• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۱-۳۱ - ۰۲:۴۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0

«تریل‌باز»؛ پیرنگ ساده با روایتی روان

راوی داستان ذبیح و علاقه‌اش به موتور تریل دوست اوست. دوستی قدیمی‌ که یک موتور مینی قراضه زیرپایش است. پدرش کفش‌دوز است و به پول حلال اعتقاد دارد.

مصطفی رضایی: داستان «تریل‌باز» از سوره مهر که عزیز سهرابی آن را نوشته درمورد پسری به نام ذبیح است که عاشق موتور تریل است و هر روز جلوی یک فروشگاه موتورسیکلت به تماشای موتور‌ها می‌‌نشیند و شب‌ها خواب موتور مورد علاقه‌اش را می‌بیند. هر روز به‌همراه دوستش از رویاپردازی‌های خود می‌گوید و تصمیم جدی می‌گیرد که موتور را بخرد. اما از طرفی خانواده فقیری دارد و از طرف دیگر باید به درس و تحصیل بپردازد. روزی تصمیم می‌گیرد یکی از اشیای قدیمی‌ مادربزرگش را بردارد و بفروشد، از سویی صاحب نمایشگاه موتور که به ابولی معروف است برای کاری پیشنهاد قرض دادن یک موتورسیکلت تریل به ذبیح می‌دهد، کاری که زندگی او را به‌چالشی سخت می‌کشد.
راوی داستان ذبیح و علاقه‌اش به موتور تریل دوست اوست. دوستی قدیمی‌ که یک موتور مینی قراضه زیرپایش است. پدرش کفش‌دوز است و به پول حلال اعتقاد دارد. روایت داستان روایت منسجمی‌ است و قصه خوب پیش می‌رود. انتظار می‌رفت عشق به موتور یا برخی صحنه‌پردازی‌ها با توصیف‌ها و جزئی‌نگری‌های بیشتری روایت شود اما داستان به‌شکل جذابی پیش می‌رود. تریل‌باز از درونمایه خوبی بهره می‌گیرد و مستقیم‌گو و شعاری نیست.
عشق و علاقه به موتورسیکلت عنصر خوبی برای این داستان است، بسیاری از نوجوانان و جوانان این علاقه را تجربه کرده‌اند. عنوان داستان جذاب است و سعی دارد بگوید ممکن است ما به چیزی بسیار عشق بورزیم اما برای دستیابی به علایق خود نباید راه اشتباه را انتخاب کنیم. ممکن است در برهه‌ای از زندگی لذتی را که به‌دنبالش هستیم، تجربه کنیم اما اینکه چه هزینه‌هایی را برای این تجربه کردن می‌پردازیم شاید مسیر زندگی‌مان را تغییر دهد و ارزشش را نداشته باشد.
زمان جاری داستان کمی‌‌ گنگ است. در اوایل داستان فکر می‌کردم قصه در دهه 60 می‌گذرد اما وقتی شخصیت‌های داستان از تلفن همراه استفاده کردند، مشخص شد زمان داستان برای همین سال‌هاست و تم قصه به همان سال‌های دهه 60 بیشتر شباهت دارد. جغرافیای قصه هم ظاهرا در شهر تبریز می‌گذرد. اشاره به برخی شغل‌ها مثل کفش چرم‌دوزی یا درخت‌های تبریزی یا اسامی‌ برخی شخصیت‌های داستان مثل سولماز جغرافیای داستان را برای ما مشخص می‌کند.
داستان برای مخاطب کودک‌ونوجوان و حجم کتاب نسبتا کم است. تریل‌باز در هشت فصل و ۹۴ صفحه روایت می‌شود. انتخاب زاویه دید انتخاب هوشمندانه‌ای از طرف نویسنده است. ما شخصیت اصلی داستان را از زبان صمیمی‌ترین دوستش می‌شناسیم و قصه ذبیح را از زبان او می‌خوانیم، البته ناگفته نماند فضای داستان ما را یاد کتاب‌های محمدرضا بایرامی‌ در حوزه ادبیات کودک‌ونوجوان می‌اندازد.
داستان‌هایی که شخصیت‌های نوجوان در آن قهرمانند و تجربیات تلخ و شیرینی را پشت‌سر می‌گذرانند. قصه‌هایی خواندنی که معمولا به‌خوبی حس همذات‌پنداری را در مخاطبانش برمی‌انگیزد. درکل کتاب تریل‌باز داستان خوبی دارد و خواندنی است. پیرنگ ساده، روایت روان و جذاب و درونمایه‌ای قابل‌توجه باعث شده این داستان برای مخاطب نوجوان خواندنی باشد.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!

درباره فیلم جدید سروش صحت؛

قرار صبحانه با خودمان

هومن جعفری، خبرنگار:

مردی که سازش نمی‌کرد

در روزگار بی‌مایگی حضور قاف غنیمتی است؛

برای «قاف» و عمو اکبر

تولد قاف به میزبانی اکبر نبوی با همکاری «فرهیختگان»؛

«قاف» نمی‌خواهد متکلم‌ وحده باشد

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ؛

هنوزم نقش بازی می کنی آقای فرخ نژاد؟

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار