• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۱۲-۲۴ - ۰۳:۵۹
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
نگاهی به وضعیت لژیونرهای ایرانی در فوتبال اروپا

زنگ خطر برای ملی‌پوشان در آستانه جام‌جهانی

لژیونرهای فوتبال ایران این روزها در لیگ‌های اروپایی وضعیت متفاوتی دارند و اگرچه برخی مثل طارمی، عابدزاده و حتی سردار آزمون پیش از پیوستن به بایرلورکوزن فصل بسیار خوبی را تا اینجا پشت‌سر گذاشته‌اند اما برخی دیگر به زحمت در ترکیب تیم‌های خود قرار می‌گیرند.

زنگ خطر برای ملی‌پوشان در آستانه جام‌جهانی

سیامک خاجی، خبرنگار گروه ورزش: لژیونرهای فوتبال ایران این روزها در لیگ‌های اروپایی وضعیت متفاوتی دارند و اگرچه برخی مثل طارمی، عابدزاده و حتی سردار آزمون پیش از پیوستن به بایرلورکوزن فصل بسیار خوبی را تا اینجا پشت‌سر گذاشته‌اند اما برخی دیگر به زحمت در ترکیب تیم‌های خود قرار می‌گیرند. این روند برای برخی از این بازیکنان که در ترکیب اصلی تیم‌ملی ایران نیز حضور دارند و قرار است در جام‌جهانی یکی از وزنه‌های اصلی تیم اسکوچیچ باشند کمی نگران‌کننده است و می‌تواند برای سرمربی کروات تیم‌ملی دردسرساز شود. البته هنوز حدود یک‌سال دیگر تا آغاز رقابت‌های جام‌جهانی باقی‌مانده و این نفرات فرصت دارند یا خود را به ترکیب اصلی تیم‌های کنونی خود نزدیک کنند یا در تابستان با انتخابی مناسب راهی تیم جدیدی شوند تا در قطر2022 بتوانند شانس بهتری برای حضور در ترکیب تیم ایران و درخشش در این تورنمنت مهم داشته باشند. در ادامه به بررسی وضعیت لژیونرهای ایرانی در لیگ‌های اروپایی در آخرین روزهای سال1400 می‌پردازیم.

علیرضا جهانبخش

وینگر و کاپیتان تیم‌ملی ایران پس از سه سال نه‌چندان خوب تصمیم گرفت به هلند برگردد، جایی که از آنجا خودش را به فوتبال اروپا معرفی کرد و سابقه آقای‌گلی در لیگ این کشور را نیز در کارنامه دارد. شروع او در فاینورد عالی بود و به‌نظر می‌رسد او درست در همان‌جایی قرار گرفته که باید باشد اما در ادامه اوضاع خوب پیش نرفت و مدت‌ها طول کشید تا نخستین گلش در لیگ را زد. حالا فشار از روی این ملی‌پوش ایرانی برداشته شده بود و با خیالی راحت‌تر برای تیمش بازی می‌کرد اما وقتی در 4مسابقه تیمش سه‌گل زد شرایط به‌جای اینکه برایش بهتر شود، بدتر هم شد. آرنه اسلات که درطول فصل بارها از او حمایت کرده بود در چندین مصاحبه به انتقاد از شماره9 تیمش پرداخت و گفت که او زیاد توپ لو می‌دهد و به‌راحتی فرصت ضدحمله به حریف می‌دهد. این درحالی بود که جهانبخش حداقل در گلزنی موفق کار کرده بود اما این نمایش خوب هم برای بازگشت به اوج کافی نبود. او برابر آلکمار تنها 17دقیقه بازی کرد، مقابل خرونینخن پس از 56دقیقه تعویض شد و در بازی این هفته برابر زوله هم اصلا به میدان نرفت تا مشخص شود که اسلات هنوز از او راضی نیست. جهانبخش در دیدار رفت یک‌هشتم نهایی لیگ کنفرانس اروپا هم فقط 9دقیقه فرصت بازی برابر پارتیزان بلگراد را پیدا کرد و ادامه این شرایط می‌تواند برایش نگران‌کننده باشد. البته او هنوز هم انتخاب اول اسکوچیچ در سمت راست زمین است و بعید است فعلا از ترکیب اصلی کنار برود.

سامان قدوس

قدوس از همان ابتدای حضورش در برنتفورد هم مشخص بود که کار سختی برای رسیدن به ترکیب اصلی دارد و به‌خصوص پس از صعود این تیم به لیگ برتر جزیره کارش سخت‌تر هم شد. با این حال او هم در این فصل فرازونشیب زیادی را تجربه کرده و به‌ندرت توانسته فرصتی برای حضور در ترکیب اصلی به دست آورد. حالا با اضافه شدن کریستین اریکسن مشهور، شرایط برای این هافبک ایرانی به مراتب دشوارتر شده و در سه بازی اخیر که به یک نیمکت‌نشین صرف بدل شده است. در چنین شرایطی قدوس باید تلاش مضاعفی برای حفظ جایگاهش در تیم‌ملی ایران داشته باشد. او در این فصل تاکنون 15بازی برای برنتفورد انجام داده که حاصل آن یک گل و دو پاس‌گل در لیگ برتر بوده است. او البته در 4بازی تیمش در جام اتحادیه سه پاس‌گل داده اما این عملکرد هم برای نزدیک‌تر شدنش به ترکیب اصلی کافی نبود.

کاوه رضایی

مهاجم تیم‌ملی ایران در فوتبال بلژیک روزهای پرنوسانی را پشت‌سر گذاشت و البته تنها در شارلروا بود که توانست نمایش خوبی ارائه دهد و هر زمان که از این تیم جدا شد با افت مواجه شد. او در ابتدای این فصل بالاخره بروژ را ترک کرد و راهی اودهورلی شد تا فضای جدیدی را در فوتبال این کشور تجربه کند اما اصلا جابه‌جایی تا اینجای فصل که اصلا برایش خوب پیش نرفته و بیشتر به یک نیمکت‌نشین در تیمش بدل شده است. رضایی با گذشت 31هفته از رقابت‌های این فصل لیگ، 12بار برای تیمش به میدان رفته که تنها در 4بازی در ترکیب اصلی قرار گرفته است. رضایی در 5هفته اخیر به‌دلیل مصدومیت نسبتا شدیدی که داشته خانه‌نشین شده و دو بازی پیش روی تیم‌ملی برابر کره‌جنوبی و لبنان را نیز از دست داده است. با ادامه این وضعیت بعید نیست او به‌تدریج فرصت دعوت به اردوهای تیم‌ملی را نیز از دست بدهد؛ چراکه در این پست رقبای زیادی دارد و تنها یک پاس درطول فصل نمی‌تواند آمار قابل‌قبولی برای یک مهاجم نوک باشد.

علیرضا بیرانوند

گلر اول تیم ایران از زمان لژیونرشدن نتوانسته روند خوبی در تیم‌هایش داشته باشد و بیش از اینکه در چهارچوب دروازه قرار بگیرد بیشتر روی نیمکت دیده شده است. در چنین اوضاعی او پیراهن شماره یک خود در تیم‌ملی را نیز در خطر می‌بیند و امیر عابدزاده با نمایش فوق‌العاده‌ای که در پونفرادینا و همچنین سه بازی آخر تیم‌ملی داشته تهدیدی جدی برای بیرو محسوب می‌شود. سنگربان سابق پرسپولیس فصل قبل در آنتورپ تنها در 12بازی حضور داشت که 15گل خورده و 4کلین‌شیت حاصل آن بود. او خیلی زود فهمید که در این تیم بلژیکی نمی‌تواند آینده چندان خوبی داشته باشد و به همین دلیل راهی پرتغال شد تا شاید در آنجا بتواند به فرم مطلوب گذشته برگردد. بواویشتا مقصد بیرو بود که پس از 6هفته بالاخره فرصت بازی در ترکیب این تیم را به دست آورد اما پس از 8بازی با خوردن 15گل و ثبت دو کلین‌شیت دوباره نیمکت‌نشین شد. مصدومیتش در دیدار برابر اسپورتینگ‌لیسبون که در بین دو نیمه تعویض شد فرصت خوبی را دراختیار رافائل براکالی قرار داد تا این گلر 40ساله و برزیلی درون دروازه قرار گیرد و در 12هفته اخیر هم با نمایش خوبش بیرو را همچنان نیمکت‌نشین نگه داشته است. در این شرایط حتی شایعه احتمال بازگشت او به پرسپولیس هم به گوش می‌رسد تا شاید در آستانه جام‌جهانی بتواند دوباره جایگاه ثابتش را از عابدزاده پس بگیرد.

اللهیار صیادمنش

پدیده جوان فوتبال ایران که در اوکراین به چهره‌ای شناخته‌شده بدل شد و در نیم‌فصل دوم به هال‌سیتی در چمپیونشیپ رفت تا شاید بتواند این باشگاه را از سقوط به دسته یک انگلیس نجات دهد. صیادمنش در زوریا دوران بسیار موفقی را تجربه کرد و پیشنهادهای خوبی به سمتش سرازیر شد. درنهایت فنرباغچه تصمیم گرفت دوباره او را قرض بدهد و این‌بار هال‌سیتی مقصد او شد. اللهیار در دو بازی اول تیمش دقایقی به میدان رفت اما هر دو مسابقه را باختند و 4بازی بعدی را هم به‌دلیل مصدومیت از دست داد. صیادمنش در بازگشت 27دقیقه مقابل وست‌برومویچ بازی کرد که در این بازی بازهم یارانش مسابقه را واگذار کردند و این هفته هم در دیدار برابر بیرمنگام نیمکت‌نشین بود. در چنین شرایطی اگر چه گفته می‌شود مدیران این باشگاه تصمیم دارند قرارداد او را در انتهای فصل دائمی کنند اما برای حضور در جام‌جهانی و داشتن فرصت بازی درحالی که رقبایی چون طارمی و آزمون را در تیم‌ملی دارد باید تلاشش را بیشتر کند تا همانند دوران موفقش در زوریا بتواند جایگاه بهتری در تیم جدیدش داشته باشد.

پیام نیازمند

گلر 26ساله سپاهانی‌ها پس از دوران موفقی که در این باشگاه اصفهانی داشت، تصمیم گرفت لژیونر شود و او هم مانند چندین بازیکن دیگر ایرانی در این سال‌ها پرتغال را برای ادامه فوتبالش انتخاب کرد. نیازمند اگرچه در تیم‌ملی دو رقیب جدی دارد و تنها می‌تواند امیدوار باشد که یکی از سه گلر حاضر در قطر باشد اما آمار ضعیفش در پورتیموننزه حتی می‌تواند باعث از دست دادن شانس حضور در جام‌جهانی شود. او با گذشت 26هفته از رقابت‌های لیگ هنوز فرصت بازی برای این تیم را پیدا نکرده و تنها در 3بازی جام‌حذفی در ترکیب اصلی حضور داشته که مجموعا 8گل دریافت کرده و البته در دو بازی که به ضربات پنالتی کشیده شد در صعود تیمش تاثیرگذار بود.

میلاد محمدی

یکی از سه ایرانی حاضر در آاک آتن که در ابتدای این فصل راهی این تیم یونانی شد و خیلی زود توانست جایگاه ثابتی در ترکیب تیمش پیدا کند. محمدی به‌قدری خوب کار کرد که احسان حاج‌صفی را نیمکت‌نشین کرد و در چنین شرایطی تنها دو بازی را به‌دلیل مصدومیت و دو مسابقه را نیز به‌علت حضور در اردوی تیم ایران از دست داد، اما پس از بازگشت از ایران در مسابقه برابر آپولون‌اسمیرنیس اخراج شد. محرومیت در بازی جام‌حذفی و سپس دو بازی نیمکت‌نشینی در لیگ می‌توانست آینده او را به‌خطر بیندازد اما خیلی زود توانست دوباره به فرم خوبش برگردد و در دو بازی اخیر تیمش در ترکیب اصلی قرار داشته است. با این حال محمدی هنوز از حضور در ترکیب اصلی تیم‌ملی مطمئن نیست؛ چراکه در 9بازی اخیر ایران تنها یک‌بار ازسوی اسکوچیچ بین 11بازیکن ابتدایی جای داشته است.

علی علیپور

دومین فصل حضور این مهاجم ایرانی در ماریتیمو به‌مراتب بهتر از سال قبل پیش رفته و او در 26بازی این فصل تیمش 15بار در ترکیب اصلی و 11مسابقه نیز به‌عنوان بازیکن تعویضی حضور داشته است. علیپور در این دیدارها 6گل و 2پاس‌گل داشته و به‌نظر می‌رسد به‌تدریج توانسته خود را با شرایط فوتبال پرتغال وفق دهد. با این حال این مهاجم 26ساله که آخرین‌بار در سال2019 به اردوی تیم ایران دعوت شده با وجود ترافیک زیادی که در خط‌حمله تیم‌ملی وجود دارد باید نمایشی به‌مراتب بهتر داشته باشد تا شاید جایی در فهرست نهایی اسکوچیچ برای جام‌جهانی پیدا کند.

کریم انصاری‌فرد

انصاری‌فرد فصل پیش یکی از بهترین‌های آاک آتن بود و تاثیر زیادی در بردهای تیمش داشت، با این حال در این فصل کمتر توانسته در ترکیب اصلی قرار بگیرد و در 23مسابقه‌ای که به میدان رفته تنها در 8بازی فیکس بوده است. 4گل و یک پاس‌گل حاصل عملکرد این مهاجم 31ساله در خط‌حمله ااک بوده است و اگرچه هنوز یک فصل دیگر با تیمش قرارداد دارد اما معلوم نیست در انتهای فصل چه سرنوشتی در انتظارش خواهد بود. انصاری‌فرد یک ذخیره مطمئن در خط‌حمله این تیم یونانی محسوب می‌شود و تجربه او در جام‌جهانی هم می‌تواند برای تیم اسکوچیچ کارگشا باشد.

سردار آزمون

سردار در نیم‌فصل نخست در زنیت نمایش خوبی داشت و مانند سال‌های قبل یکی از نفرات اثرگذار تیمش بود اما مصدومیت، ابتلا به کرونا و درنهایت جدایی‌اش از این تیم در ژانویه سبب شد دوران جدیدیش در بایرلورکوزن با تاخیر و به‌تدریج آغاز شود. آزمون در هفته‌های اخیر به ترکیب لورکوزن اضافه شده و دقایق بازی‌اش درحال افزایش است. آزمون با بازگشت پاتریک شیک از مصدومیت باید تلاش بیشتری برای حضور در ترکیب اصلی داشته باشد، مگر اینکه سرمربی تیم تصمیم به تغییر در سیستم تیمش بگیرد و با دو مهاجم بازی کند. سردار که اگر اتفاق عجیبی رخ ندهد یکی از نفرات اصلی تیم‌ملی در جام‌جهانی خواهد بود، اگر بتواند مانند دوران زنیت یکی از ستاره‌های اصلی تیمش باشد می‌تواند به موفقیت تیم‌ملی هم کمک کند.

محمد محبی

محبی هم از زمانی که به پرتغال کوچ کرد روند نسبتا خوبی داشته و پیشرفت قابل‌توجهی کرده است. ستاره سابق سپاهان که در هفته‌های ابتدایی بیشتر از روی نیمکت شاهد دیدارهای سانتاکلارا بود در این هفته‌ها فرصت بیشتری برای بازی به‌دست می‌آورد و درصورتی که بتواند فرم کنونی‌اش را حفظ کند رسیدن به ترکیب اصلی این باشگاه پرتغالی برایش دور از دسترس نخواهد بود. محبی در 10بازی تیمش در این فصل سه‌گل زده است.

احسان حاج‌صفی

کاپیتان اول تیم ایران در این فصل 19بار برای آاک به میدان رفته و یک گل هم به ثمر رسانده، اما روند پرنوسانی در این باشگاه یونانی داشته است. حاج‌صفی در این هفته‌ها بیشتر مورد توجه سرمربی تیمش بوده و یکی از نفرات اصلی در لیگ یونان است.

صادق محرمی

مدافع راست تیم‌ملی در این فصل فرصت زیادی برای بازی در ترکیب دیناموزاگرب نداشته است. با این حال او هنوز یکی از نفرات اصلی تیم اسکوچیچ در دیدارهای مقدماتی جام‌جهانی بوده است. محرمی که فصل پیش خود را به مدافع راست اصلی تیمش تبدیل کرده بود پس از مصدومیتی طولانی‌مدت دوباره در ابتدای فصل شرایط بازی را به‌دست آورد اما در پایان هفته بیست‌وهفتم لیگ کرواسی فقط در 8مسابقه راهی زمین شده تا شرایط نگران‌کننده‌‌ای در فاصله چندماه تا آغاز رقابت‌های جام‌جهانی داشته باشد.

عملکرد خوب سایرین

در این بین نفراتی چون مهدی طارمی، امیر عابدزاده، علی قلی‌زاده و مجید حسینی عملکرد خوبی در ترکیب تیم‌های خود داشته‌اند و به‌نوعی ستاره‌های تیم‌شان محسوب می‌شوند. جدا از طارمی که نمایشی عالی در پورتو داشته، عابدزاده یکی از عوامل اصلی موفقیت پونفرادینا در این فصل بوده که در 26بازی 9کلین‌شیت داشته است. قلی‌زاده هم در 27بازی با 7گل و 4پاس‌گل همچنان یکی از ستاره‌های شارلروا محسوب می‌شود که البته سرمربی جدید این تیم کمتر از فصل قبل از او بازی می‌گیرد. مجید حسینی نیز در کایسری‌اسپور مدافع اصلی تیمش است و فقط در 7بازی تیمش به‌دلیل مصدومیت و کرونا غیبت داشته است. برخی لژیونرها مثل خلیل‌زاده، کنعانی‌زادگان، ابراهیمی، عزت‌اللهی، اسماعیلی، نوراللهی و قایدی هم در فوتبال قطر و امارات حضور دارند که اکثرا نفر اصلی تیم‌های خود محسوب می‌شوند.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار