• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۱-۱۶ - ۱۱:۱۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
مدیرکل پژوهش و تحصیلات تکمیلی معاونت علوم‌انسانی و هنر دانشگاه آزاد:

فعالیت‌ در حوزه سند تحول و تعالی برای رسیدن به دانشگاه سرآمد

در نظر داریم فعالیت‌های بیشتری را در حوزه سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی پیش‌ ببریم تا بتوانیم برای رسیدن به دانشگاه سرآمد نقش درستی ایفا کنیم.

فعالیت‌ در حوزه سند تحول و تعالی برای رسیدن به دانشگاه سرآمد

فاطمه حمیدی‌فر، مدیرکل پژوهش و تحصیلات تکمیلی معاونت علوم‌انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی درخصوص برنامه‌ها و فعالیت‌های این بخش در سال جدید اظهار کرد: «در نظر داریم فعالیت‌های بیشتری را در حوزه سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی پیش‌ ببریم تا بتوانیم برای رسیدن به دانشگاه سرآمد نقش درستی ایفا کنیم. در این راستا تلاش خواهیم کرد واحدها را برای انجام پایان‌نامه‌ و رساله با موضوعات نظام پایش تشویق کنیم. با انجام این اقدامات و فعالیت‌ها، واحدهای پاسخگویی را داریم که درکنار آن به انجام پژوهش می‌پردازند. این پژوهش‌ها نیز خود، توانایی حل مساله را داشته و هدف مرجعیت‌سازی و تمدن‌آفرینی در این حوزه را دارا هستند.»
او در ادامه افزود: «برای رسیدن به دانشگاه سرآمد درصدد هستیم پژوهش‌های تولید محتوا درقالب پایان‌نامه و رساله یا مرجعیت‌سازی علمی در حوزه‌های مختلف را داشته باشیم. همچنین درکنار آن در نظر داریم اساتید و اعضای هیات‌علمی را در بخش فاکتورهای تعالی علوم‌انسانی و هنر که برگرفته از حکمت‌مداری، بومی‌سازی و به‌روزرسانی است به توانمندسازی رسانده و درنتیحه بتوانیم ماموریت‌هایی را که برای اداره‌کل پژوهش و تحصیلات تکمیلی معاونت علوم‌انسانی و هنر تعریف شده به‌درستی انجام دهیم.»
حمیدی‌فر با بیان اینکه سند آمایش فرهنگی و اجتماعی درحال تکمیل شدن است، ادامه داد: «بیشترین اقدامات در نظر گرفته شده در این بخش برمبنای تولیدات علمی است که بتواند کارآمدی فعالیت‌های پژوهشی را مبتنی‌بر حوزه‌های دینی و اسلامی تدوین کند.»
مدیرکل اداره پژوهش و تحصیلات تکمیلی معاونت علوم‌انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی درخصوص ماموریت این اداره در اجرای سند تحول و تعالی دانشگاه عنوان کرد: «برای آنکه بتوانیم در جهت‌دهی تولید محتوا در حوزه فناوری و ارتباط با صنعت از طریق دانشجویان، اعضای هیات‌علمی و اساتید برسیم، در ابتدا باید یک دانشگاه سرآمد و پژوهشی داشته باشیم. همچنین برای داشتن دانشگاه‌های سرآمد باید دوره‌های توانمندسازی برگزار کرده و به تالیف کتاب‌ها، پایان‌نامه‌ها، رساله‌ها و مقالات کاربردی شود که قابلیت اجرایی و کاربردی را داشته باشند.»
او ادامه داد: «در حوزه نظری نیز اعضای هیات‌علمی باید درقالب کرسی‌های تخصصی که از جنس نوآوری و نظریه‌پردازی هستند، نظریه‌های جدیدی را تعریف کنند. ازسوی دیگر کرسی‌های ترویجی برای اعضای هیات‌علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی تعریف‌ شده تا بتوانند فرصت برای پاسخگویی به انتقادهایی را که به رساله و کتاب خود داشته‌اند پیدا کنند.»
حمیدی‌فر درخصوص اقدامات انجام‌شده برای رسیدن به دانشگاه کارآمد گفت: «در حوزه سیاستگذاری، فعالیت‌های پژوهشی کیفی‌سازی شده‌ است. برای مثال روند پیش‌دفاع متمرکز را در این حوزه تعریف کرده‌ایم. با اجرای طرح پیش‌دفاع متمرکز درصددیم با توجه به گستردگی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی، دانشجویان مقطع دکتری در همه نقاط کشور بتوانند از یک شأنیت علمی هماهنگی برخوردار باشند. این اقدام کمک بسزایی در قرار گرفتن دانشجویان دکتری برای جایگاه درست و دقیق خودشان است. همچنین دوره‌های مختلفی را برای توانمندسازی برگزار کردیم که در پایان آنها گواهی روش‌های علمی حل مساله در حوزه‌های حکمت‌مداری و فلسفه علم به اعضای هیات‌علمی اهدا شد. با برگزاری این دوره‌ها در تلاشیم اساتید بتوانند تفکر پیشرفت علمی را که باعث مرجعیت‌سازی می‌شود به‌نحوی داشته و با دانشجویان تعامل کنند.»
او در ادامه افزود: «در زمینه خدمات پژوهشی نیز توانستیم مقالات علمی را که توانایی حکمت‌مداری داشته باشد تولید کنیم. همچنین در بخش کرسی‌های ترویجی چیزی حدود هزار کرسی برگزار و گواهی صادر کردیم و در بخش مجلات در دو سال گذشته بیش از 60مجله علمی و پژوهشی ایجاد شده است.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار