• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۱۲-۲۶ - ۰۲:۳۷
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
بررسی وضعیت استقلال برای دربی 98

تیم فرهاد کامل شد

چه تیمی برنده تقابل بهترین دفاع و بهترین حمله است؟

پرسپولیس و استقلال از هفته بیست‌وسوم رقابت‌های لیگ برتر به مصاف هم خواهند رفت که این بازی بعد از مدت‌ها با حضور تماشاگران دو تیم برگزار خواهد شد.

تیم فرهاد کامل شد

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق، خبرنگار گروه ورزش: تیم‌های فوتبال پرسپولیس و استقلال از هفته بیست‌وسوم رقابت‌های لیگ برتر عصر امروز درحالی در ورزشگاه آزادی به مصاف هم خواهند رفت که این بازی بعد از مدت‌ها با حضور تماشاگران دو تیم برگزار خواهد شد و مجوز حضور 20 هزار تماشاگر صادر شد که 10 هزار نفر از طرفداران هر تیم را شامل می‌شود.

 تقابل فرهاد و سیدعلی
مهدی سیدعلی که باتجربه‌ترین داور فعال حاضر در لیگ برتر به‌شمار می‌رود، این دیدار را در حالی قضاوت خوهد کرد که در ۲۱۴ قضاوت خود در لیگ برتر، ۵۰۴ کارت زرد و ۵۹ کارت قرمز به بازیکنان داده است و جزء داورانی است که کارت‌های زیادی از جیبش خارج می‌شود. این درحالی است که سیدعلی در تاریخ لیگ برتر 12 بار دیدارهای استقلال را قضاوت کرده که با قضاوت این چهره، آبی‌پوشان با 7 برد، 4 تساوی و یک باخت میدان را ترک کرده‌اند که مهم‌ترین این دیدارها به همان تنها شکست استقلال مربوط می‌شود که در دور برگشت دور نوزدهم رقابت‌های لیگ برتر و بعد از بازگشایی رقابت‌ها، این تیم در اهواز در دیداری حساس مقابل فولاد خوزستان تن به شکست داد تا به این ترتیب شانس‌های قهرمانی این تیم از دست برود ضمن اینکه در این دیدار سیدعلی دو بازیکن و سرمربی آبی‌ها را اخراج کرد تا از همین حالا همه حواس‌ها به تقابل احتمالی فرهاد و سیدعلی در این دیدار حساس و مهیج باشد.

 آخرین وضعیت موجودی‌های آبی
استقلالی‌ها درحالی به این دیدار رسیده‌اند که برای بازی عصر امروز همه نفرات خود را به صورت کامل در اختیار دارد. در این میان تنها نکته در بین موجودی‌های استقلال به وضعیت محمد دانشگر مربوط می‌شود که این بازیکن هم طبق شواهد موجود مشکلی برای همراهی آبی‌ها در این دیدار نداشته هرچند فرهاد مجیدی در این خصوص در نشست خبری قبل از دربی درباره وضعیت مدافع خود این‌طور عنوان کرد امروز آخرین جلسه تمرینی است و وضعیت بازیکنان را بررسی می‌کنیم و تصمیم نهایی را خواهیم گرفت. اما همان‌طور که دو روز قبل نوشتیم این بازیکن برای دیدار قبلی استقلال هم مشکلی نداشت و فقط با صلاحدید کادرفنی آبی‌پوشان را در دیدار مقابل نفت آبادان همراهی نکرد.» از سوی دیگر برخی صحبت‌ها درباره غیبت ابوالفضل جلالی هم منتشر شده بود که این بازیکن هم مشکلی برای همراهی استقلال در دیدار دربی نخواهد داشت، هرچند باتوجه به آمادگی جعفر سلمانی در سمت چپ زمین به نظر می‌رسد انتخاب اول فرهاد مجیدی برای این منطقه از زمین، هافبک شماره 17 تیمش باشد و اگر جلالی در لیست بازی امروز هم قرار بگیرد به احتمال زیاد از روی نیمکت کار را دنبال خواهد کرد.

چالش عجیب استقلال در دربی
استقلالی‌ها در فصل جاری علاوه‌بر اینکه تنها تیم بدون شکست رقابت‌ها محسوب می‌شوند از سوی دیگر با 7 گل خورده نیز بهترین خط دفاعی رقابت‌ها را به خود اختصاص داده و به نظر می‌رسد در آستانه دربی همین موضوع می‌تواند نقطه قوت و نکته امیدبخش آبی‌ها برای مصاف با پرسپولیس باشد. این درحالی است که استقلالی‌ها در طول این فصل از رقابت‌ها به جز یک دیدار در سایر دیدارهای دیگر هرگز از رقبای خود در جریان بازی عقب نیفتاده‌اند که در تنها دیدار فوق هم شاگردان مجیدی در آبادان گل دقیقه 8 مهدی حنفی را در دقیقه 39 توسط امیرحسین حسین‌زاده جبران کردند تا به این ترتیب در طول لیگ امسال این اتفاق برای آبی‌ها به مدت 31 دقیقه عقب ماندن از رقبا خلاصه شود. با این حساب به نظر می‌رسد اگر در دیدار عصر امروز یک بار دیگر استقلال گل اول را دریافت کند، مشخص نیست شاگردان مجیدی چه برنامه‌هایی برای این موضوع دارند و در قبال این اتفاق، واکنش استقلال در زمین چه خواهد بود.

 3 دفاع یا 4 دفاع؟ مساله این است
آبی‌ها در فصل جاری معمولا و اغلب با 3 دفاع مقابل حریفان‌شان به میدان رفته و به وضوح مشخص است که بازی با 3 دفاع، سیستم محبوب و مورد علاقه فرهاد مجیدی و سایر اعضای کادرفنی محسوب می‌شود. البته در دو بازی اخیر این تیم در ماه اخیر مقابل فجرسپاسی و نفت آبادان که بعد از خداحافظی اجباری مردامند و یزدانی برگزار شد، استقلالی‌ها با 4 دفاع اتفاقا بازی چشم‌نوازی را ارائه دادند اما حالا با توجه به اینکه ابزارشان برای انجام بازی با 3 دفاع دوباره جور شده به نظر می‌رسد در دربی نیز این تیم با همین سیستم مقابل پرسپولیس به میدان برود. نکته دیگر در این خصوص اینکه در صورتی که استقلالی‌ها بخواهند با سیستم موردعلاقه کادرفنی‌شان به میدان بروند، چه کسانی مثلث دفاعی این تیم را تشکیل خواهند داد که به نظر می‌رسد عارف غلامی، رافائل سیلوا و محمد دانشگر از ابتدا در ترکیب دفاعی این تیم به میدان خواهند رفت اما در صورتی که به هر دلیلی دانشگر با صلاحدید مجیدی نیمکت‌نشین شود، به‌طور قطع روزبه چشمی جایگزین وی خواهد شد.

 آمانوف یا زبیر؟
اگر چه وضعیت خط دفاعی و عقب زمین پرسپولیس کمی ناهماهنگ و بحران زده است اما به نظر نمی‌رسد این موضوع باعث شود تا کادرفنی استقلال برای این دیدار بخواهد احتیاط را کنار گذاشته و بی‌محابا به سمت دروازه رقیب دیرینه هجوم ببرد. برهمین اساس کارشناسان از حالا دو نظریه را برای دیدار امروز از حیث ترکیب استقلال مطرح می‌کنند. از یک‌سو برخی کارشناسان عقیده دارند که اگر استقلال بخواهد با ترکیب دفاعی‌تر به میدان برود از اول، کار را با زبیر نیک‌نفس آغاز خواهد کرد و برخی دیگر عقیده دارند که یک آمانوف آماده و باهوش می‌تواند در جلوی زمین دخل حریف را بیاورد، هرچند این اتفاق یعنی بازی کردن آمانوف در جلوی زمین، می‌تواند فشار مضاعفی را به خط دفاعی بیاورد. این درحالی است که با توجه به اینکه از حالا مهدی‌پور و یامگا فیکس هستند، فقط در یک صورت این دو بازیکن می‌توانند به صورت همزمان به میدان بروند که از بین ژستد و حسین‌زاده، یک نفر از ابتدا استقلال را همراهی کرده و بازیکن دیگر روی نیمکت بنشیند که از شواهد امر این‌طور برمی‌آید که این امر منتفی باشد.

 تقابل بهترین دفاع با بهترین خط حمله
استقلالی‌ها در فصل جاری از لحاظ دفاعی بهترین آمارها را به خود اختصاص داده‌اند و با ادامه این روند نیز شاگردان مجیدی می‌توانند رکورد کمترین گل خورده در تاریخ رقابت‌های لیگ برتر را تا پایان فصل به خود اختصاص بدهند. از سوی دیگر استقلالی‌ها در فاز هجومی عملکرد بسیار خوبی را از خود به جا گذاشته‌اند اما درحال حاضر و تا پایان هفته بیست‌ودوم فعلا بهترین خط حمله لیگ از آن پرسپولیس است که به این ترتیب تقابل عصر امروز آبی‌ها با حریف دیرینه، تقابل بهترین خط دفاعی با بهترین خط حمله رقابت‌ها نیز محسوب می‌شود.

 شاید تحقق یک رکورد تاریخی
در طول رقابت‌های باشگاهی فوتبال ایران و در تاریخ مسابقات دربی، هیچ‌گاه برای استقلال هیچ بازیکن خارجی موفق به گلزنی نشده است. این درحالی است که در اردوگاه رقیب بازیکنان خارجی زیادی از عیسی ترائوره و ایمون زائد گرفته تا جری بنگستون و بشار رسن به استقلال گل زدند اما با وجود بازیکنان خارجی باکیفیتی مانند شیخ دیاباته، جباروف، جانواریو و تیام در ترکیب آبی‌ها در سال‌های گذشته همچنان طلسم گل نزدن خارجی‌های استقلال در دربی باقی مانده که به نظر می‌رسد با توجه به آمادگی نفراتی مانند یامگا و آمانوف، این طلسم در بازی امروز شکسته شود.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار