• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۱-۲۱ - ۰۸:۰۶
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
مسئول نهاد نمایندگی رهبری دانشگاه امیرکبیر:

از فرصت ماه رمضان برای جبران کم‌کاری فرهنگی در دوران کرونا استفاده شود

امسال و بعد از حدود دوسال دانشگاه‌ها مقارن با ماه مبارک رمضان آموزش‌های حضوری خود را مجددا آغاز کردند.

از فرصت ماه رمضان برای جبران کم‌کاری فرهنگی در دوران کرونا استفاده شود

دانشگاه‌های کشور امسال همزمان با ماه مبارک رمضان برنامه‌های مختلفی را تدارک دیده‌اند تا به رسم سال‌های قبل از کرونا، فضای دانشگاه را در ماه میهمانی خدا متفاوت کنند؛ اتفاقی که هرچند در سایه کرونا برگزار می‌شود، اما با استقبال دانشجویان همراه شده و بخش‌های مختلف دانشگاه هم تلاش می‌کنند همپای دانشجویان، میزبان روزه‌داران باشند.
سیدمهدی میراحمدی، مسئول نهاد نمایندگی مقام‌معظم‌رهبری در دانشگاه امیرکبیر در گفت‌وگو با «فرهیختگان» درباره ماه مبارک رمضان گفت: «امسال و بعد از حدود دوسال دانشگاه‌ها مقارن با ماه مبارک رمضان آموزش‌های حضوری خود را مجددا آغاز کردند، از 14 فروردین دانشجویان و اساتید آرام‌آرام به دانشگاه‌ها بازگشتند و دانشگاه‌ها روزبه‌روز و بیش از پیش حضور گرم دانشجویان را حس می‌کنند. طبیعتا در این میان نیز با توجه به شرایط فعلی کارهایی را دنبال می‌کنیم، به‌طوری‌که اهتمام ویژه‌ای برای آماده‌شدن نمازخانه دانشگاه انجام داده‌ایم و با توجه به حضور مبلغانی در ایام ماه مبارک رمضان در دانشگاه‌ها، بخشی از تبلیغ برنامه‌های دینی از نیمه ماه مبارک رمضان پررونق‌تر شده است.»
وی بیان داشت: «طبیعتا همه دانشگاه‌ها باید برنامه‌ریزی درستی برای استفاده حداکثری دانشجویان از ماه مبارک رمضان داشته باشند، در این میان ما نیز تلاش کردیم برنامه‌هایی را در این مدت داشته باشیم. به‌طور مثال در دانشگاه امیرکبیر بعد از نماز، پناهیان به سخنرانی می‌پردازد. دانشجویان نیز درصدد هستند برای شب‌های قدر برنامه‌ریزی کنند و امیدوار هستیم امسال نیز در شب‌های قدر برنامه مفصلی در دانشگاه داشته باشیم. درکنار آن نیز انجمن‌های خیریه اقدمات تاثیرگذاری انجام داده‌اند.»
میراحمدی با تاکید بر اینکه برنامه‌هایی که چه برای اساتید و چه دانشجویان در دوران کرونا انجام شده، قطعا در ماه مبارک رمضان با جدیت بیشتری دنبال می‌شود، ادامه داد: «پدیده‌ای که به‌واسطه کرونا در حوزه دانشجویی به وجود آمد، باعث شد دانشجویان از درس و تحصیل خود عقب بمانند و قطعا این مهم اثرات فرهنگی نیز روی این قشر دارد و لازم است تا این فاصله را پر کنیم. از لحاظ آموزشی و فرهنگی باید آسیب‌های دوران کرونا را جبران کرده و دانشجویان نیز با سازندگی خود را بازیابی کنند. به‌هرحال ما دو سال از ظرفیت دانشجویان و دانشگاه را از دست دادیم. برای مثال اگر دانشجوی کارشناسی که چهار سال درس می‌خواند، دو سال زمان فرصت را در دانشگاه نبوده و فرصتی بسیار ممتاز را از دست داده، برای دانشجو این فرصت سازندگی ویژه‌ای را در پی داشته است.»
مسئول نهاد نمایندگی مقام‌معظم‌رهبری در دانشگاه امیرکبیر خاطرنشان کرد: «متاسفانه اتفاق خوبی در این دو سال نیفتاده و دانشجویان دچار عقب‌ماندگی شدند و چه بخواهیم و چه نخواهیم در بخش آموزشی وقتی کلاس‌ها حضوری است، مثمرثمر است و درصورت مجازی بودن از رونق برخوردار نیست. طبیعی است در فصل جوانی حضور در محیط‌های اجتماعی و دانشگاهی ثمرات و برکاتی دارد که دانشجویان از آن به‌واسطه کرونا محروم بودند. امیدوار هستیم با برنامه‌ریزی خوب و ارتباطاتی که ایجاد می‌شود بتوان این فاصله دوساله را جبران کرد.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار