• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۱۲-۲۶ - ۰۲:۳۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
دیدارهای برگشت یک‌هشتم نهایی لیگ‌های اروپایی

تیم‌های آزمون و طارمی در خطر حذف

دیدارهای برگشت مرحله یک‌هشتم نهایی رقابت‌های لیگ اروپا و همچنین لیگ کنفرانس این قاره امشب برگزار می‌شود تا تکلیف 8 تیم برتر این دو تورنمنت قاره سبز مشخص شود. فوتبال ایران در هر دو تورنمنت نمایندگانی دارد.

تیم‌های آزمون و طارمی در خطر حذف

سیامک خاجی، خبرنگار گروه ورزش: دیدارهای برگشت مرحله یک‌هشتم نهایی رقابت‌های لیگ اروپا و همچنین لیگ کنفرانس این قاره امشب برگزار می‌شود تا تکلیف 8 تیم برتر این دو تورنمنت قاره سبز مشخص شود. فوتبال ایران در هر دو تورنمنت نمایندگانی دارد که در امشب سرنوشت‌شان مشخص خواهد شد. در لیگ اروپا دو مهاجم سرشناس تیم ملی ایران پس از شکست تیم‌هایشان در دیدارهای رفت کار سختی در دیدارهای امشب دارند و برای صعود باید حتما در دیدارهای خود برنده شوند. در لیگ کنفرانس اما فاینورد با علیرضا جهانبخش شرایط خوبی دارد و با برد پرگلی که در مسابقه رفت به‌دست آورده است تا حد زیادی خود را در یک‌چهارم نهایی می‌بیند. در سایر دیدارهای مهم امشب نیز تیم‌های بارسلونا، سویا، رم و لسترسیتی دیدارهای جذابی برابر حریفان خود پیش رو دارند.

 احتمال فیکس شدن آزمون
در آلمان و در دیداری حساس بایرلورکوزن برای جبران شکست دور رفت در برگامو برابر آتالانتا به میدان می‌رود. بازی پرگل دو تیم در ایتالیا درنهایت با برتری شاگردان گاسپرینی به پایان رسید و اگرچه این تیم ایتالیایی در هفته‌های اخیر در سری A نتایج چندان خوبی کسب نکرده است اما در این دیدار اروپایی نمایش قابل قبولی داشت و درنهایت حریف نامدار آلمانی خود را با شکست بدرقه کرد. لورکوزن در آن مسابقه اگرچه گل اول را زد اما در غیاب پاتریک شیک، بهترین مهاجم این فصل خود که مصدوم است درنهایت بازی را باخت و حضور چند دقیقه‌ای سردار آزمون هم نتوانست کمکی به این تیم کند. آزمون در دیدار ابتدای هفته تیمش برابر کلن که شکستی دیگر را برای این تیم آلمانی به‌دنبال داشت حدود نیم‌ساعت فرصت بازی داشت اما نتوانست از موقعیت‌هایی استفاده کند که نصیبش شد. نشریه کیکر آلمان معتقد است درحالی‌که فلورین ویرتز هم با پارگی رباط صلیبی روبه‌رو شده و ادامه فصل را از دست داده است، آزمون این فرصت را دارد که برای نخستین‌بار از ابتدا برای لورکوزن به میدان برود: «لورکوزن در این روزها تعداد زیادی مصدوم دارد و باید دید جراردو سیوانه، سرمربی تیم چه چاره‌ای برای وضعیت نه‌چندان خوب تیمش خواهد داشت. پس از پاتریک شیک حالا ویرتز، فریمپونگ، میچل باکار و کریم بلعربی نیز دچار آسیب‌دیدگی شده‌اند و برای دیدار پنجشنبه‌شب در دسترس نیستند. لورکوزن در ابتدای فصل نیز چنین شرایطی را تجربه کرده بود و با مصدومیت چندین بازیکن تاثیرگذار خود عملکرد چندان خوبی در لیگ و جام حذفی نداشت. در آن زمان سیوانه هیچ‌مهاجم آماده‌ای در ترکیب خود نداشت و حتی در یک مسابقه مجبور شد از ایکر براوو 16 ساله استفاده کند اما برای بازی برگشت با آتالانتا از بین آلاریو و آزمون یکی را در ترکیب اصلی به میدان خواهد فرستاد. در شرایط کنونی آزمون که در نیم‌فصل به این تیم پیوسته بود و به‌دلیل مصدومیت به‌تدریج به ترکیب تیم اضافه شد، می‌تواند گزینه خوبی برای این مسابقه باشد و احتمال دارد سیوانه او را از ابتدا در ترکیب قرار دهد تا شاید به کمک این مهاجم ایرانی بتواند شکست دور رفت را جبران کند.
لورکوزن با شکست این هفته رتبه سوم خود در بوندس‌لیگا را در خطر می‌بیند اما موفقیت در بازی امشب می‌تواند روحیه آنها را برای ادامه فصل افزایش دهد. آزمون البته در روزهای اخیر دوباره با حواشی مربوط به دادگاهش در روسیه مواجه شده و به نوشته رسانه‌های این کشور ممکن است به‌زودی برای حضور در یک جلسه پرسش و پاسخ راهی این کشور شود. در این شرایط ممکن است او تمرکز لازم را در زمین نداشته باشد و این اتفاق اصلا به سود باشگاه جدیدش نخواهد بود.
لورکوزن البته آمار خوبی در دیدارهای خانگی خود در لیگ اروپا دارد و از 25 بازی اخیر خود در این تورنمنت در بای‌آره‌نا در 17 دیدار به برتری رسیده است. آنها در مرحله گروهی به‌لطف خط حمله قدرتمند خود توانستند به‌راحتی در صدر جدول گروه قرار گرفتند و در سه دیدار خانگی خود 9 گل زدند اما در بازی امشب دو عنصر تاثیرگذار خود در این بخش (ویرتز و شیک) را در اختیار ندارند و بخش مهمی از قدرت خط حمله خود را از دست داده‌اند.
در سوی دیگر میدان هم در غیاب لوئیس موریل کلمبیایی، بار اصلی در خط حمله آتالانتا روی دوش دوان زاپاتا خواهد بود. شاگردان گاسپرینی در این فصل در دیدارهای خارج از خانه روند خوبی از خود به‌جای گذاشته‌اند و در لیگ از 14 مسابقه‌ای که در زمین حریفان به میدان رفته‌اند 9 برد و فقط 2 شکست داشته‌اند.

 وابستگی پورتو به طارمی
پورتو هم با مهدی طارمی شب خوبی را برابر لیون فرانسه تجربه نکرد و درنهایت بازی را با یک گل باخت. دو تیم درحالی در فرانسه رودرروی هم قرار می‌گیرند که لیون در دیدارهای اخیر خانگی خود نتایج خوبی نگرفته و از 9 مسابقه اخیر در تمامی رقابت‌ها، فقط سه بازی خانگی‌اش را برده است. در سوی مقابل پورتو آمار فوق‌العاده‌ای در خارج از خانه دارد و در 10 بازی آخر خود هیچ‌شکستی نداشته و 9 مسابقه را نیز برده است. لیون که در سال‌های گذشته همیشه در بین تیم‌های مدعی لیگ قرار داشت این فصل تا اینجا در رده دهم قرار گرفته و نمایش خوبی در این رقابت‌ها نداشته است. در چنین شرایطی به‌نظر می‌رسید پورتو که فصلی خوب را سپری می‌کند کار سختی برابر این حریف نداشته باشد اما در بازی رفت درحالی‌که طارمی در فرم ایده‌آل خود نبود بازی را باختند تا در بازی برگشت کار سختی پیش رو داشته باشند. ستاره تیم ملی ایران پس از 6 مسابقه پیاپی نتوانست گل یا پاس گلی در کارنامه‌اش به‌ثبت برساند و این موضوع نشان می‌دهد که پورتو چقدر به او وابسته است و در روزی که طارمی در اوج نیست به‌سختی می‌تواند برابر رقبای خود نتیجه بگیرد. سرجیو کونسیسائو امیدوار است ستاره ایرانی تیمش همچون دیدارهای اخیر تیمش در شرایط آرمانی خود باشد تا بتواند به سلامت از این مرحله عبور کند.
یکی دیگر از دیدارهای حساس این تورنمنت را دو تیم بارسلونا و گالاتاسرای در شهر استانبول ترکیه برگزار خواهند کرد. دو تیم در دیدار رفت در نوکمپ به تساوی بدون گل رسیدند و شاگردان ژاوی که این روزهای احیا شده و پیروزی‌های پرگلی را در رقابت‌های داخلی به‌دست آورده‌اند، نتوانستند این حریف ترکیه‌ای را شکست دهند. حالا در استانبول و برابر هواداران پرشور حریف، آبی‌واناری‌ها کار سختی پیش رو دارند. با این حال برد ابتدای هفته برابر اوساسونا با نتیجه 4 بر صفر نشان داد که بارسا در فرم خوبی قرار دارد و حتی در زمین گالا هم می‌تواند به موفقیت برسد. البته حریف هم این هفته در دربی حساس استانبول موفق شد بشیکتاش را شکست دهد تا برای خلق یک شگفتی در مسابقه امشب امیدوار باشد. با وجود اینکه بارسا دوباره نمایشی فوق‌العاده ارائه می‌کند و به نظر به روزهای خوبش نزدیک شده است اما گالاتاسرای هم در هفته‌های اخیر روی نوار موفقیت گام برداشته و در 7 بازی آخر خود در تمامی رقابت‌ها تنها یک شکست داشته است. از طرف دیگر خط حمله گالا هم روند بسیار خوبی در این هفته‌ها داشته و در 16 بازی اخیر خانگی تنها یک بار نتوانسته‌اند دروازه حریفان را باز کنند. این عملکرد درخشان در آستانه بازی امشب می‌تواند زنگ خطری برای مدافعان بارسا باشد که اگرچه در هفته‌های اخیر روند نسبتا بهتری داشته‌اند اما در مجموع فصل خوبی را سپری نکرده‌اند. این تیم ترکیه‌ای البته در فرمت جدید این تورنمنت و بعد از تغییر نامش از جام یوفا به لیگ اروپا هیچ‌گاه موفق به صعود به مرحله یک‌چهارم نهایی نشده است و در این دوره هم با توجه به قرعه بسیار سختی که با آن روبه‌رو شده‌اند بعید است بتوانند این طلسم را بشکنند.

 فرصت دوباره به جهانبخش
در لیگ کنفرانس نیز فوتبال ایران علیرضا جهانبخش را دارد که در این هفته‌ها کمی از شرایط خوبش فاصله گرفته و به همین دلیل ارنه اسلات، سرمربی تیم کمتر از او بازی می‌گیرد. درحالی‌که تیم ملی ایران باید به‌زودی خود را برای دو دیدار برابر کره‌جنوبی و لبنان آماده کند، نیمکت‌نشینی یکی از بازیکنان کلیدی تیم در باشگاهش نمی‌تواند خبر خوبی برای دراگان اسکوچیچ باشد. جهانبخش در دیدار رفت برابر پارتیزان بلگراد تنها 9 دقیقه فرصت حضور در زمین را پیدا کرد و شاید در دیدار امشب با توجه به اینکه آن مسابقه را 5 بر 2 برده‌اند و امید زیادی به صعود دارند، فرصت دوباره‌ای برای حضور در ترکیب اصلی به وی داده شود. البته اسلات در دیدار ابتدای هفته تیمش برابر زوله که با برد 2 بر یک فاینورد همراه بود وینگر ایرانی تیمش را روی نیمکت نگه داشت و او را راهی زمین نکرد. سایت اسپورت‌اسکیدا در این باره نوشت: «فاینورد با وجود برتری در دیدار رفت شانس خوبی برای صعود به جمع 8 تیم برتر لیگ دارد و در این شرایط ممکن است به برخی بازیکنان کلیدی خود استراحت بدهد. علیرضا جهانبخش یکی از بازیکنانی است که در دو دیدار اخیر تیمش در ترکیب اصلی قرار نداشته و اگر اسلات بخواهد تعدادی از بازیکنانش را برای دیدار هفته آینده در لیگ حفظ کند شاید جهانبخش یکی از نفراتی باشد که با توجه به اینکه در دیدارهای اخیر تیمش استراحت کرده است می‌تواند با آمادگی خوبی برابر پارتیزان به میدان رفته و دوباره توانایی‌هایش را به سرمربی تیم ثابت کند.»
در این تورنمنت امشب چند دیدار مهم دیگر نیز برگزار خواهد شد که می‌توان به دیدار رن برابر لسترسیتی، باسل مقابل مارسی و آیندهوون با کپنهاگن اشاره کرد. رم نیز با ژوره مورینیو پس از برد خفیف یک بر صفر در دیدار رفت برابر ویتسه هلند، حالا در خانه می‌تواند به صعودی نه‌چندان دشوار به دور بعد امیدوار باشد.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار