• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۱-۱۸ - ۰۲:۵۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
معاون عملیات جهادی بسیج دانشجویی استان یزد:

قصر قند در نوروز میزبان جهادگران دانشجویی بود

این طرح از 4 تا 14 فروردین اجرایی شد و براساس برنامه مشخص شده ما در شهرستان قصر قند، دهستان کاجو فعالیت‌هایمان را اجرایی کردیم.

قصر قند در نوروز میزبان جهادگران دانشجویی بود

محمدرضا صمدی، معاون عملیات جهادی بسیج دانشجویی استان یزد گفت: «این طرح از 4 تا 14 فروردین اجرایی شد و براساس برنامه مشخص شده ما در شهرستان قصر قند، دهستان کاجو فعالیت‌هایمان را اجرایی کردیم. در اصل پنج گروه جهادی را داشتیم که در قالب قرارگاه شهید محمدخانی اردوها را برگزار می‌کردند و درکنار آن پنج گروه جهادی نیز از دانشگاه‌های مختلف استان در این اردوها شرکت کرده‌اند.»
وی به محور فعالیت‌های اردوهای نوروزی اشاره و تصریح کرد: «فعالیت‌های ما در این طرح حول محورهای عمرانی، سلامت، آموزشی و فرهنگی می‌گشت. در حوزه عمرانی ساخت سرویس بهداشتی و مدرسه برای مناطق محروم عملیاتی را داشتیم. در حوزه آموزشی دانشگاه فرهنگیان به‌دلیل داشتن تجربه در این موضوع با استفاده از دانشجویان توانمند در این 10 روز کلاس‌های جبرانی درسی را (به‌دلیل نبود معلم کارآمد در منطقه) برگزار کرد که برای این مهم دو تیم از دانشجومعلمان در دو منطقه مستقر شدند.» معاون عملیات جهادی بسیج دانشجویی استان یزد درباره فعالیت پزشکی جهادگران گفت: «در حوزه سلامت در شهرستان قصر قند تیم پزشکی در حوزه دندانپزشکی فعال شده و غربالگری سلامت در روستاها را انجام داده‌اند. از این شهرستان برای روستاهای اطراف فراخوان داده می‌شد و روستاییان برای معاینات پزشکی به اینجا می‌آمدند. در روز آخر اردو جهادگران برای تفریح به ساحلی در چابهار رفتند و در آنجا به پاکسازی ساحل پرداختند.»
صمدی با اشاره به وضعیت منطقه قصر قند اظهار داشت: «توضیح دادن حال‌وهوای اردوهای نوروزی سخت است و نمی‌توان آن را در قالب کلمات بیان کرد. با این حال در بحث امکانات در شهرستان قصر قند از اینجا تا اولین روستا مسیر خاکی است و با ماشین معمولی عبور از آن سخت است. مسیر 10 کیلومتری را در 40 دقیقه طی کردیم و تا آخرین روستایی که ما مستقر بودیم حدود سه‌ساعت راه بود و بعد از ما روستاهای زیادی وجود داشت. در این زمان تنها 30 کیلومتر راه را طی کردیم که این موضوع نشان‌دهنده صعب‌العبور بودن جاده است» 
وی افزود: «روستاهایی که جهادگران برای انجام فعالیت انتخاب کرده بودند در یک دهستان بودند و همگی در یک مسیر قرار داشتند. حدود 20 روستا با بیش از هزار خانوار در این منطقه زندگی می‌کنند. در همان اولین روستا اینترنت و خط موبایل آنتی نداشتند. این روستا که بزرگ‌ترین و نزدیک‌ترین روستا به شهر بود، مدرسه‌ای داشت که حضور در کلاس‌های آن سخت بود و تاسیسش به قبل از انقلاب برمی‌گشت. مدارس جدیدتر هم گاهی وجود داشت اما میانگین مدارس روستاهای اطراف قصر قند به این صورت بود. بهترین مدرسه‌ای که در آنجا دیدیم دبیرستان دوره اول بود و دانش‌آموزان برای تحصیل در بقیه مقاطع تحصیلی باید به شهرستان مراجعه می‌کردند.» معاون عملیات جهادی بسیج دانشجویی استان یزد اظهار داشت: «از لحاظ فرهنگی تمامی ساکنان اهل تسنن هستند و منطقه از لحاظ فرهنگی بسیار ضعیف است. مردم بسیار خونگرمی در آنجا زندگی می‌کنند که متاسفانه از امکانات اولیه نیز محروم هستند. در بحث آموزش دانش‌آموزان انتظار داشتند در کلاس‌های درس تنبیه شوند. با مدیر مدرسه که صحبت کردیم، می‌گفت ما معلم ثابت نداریم و معمولا سربازمعلم‌ها به روستا فرستاده می‌شوند.» صمدی درباره تاثیرگذاری اردوهای جهادی گفت: «ما از یزد حدود 1100 کیلومتر برای فعالیت به آنجا رفتیم. امیدی که به مردم این مناطق داده شد، بسیار تاثیرگذار است و این امید از کاری که ما انجام می‌دهیم ارزشمندتر است. مردم چنین مناطقی -که به‌قول خودشان آنجا آخر دنیاست- وقتی می‌بینند فرد دیگری رفاه و آرامش خود را رها کرده و به فکر آنهاست، امید و انگیزه زیادی می‌گیرند. تاثیر برگزاری کلاس‌های آموزشی یا فعالیت‌های عمرانی یک‌دهم این انگیزه و امید است. دانشجویان نیز وقتی به شهر و دیار خودشان بازمی‌گردند، بسیار تحت‌تاثیر قرار می‌گیرند، به خاطر اینکه همنوعان خود را می‌بینند که با امکانات و رفاه کم زندگی می‌کنند و ناشکری نمی‌کنند. دیدن این فضا مهم است که بدانیم باید از امکاناتی که در دسترس‌مان است بهتر استفاده کنیم.» وی خاطرنشان کرد: «قطعا اردوهای جهادی نیاز به تامین مالی دارد که مقدار کمی از هزینه‌ها از بسیج سازندگی تامین می‌شوند و بخش دیگری از امکانات سپاه استفاده می‌کنیم اما اینطور نیست که روال‌شان باشد و ما با پیگیری جهادگران به آن می‌رسیم. ما از خیرین یا از هر جا که بتوانیم کمک می‌گیریم. بخشی از سپاه، خیرین و بنیاد علوی کمک می‌کنند و بخشی از کار هم توسط استانداری یزد انجام می‌شود که کمک بزرگی بوده است. بخش اعظم کار مردمی است و توسط دانشجویان پیگیری می‌شود.»

در این رابطه بیشتر بخوانید:

هفت‌‌سین جهادی‌ها از قصرقند تا دیشموک (لینک)

گفتمان‌سازی حرکت‌های جهادی اولین هدف گروه‌های جهادی دانشجویی تبریز است (لینک)

آبادانی محور اصلی فعالیت‌های جهادگران انتخاب شد (لینک)

سعی در فرهنگ‌سازی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی داشتیم (لینک)

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار