• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۱-۲۳ - ۰۵:۵۷
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
نگاهی به 2 مسابقه حساس در یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان

خیال راحت رئال، کار سخت ناگلزمن

رئال‌مادرید با درخشش دوباره کریم بن‌زما بازی رفت را برد و تا حدی خیالش راحت است اما بایرن‌مونیخ در دیدار خانگی امشب باید انتقام شکست ناباورانه دور رفت را از ویارئال بگیرد تا بتواند جواز حضور در مرحله بعد را کسب کند.

خیال راحت رئال، کار سخت ناگلزمن

امشب و در دو دیدار حساس فوتبال اروپا در مونیخ و مادرید تکلیف دو تیم صعودکننده به مرحله نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان این قاره مشخص خواهد شد. رئال‌مادرید با درخشش دوباره کریم بن‌زما بازی رفت را برد و تا حدی خیالش راحت است اما بایرن‌مونیخ در دیدار خانگی امشب باید انتقام شکست ناباورانه دور رفت را از ویارئال بگیرد تا بتواند جواز حضور در مرحله بعد را کسب کند.
شاید اگر قوانین یوفا در این فصل تغییر نمی‌کرد تنها یک معجزه می‌توانست چلسی را از وضعیتی که در آن قرار دارد، خارج کند و به نیمه‌نهایی برساند اما از ابتدای این فصل اتحادیه فوتبال اروپا تصمیم گرفت قانون گل زده در خانه حریف را لغو کند و به این ترتیب آبی‌های لندنی تنها دو گل نیاز دارند تا بازی را به تساوی بکشانند. البته اگر شاگردان توماس توخل بخواهند همچون مسابقه رفت بازی کنند، امید زیادی به کامبک در این مسابقه نخواهند داشت و باید نمایشی به‌مراتب بهتر از آنچه در استمفوردبریج و برابر چشمان هواداران خود داشتند، ارائه کنند.
کریم بن‌زما در 34سالگی روزبه‌روز بهتر می‌شود و پس از نمایش عالی برابر پاری‌سن‌ژرمن در مسابقه برگشت دور قبل و هت‌تریکی که داشت باز هم مرد اول زمین برای تیم آنچلوتی بود و در یک دیدار مهم دیگر سه گل زد تا یک‌تنه تیمش را تا این مرحله از مسابقات برساند. این ستاره فرانسوی که پس از جدایی کریس رونالدو به امید نخست تیمش در خط حمله بدل شده است در این مدت به‌خوبی توانسته جای خالی بهترین گلزن تاریخ رئال را پرکند و در این فصل هم بارها با گلزنی‌های خود تیمش را در لیگ و همچنین رقابت‌های اروپایی نجات داده است.
دو ضربه سر تماشایی او در بازی رفت خیلی زود ورق را به سود رئال‌مادرید برگرداند و چلسی به‌عنوان مدافع عنوان قهرمانی توانست یکی از این گل‌ها را پاسخ دهد؛ اما اشتباه عجیب ادوارد مندی، گلر آبی‌ها باعث شد دومین هت‌تریک پیاپی اروپایی بن‌زما رقم بخورد و رئال با یک برد ارزشمند به خانه برگشته و مهیای مسابقه امشب شود. کارلتو حالا تیمش را در آستانه رسیدن به نیمه‌نهایی می‌بیند، جایی که آنها در فصل گذشته هم رسیدند اما به همین چلسی باختند تا از رسیدن به فینال محروم شوند. شاگردان این مربی باتجربه ایتالیایی در ابتدای هفته با دو گل ختافه را بردند تا هشتمین برد خود در 9 بازی اخیرشان در تمامی رقابت‌ها را جشن بگیرند و البته تنها ناکامی این تیم در این مدت شکست سنگین 4 بر صفر در ال‌کلاسیکو و برابر حریف سنتی بود. در بازی امشب آمار هم به سود رئالی‌هاست؛ چراکه آنها در 10 بار قبلی که در مراحل حذفی رقابت‌های اروپایی بازی رفت را با برد پشت‌سر گذاشته بودند تنها یک‌بار از صعود بازماندند که توسط آژاکس ناکام شدند.
در سوی دیگر میدان نیز چلسی که در هفته‌های اخیر فراز و نشیب زیادی داشته در غیاب روملو لوکاکوی مصدوم کار سختی در برنابئو پیش‌رو خواهد داشت. بااین‌حال آنها در ابتدای هفته در یک بازی یکطرفه و پرگل موفق شدند با 6 گل ساوتهمپتون را شکست دهند و با روحیه خوبی راهی اسپانیا خواهند شد. توخل امشب باید کاری را انجام دهد که تاکنون هیچ تیم انگلیسی در مراحل حذفی لیگ قهرمانان موفق به انجام آن نشده و آن هم برتری با دو گل در زمین رئال‌مادرید است.

طلسم ناکامی برابر اسپانیایی‌ها
در مونیخ هم جولین ناگلزمن و تیمش برای فرار از حذف و خلق یک شگفتی بزرگ توسط ویارئال باید در بهترین شرایط برابر این حریف سرسخت اسپانیایی به میدان بروند. کمتر هوادار بایرن انتظار داشت که تیمش در بازی رفت با تک‌گل دانجوما شکست بخورد اما اونای امری و تیمش این ماموریت مهم را انجام دادند و حالا در مسابقه برگشت به‌دنبال حفظ این برتری هستند تا نیمه‌نهایی را برابر یکی از دو تیم لیورپول یا بنفیکا برگزار کنند.
باواریایی‌ها البته در بازی رفت خوش‌شانس هم بودند که اشتباه مانوئل نویر توسط جرارد مورنو به گل دوم حریف بدل نشد و حالا این شانس را دارند که همانند دور قبل در خانه بتوانند برابر هواداران خود یک برد خوب را تجربه کنند. در ابتدا به نظر می‌رسید ناگلزمن و تیمش با قرعه نسبتا راحتی روبه‌رو هستند اما وقتی نخستین باخت خارج از خانه خود در لیگ قهرمانان از سال 2017 را تجربه کردند، فهمیدند که نباید امری و شاگردانش را دست‌کم می‌گرفتند. در دیدار این هفته آنها در بوندس‌لیگا هم این روبرت لواندوفسکی بود که در دقیقه 82 تک‌گل تیمش را از روی نقطه پنالتی زد و این روند ضعیف در گلزنی برای هواداران مونیخی‌ها نگران‌کننده است.
آمار نگران‌کننده برای این تیم آلمانی این است که هر 4 بازی آخری که آنها پس از شکست در بازی رفت مراحل حذفی از دور مسابقات کنار رفته‌اند برابر تیم‌های اسپانیایی بوده است و شاید این‌بار هم توسط یکی دیگر از نمایندگان این کشور از صعود به مراحل بالاتر محروم شوند.

* حمید رضا مرادی

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار