• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۱-۲۰ - ۰۳:۳۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 1
  • 0
مرزبان در گفت‌وگو با «فرهیختگان»: بازی رفت‌وبرگشت در مسابقات متمرکز خنده‌دار است

برگ برنده نکونام و نویدکیا هوش ذاتی آنهاست

نمی‌توانیم منکر توانایی‌های فوتبالی تیم سپاهان باشیم و این مهم در عملکرد تیم قابل مشاهده است.

برگ برنده نکونام و نویدکیا هوش ذاتی آنهاست

نیلوفر مژدهی، خبرنگار: رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا بار دیگر آغاز شد و این‌بار تیم‌های فولاد و سپاهان به‌عنوان نمایندگان ایران در این دوره از رقابت‌ها شرکت کردند. دو تیم در بازی اول نمایش خوبی داشتند و همین هم علاقه‌مندان به فوتبال را به صعود دو نماینده ایران امیدوار کرده است. پیروزی پرگل سپاهان مقابل تیم پاختاکور در نیمه مربیان بهانه خوبی بود تا در این مورد با مربی فصل قبل طلایی‌پوشان گفت‌وگو کنیم. در ادامه پرونده فولاد هم باز شد تا این کارشناس فوتبال درمورد فولاد و توانایی‌هایش هم بگوید. گفت‌وگوی «فرهیختگان» با علیرضا مرزبان را در ادامه می‌خوانید. 

ارزیابی شما از بازی‌های اول لیگ قهرمانان آسیا و عملکرد سپاهان و فولاد چیست؟
قبل از هر چیز باید بگویم وقتی در یک کشور بازی‌ها در یک گروه و منطقه برگزار می‌شود چه اصراری به این بود که 6بازی برگزار کنند. می‌توانستند مرحله اول را با سه بازی تمام کنند و کار برای تیم‌های حاضر بهتر بود. برگزاری 6بازی به‌دلیل امتیازات و شرایط میزبانی است. حالا که قرار بود بازی‌ها به‌صورت متمرکز در یک کشور برگزار شود دیگر شرایط میزبانی از بین می‌رفت، درنتیجه همه تیم‌ها میهمان هستند و می‌شد کار را با همان سه بازی تمام کرد. نتایج این گروه‌ها هم زودتر مشخص می‌شد. این یک اشتباه بزرگ است. این مدل میزبانی خیلی خنده‌دار است. اگر بحث مارکتینگ و حق پخش تلویزیونی نبود، کنفدراسیون فوتبال آسیا هم با برگزاری سه بازی موافقت می‌کرد؛ چراکه به این ترتیب برای همه تیم‌ها که در کوران مسابقات هستند و اغلب کشورها هفته‌های پایانی لیگ خود را می‌گذرانند، مشکل به‌سادگی حل می‌شد. 

چرا سپاهان در نیمه اول موفق نبود ولی در نیمه دوم به بردی پرگل رسید؟
سپاهان بعد از اینکه نتایج خوبی گرفت، امسال هم هنوز به‌عنوان تیم سوم در جدول قرار دارد و کیفیت خوبی از خود نشان داده است. نمی‌توانیم منکر توانایی‌های فوتبالی تیم سپاهان باشیم و این مهم در عملکرد تیم قابل مشاهده است. قابل پیش‌بینی بود که در بازی اول شاهد هیجانات خاص تیم سپاهان باشیم؛ چراکه همه‌چیز در هفته اول مبهم و غیرقابل پیش‌بینی است. بازیکنان باید خیلی زود خود را به اهداف تعیین‌شده نزدیک کنند و بتوانند هر دقیقه با تمرکز روی همین اهداف از پیش تعیین‌شده از سوی کادرفنی کار را پیش ببرند. نیمه اول یا در برخی بازی‌ها 20 تا 30 دقیقه اول بازیکنان یک تیم نیاز به بازسازی و تمرکز بالا دارند و باید شرایط خود را بهتر بفهمند. از طرفی دیدیم سپاهان در نیمه دوم در یک بازی باکیفیت با شانس‌های خیلی خوب در پرسینگ خوب عمل کرد. همبستگی و اتحاد خوبی از سپاهان دیدیم. با توجه به بازی‌های پیش‌رو و توانایی این تیم می‌توان به ادامه مسابقات نگرشی مثبت داشت. این تیم با توجه به نیمکت خوب و بازیکنان باتجربه‌ای که دارد می‌تواند تیم را از این گروه بالا ببرد. 

الدحیل در اولین هفته شکست خورد. بازی بعدی تیم سپاهان مقابل این تیم را چطور ارزیابی می‌کنید؟
بازی اول برای هر تیمی تعیین‌کننده است و ادامه کار براساس اتفاقاتی که در بازی اول رخ داد، رقم می‌خورد. باید بدانیم که با توجه به اینکه الدحیل شکست خورده، این امیدواری وجود دارد که از نظر روحی افت کرده باشد و با توجه به توانایی‌های تیم ما، سپاهان هم می‌تواند الدحیل را شکست دهد و جاده هموار شود. بدون‌شک پیروزی در دو بازی اول شانس زیادی برای موفقیت و صعود از این گروه را نوید می‌دهد. می‌دانیم نویدکیا توانایی‌های زیادی دارد و تجربیات زیادی در چمپیونزلیگ آسیا دارد. ازاین‌رو می‌تواند به تیم کمک کند. خوشحالم او در این بازی پیروز شد و می‌دانم بازیکنان سپاهان با کیفیت فوتبال خوبی که دارند می‌توانند در بازی دوم هم پیروز شوند. 

می‌توانیم منتظر یک بازی پرگل دیگر باشیم؟
این بازی برای الدحیل بازی مرگ و زندگی است ازاین‌رو سپاهان بازی سختی درپیش دارد. آنها باید در این بازی به خطوط دفاعی خود نظم بیشتری بدهند. صبوری و تصمیمات منطقی در چنین شرایطی می‌تواند به آنها کمک کند تا با تمرکز بالا در کار دفاعی از ضدحملات استفاده کنند. می‌دانیم بازیکنان تیم سپاهان بعد از گرفتن توپ از حریف سرعت بالایی دارند و می‌توانند هر تیمی را دچار مشکل کنند. به همین دلیل الدحیل برای این به میدان می‌آید که خود را نجات دهد و سپاهان برای کسب امتیاز و صعود به مرحله بعد تلاش می‌کند. 

فولاد برنده نشد ولی بازی خوبی انجام داد و می‌توانست با گل‌های زیاد برنده باشد، چرا این اتفاق رخ نداد؟
همان‌طور که نویدکیا در بازی‌های آسیایی تجربیات خوبی دارد، جواد نکونام هم در این میادین به‌شدت باتجربه است. باید اعتراف کنیم فولاد بازی بی‌نظیر و خوبی انجام داد و حتی آنها می‌توانستند با اختلاف چند گل برنده شوند. کیفیت خوب بازی فولاد و اتحادی که وجود داشت ما را امیدوار کرد که این تیم هم می‌تواند به‌عنوان نماینده ایران از گروه خود صعود کند. این تیم با پرس سنگین و خوب در نقاط مختلف زمین تیم الغرافه را دچار مشکلات بزرگی کرد و حتی بازیکنان بزرگ حریف از مسیر بازی خارج شدند. تیم فولاد با دوندگی بالا و نظم تاکتیکی خوب شرایط خیلی خوبی را فراهم کرد، به‌طوری‌که شرایط بازی را عوض کرد و اگر موقعیت‌ها گل می‌شد شرایط بازی به نفع فولاد تغییر می‌کرد. 

فولاد در بازی بعد به مصاف الاهلی که حریف سرسخت‌تری است، می‌رود. شانس برنده شدن دارد؟
خیلی مهم است که در بازی دوم شما صددرصد بتوانید به پیروزی برسید؛ چراکه هم برای‌ انگیزه تیمی خوب است و هم راه را هموارتر می‌کند. بدون‌شک فولاد با یک تساوی و دو امتیاز به بحران می‌خورد ولی با کیفیت کاری که از این تیم دیدیم، این تیم می‌تواند به مرحله بعد صعود کند. فولاد هم در کار دفاعی و هم در کار هجومی بی‌نهایت خوب کار کرد و فقط یک تیم باکیفیت می‌تواند شانس گل زیادی ایجاد کند. 

چه شرایطی را برای تیم‌های ایرانی در این دوره از مسابقات پیش‌بینی می‌کنید؟
هر دو تیم از نظر بدنی و تاکتیکی خوب هستند و خوب کار می‌کنند. ایران می‌تواند امیدوار باشد که یکی از نمایندگانش این توانایی را دارد که از این گروه بالا‌تر برود. برای هر دو تیم و مربیان‌شان آرزوی موفقیت و سربلندی دارم. نکونام و نویدکیا مربیانی هستند که با هوش بالا و استعداد ذاتی کار خود را پیش می‌برند و از نظر فنی وزنه‌ای بزرگ در آسیا محسوب می‌شوند. 

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

روزنامه فرهیختگاننظرسنجی

مناظره‌های دور دوم، چقدر شما و اطرافیانتان را به مشارکت در انتخابات ترغیب کرده است؟



مشاهده نتایج

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار