• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۱۲-۲۳ - ۰۱:۴۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 1
  • 0
سیدرضا صدرالحسینی، کارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

آمادگی نظامی ایران اکنون بیش از حد بازدارندگی ‌است

«اگر درحوزه‌ دیپلماسی ضعیف عمل کنیم، قطعا دشمنان نیز طمع پیدا می‌کنند تا با جمهوری اسلامی ایران پیرامون کاهش توان نظامی و برد موشک‌ها به گفت‌وگو بنشینند. اما ایران براساس دکترین دفاعی خودمان همواره عمل کرده و هیچ‌گاه سراغ مذاکره با کشورهای دیگر بر سر مسائل نظامی و موشکی خود نرفته ‌است.

آمادگی نظامی ایران  اکنون بیش از حد بازدارندگی ‌است

برای بررسی ابعاد مختلف حمله موشکی ایران به پایگاه‌های جاسوسی رژیم‌صهیونیستی در اربیل عراق با سیدرضا صدرالحسینی، کارشناس مسائل بین‌الملل و منطقه به گفت‌وگو پرداختیم. او در ابتدا به اهداف ایران از حمله موشکی به پایگاه جاسوسی رژیم‌صهیونیستی در اربیل پرداخت و گفت: «یکی از مهم‌ترین اهداف حمله‌ موشکی ایران به پایگاه جاسوسی رژیم‌صهیونیستی در اربیل در ساعت یک‌ و 20 دقیقه‌ بامداد یکشنبه، دادن این پیام به اسرائیل بود که هیچ اقدام ضدامنیتی این رژیم از سوی ایران فراموش نخواهد شد و هر اقدام خرابکارانه‌ای که رژیم‌صهیونیستی علیه مستشاران ایرانی در سوریه و سایر کشورهای منطقه انجام می‌دهد، به همان شکل پاسخ داده خواهد شد.»

این کارشناس مسائل منطقه و بین‌الملل با اشاره به راهبردی و استراتژیک بودن اقدام ایران در حمله به پایگاه‌های جاسوسی رژیم‌صهیونیستی در اربیل تاکید کرد: «برای انجام عملیات شجاعانه‌ موشکی دیروز، شناسایی دقیقی نیز از پایگاه صهیونیست‌‌ها صورت گرفته ‌بود، پایگاهی که حتی ساکنان بومی آن منطقه نیز نمی‌دانستند متعلق به چه کسی است و در آن چه اتفاقاتی رخ می‌دهد. نقطه‌ای که دیروز مورد هدف موشک‌های ایرانی قرار گرفت، در اصل مقری با هدف کسب اطلاعات و جاسوسی برای رژیم‌‌صهیونیستی بود که در آن نیروهای صهیونیست برای آموزش دیدن و انجام فعالیت‌های جاسوسی در استان‌های کردنشین عراق و منطقه مستقر شده‌ بودند. از مدتی قبل دستوراتی که رژیم‌صهیونیستی برای ایجاد شرارت و ناامنی علیه ایران می‌داد کاملا مشخص بود و جمهوری اسلامی ایران نیز با دقت بالا و اشراف اطلاعاتی کامل توانست دو مرکز جاسوسی متعلق به رژیم‌صهیونیستی را مورد آسیب جدی قرار دهد.»

در ادامه از صدرالحسینی خواستم تا درباره میزان خسارت واردشده به این پایگاه جاسوسی رژیم‌صهیونیستی بگوید و پرسیدم به مناطق بومی و مردم آسیبی وارد شده‌ یا نشده‌ است؟ او در پاسخ گفت: «در این رابطه ذکر این نکته‌ مهم لازم است که مطابق اعلام مقامات شهری و محلی مستقر در استان صلاح‌الدین عراق در پاسخ موشکی بامداد یکشنبه مردم بومی ساکن اربیل هیچ‌گونه آسیبی ندیده‌اند و هیچ‌گزارشی مبنی‌بر کشته‌ یا مجروح شدن مردم عادی از سوی مقامات محلی مخابره نشده ‌است که خود این موضوع نیز نشان‌دهنده‌ دقت عمل بسیار بالای پاسخ موشکی بامداد یکشنبه ایران علیه رژیم‌صهیونیستی در اربیل است.»

او ادامه داد: «در حمله‌ موشکی بامداد یکشنبه به پایگاه جاسوسی رژیم‌صهیونیستی در اربیل تعدادی از افسران اطلاعاتی این رژیم کشته شدند که البته اجازه‌ رسانه‌ای شدن خبر کشته شدن افسران صهیونیست به رسانه‌ها داده نشده‌ است که خود این بایکوت خبری ما را یاد واقعه حمله‌ موشکی ایران به پایگاه عین‌الاسد بعد از شهادت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی می‌اندازد؛ در آنجا ابتدای امر آمریکایی‌ها گفتند موشک‌های ایران به هدف نخورده است. بعد از گذشت مدتی از زمان حمله به عین‌الاسد و با انتشار تصاویر ماهواره‌ای خسارت‌های واردشده به این پایگاه از سوی ایران، آمریکایی‌ها گفتند نیروهای ما در این حمله اندکی آسیب مغزی دیده‌اند و درنهایت با گذشت یک‌سال از واقعه حمله به عین‌الاسد درنهایت آنها اعتراف کردند تعدادی از نیروهایشان در حمله‌ موشکی ایران به این پایگاه نظامی کشته شده‌اند. از بعدی دیگر حمله‌ موشکی بامداد یکشنبه ایران به مرکز جاسوسی رژیم‌صهیونیستی در اربیل پاسخی بود به همه کسانی که در ذهن‌شان رویای ناامن‌سازی جمهوری اسلامی ایران را دارند، این حمله‌ به آن کشورها هشدار داد که نیروهای مسلح ایران برای حفظ امنیت کشور با هیچ‌کس تعارف نخواهند داشت.»

در ادامه‌ این مصاحبه، از صدرالحسینی پرسیدم که اقدام موشکی ایران علیه پایگاه‌های جاسوسی رژیم‌صهیونیستی در اربیل چه تاثیری بر بازدارندگی دفاعی ایران دارد؟ او تاکید کرد: «آمادگی نظامی جمهوری اسلامی از گذشته تاکنون به حد بازدارندگی و بیش از آن رسیده‌ است و برای رسیدن به این مرحله بومی بودن امکانات و تسلیحات نیروهای مسلح بسیار موثر بوده است، نیروهای مسلح ایران از همه‌ توان‌ داخلی مانند جوانان، دانشمندان و صنعتگران در جهت اعتلای توان نظامی ایران بهره‌ کامل برده‌اند و قدرت بازدارندگی ایران را به دشمنان همواره ثابت کرده‌اند، حمله‌ موشکی دیشب نیز در این چهارچوب قابل‌تعریف است.»

در پایان گریزی به تاثیر اقدامات موشکی ایران بر مذاکرات هسته‌ای زدم و از تاثیر چنین بازدارندگی‌های دفاعی ایران در مذاکرات هسته‌ای پرسیدم. این کارشناس مسائل منطقه و بین‌الملل با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران پیرامون مسائل نظامی و امنیتی خود مانند چهار دهه‌ گذشته نه با کسی گفت‌وگو کرده و نخواهد کرد و نه کلید آن را به کسی خواهد داد، گفت: «اگر درحوزه‌ دیپلماسی ضعیف عمل کنیم، قطعا دشمنان نیز طمع پیدا می‌کنند تا با جمهوری اسلامی ایران پیرامون کاهش توان نظامی و برد موشک‌ها به گفت‌وگو بنشینند. اما ایران براساس دکترین دفاعی خودمان همواره عمل کرده و هیچ‌گاه سراغ مذاکره با کشورهای دیگر بر سر مسائل نظامی و موشکی خود نرفته ‌است. البته جمهوری اسلامی ایران هیچ‌‌گریزی از گفت‌وگو ندارد، همان‌طور که اکنون بر سر مسائل هسته‌ای در وین مشغول مذاکره هستیم اما در هیچ‌مذاکره‌ای به طرف‌های دیگر اجازه ورود به مسائل مربوط به امنیت کشور و استفاده ایران از سلاح‌های متعارف نظامی را نخواهیم داد.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

میکائیل دیانی، فعال فرهنگی:

ترمیم شکاف‌ها؛ اولین ماموریت پزشکیان

محمدامین ایمانجانی، مدیر مسئول؛

پروژه مدد به مسعود پزشکیان

مهدی خانعلی‌زاده، پژوهشگر سیاست خارجی:

آقای پزشکیان! این شما و این جهان واقعی

محمدرضا کردلو، فعال فرهنگی:

آری، اینچنین است برادر!

در مناظره ۲ به ۲ نامزدهای ریاست‌جمهوری مجری با سوالات صریح و به‌جا بحث را داغ کرد؛

تنها ستاره مناظره

محمد زعیم‌زاده، سردبیر: 

کلید انتخابات در دست مرددها

پرویز امینی، استاد دانشگاه:

مرددین؛ سرنوشت‌سازان انتخابات چهاردهم

پیام پیغام‌های انتخاباتی؛

چرا تحریم انتخابات شکست خورد؟

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

بازگشت به راهبرد مشارکت حداکثری

«اگر دفاع ما نبود، حمله ایران به اسرائیل ویرانگر می‌شد»؛

اعتراف بایدن

سیدجواد نقوی، خبرنگار فرهیختگان؛

‌نوبل خون

حمید ملک‌زاده، پژوهشگر اندیشه‌های سیاسی:

مقاومت؛ روح پایدار انقلاب اسلامی ایران

سیدجواد نقوی، خبرنگار فرهیختگان:

عجب کشور قانون‌مداری!

صادق امامی، عضو شورای سردبیری:

در مسیر تحول

7 نکته از دیدار رمضان 1403 رهبر انقلاب با دانشجویان؛

پای درس جامع‌نگری در خانه پدری

جیش‌العدل به نیابت از تل‌آویو دست به عملیات تروریستی زد؛

تروریست‌های توسعه

سیدحسین امامی، خبرنگار اندیشه سیاسی:

نقدی بر ایده پایان دین در یک کتاب

جعفر درونه، تحلیلگر سیاسی:

دو روی یک انتخابات

عباسعلی کدخدایی، عضو شورای نگهبان:

من رای نمی‌دهم!

جعفر درونه، پژوهشگر سیاسی:

نقطه عزیمت به‌‌سمت مشارکت حداکثری

درباره نامه 110 اصلاح‌طلب مشارکت‌جو؛

نه به خاتمی، سلام به واقعیت

محمد قائمی‌راد، پژوهشگر هسته مکتب امام خمینی(رحمه‌الله) مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع):

از «خواص و عوام» تا «خاصه و عامه» در اندیشه رهبری

درباره جوانب مختلف ردصلاحیت روحانی

او باید در انتخابات شکست می‌خورد

مرتضی قاضی، نویسنده:

صادق الوعد

آرزویی که بستر آن فراهم نیست؛

تمایل به شیوه‌های کنترلگری نوین

سرباز روح الله رضوی؛ فعال رسانه ای:

الجزیره و آفریقای جنوبی؛ جای ایران را نخواهد گرفت

محسن فایضی؛

چقدر بی انصاف‌اند

نگاه سطحی اپوزسیون سلبریتی؛

این جهل نیست خیانت به تاریخ و انسانیت است

سیدجواد نقوی، خبرنگار؛

بحران‌زدگی برندینگ برهانی

در حاشیه اظهارات جدید وزیر سابق خارجه؛

تاریخ را با تراژدی‌هایش بخوانید

کنشگران سیاست و نوار باریک انسانیت؛

در آینه فلسطین به خودتان نگاه کنید

وقایع نقش جهان و مصائب توییتری شدن سیاست

سانتی‌مانتال‌ها مشغول کارند

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار