• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۱-۲۹ - ۰۴:۲۷
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
مسئول نهاد نمایندگی مقام‌معظم‌رهبری دانشگاه تهران در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

ماه مبارک رمضان فرصتی برای رشد معنوی و علمی دانشجویان است

حضور و فعالیت دانشجویان در سطح مسجد دانشگاه و مراسم مذهبی به‌حدی پرشور است که نیازی به توصیه از طرف ما به دانشجویان برای بهره‌مندی بیشتر از این ماه نداشته باشد.

ماه مبارک رمضان فرصتی برای رشد معنوی و علمی دانشجویان است

مصادف شدن ماه مبارک رمضان با روزهای نسبتا طولانی، روزه‌داری را برای جوانان کمی سخت کرده است؛ جوانان و دانشجویانی که با زبان روزه و در هوای گرم باید در کلاس‌های درس حاضر شوند. از طرفی همزمانی این ماه با بازگشت دوباره دانشجویان، حال‌وهوای خاصی به دانشگاه‌ها بخشیده است. مساله‌ای که باعث شده مسئولان دانشگاهی تلاش کنند به رسم سال‌های قبل از کرونا، برنامه‌های مختلفی را برای استفاده بیشتر دانشجویان تدارک ببینند.
محمدمهدی کرمی، مسئول نهاد نمایندگی رهبری دانشگاه تهران در گفت‌وگو با «فرهیختگان» با اشاره به فضیلت‌های این ماه گفت: «حضور و فعالیت دانشجویان در سطح مسجد دانشگاه و مراسم مذهبی به‌حدی پرشور است که نیازی به توصیه از طرف ما به دانشجویان برای بهره‌مندی بیشتر از این ماه نداشته باشد؛ بااین‌حال دانشجویان باید تلاش کنند هرکدام در شرایط فعلی امروز، استفاده حداکثری از برنامه‌های تدارک دیده‌شده داشته باشند.»
او با تاکید بر اینکه ظرفیت مسجد دانشگاه در زمان نماز ظهر و عصر پر شده و صفوف نماز به فضای خارجی و حیاط مسجد کشیده می‌شود، ادامه داد: «طبیعی است که برنامه‌های مختلفی را در این زمینه تدارک دیده باشیم، ازاین‌رو برگزاری برنامه جزءخوانی قرآن، سخنرانی در مسجد خود دانشگاه و پردیس‌های دیگر دانشگاه را نیز داریم که مورد استقبال دانشجویان قرار گرفته است.»
مسئول نهاد نمایندگی رهبری دانشگاه تهران تصریح کرد: «بخشی از این فضایی که فراهم شده به‌دلیل دلتنگی دانشجویان برای چنین اتمسفر معنوی است و بخش دیگر هم به‌دلیل دانشجویانی است که ورودی دو سال اخیر هستند و از آنجا که این دانشجویان اساسا فضای دانشگاه را ندیده‌اند، حال‌وهوای دانشگاه‌ها را هم متفاوت می‌کنند. ما شرایط را برای کارهای فرهنگی باید طوری تنظیم کنیم که این رغبت برای دانشجویان و استادان باقی بماند. سعی کرده‌ایم با ایجاد تنوعی که در برنامه‌ها داده‌ایم این شوق و اشتیاق را برای دانشجویان حفظ کنیم.»
کرمی اظهار داشت:‌ «برای دانشجویان یک توصیه کلی دارم؛ آن هم اینکه ماه مبارک رمضان ماه استفاده است، باید از لحظه‌به‌لحظه آن استفاده کرد. از آنجا که شب‌قدر در این ماه قرار گرفته و از طرفی توصیه شده که در این لیالی مذاکره علمی شود، این حکایت از آن دارد که علما، دانشجویان و دانشمندان باید از این ماه بیشترین استفاده را کرده و مذاکرات را در جهت خاص خود قرار بدهند، ازاین‌رو ما جلسات هم‌اندیشی، آزاداندیشی و معرفت‌افزایی برای استادان و دانشجویان درنظر گرفته‌ایم که اگر احیانا نکات مبهم و سوالاتی در ذهن این عزیزان وجود دارد که نیاز به حل دارد، در این جلسات مورد بحث و بررسی قرار گیرد.»
او با اشاره به ناگهانی بودن ازسرگیری فعالیت حضوری دانشگاه‌ها، اظهار داشت: «طبیعتا کمی غافلگیر شده‌ایم، بدین جهت که ما متناسب با شرایط سابق برنامه‌ها را در بستر فضای مجازی هماهنگ کرده بودیم و بعد از تصمیم‌گیری ناگهانی بر حضوری شدن دانشگاه‌ها و برگزاری کلاس‌ها و لزوم حضور دانشجویان بومی و غیربومی در دانشگاه ، طبیعتا یک‌سری ماموریت‌ها و مسئولیت‌هایی برای ما پیش آمد که باید زمینه حضوری شدن دانشگاه‌ها را فراهم می‌کردیم. نوع برگزاری برنامه‌های حضوری با برنامه‌های غیرحضوری تفاوت ماهوی دارد، آماده برگزاری غیرحضوری برنامه‌ها بودیم، بااین‌حال درحال تطبیق برنامه‌هایمان با شرایط جدید پیش‌آمده هستیم.»
مسئول نهاد نمایندگی رهبری دانشگاه تهران درباره تاثیر برگزاری چنین مراسم معنوی‌ای بر جوانان ادامه داد: «با توجه به تجربه سابق تاثیر چنین برنامه‌هایی بر روح پاک جوانان فوق‌العاده است. برنامه‌هایی نظیر اعتکاف یا شب‌های احیای ماه مبارک که در سال‌های پیش برگزار شده، به‌قدری تاثیرگذار بوده که چه دانشجویان و چه افراد خارج از دانشگاه پیگیر مراسم شده‌اند و افراد دیگری را هم به‌عنوان همراه با خود می‌آورند که همین امر باعث سخت شدن مدیریت به جهت کثرت و ازدحام جمعیت برای ما شده است. درنهایت تاثیر چنین برنامه‌هایی بسیار بالاست و مردم ما مردم مسلمان و مذهبی هستند.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار