• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۱-۲۷ - ۰۵:۵۲
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0

عدم‌مهار تورم باعث کوچک‌ترشدن سفره مردم شده است

خلأ وجود گفتمان واحد در دولت جنابعالی به‌شدت احساس می‌شود؛ گفتمانی که تمام سیاستگذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌های دولت در همه بخش‌ها و سطوح باید ذیل آن تعریف شده و موردتوجه همه قرار گرفته و در بطن جامعه گسترش یابد.

محمدحسین کاظمی، دبیرکل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان: 1- خلأ وجود گفتمان واحد در دولت جنابعالی به‌شدت احساس می‌شود؛ گفتمانی که تمام سیاستگذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌های دولت در همه بخش‌ها و سطوح باید ذیل آن تعریف شده و موردتوجه همه قرار گرفته و در بطن جامعه گسترش یابد. این موضوع درمورد سند تحولی هم که تدوین شد، صادق است. سند تحولی دولت چه در بخش سیاست خارجی، چه در بخش خانواده و زنان و چه در بخش‌های دیگر دارای ضعف‌های بسیاری است و خصوصا در بخش فرهنگی سند برای حالت عادی پاسخگو نیست چه برسد به شرایط فعلی که در جنگ تمام‌عیار فرهنگی قرار داریم. همچنین در بحث فضای مجازی استقلال و حاکمیت بر این فضا را با دوقطبی‌های الکی صیانت و غیرصیانت از دست داده‌ایم و این سند در این بخش هم پاسخگو نیست.
 ۲- اقتصاد و معیشت
افزایش قیمت کالا‌های اساسی، عدم‌ثبات و کنترل قیمت‌ها و عدم‌مهار تورم باعث کوچک‌تر شدن سفره مردم شده که خلاف شعار‌های انتخاباتی دولت مردمی و انقلابی است. افزایش صادرات نفت و گشایش‌های حاصل‌شده آن قطعا دستاورد مهم دولت محسوب می‌شود، اما نتیجه و رفاه این دستاورد را مردم در زندگی خودشان احساس نمی‌کنند. قشر مستضعف که قاطبه حامیان دولت سیزدهم بوده و ولی‌نعمتان‌مان هستند کمرشان زیربار این همه گرانی شکسته است.
۳- انحصاری بودن تولید خودرو و وجود مافیا در این بخش و بعضا تعارض‌منافع پنهان و آشکاری که وجود دارد و همچنین عدم‌توازن عرضه و تقاضا باعث تولید خودرو‌هایی با قیمت بالا، غیراستاندارد و با کیفیت پایین می‌شود که درنتیجه منجر می‌شود به افزایش آمار تلفات جاده‌ای که باید انحصار تولید خودرو شکسته شود و دولت حمایت و نظارت ویژه‌ای در این بخش داشته باشد.
۴- مدیریت ضعیف و غیرقابل‌قبول در توزیع نهاده‌های دامی و وجود رانت و مافیا در آن باید مورد توجه جدی دولت به‌ویژه مسئولان جهاد کشاورزی قرار بگیرد. نتیجه این ضعف باعث از بین رفتن دام مولد شده و ادامه این روند در چند ماه آینده قطعا باعث ایجاد بحران‌های غیرقابل‌جبران در حوزه‌های گوشت، مرغ و لبنیات خواهد شد.
 ۵- اخذ عوارض و مالیات برای شرکت‌های صادراتی به دلیل شرایط افزایش قیمت جهانی و جذابیت صادرات محصولات فولادی، مسی و آلومینیومی و... برای جلوگیری از بحران در کشور درست است، اما درصد تعیین‌شده درصد بالایی است که وقتی درکنار عوامل دیگر قرار می‌گیرد باعث می‌شود حاشیه سود شرکت‌ها پایین آمده و نتیجه سوء آن در بازار سرمایه خودش را نشان بدهد.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار