام شود. البته بی‌شک این اتفاق باتوجه به اختلاف ساعت دو کشور انگلیس و آمریکا و براساس ساعت کاری تیم آمریکایی بوده است. آبراموویچ به آنها کمک کرد تا بتوانند خود را از تیمی نسبتا متوسط در فوتبال جزیره به یکی از قدرت‌های برتر اروپا تبدیل کنند و حالا امیدوارند با کمک این مالکان آمریکایی بتوانند همچنان این روند را ادامه داده و در شرایط بهتری قرار گیرند.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار