• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۲-۰۶ - ۰۳:۳۳
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 3
  • 0
واعظ‌آشتیانی در گفت‌وگو با «فرهیختگان»: برای فرار از تخلفات رازهای مگو را افشا می‌کنند

هیات‌رئیسه هم به‌اندازه عزیزی‌خادم مقصر است

مجمع باید بابت انتخاب رئیس و هیات‌رئیسه با باندبازی عذرخواهی کند / وقتی منتقدان خودشان منتفع شدند و دست‌شان آلوده شد، سکوت کردند/ هیات‌رئیسه قدرت حذف بهاروند را دارد، مگر اینکه از آنها آتو داشته باشد/ امیدواریم کمیته اخلاق و مجمع تصمیمی عادلانه و منصفانه بگیرند

هر اتفاقی که امروز شاهد آن هستیم باید درخصوص آن به مجمع فدراسیون فوتبال انتقاد داشته باشیم؛ چراکه آن افراد به‌عنوان اعضای مجمع به فردی رای دادند که شایستگی‌های لازم را نداشت.

هیات‌رئیسه هم به‌اندازه عزیزی‌خادم مقصر است

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق، خبرنگار گروه ورزش: آشفته‌بازار فوتبال ایران تمامی ندارد و بعد از اواخر دوران ریاست مهدی تاج که با کسالت این چهره و جنجال‌های زیاد به‌پایان رسید، هنوز هم شاهد اتفاقات عجیب‌ و اخبار ناخوشایندی پیرامون فوتبال کشور هستیم تا جایی که حتی ریاست شهاب عزیزی‌خادم هم نتوانست به این وضعیت سروسامان دهد و همان شرایط و آشفتگی در زمان ریاست وی نیز ادامه پیدا کرد. درحالی‌که قرار است 10 خرداد مجمع فدراسیون فوتبال برای مشخص شدن تکلیف ممات یا حیات مدیریتی عزیزی خادم مشخص شود، طرفین این ماجرا یعنی از یک‌سو هیات‌رئیسه فدراسیون و از سوی دیگر رئیس معزول و یارانش دست به افشاگری‌هایی زده و روزی نیست که در رسانه‌ها شاهد رو کردن سند به‌نفع یکی از طرفین و ضرر دیگری نباشیم. برای بررسی اتفاقات عجیبی که در فدراسیون فوتبال رخ می‌دهد با مدیرعامل اسبق استقلال و کارشناس مدیریتی فوتبال کشورمان به صحبت پرداختیم. کسی که معتقد است به همان اندازه که رئیس فدراسیون در به‌وجود آمدن وضعیت فعلی مقصر است، هیات‌رئیسه هم در این وضعیت تقصیر دارند. گفت‌وگوی «فرهیختگان» با امیررضا واعظ‌آشتیانی را در ادامه متن می‌خوانید.

صحبت را از وضعیت فوتبال ایران آغاز کنیم، شرایط را چطور می‌بینید؟
هر اتفاقی که امروز شاهد آن هستیم باید درخصوص آن به مجمع فدراسیون فوتبال انتقاد داشته باشیم؛ چراکه آن افراد به‌عنوان اعضای مجمع به فردی رای دادند که شایستگی‌های لازم را نداشت. امروز آن دسته از افراد که در مجمع حضور داشتند و باندبازی، دروغ‌بازی و سیاسی‌بازی‌ها را درقبال انتخاب غلطی که داشتند، انجام دادند، باید نسبت به انتخاب خود پاسخگو باشند. فراموش نکنیم که انتخاب رئیس فدراسیون فوتبال یا اعضای هیات‌رئیسه توسط مجمع انجام شده و مرجع دیگری این افراد را انتخاب نکرده است و آنها باید امروز پاسخ انتخاب خود را بدهند. البته این دلیل نمی‌شود که دیگر کاندیداها هم قوی بوده‌اند و اگر انتخاب می‌شدند همه‌چیز خوب می‌شد، اما حداقل انصاف و صرفه و صلاح را در فدراسیون فوتبال رعایت می‌کردند. در هر صورت فوتبال یک ورزش محبوب در دنیا محسوب می‌شود که نسبت به آن نگاه ویژه‌ای وجود دارد و در کشور ما هم فوتبال چنین جایگاهی دارد و مردم نیز به این رشته ورزشی علاقه زیادی دارند، بنابراین در ابتدای امر مجمع فدراسیون فوتبال نسبت به این انتخاب مقصر است. درواقع افرادی که با باندبازی این کار را کرده‌اند و چنین رئیس و هیات‌رئیسه‌ای را برگزیدند، باید بیایند و پاسخگوی انتخاب خود باشند یا اینکه حداقل مجمع باید در قالب یک اطلاعیه از مردم عذرخواهی کند.

درباره مجمعی صحبت می‌کنید که شامل روسای‌هیات‌هایی می‌شوند که خودشان هم خیلی مدیران لایقی نیستند و بیشتر آنها دست‌نشانده‌اند و چه‌بسا اتحاد دست‌نشانده‌ها کار را به اینجا رسانده باشند.
وقتی از مجمع صحبت می‌کنم، منظورم آن تعداد افرادی است که حقوق فوتبال را رعایت نکرده‌اند. امروز آنها باید بابت انتخابی که داشته‌اند از مردم عذرخواهی کنند. انتخاب اشتباه آنها که براساس باندبازی اتفاق افتاده، از همان روز اول هم مشخص بود و باید حالا نسبت به این انتخاب پاسخگو باشند و از مردم عذرخواهی کنند.

درحال‌حاضر هم طرفین ماجرا رو به افشای اسناد آورده‌اند و سعی دارند به این شکل طرف دیگر را خراب کنند. در این خصوص چه صحبتی دارید؟
این افشاگری‌ها از تخلفات و تبعات عدم نظارت یا عدم پیگیری هیات‌رئیسه چیزی کم نمی‌کند. به همان اندازه که رئیس فدراسیون در به‌وجود آمدن وضعیت فعلی مقصر است، هیات‌رئیسه هم در این وضعیت تقصیر دارند. هیات‌رئیسه باید از روز اول همه‌چیز را مطرح می‌کرد و موضوعات را شفاف انجام می‌داد. اگر رئیس فدراسیون مرتکب کوتاهی شده بود که از همان روزهای اول مشخص بود، باید همان روزها این مباحث را مطرح می‌کردند و هشدارهای لازم را می‌دادند. در هر صورت تصمیمات غلط و برخی انتصاب‌ها از ابتدا مشخص بودند. نکته قابل‌توجه اینکه بنده در آغاز و حتی بعد از چند انتصاب غلطی که ایشان انجام دادند، مصاحبه کردم و گفتم اگر با همین روند و دست فرمان جلو برود، یک‌سالگی خود را در عرصه مدیریتی فدراسیون فوتبال نمی‌بیند و همین اتفاق هم افتاد. بنابراین هرقدر این موضوعات در قالب افشاگری‌ها مطرح شوند، دلیلی بر این نیستند که هیات‌رئیسه از وضعیتی که امروز به‌وجود آمده است، مبرا می‌شود. هیات‌رئیسه همان‌طور که مصوبات دارد باید پیگیر مصوباتش نیز می‌بود. اگر تخلفی بوده و دیده‌اند و شفاف‌سازی نشده، باید این کار را همان زمان انجام می‌دادند. با همه این تفاسیر تحلیل من این است که برای فرار از مسائلی که وجود دارد و تخلفاتی که صورت گرفته است، هیات‌رئیسه به‌سمتی رفته که امروز رازها و حرف‌های مگو را در قالب شفاف‌سازی‌ها افشا کند.

عجیب اینکه در هیات‌رئیسه فعلی هم اختلافی عمیق و دودستگی وجود دارد، ضمن اینکه گفته می‌شود آنان برای تشکیل جلسات فاقد رسمیت هستند.
درباره رسمیت یا عدم‌رسمیت هیات‌رئیسه باید به اساسنامه مراجعه کرد که اگر چنین اتفاقی بیفتد، یعنی هیات‌رئیسه از سقف تعداد لازم برای برگزاری جلسات بیفتد، باید با این موضوع چگونه برخورد شود؟ اگر این موضوع در اساسنامه پیش‌بینی نشده باید از فیفا یعنی مرجع بالاتر استعلام لازم و رسمی را گرفت.

افرادی که خودشان تا پیش از این به سیستم فدراسیون قبلی و مربیانی مانند کی‌روش به‌خاطر هزینه‌های ویزیت دندانپزشکی می‌تاختند؛ در شفاف‌سازی جدید به‌عمل‌آمده مشخص شده که علاوه‌بر پاداش‌های میلیونی، پاداش‌های ارزی قابل‌توجهی را دریافت کرده‌اند.
وقتی عده‌ای دور از این واقعیت‌ها بودند، خودشان انتقاد می‌کردند، اما وقتی به این موضوع رسیدند و دیدند خودشان منتفع می‌شوند، نسبت به این مسائل سکوت کردند یا امروز شاهدیم که دست‌شان نسبت به این موضوع آلوده شده است.

به‌نظر می‌رسد سیستم فوتبال کشور به‌گونه‌ای شده است که هرکسی می‌آید ابتدا به فکر سوءاستفاده از شرایط می‌افتد. فکر نمی‌کنید باید این سیستم را به‌صورت زیربنایی متحول کرد؟
فقط مجمع فدراسیون است که می‌تواند این شرایط یا به‌قول شما سیستم را تغییر بدهد. مجمع تنها مرجعی است که باید به افرادی به‌عنوان رئیس یا اعضای هیات‌رئیسه رای بدهد که هم مدیریت بلد باشند و هم پاکدست باشند و سابقه مدیریتی آنها به‌گونه‌ای باشد که همراه با موفقیت و بدون‌حرف و هرگونه سوءظن بوده باشد. البته برخی‌ها هم هستند که قیافه‌های حق‌به‌جانب دارند،د اما مدیریت و عملکردشان مورد تایید نیست، بنابراین فکر می‌کنم مجمع تنها مرجعی است که می‌تواند به این موضوع کمک کند.

بیانیه پرسوز و گداز عزیزی‌خادم، رئیس سابق و معزول فدراسیون فوتبال را که چند روز پیش منتشر شده بود، خواندید؟
این بیانیه‌ها فرار رو به جلو محسوب می‌شوند. به اعتقاد من امروز این کمیته اخلاق است که باید به دور از هرگونه شائبه و جانبداری و بر وفق عدالت تصمیم‌گیری کند.

عزیزی‌خادم در بخش مهمی از این بیانیه این‌طور اعلام کرده است که «به‌نظر می‌رسد عده‌ای برای پاداش ۴۰۰ میلیاردی فوتبال ایران پس از صعود به جام‌جهانی قطر نقشه‌های شومی کشیده‌اند» و در بخش دیگری از آن تاکید کرده که «این بار مرز‌های ناجوانمردی، بی‌اخلاقی و بی‌عدالتی را جابه‌جا کرده و با طرح دعاوی واهی و جعلی در موضوعات مالی و ارجاع آن به کمیته محترم اخلاق شنیده شده است» و بخش‌های زیاد دیگر. در این مورد چه صحبتی دارید؟
اینها حرف‌های بی‌ربط هستند، چون هرگز کسی که عملکرد مالی‌اش مشخص است نمی‌تواند از این حرف‌ها بزند.

به‌نظر می‌رسد با این وضعیت این فوتبال کشور باشد که آسیب زیادی را متحمل شود و حالا که همه‌جا صحبت از صعود به مرحله حذفی جام‌جهانی می‌شود، این موضوع همچنان در حد حرف و رویا باقی بماند.
ان‌شاءالله که برای تیم ملی اتفاق مثبتی بیفتد و به دور دوم جام‌جهانی هم صعود کند. به‌نظرم خیلی هم نباید بدبین باشیم.

قبول ندارید با تداوم این شرایط فوتبال متضرر می‌شود؟
به هر جهت اینها حواشی هستند و فوتبال همیشه با این حواشی همراه بوده است. این یک واقعیت است، اما اینکه بخواهیم مرتب به این حواشی دامن بزنیم، نتیجه‌ای حاصل نمی‌شود.

درباره وضعیت سازمان لیگ هم صحبت کنید. به‌نظر می‌رسد هیچ‌قدرتی نمی‌تواند بهاروند را از سازمان لیگ برکنار کند.
فکر می‌کنم هیات‌رئیسه‌ای که منصوب شده است، این‌قدرت را دارد که ایشان را بردارد، مگر اینکه بهاروند از این افراد آتو یا بهانه‌ای داشته باشند.

انتقادهایی را که به سازمان لیگ و وضعیت آن می‌شود، چقدر قبول دارید؟
درباره چیزی که نمی‌دانم نمی‌توانم اظهارنظر کنم.

درباره آشفته‌بازار فوتبال ایران صحبت خاص دیگری می‌ماند؟
فوتبال ما که دیگر شرایطش مشخص است که در چه فضایی طی می‌شود. در هر صورت امیدواریم مجمع در آینده یک تصمیم خوب، منصفانه، عادلانه و بدون هرگونه حب و بغض و به دور از باندبازی به‌نفع فوتبال بگیرد.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار