• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۱۲-۲۳ - ۰۰:۴۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
مدیر پژوهشکده نانو دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز مطرح کرد

کنسرسیومی برای همکاری پژوهشکده های نانوی دانشگاه آزاد

در سال 1400 توانستیم یک کنسرسیوم نانو با مشارکت جمعی و کار گروهی بین محققان پژوهشکده‌های نانوی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی انجام دهیم. در قالب این کنسرسیوم چند پروژه را همزمان با هم تا مرحله عقد قرارداد پیش می‌بریم. پژوهشکده واحد تبریز به‌عنوان دبیرخانه کنسرسیوم انتخاب شده است.

کنسرسیومی برای همکاری پژوهشکده های نانوی دانشگاه آزاد

ندا اظهری، خبرنگار گروه دانشگاه: سعیده ابراهیمی، مدیر پژوهشکده نانو دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز در گفت‌وگو با «فرهیختگان» گفت: «در سال 1400 توانستیم یک کنسرسیوم نانو با مشارکت جمعی و کار گروهی بین محققان پژوهشکده‌های نانوی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی انجام دهیم. در قالب این کنسرسیوم چند پروژه را همزمان با هم تا مرحله عقد قرارداد پیش می‌بریم. پژوهشکده واحد تبریز به‌عنوان دبیرخانه کنسرسیوم انتخاب شده است.»

او در ادامه اشاره کرد: «علاوه‌بر فعالیت‌هایی که در قالب این کنسرسیوم در سال 1400 توسط پژوهشکده واحد تبریز انجام داده‌ایم، می‌توان به طرح «توبیتاک» اشاره کرد که رایزنی‌ای را با کشور ترکیه در حوزه طرح‌های مشترک بین‌المللی انجام دادیم. در این طرح اعضای دیگر کنسرسیوم هم مشارکت داده شده‌اند. این طرح مشترک با ترکیه در حوزه نانوداروها در دستورکار قرار دارد و به‌عبارتی طرح مشترک تولید محصولات نانویی در حوزه دارویی است و قطعا بعد از تولید مالکیت معنوی آن هم به هر دو کشور تعلق می‌گیرد. سرمایه‌گذاری کلی پروژه مشترک «توبیتاک» چیزی بالغ بر سه میلیارد ریال تخمین زده شده که قرار است دو میلیارد ریال آن از سوی ترکیه و یک میلیارد ریال آن از سوی ایران تامین شود.

به‌طورکلی این کنسرسیوم با هدف ایجاد مشارکت، تعامل، همکاری و ایجاد انسجام بین فناوران حوزه نانو شکل گرفت. اهداف مختلفی برای این کنسرسیوم تعریف شد که می‌توان به ایجاد یک بانک اطلاعاتی از کل فناوران نانوی دانشگاه آزاد اسلامی، یک بانک اطلاعاتی از تمام محصولات تولیدشده و ایجاد یک فهرست کامل از تجهیزات نانویی موجود در دانشگاه آزاد اسلامی اشاره کرد. طرح‌های کلان ملی و تعریف پروژه‌های مشترک دانشجویی نیز از دیگر اهداف این کنسرسیوم عنوان شده است. هدف دیگر هم برقراری ارتباط با صنعت بوده که کارهای خوبی در آن حوزه آغاز شده‌اند.»

ابراهیمی عنوان کرد: «اعضای اصلی این کنسرسیوم را هشت پژوهشکده دانشگاه آزاد اسلامی از شهرهای شیراز، زنجان، تبریز، اهواز، تهران، کرج، مسجدسلیمان و مرودشت تشکیل می‌دهند. اکنون از شکل‌گیری و آغاز به کار کنسرسیوم 6 ماه می‌گذرد و درحال عقد قرارداد هستیم که دو طرح صنعتی را انجام دهیم و بانک اطلاعاتی کامل شده است. این دو طرح صنعتی شامل یک طرح تصفیه فاضلاب و تصفیه آب و فاضلاب کارخانه‌هاست که در آن از فناوری‌های جدید EFC استفاده می‌شود. طرح دیگر هم شامل پوشش‌های نانو روی قطعات خودرو است. این طرح‌ها مربوط به صنایع داخلی است و طبق نیاز اعلام شده محققان، اعضای هیات‌علمی دانشگاه‌ها و دانشجویان طرح را ارائه داده‌اند، محصول آماده و تحویل صنعت هم شده است و در مرحله عقد قرارداد هستیم. نخستین‌بار است که این طرح تصفیه آب و فاضلاب در کشور انجام می‌شود. استان تبریز یکی از بزرگ‌ترین قطب‌های قطعه‌سازی کشور است و در داخل استان تاکنون این قبیل پوشش‌های نانویی قطعات خودرو را نداشته‌ایم.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار