• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۱۲-۲۳ - ۰۲:۳۹
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
مدیرعامل شرکت دانش بنیان نانوفناوران خاور:

کاهش بودجه‌ها پرداخت تسهیلات به دانش‌بنیان‌ها را دچار مشکل کرد

مهم‌ترین تاثیر کاهش بودجه در حمایت‌های ستاد از شرکت‌ها به این شکل نمود داشته که ستاد با توجه به کاهش بودجه، برای پرداخت تسهیلات، ما را به بانک‌های عامل ارجاع دادند و آنجا با قوانینی مواجه شدیم که بانک‌ها برای بازپرداخت وام‌های اعطاشده به شرکت‌های تولیدی درنظر گرفته‌اند.

کاهش بودجه‌ها پرداخت تسهیلات  به دانش‌بنیان‌ها را دچار مشکل کرد

ندا اظهری، خبرنگار گروه دانشگاه: سیدامیرحسین تقوی، مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان نانوفناوران خاور با اشاره به وضعیت حوزه نانو در سال 1400 در گفت‌وگو با «فرهیختگان» می‌گوید: «در سال جاری مشکل عدم ثبات قیمت‌ها را برای مواد اولیه داشتیم. با توجه به شرکتی که در آن کار می‌کنیم و با توجه به اینکه قیمت دلار هم خیلی تفاوتی نداشت، همچنان با افزایش قیمت مواد اولیه روبه‌رو بودیم و به‌رغم مطرح شدن تحریم‌ها و بحث دلار، ثبات بحث ارز، روی ثبات قیمت مواد اولیه تاثیر چشمگیری نداشته اما این امر برای ما مشکلاتی را به وجود آورده است. اوایل هر سال با توجه به افزایش حقوقی که تصویب می‌شود، برای ما که تولیدکننده و کارفرما هستیم و باید حقوق‌ را پرداخت کنیم، مشکل‌ساز بوده است. در سالی که به پایان آن نزدیک می‌شویم از نظر وضعیت فروش محصول تغییر چندانی با سال قبل نداشتیم. یکی از تاثیرگذارترین پدیده‌هایی که روی فعالیت ما تاثیر داشته، کاهش بودجه نانو بوده که برای ما به‌عنوان یک شرکت تولیدکننده که قرار است حمایت‌های بودجه‌ای و سرمایه‌ای را دریافت کنیم، جالب‌توجه بوده است.»  او ادامه می‌دهد که مهم‌ترین تاثیر کاهش بودجه در حمایت‌های ستاد از شرکت‌ها به این شکل نمود داشته که ستاد با توجه به کاهش بودجه، برای پرداخت تسهیلات، ما را به بانک‌های عامل ارجاع دادند و آنجا با قوانینی مواجه شدیم که بانک‌ها برای بازپرداخت وام‌های اعطاشده به شرکت‌های تولیدی درنظر گرفته‌اند. ما تمایل داشتیم تسهیلات را از ستاد نانو دریافت کنیم که هم بازپرداخت راحت‌تری داشت و هم درگیر مسائل اداری و بروکراسی نمی‌شدیم. در دریافت تسهیلات از ستاد نانو، مراحل به‌سادگی طی می‌شد و با ارائه چک و سفته به‌عنوان ضمانت می‌توانستیم از تسهیلات ستاد بهره‌مند شویم اما زمانی که درخواست وام ما به سیستم بانکی ارجاع شد، از آن صرف‌نظر کردیم؛ چراکه بانک بازپرداخت آن را یک‌ساله تعیین می‌کند و تنفسی در این میان قائل نمی‌شود و درصد سود بالاتری دارد که در شرایط تولیدی شرکت، برای ما قابل استفاده نبود. زمانی که تسهیلات را از ستاد نانو دریافت می‌کردیم، درخواست دریافت وام را به‌طور مستقیم به ستاد ارائه می‌کردیم و ستاد، درخواست ما را به صندوق‌های فناوری ارجاع می‌داد و تسهیلات را دریافت می‌کردیم. به‌عنوان مثال، بانک‌ها سند ملکی را به‌عنوان تضمین برای پرداخت تسهیلات از ما درخواست می‌کنند و ما پیش‌تر این ضمانت‌ها را نداشتیم و تنها چک و سفته را به‌عنوان ضمانت نزد ستاد می‌گذاشتیم.

تاثیر افزایش حقوق‌ در فعالیت شرکت‌های تولیدی

تقوی در اشاره به چشم‌انداز شرکت در سال آینده تاکید می‌کند که ما به‌عنوان شرکت تولیدی، همیشه با مشکل نقدینگی مواجه هستیم. اگر بتوان نقدینگی را از طریق تسهیلات مناسب‌تر کسب کنیم، شاید بتوانیم برنامه‌ریزی بهتری برای سال پیش‌رو داشته باشیم. از چند روز پیش که متوجه افزایش حقوق‌ تا حدود 60درصد شدیم، دچار شرایط دشواری شدیم. درعین اینکه باید 60درصد افزایش حقوق داشته باشیم، باید هم محصولات را گران‌تر به فروش برسانیم و هم مواد اولیه را گران‌تر خریداری کنیم. با ارزیابی سال آینده، به این نتیجه رسیده‌ایم که قیمت تمام‌شده و قیمت فروش ما در سال 1401 به‌شدت گران خواهد شد که همه اینها تاثیرگذار است. ما شرکت‌های تولیدی که این افزایش حقوق‌ تمام جنبه‌های فعالیتی ما را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد، باعث می‌شود با کارخانه‌های صنعتی که در کشور همکاری می‌کنیم، مانند ما که مواد مصرفی آنها را تولید می‌کنیم، دچار مشکل شوند. من به‌شخصه نسبت به سال 1401 دید مثبتی ندارم مگر اینکه تحریم‌ها کمی برداشته شود و اگر به همین روش سال جاری روند ادامه داشته باشد، با وضعیت بدتری در سال آینده روبه‌رو خواهیم بود. اگر در بحث تحریم‌ها توافق‌هایی صورت گیرد یا افزایش قیمت نفت تغییرات مثبتی در کشور ایجاد کند، می‌توان امیدوار بود که تغییرات مثبتی رخ دهد اما اگر این روند ادامه داشته باشد خیلی نمی‌توان به بهبود شرایط دل بست.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار