• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۱-۲۲ - ۰۴:۰۲
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
انتقادات شدید از حرکت غیرورزشی ستاره پرتغالی

عصبانی‌ترین رونالدو

بازگشت کریس رونالدو به اولدترافورد موافقان و مخالفان زیادی داشت.

عصبانی‌ترین  رونالدو

سیامک خاجی، خبرنگار گروه ورزش: بازگشت کریس رونالدو به اولدترافورد موافقان و مخالفان زیادی داشت. برخی معتقد بودند سن‌وسال بالای او و همچنین حضورش به‌عنوان یک فوق‌ستاره توازن را در ترکیب یونایتد به هم می‌زند و هوادارانش نیز می‌گفتند تجربه بالایش و توانایی فنی که دارد در شرایطی که این باشگاه روزهای خوبی را سپری نمی‌کند می‌تواند به کمک باشگاه بیاید و آنها را از این دوره بد خارج کند. عصر یکشنبه و پس از شکست شیاطین سرخ در زمین اورتون که باعث شد امید این تیم برای حضور در لیگ قهرمانان و حتی لیگ اروپا کاهش پیدا کند، عصبانیت شدید رونالدو کار دستش داد و حرکتی انجام داد که به‌شدت از سوی هواداران و رسانه‌های انگلیسی تقبیح شد. ستاره پرتغالی درحال خروج از زمین مسابقه بود که ناگهان ضربه‌ای به گوشی موبایل یکی از هواداران نوجوان حریف زد و باعث شد تلفن همراهش به‌شدت با زمین برخورد کند و خسارت زیادی به آن وارد شود. فیلم این اتفاق به‌سرعت در فضای مجازی پخش شد و این اتفاق نشان داد رونالدو که در این سال‌ها موفقیت‌های زیادی را در فوتبال تجربه کرده به‌شدت از اتفاقاتی که در تیمش رخ می‌دهد و نتایجی که کسب کرده‌اند، عصبانی است و با این همه تجربه نتوانست خشم خود را کنترل کند.

   باختی دیگر برای ستاره 37 ساله
معمولا از چنین ستاره‌هایی در دنیای ورزش انتظار می‌رود بیش از سایرین صبور باشند و بتوانند درمواقع حساس عصبانیت و خشم خود را کنترل کنند اما رونالدو که به هیچ‌عنوان فصل خوبی را در اولدترافورد سپری نمی‌کند و این فصل را بدون فتح هیچ‌جامی به پایان خواهد برد، به‌نظر دوست ندارد در سال‌های آخر فوتبالش چنین روندی را تجربه کند. این اتفاقات تاثیر بسیار بدی بر روحیه او گذاشته و اگر نتواند با کمک اطرافیانش مسائل خود را برطرف کند در ادامه با مشکلات بیشتری روبه‌رو خواهد شد.
اورتون که در پایین جدول قرار دارد و امیدوار است با جانشینی فرانک لمپارد به‌جای رافا بنیتس بتواند روند بهتری پیدا کند، همچنان در سراشیبی سقوط قرار دارد و در چنین شرایطی به‌نظر می‌رسد قرمزها با وجود بازی در گودیسون پارک کار چندان سختی برابر این حریف نداشته باشند. با این حال رونالدو و هم‌تیمی‌هایش درحالی‌که به‌دنبال یک برد پرگل در زمین حریف بودند با شکست یک بر صفر شوکه شدند و این شوک کاملا در رفتار مهاجم پرتغالی در پایان بازی مشخص بود. او به‌سمت تونل خروجی زمین می‌رفت که ناگهان با دست روی موبایل یک هوادار 14 ساله اورتون کوبید. این اتفاق برای بیشتر کسانی که رونالدو را می‌شناسند بسیار عجیب بود؛ چراکه کمتر چنین رفتارهای عجیبی درقبال تماشاگران از او دیده شده است. حتی زمانی که در ابتدای فصل به‌همراه تیمش در لیگ قهرمانان بازی می‌کرد وقتی در جریان گرم کردن پیش از دیدار برابر یانگ بویز شوت او مستقیما به سر یکی از مسئولان تامین امنیت ورزشگاه برخورد کرد به‌سرعت به‌سمت او رفت و جویای حالش شد و حتی در ادامه لباس خود را به او هدیه داد.
در چنین شرایطی اتفاق ورزشگاه گودیسون پارک بسیار دور از انتظار بود و واکنش‌های زیادی را به‌دنبال داشت. مادر این پسر پس از این اتفاق در مصاحبه‌ای گفت که فرزندش به‌شدت شوکه شده و شاید دیگر برای تماشای بازی‌های فوتبال راهی استادیوم نشود؛ چراکه این اتفاق تاثیر بدی بر روحیه او گذاشته است. سارا کلی به روزنامه «لیورپول اکو» گفت این نخستین‌بار بود که جک برای تماشای بازی‌های اورتون راهی ورزشگاه گودیسون پارک می‌شد. البته تا پیش از این حادثه همه‌چیز برای او و تیمش که هوادارش بوده، بسیار خوب پیش می‌رفت. آبی‌ها با تک‌گل آنتونی گوردون این بازی حساس را بردند و این 3 امتیاز مسلما در انتهای فصل کمک زیادی به آنها برای فرار از سقوط خواهد کرد؛ چراکه درحال‌حاضر از سه تیم قعر جدول فاصله خوبی گرفته‌اند.
جک و سارا در گوشه‌ای از ورزشگاه نشسته بودند که مسیر خروج بازیکنان از زمین و حرکت آنها به‌سمت رختکن بود. فاصله کم تماشاگران با زمین مسابقه یکی از جذابیت‌های ورزشگاه‌های انگلیسی محسوب می‌شود و این بار البته حرکت ستاره 37ساله یونایتد سبب شد اتفاقی عجیب برای این هوادار کم‌سن‌وسال رقم بخورد.

   الگویی که فروریخت
مادر جک در توضیح اتفاقی که برای فرزندش رخ داد، گفت: «او مشغول فیلمبرداری از بازیکنانی بود که درحال رفتن به‌سمت رختکن بودند. آنها یکی‌یکی از زمین خارج می‌شدند و ما هم در جایی بودیم که فاصله کمی از بازیکنان داشتیم. او از همه بازیکنان یونایتد فیلم می‌گرفت و وقتی نوبت به رونالدو رسید کمی دوربینش را پایین‌تر برد؛ چراکه او در همان زمان جوراب‌هایش را پایین کشید و پایش درحال خونریزی بود. وقتی جک می‌خواست از این صحنه فیلم بگیرد ناگهان آن اتفاق عجیب رخ داد و او محکم روی دست پسر من کوبید که موجب شد موبایلش به‌شدت با زمین برخورد کند و متلاشی شود. پسرم پیش از این حتی یک کلمه هم صحبت نکرده بود و حرفی میان‌شان ردوبدل نشده بود. رونالدو در آن لحظه به‌شدت عصبانی و ناراحت بود اما این حرکتش اصلا قابل‌دفاع نیست. پسر من بیماری اوتیسم دارد و از آن زمان که این اتفاق افتاده دچار شوک شده است. این حادثه باعث شد نخستین تجربه حضورش در ورزشگاه برای تماشای یک مسابقه فوتبال کاملا خراب شود. خود من هم گریه می‌کردم و اصلا توقع چنین حرکتی را از بازیکنی در این سطح نداشتم. جک به دلیل بیماری در ابتدا شاید خیلی متوجه اتفاقی که برایش رخ داد نشده باشد اما وقتی به خانه برگشتیم تازه فهمید که ماجرا چه بوده و از آن زمان حالش بدتر شده است. این اتفاق واقعا روز ما را که تا پیش از آن چند ثانیه واقعا عالی پیش رفته بود، خراب کرد و باعث شد خاطره‌ای بد از حضور در ورزشگاه در ذهن پسرم شکل بگیرد.»
رونالدو به‌عنوان یک فوتبالیست نامدار که الگوی بسیاری از هواداران جوان و نوجوان است، مسلما باید رفتاری به‌مراتب سنجیده‌تر داشته باشد و به همین دلیل با انتقادهای زیادی در فضای مجازی روبه‌رو شده است. همین واکنش‌های منفی کافی است تا او در فاصله کوتاهی پس از انتظار ویدئوی حرکتی که با این پسر نوجوان انجام داد با انتشار پستی مجبور به عذرخواهی شود و حتی از این هوادار اورتون دعوت کند برای تماشای یکی از دیدارهای یونایتد راهی اولدترافورد شود. واکنش زودهنگام رونالدو به این اتفاق بار دیگر ارزش و اهمیت رسانه‌های اجتماعی و فضای مجازی را نشان داد و مشخص است که سلبریتی‌ها حداقل برای اینکه همچنان وجهه خود را دربرابر هواداران خود حفظ کنند، مجبورند بابت رفتارهای نابهنجار خود معذرت‌خواهی کنند.

   ورود پلیس به ماجرا!
البته ماجرا به همین‌جا ختم نشده و پلیس مرسی‌ساید هم تحقیقاتش در این زمینه را آغاز کرده است. سخنگوی پلیس در این باره گفت: «ما شکایتی مبنی‌بر حمله یکی از بازیکنان در جریان دیدار دو تیم اورتون و منچستریونایتد دریافت کردیم و ظاهرا یکی از بازیکنان تیم میهمان به پسری که برای تماشای بازی در ورزشگاه حضور داشته، حمله کرده و باعث مصدومیتش شده است. پلیس به‌دقت این ماجرا را بررسی خواهد کرد و با بررسی تمامی دوربین‌های مدار بسته که این حادثه را ضبط کرده‌اند تحقیقات خود را به سرانجام می‌ر‌سانیم. فعلا در مرحله تحقیقات ابتدایی هستیم و اگر کسی اطلاعات تکمیلی از این حادثه دارد از طریق رسانه‌های مجازی و همچنین آدرس ایمیل ما مستندات خود را در اختیار پلیس منطقه قرار دهد.»
برخی هواداران اورتون خواستار برخورد قاطع با رونالدو شده‌اند تا دیگر چنین اتفاقاتی در ورزشگاه‌ها تکرار نشود. از سوی دیگر ستاره پرتغالی که امیدوار بود با بازگشت به اولدترافورد در سال‌های پایانی فوتبالش روزهای خوبی را تجربه کند، حالا در شرایط بدی قرار گرفته و حتی گفته می‌شود با توجه به اینکه هنوز تکلیف نیمکت تیم برای فصل بعد مشخص نیست، ممکن است در تابستان و خیلی زودتر از آنچه تصور می‌شود یونایتد را ترک کند. پروژه بازگشت او به اولدترافورد تا اینجای فصل که اصلا خوب پیش‌نرفته و اگرچه در برخی دیدارهای تیمش در کسب 3 امتیاز تاثیر زیادی داشته است اما یونایتد با حذف از تمامی جام‌ها و قرار گرفتن در رده ششم جدول لیگ فصل خوبی را سپری نمی‌کند و رالف رانگنیک آلمانی هم نتوانسته تیم را از بحران خارج کند.

اتفاقات مشابه و  ردپای یونایتد در ماجرا

البته پیش از این درگیری‌های شدیدتری در ورزشگاه‌های فوتبال بین بازیکنان و هواداران رخ داده بود که شاید مشهورترین آنها ضربه کونگ‌فو اریک کانتونا به هوادار کریستال‌پالاس بود که باعث محرومیت 6 ماهه این ستاره فرانسوی شد. اگرچه رونالدو مستقیما با این هوادار درگیر نشد و تنها ضربه‌ای به موبایل او زده بود اما کم‌سن‌وسال بودن این پسر باعث شد واکنش رسانه‌ها و مردم به این اتفاق بسیار بیشتر از چیزی باشد که تصور می‌شد و به‌شدت موجی از انتقاد از او فضای مجازی را فراگرفت.
جالب اینکه در چندین مورد مشهوری که درگیری شدیدی بین هواداران و بازیکنان فوتبال رخ داده است، ردپایی از منچستریونایتد دیده می‌شود. یکی از این اتفاقات به سال 2009 برمی‌گردد؛ دو تیم منچستریونایتد و منچسترسیتی در اولدترافورد دربی حساس این شهر را برگزار می‌کردند و البته در آن زمان هنوز سیتیزن‌ها به این درجه شهرت و قدرت دست پیدا نکرده بودند. بازی در پایان 90 دقیقه با تساوی 3-3 دنبال می‌شد و به‌نظر می‌رسید دو تیم به یک امتیاز راضی هستند اما مایکل اوون در وقت‌های تلف‌شده گل چهارم قرمزها را زد و آنها این بازی مهم را بردند. این اتفاق سبب شد یکی از هواداران یونایتد به زمین مسابقه وارد و مشغول شادی با بازیکنان این تیم شود. کادر تامین امنیت ورزشگاه نتوانستند مانع از ورود این هوادار به زمین شوند و او را کنترل کنند اما کریگ بلامی، مهاجم آن زمان سیتی به‌خوبی از عهده این کار برآمد. او که به‌شدت از شکست تیمش عصبانی بود، مشتی حواله صورت این هوادار کرد، البته درنهایت این مهاجم ولزی با محرومیتی روبه‌رو نشد و پلیس شهر منچستر و همچنین اتحادیه فوتبال انگلیس پس از بررسی ماجرا تصمیم گرفتند جریمه‌ای برای این رفتار زشت او در نظر نگیرند؛ چراکه مارتین اتکینسون داور بازی هم به سود این بازیکن رای داد و او را مقصر ندانست.
جیمی کاراگر، مدافع سال‌های قبل لیورپول هم که در دوران فوتبالی حواشی زیادی داشت یکی از بدترین اتفاقات فوتبالی‌اش را در فصل 2002-2001 و در جریان دیدار تیمش برابر آرسنال در دور چهارم جام حذفی تجربه کرد. او در جریان مسابقه باعث اخراج دنیس برگ‌کمپ، مهاجم هلندی و گلزن توپچی‌ها شد و این اتفاق عصبانیت هواداران رقیب را به‌دنبال داشت. یکی از هواداران عصبانی لیورپول سکه‌ای را به‌سمت کاراگر پرتاب کرد اما این مدافع آن سکه را برداشت و مستقیما به‌سمت همان هوادار پرتاب کرد که باعث مصدومیتش شد. این اتفاق موجب شد مدافع لیورپول هم کارت قرمز دریافت کند. پس از این دیدار کاراگر 40 هزار پوند جریمه پرداخت و سه‌جلسه هم از همراهی تیمش محروم شد. او به‌خاطر رفتار خود عذرخواهی کرد و خوش‌شانس بود که با وجود اینکه پلیس در ابتدا پرونده‌ای را علیه او تشکیل داده بود، به‌خاطر این رفتار دادگاهی نشد.
آلن اسمیت، مهاجم سابق تیم ملی انگلیس و باشگاه منچستریونایتد هم به بداخلاقی و رفتارهای خارج از عرف در زمین فوتبال مشهور بود و بارها به‌دلیل رفتارهای غیرورزشی‌اش با جرایمی روبه‌رو شد. او تا پیش از 23 سالگی درحالی‌که در خط حمله بازی می‌کرد 8 کارت قرمز دریافت کرده بود. در سال 2003 و زمانی که برای لیدز بازی می‌کرد در جریان دیدار برابر منچستریونایتد در ورزشگاه الندرود در جام اتحادیه اتفاق عجیبی را رقم زد و با هواداران خودی درگیر شد. در اواسط بازی یکی از هواداران لیدز بطری آبی را به‌سمت کریس ایگلز، بازیکن یونایتد پرتاب کرد و اسمیت که از این رفتار عصبانی شده بود، آن بطری را به‌سمت هواداران پرت کرد. این حرکت او باعث شد بطری به یکی دیگر از هواداران تیمش برخورد کرده و باعث مصدومیت او شود. تا حدی که کادر درمانی حاضر در ورزشگاه او را به بیمارستان منتقل کردند و اسمیت که مدتی به‌دلیل این اتفاق دستگیر شده بود، مجبور شد از او و خانواده‌اش عذرخواهی کند.
یکی از تلخ‌ترین اتفاقاتی که در این زمینه در فوتبال جزیره رخ داده 27 سال پیش و در جریان یکی از دیدارهای منچستریونایتد بود. منچستریونایتد در ورزشگاه سلهرست پارک به‌دنبال یک برد بود تا قهرمانی‌اش در لیگ را قطعی کند. در نیمه‌دوم اتفاقی عجیب رخ داد و اریک کانتونا به‌سبب زدن ضربه به بازیکن کریستال‌پالاس با کارت قرمز داور جریمه شد. این ستاره فرانسوی درحال خروج از زمین بود که با توهین‌های یکی از هواداران حریف به‌نام متئو سیمونز روبه‌رو شد و واکنش کانتونا به این اتفاق یک لگد به سبک کونگ‌فوکاران بود که در تاریخ لیگ برتر ماندگار شد. کانتونا 6 ماه به‌دلیل این حرکت محروم و حتی به زندان هم محکوم شد که بعدها به 120 ساعت کار در خدمات اجتماعی کاهش پیدا کرد.
از دیگر اتفاقاتی که سروصدای زیادی در فوتبال اروپا به پا کرد، حرکت مشابهی بود که پاتریس اورا، مدافع سابق منچستریونایتد در جریان یکی از دیدارهای اروپایی مارسی برابر ویتوریا پرتغال انجام داد و موجب شد این مدافع چپ فرانسوی پیش از شروع مسابقه کارت قرمز دریافت کند. اورا که فصل خوبی را به‌همراه مارسی سپری نمی‌کرد، مشغول گرم کردن برای شروع این مسابقه بود و هواداری که از نمایش او در دیدارهای گذشته راضی نبود، شروع به انتقاد از وی در کنار زمین کرد. درگیری دوطرف خیلی زود بالا گرفت و درنهایت مدافع ملی‌پوش فرانسوی کنترل خود را از دست داد و با یک ضربه پای چپ از روی تبلیغات کنار زمین به این هوادار لگد زد. داور مسابقه به‌سرعت اورا را با کارت قرمز جریمه کرد و پس از بازی هم یوفا او را 10 هزار یورو جریمه و تا پایان فصل از حضور در رقابت‌های اروپایی محروم کرد. البته این پایان ماجرا نبود؛ چراکه مارسی تصمیم گرفت قرارداد او را فسخ و از تیم اخراجش کند تا نشان دهد برای هوادارانش ارزش زیادی قائل است.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار