• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۱-۲۰ - ۰۴:۱۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
رئیس سرای نوآوری علوم فنون دریایی خلیج‌فارس مطرح کرد

حوزه دریا و شیلات فضای بکر فعالیت‌های دانش‌بنیان

سرای‌نوآوری علوم و فنون دریایی فعالیت عمده خود را روی امنیت مواد غذایی و شیلات متمرکز کرده است.

حوزه دریا و شیلات فضای بکر فعالیت‌های دانش‌بنیان

تورج اسدی، رئیس سرای نوآوری علوم فنون دریایی خلیج‌فارس و دریای عمان دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس درخصوص فعالیت‌هایی این سرای نوآوری گفت: «سرای‌نوآوری علوم و فنون دریایی فعالیت عمده خود را روی امنیت مواد غذایی و شیلات متمرکز کرده است. با توجه به سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌هایی که برمبنای مزیت هر منطقه ازسوی دکتر طهرانچی مشخص شد مبحث دریامحوری نیز برای استان هرمزگان مطرح و به تبع آن مرکز رشد دانشگاه در حوزه شیلات و محیط‌زیست دریا فعالیت خود را آغاز کرد. از این‌رو موضوعی که برای سرای‌نوآوری نیز انتخاب کردیم، به‌طور خلاصه امنیت غذا و شیلات را در نظر گرفته‌ایم. استان هرمزگان براساس موقعیت جغرافیایی خود که شامل 192کیلومتر مرز ساحلی است، برای پرورش میگو ظرفیت خوبی دارد. استان هرمزگان نیز توانسته رتبه اول تولید و پرورش میگو را در کشور ازآن خود کند.» 
او در ادامه افزود: «براساس سیاست‌های کلی سازمان جهاد کشاورزی از شهر بندرعباس تا ساحل شهر جاسک، زمین‌ها تفکیک، آماده و بخش عظیمی از آن نیز به بخش خصوصی برای پرورش میگو واگذار شده است. همچنین داشتن صنایع تبدیلی در استان فضایی را ایجاد کرده تا این استان به‌عنوان قطب پرورش میگو و بخشی نیز به‌عنوان پرورش ماهی‌های داخل قفس شناخته شود. به غیر از این موارد، رشته شیلات نیز از قدیمی‌ترین رشته‌ها در دانشگاه آزاد واحد بندرعباس است. درحال حاضر این رشته با وجود 26عضو هیات‌علمی در سطح استادتمام، استادیار و دانش‌یار در مقاطع کارشناسی، کارشناسی‌ارشد و دکتری برای دانشجویان متقاضی این رشته تدریس می‌شود. این عوامل و ظرفیت‌های استانی باعث شد مرکز رشد و سرای‌نوآوری را در این صنعت فعال کنیم. از سه‌سال پیش نیز توانستیم مجوز فعالیت را از سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی استان کسب کنیم.» 
رئیس سرای نوآوری علوم فنون دریایی خلیج‌فارس و دریای عمان درخصوص فضای فیزیکی این سرای‌نوآوری عنوان کرد: «سایت ما از سایت اصلی دانشگاه جداست و ساختمان سرای‌نوآوری حدود 620مترمربع و دارای 8اتاق مجزا و اتاق سمعی-بصری است. همچنین آزمایشگاه‌های دانشگاه تقریبا دراختیار ما قرار دارد. دو سالن مستقل نیز برای هسته‌ها و واحدهای فناور دارد.» 
اسدی درخصوص میزان کمک‌های اقتصادی که به دانشگاه داشته، اظهار کرد: «با کنار گذاشتن سال اول فعالیت سرای نوآوری که نیاز به تهیه زیرساخت‌های اولیه بود، در دوسال گذشته دو استارتاپ، یک ایده‌آرا، سه چالش فناوری و یک پویش فناوری را برگزار کردیم. ماحصل و خروجی این فعالیت‌ها، سه واحد فناور شد که توانستیم قرارداد استقرار آنها و حضورشان را در سرای نوآوری منعقد کنیم. به‌ترتیب برای قراردادهای مشارکتی که منعقد شده بود؛ 15درصد، 20درصد و 25درصد از حق مشارکت‌شان نیز به دانشگاه اختصاص یافت. امید است بتوانیم در فروردین این حق اشتراک را با دانشگاه منعقد کنیم.» 
او درخصوص تاثیر شعار تولید، اشتغالزایی و دانش‌بنیان که به‌عنوان نام سال ازسوی مقام‌معظم‌رهبری انتخاب شد و تاثیر آن بر فعالیت‌های سراهای نوآوری گفت: «لازمه تمام فعالیت‌هایی که به‌سوی دانش‌بنیان می‌رود، داشتن یک سرای نوآوری است. سرای نوآوری علوم و  فنون دریایی خلیج‌فارس و دریای عمان توانسته فعالیت‌های هسته‌های فناور را به نمونه اولیه برساند. برای سال جاری در نظر داریم این سه واحد فناور را به واحد‌های دانش‌بنیان تبدیل کنیم. همچنین در نظر داریم تسهیلاتی را از معاونت علمی ریاست‌جمهوری و پارک علم و فناوری دانشگاه ملی هرمزگان اخذ کرده و آنها را به مرحله تجاری‌سازی برسانیم.» 
رئیس سرای نوآوری علوم و فنون دریایی خلیج‌فارس و دریای عمان، ادامه داد: «در استان هرمزگان هیچ شرکت فناور یا دانش‌بنیانی که در حوزه تولیدات دریایی و شیلات فعال باشد، نداریم. در نظر داریم هر سه واحد فناور را به دانش‌بنیان تبدیل کنیم تا درصدی از درآمدهای آنها به دانشگاه نیز اختصاص یابد.» 

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار

خبرهای روزنامه فرهیختگانمرتبط ها