• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۱۲-۲۶ - ۰۲:۱۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
ورزش دانشگاه آزاد اسلامی در آینه 1400

تکرار سکو، خیز برای هدف

لشگری: توسعه سند ورزش همگانی افتخارمان شد

ورزش دانشگاه آزاد اسلامی تحت مدیریت امیر عباس لشگری سال پرکاری را گذراند تا این‌بار هم کارنامه عملکرد در دست راست ورزش دانشگاه قرار بگیرد. حضور 17 تیم دانشگاهی در لیگ‌های برتر کشور و صاحب عنوان شدن تمام آنها یکی از اتفاق‌هایی بود که در ورزش دانشگاه آزاد اسلامی رخ داد.

تکرار سکو، خیز برای هدف

نسیم شیرازی، خبرنگار: دانشگاه آزادی‌ها سال 1400 را پربار گذراندند، چه آنجا که پای تیم‌های حرفه‌ای در لیگ‌های حرفه‌ای کشور در میان بود و چه آنجا که پای ورزش همگانی به واحدهای کوچک و بزرگ دانشگاه باز شد. ورزش دانشگاه آزاد اسلامی تحت مدیریت امیر عباس لشگری سال پرکاری را گذراند تا این‌بار هم کارنامه عملکرد در دست راست ورزش دانشگاه قرار بگیرد. حضور 17 تیم دانشگاهی در لیگ‌های برتر کشور و صاحب عنوان شدن تمام آنها یکی از اتفاق‌هایی بود که در ورزش دانشگاه آزاد اسلامی رخ داد. هرچند تاکید مسئول ورزش دانشگاه آزاد بیش از مدال‌های رنگین دانشگاه روی مدالی است که دانشجویان، استادان و کارکنان دانشگاه آزاد کشور با حضور در ورزش همگانی این مرکز بر گردن دانشگاه آزادی‌ها آویختند تا در این زمینه این دانشگاه آزاد اسلامی باشد که پیشگام دانشگاه‌های کشور شده است.
مردان دوچرخه‌‌‌سواری، ووشوکاران، کمانداران، کاراته‌کاها، قایقرانان در بخش رویینگ قهرمان بودند و شمشیربازان و واترپلویی‌ها نایب‌قهرمانی را به دست آوردند. آزادکاران و فرنگی‌کاران هم البته که عنوان چهارم را از آن خود کردند. این درحالی است که هنوز رقابت‌های ورزشکاران تیم‌های دانشگاه آزاد اسلامی در لیگ‌های برتر تکواندو، تنیس روی میز و قایقرانی آب‌های آرام ادامه دارد و تکلیف این تیم‌ها سال آینده که بسیار به ما نزدیک است، مشخص خواهد شد. این درحالی است که در بخش بانوان هم تیراندازان تفنگ بادی قهرمان شدند، دوومیدانی‌کاران، ووشوکاران و پینگ‌پنگ‌بازان روی سکوی دوم کشور ایستادند و قایقرانان در بخش رویینگ هم مقام سوم را از آن خود کردند. این درحالی است که دانشگاه آزاد اسلامی امسال در بخش همگانی هم تمام واحدهای دانشگاهی خود را درگیر اجرای برنامه‌های ورزشی در سامانه‌ای که دانشگاه آزاد اسلامی راه انداخته بود، کرد تا دنیای ورزش دانشگاه آزاد اسلامی این‌گونه ورزشی شکل بگیرد.
رئیس مرکز تربیت‌بدنی و ورزش دانشگاه آزاد اسلامی روی ورزش همگانی تاکید زیادی دارد. لشگری در گفت‌وگو با «فرهیختگان» درباره اهمیت برگزار شدنش این‌گونه توضیح داد: «پیشبرد اهداف دانشگاه آزاد اسلامی به‌درستی در سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی که دکتر طهرانچی ابلاغ داشتند، نقطه هدف ما را مشخص می‌کند و همه پایبند این روند بودیم و توسعه ورزش همگانی هم جزء این سند بود که امسال با رنگ دیگری جلوه کرد.»
البته که این زنگ دیگر ورزش دانشگاه آزاد اسلامی را می‌شد از گوشه‌‌وکنار سالن‌های ورزشی دانشگاه‌های آزاد کشور شنید، وقتی در سالن‌های ورزشی یا در خانه ورزش این برنامه توسعه ورزش همگانی اجرا شد.
امیرعباس لشگری در این‌باره به جوانب برگزاری این برنامه همگانی اشاره کرد و افزود: «متاسفانه به ورزش همگانی خیلی بها داده نشده بود و بیشتر در حد رویدادهای مناسبتی دیده شده است. سلامت روحی و جسمی دانشگاه با توسعه ورزش همگانی محقق می‌شود و ما امسال در لیگ دو ماهه ورزش همگانی برای اولین‌بار حضور حداکثری دانشگاه آزادی‌ها را داشتیم و پرچم‌دار ورزش همگانی در دانشگاه‌های سراسر کشور بودیم. این لیگ در سراسر کشور برگزار شد که مشارکت دانشجویان، کارکنان و استادان از تمام واحدهای دانشگاهی کشور را دربرداشت، افراد غیرحرفه‌ای و غیرقهرمان در این مسابقات شرکت کردند و این برای ما خیلی مهم بود؛ چراکه در ورزش قهرمانی تعداد شرکت‌کننده‌ها محدود است ولی در این برنامه ما مشارکت حداکثری از 18ساله تا بیش از 50ساله داشتیم و همین اهمیت نداشتن سن و سال ویژگی مهم برنامه ورزش همگانی‌مان بود که به‌طور هفتگی طی دو ماه برگزار شد و همین تداوم برگزاری‌اش به‌صورت هفتگی خود قدمی تازه در بحث ورزش همگانی کشور بود.»
یکی دیگر از ویژگی‌های این لیگ همگانی انجام آن در سامانه خود دانشگاه آزاد اسلامی بود که این موضوع را هم می‌توان جزء دستاوردهای دانشگاه آزاد اسلامی محسوب کرد و در این‌باره هم لشگری توضیح داد: «ما برای این برنامه از هیچ پیام‌رسان و برنامه خارجی استفاده نکردیم و در سامانه خود دانشگاه آزادی‌ها، بارگذاری‌ها انجام شد که برای ما قدم بزرگی بود. با حداقل امکانات و هزینه ورزش را به خانه دانشگاه آزاد اسلامی‌ها بردیم که نتیجه‌‌اش این بود که در پایان این لیگ 31 هزار و 314 نفر شرکت‌کننده داشتیم. توانستیم اعلام کنیم پرچم‌دار توسعه ورزش همگانی دانشگاه‌ها هستیم که این در همایش بزرگ و پایانی این لیگ که مسئولان ورزش دانشگاه، وزیر ورزش و روسای حداقل 20 فدراسیون، مسئولانی از وزارت علوم و مسئولان دانشگاه‌های مختلف حضور داشتند، مطرح شد.»
 
برترین‌های همگانی
طرح توسعه ورزش همگانی علاوه‌بر اختتامیه، با معرفی نفرات برتر و نفراتی که بیشترین شرکت‌کننده را داشت هم همراه بود که دانشگاه آزادی‌های چهارمحال‌وبختیاری اول شدند، کرمانشاه دوم و فارس هم سوم شد و البته از 12 نفر شرکت‌کننده که در تمام هفته‌های ورزش همگانی شرکت داشتند هم تجلیل شد تا مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی اهمیت ورزش همگانی را به هر نحوی که در توان‌شان است به نمایش بگذارند و از حالا برای برگزاری دومین لیگ ورزش همگانی برای سال 1401 هم برنامه‌ریزی کنند و از اواخر فروردین‌ماه سوت شروع آن را بدمند.
 لشگری به‌قدری بر توسعه این لیگ تاکید دارد که یکی از اهداف ورزش 1401 را گسترش این لیگ در مراکز دانش‌آموزی سما هم عنوان کرد. او بیان کرد: «می‌خواهیم در پایان لیگ دوم ورزش همگانی ادعا کنیم که از مقطع ابتدایی تا دکتری تخصصی در برنامه ورزش همگانی شرکت گسترده دارند و برایمان مهم است که بتوانیم این تجربه خوب را به بقیه دانشگاه‌ها هم بدهیم.»

ورزش حرفه‌ای دانشگاه آزاد اسلامی و درخشش 90درصدی
سال 1401 برای ورزش قهرمانی دانشگاه آزاد اسلامی همراه با موفقیت بود. دانشگاه آزادی‌ها در هر رشته‌ای که شرکت کردند، صاحب عنوان شدند و غیر از دو رشته کشتی آزاد و کشتی فرنگی که عنوان چهارم را به خود اختصاص دادند در بقیه رشته‌های ورزشی توانستند بر سکوهای اول تا سوم رشته‌های ورزشی مختلف قرار بگیرند. هرچند امسال برای بعضی تیم‌های دانشگاه آزاد اسلامی سخت‌تر از سال گذشته گذشت. سخت‌تر به لحاظ اینکه بعضی ملی‌پوشان و قهرمانان رشته‌های مختلف ورزشی به‌خاطر دریافت رقم قراردادی بهتر از تیم‌های دیگر، دانشگاه آزاد اسلامی را ترک کردند و جایشان را ورزشکاران بدون تجربه ولی باانگیزه پر کردند. همین ورزشکاران و استعدادهای جوان و با‌انگیزه البته امید را به کادرفنی تیم‌های دانشگاه آزاد اسلامی دادند تا آنها سخت‌تر تلاش کنند ولی باز هم جایی برای خود روی سکوهای ورزشی کشور باز کنند. البته که دانشگاه آزاد اسلامی بارها با تاکید بر استعدادیابی و نخبه‌پروری و معرفی چهره‌های جدید و جوان در ورزش ایران تاکید کرده است و امسال هم این موضوع را ثابت کرد.

معرفی چهره‌های جدید ورزشی و رکورد‌شکنی‌ها
دانشگاه آزادی‌ها امسال هم در زمینه معرفی چهره‌های جدید موفق عمل کردند و هم در زمینه ثبت رکورد تازه. آنجا که دختران باانگیزه و پرتوان دوومیدانی توانستند بعد از 47 سال رکورد یکی از ماده‌های دوومیدانی را تکان دهند. دختران دوومیدانی‌کار دانشگاه آزاد اسلامی با مربیگری سپیده توکلی توانستند در بیست‌وپنجمین دوره رقابت‌های دوومیدانی قهرمانی بانوان باشگاه‌های کشور بعد از تیم پلیمر خلیج‌فارس هم نایب‌قهرمان رقابت‌ها شوند و هم در ماده دوی400 متر امدادی بعد از 47سال رکورد تازه‌ای را به ثبت برسانند و نام‌شان را در تاریخ دوومیدانی ایران ثبت کنند. در بعضی رشته‌ها مانند رویینگ هم شاهد شگفتی‌سازی استعداد‌های جدیدی بودیم و افشین فرزام از دل قایق‌های رویینگ نوجوان 16ساله‌ای به نام عبدالی را کشف کرد تا این استعداد روی خط تیمداری دانشگاه آزادی‌ها معرفی شود.

کارنامه موفق ورزش قهرمانی
درباره ورزش قهرمانی دانشگاه آزاد، لشگری معتقد است: «مسابقات قهرمانی را هم حضوری و هم غیرحضوری برگزار کردیم و بعد از تعطیلات هم ادامه خواهد داشت. در زمینه ورزش حرفه‌ای دانشگاه آزاد اسلامی هم توانستیم جایگاه خود را بین ورزش کشور حفظ کنیم. از آنجا که باشگاه فرهنگی ورزشی دانشگاه تحت پوشش دانشگاه آزاد اسلامی است، بودجه‌اش هم از همین محل تامین می‌شود و با حمایت‌های خوب دکتر طهرانچی، دکتر جهان‌بین و دکتر فداکار و بقیه مسئولان توانستیم در لیگ‌های کشور درخشش داشته باشیم.»

بازنگری آیین‌نامه‌ها
وی به عملکرد دانشگاه آزاد اسلامی درباره آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها هم اشاره و عنوان کرد: «بعد از سال 95 هیچ‌کدام از آیین‌نامه‌ها به‌روز نشده بود و نیاز به بازنگری بود که این بازنگری انجام و تایید و ابلاغ شد، آیین‌نامه منطقه‌بندی استان‌ها و آیین‌نامه ورزش همگانی را تنظیم کردیم که بعد از تایید ابلاغ می‌شود، لیگ ورزش همگانی مطابق آیین‌نامه‌ای که تنظیم شد، برگزار شد و اتفاق مهم دیگر بارگذاری تمام اتفاقات ورزشی دانشگاه در سایت ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی است که بعد از سال‌ها راه افتاد و این اتفاق بسیار خوبی بود که در این سایت علاوه‌بر خبرهای ورزشی، اطلس اماکن ورزشی تمام واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی طراحی شد و تمام اماکن ورزشی قابل دیده شدن است؛ چراکه برای درآمدزایی اول باید تمام امکانات ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی در سایت دیده شود و بعد بتوانیم جذب سرمایه داشته باشیم. معتقدم مدیری که فقط از شهریه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی بخواهد برای تیم‌های ورزشی هزینه کند، مدیر نیست و ما باید بخشی از هزینه‌های تیم‌ها را با درآمدزایی به دست آوریم که در این زمینه هم موفقیت‌های خوبی داشتیم و با برگزاری اردوها، کلاس‌ها و مسابقات مختلف در اماکن مختلف در دانشگاه آزاد اسلامی به این مهم تا حدی دست یافتیم. خود مرکز ورزش در تهران به‌تنهایی بالغ‌بر 2 میلیاردتومان درآمدزایی داشت. مسابقات لیگ هاکی، مسابقات کاراته‌وان که هنوز هم ادامه دارد، برگزار کردیم. با باشگاه‌های مختلف مانند پارس جنوبی قرارداد بستیم که دانشگاه آزاد اسلامی میزبان‌شان شد و همین‌طور میزبان باشگاه فوتبال نفت مسجدسلیمان و البته میزبان تیم‌های لیگ برتری والیبال بودیم.»

قهرمان‌ها و تحصیلات تکمیلی
لشگری درباره ادامه تحصیل قهرمان‌های ورزشی کشور هم گفت: «تعدادی از ورزشکاران مدال‌آور کشور را در مقاطع ارشد و دکتری جذب کردیم که بتوانند تحصیل‌شان را ادامه دهند و در کنارش تسهیلاتی برایشان درنظر گرفتیم تا به هر نحوی که می‌توانیم به مدال‌آوران کشور کمک کنیم و بیشترین جذب قهرمان‌های ورزشی را داشته باشیم. به نوعی اولویت اول قهرمانان کشورمان دانشگاه آزاد اسلامی برای تحصیل است و ما هم تمام توان‌مان را برای حمایت از آنها به‌کار بسته‌ایم.»
 
اماکن ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی رتبه‌بندی شدند
یکی دیگر از اتفاق‌هایی که در سال 1400 برای ورزش دانشگاه آزاد اسلامی افتاد، رتبه‌بندی اماکن ورزشی متعلق به دانشگاه آزاد اسلامی در تمام کشور بود که براساس آن سالن‌های استاندارد برگزاری مسابقات بین‌المللی، مسابقات کشوری و مسابقات دوستانه و حتی سالن‌های صرفا آموزشی و تمرینی شناسایی و رتبه‌بندی شد که تکلیف تمام محیط‌های ورزشی واحدهای دانشگاهی کشور مشخص شود، درصورت ارتقای محیط ورزشی سطح رتبه‌شان هم تغییر می‌کند و این اطلاعات در اختیار تمام ورزش کشور قرار گرفته تا برای کمتر شدن دغدغه برگزاری مسابقات ورزشی اقدامی از سوی دانشگاه آزادی‌ها انجام شود.

از رقابت‌های برون‌مرزی تا المپیک و رقابت جهانی
مردان تکواندوکار دانشگاه آزاد اسلامی در جام باشگاه‌های آسیا توانستند مقام سوم مسابقات را به دست آورند و تیم دوچرخه‌سواری مردان دانشگاه آزاد اسلامی هم هم‌اکنون به نمایندگی از کشورمان در رقابت‌های بین‌المللی ترکیه حضور دارند. البته که ورزشکاران ورزش دانشگاه آزاد اسلامی همیشه سهم بزرگی در رقابت‌های بزرگ ورزشی هم داشتند مانند کسب 6 مدال کاروان ورزشی المپیک در المپیک 2020 توکیو که توسط ورزشکاران و دانشجویان یا فارغ‌التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی به دست آمد و البته در مسابقات کشتی آزاد و فرنگی قهرمانی جهان نروژ هم که یکی از پرمدال‌ترین مسابقات کشتی‌گیران بود، این اعضای خانواده دانشگاه آزاد اسلامی بودند که 10 مدال ایران را به دست آوردند.

3 تیم برتر دانشگاه آزاد اسلامی از نگاه رئیس ورزش
«تمام تیم‌هایی که قهرمانی‌شان را تکرار کردند»؛ این را امیرعباس لشگری درباره تیم‌های موفق دانشگاه در سال 1400 گفت و بیان کرد: «باوجود این می‌توانم از تیم‌های ووشو، کاراته، دوچرخه‌سواری، تیراندازی بانوان، قایقرانی یاد کنم و اگر بخواهم بگویم چند رشته دیگر هم هستند که به نام بردن این رشته‌های ورزشی اکتفا می‌کنم.»
 
نیازها برای پیشرفت
وی با توجه به پیشرفت ورزش دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: «در درجه اول حمایت مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی را می‌خواهیم که خداراشکر تا الان هم به این شکل بوده است و علاوه‌بر بحث حمایتی که داشتیم و باز هم به امید خدا خواهیم داشت، بحث بودجه را داریم که منابع مالی ما خوب و قابل‌قبول است و به‌دنبال درآمدزایی بیشتر غیر از شهریه دانشجویان است که بتوانیم برای ورزش هزینه کنیم و هدف من اول درآمدزایی است تا براساس درآمد کسب‌شده هزینه کنیم. ما به جای کسب 25درصد درآمد و 100درصد هزینه باید بتوانیم درآمد و هزینه را خودمان به دست آوریم.»

نگاهی به برخی لیگ‌های ورزشی
نگاهی گذرا به لیگ‌های ورزشی کشور نشان می‌دهد که دانشگاه آزادی‌ها در سالی که نفس‌های آخرش را به نفس‌های بهار 1401 گره می‌زند، باز هم تمایل‌شان سرمایه‌گذاری در ورزش‌های انفرادی بوده است، ورزش‌هایی که از نظر کمیت تیم‌های خیلی کمتری را در اختیار دارند و همین هم باعث شده است دانشگاه آزاد اسلامی برای حضور در این لیگ‌ها شاید احساس تکلیف هم بکند. تکلیفی که برای رونق بیشتر آن لیگ‌ها انجام شده و حمایت از قهرمان‌ها و استعدادهای ملی آن رشته ورزشی هم هست. درسالی که گذشت و آغاز سال 1400 پایان لیگ بیست‌وچهارم لیگ برتر پینگ‌پنگ در بخش بانوان انجام شد که دانشگاه آزادی‌ها مانند امسال نایب‌قهرمان این مسابقات شدند.

در مرحله پایانی لیگ برتر ووشوی مردان ایران که با عنوان جام مدافعان سلامت برگزار شد، تیم دانشگاه آزاد اسلامی هتریک کرد و سومین کاپ قهرمانی خود را بالای سر برد و در مهرماه امسال دختران ووشوکار دانشگاه آزاد اسلامی برای دومین‌بار نایب‌قهرمانی لیگ برتر ووشوی بانوان باشگاه‌های کشور را از آن خود کردند. دختران دوومیدانی هم همان‌طور که اشاره شد، با رکوردشکنی تاریخی‌شان نایب‌قهرمان رقابت‌ها شدند. دوچرخه‌سواران دانشگاه آزاد اسلامی در لیگ برتر این رشته که مرحله پایانی‌اش به میزبانی آذربایجان‌شرقی برگزار شد توانستند در صدر دوچرخه‌سواری جاده قرار بگیرند و در استقامت جاده هم سعید صفرزاده و حسن سیف‌اللهی دوچرخه‌سواران دانشگاه آزاد اسلامی مقام اول رقابت‌ها را به دست آوردند. کشتی‌گیران دانشگاه آزاد اسلامی در هر دو بخش فرنگی و آزاد چهارم شدند ولی آزادکاران جوان دانشگاه البته جام ارزشمند اخلاق این مسابقات را از آن خود کردند.

کاراته‌‌کاها مانند دوره‌های گذشته قهرمان شدند تا هفتمین ایستادن‌شان روی سکوی اول کشور را دوباره جشن بگیرند. سابریست‌های دانشگاه آزاد اسلامی هم درحالی که تیم جوان‌تری نسبت به سال‌های گذشته راهی لیگ برتر کرده بودند، توانستند نایب‌قهرمانی رقابت‌های باشگاه‌های کشور شوند. مردان کماندار دانشگاه آزاد اسلامی هم دومین قهرمانی‌شان را با اقتدار به ثبت رساندند تا برای سال دیگر هم روی خط آتش قرار بگیرند و هتریک کنند. در لیگ واترپلو دانشگاه آزادی‌ها روی اشتباه‌های فردی نایب‌قهرمان شدند تا سرمربی این تیم در پی رفع نقاط‌ضعف‌ برای به دست آوردن قهرمانی که در یک‌قدمی‌اش بودند برای سال آینده برنامه‌ریزی کند. تیم رویینگ بانوان مقام سوم را به دست آورد؛ ولی افشین فرزام به‌همراه تیمش در بخش آقایان دومین قهرمانی‌اش را در دومین دوره لیگ برتر کشور تثبیت کرد تا همچنان خط دریاچه روی موج دانشگاه آزاد اسلامی حرکت کند و جواز حضور در رقابت‌های بین‌المللی باشگاهی را هم به دست آورند.
 
آموزش در دانشگاه
یکی از ارکان مهم دانشگاه آزاد اسلامی آموزش است و آنها علاوه‌بر کلاس‌های آموزشی ورزشی که برگزار کردند، همکاری مشترکی برای دوره ارتقای سولیداریتی سطح یک مربیگری بین‌المللی ترای اتلون داشتند که به میزبانی هتل فرهیختگان برگزار شد و علاوه‌بر طرح توسعه ورزش همگانی دفتر مشترک فوتبال دانش‌بنیان را هم در مرحله برنامه‌ریزی قرار دادند تا از ظرفیت‌های هر دوطرف برای ارتقای این رشته پرطرفدار میان دانشجویان و فوتبالی‌ها استفاده شود. یکی دیگر از اتفاق‌های خوب امسال دانشگاه آزاد اسلامی همکاری‌اش با اداره‌کل تجاری‌سازی و پارک علم‌وفناوری این دانشگاه و البته واحد علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی تهران بود که از تابستان سال گذشته رویدادهای آنلاین فناورانه ورزش و تندرستی با موضوع ساخت و حمایت از اپلیکیشن‌های ورزش و تندرستی در دستورکار دانشگاه قرار گرفت و 15 طرح هم به مرحله داوری راه یافت.

تیم‌های جدید ورزشی در سال جدید
سال 1400 تکلیف تیم‌های ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی را برای بقا در لیگ‌های مختلف روشن کرد، این را رئیس مرکز ورزش دانشگاه آزاد اسلامی گفت: «تیم‌های 1400 در باشگاه فرهنگی ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی می‌مانند و برای اضافه شدن تیم‌های جدید رشته‌های مختلف ورزشی در شورای‌عالی ورزش که فروردین‌ماه برگزار می‌شود، تصمیم‌گیری خواهد شد.»
لشگری البته به اسامی تیم‌هایی که برای اضافه شدن به مجموعه ورزش دانشگاه آزاد اسلامی مورد بحث قرار خواهند گرفت، اشاره نکرد تا همه‌چیز بعد از جلسه شورای ورزش مشخص شود.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار