• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۱۲-۲۱ - ۰۳:۴۷
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
آخرین اخبار از تیم‌ملی؛ دیدار با کره بعد از دو تمرین، تلاش برای پرواز از سئول به مشهد

بازی با اسپانیا و برزیل در حد حرف

یکی از اهداف اصلی مربی کروات، هدایت تیم‌ملی به مرحله حذفی مسابقات جام‌جهانی است؛ اتفاقی که تاکنون در تاریخ فوتبال ایران سابقه نداشته است. یکی از ابزارهای لازم برای تحقق این مهم برگزاری بازی‌های دوستانه مهم برای تیم‌ملی است و باید منتظر ماند و دید آیا فدراسیون فوتبال در ماه‌های مانده به جام‌جهانی در دوحه موفق به برگزاری بازی‌های دوستانه باکیفیت برای تیم‌ملی می‌شود یا نه.

بازی با اسپانیا و برزیل در حد حرف

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق، خبرنگار گروه ورزش: تیم‌ملی فوتبال ایران از هفته‌های نهم و دهم رقابت‌های مقدماتی جام‌جهانی2022 قطر روزهای 4 و 9 فروردین1401 در سئول و مشهد به‌ترتیب به مصاف تیم‌های ملی کره‌جنوبی و لبنان خواهد رفت. برهمین اساس و طبق برنامه زمان‌بندی‌شده ازسوی کادرفنی با هماهنگی فدراسیون فوتبال، قرار است بعد از برگزاری دربی97 پایتخت، لیست نفرات دعوت‌شده به اردو مشخص شود و از 27اسفند با حضور حدود 7 تا 10بازیکن داخلی از لیگ برتر ایران، اردوی تیم‌ملی آغاز می‌شود. درواقع از بیست‌وهفتم، ملی‌پوشان بعد از دادن تست کرونا قرنطینه می‌شوند و یک روز بعد راهی کره‌جنوبی خواهند شد. بر همین اساس فدراسیون فوتبال برای سفر تیم‌ملی به کره‌جنوبی با شرکت هواپیمایی ایران‌ایر برای پرواز چارتر به سئول به توافق رسیده و قرار است ملی‌پوشان ایران با این پرواز راهی کره‌جنوبی شوند.

تیم‌ملی ایران تمرینات خود را با حضور همین تعداد نفرات در تاریخ 29اسفند در سئول آغاز خواهد کرد و چون روزهای فیفادی از اول فروردین1401 آغاز می‌شود، قرار است لژیونرها به تناوب همین روز به‌صورت مستقیم از کشورهایی که در آن بازی می‌کنند راهی کره‌جنوبی و به اردو اضافه شوند که بر همین اساس تیم‌ملی طی روزهای دوم و سوم نهایتا دو جلسه تمرینی را به‌منظور هماهنگی برای بازی با کره‌جنوبی به‌صورت کامل برگزار خواهد کرد.

تیم‌ملی همچنین روز پنجم فروردین سال آینده و به‌محض برگزاری دیدار با کره‌جنوبی، به ایران برمی‌گردد. این درحالی است که تلاش‌ها برای هماهنگی به‌منظور پرواز مستقیم به مشهد از حالا آغاز شده و احتمالا تیم‌ملی از سئول مستقیم به محل برگزاری دیدار با لبنان می‌رود. این دیدار سه‌شنبه 9فروردین1401 به میزبانی ورزشگاه امام‌رضا(ع) برگزار می‌شود و قرار است تیم‌ملی به‌جز تمرین در این ورزشگاه، چند جلسه‌ای را نیز در زمین چمن جنب این ورزشگاه که از چمن باکیفیت و مرغوبی بهره می‌برد، به تمرین پرداخته و خود را مهیای دیدار با لبنان کند. همچنین لبنانی‌ها هم تمرینات خود را در ورزشگاه ثامن برگزار می‌کنند تا آنها هم به این ترتیب برای برگزاری دیدار آخر خود در مرحله گروهی آماده شوند. لبنانی‌ها در یکی از هتل‌های نزدیک به ورزشگاه ثامن اقامت خواهند داشت اما برای شاگردان اسکوچیچ فعلا دو هتل در نظر گرفته شده که با رسیدن به روزهای نزدیک دیدار ایران و لبنان، یکی از این دو هتل به‌منظور اسکان ملی‌پوشان انتخاب خواهد شد.

بعد از این دیدار نیز حمید استیلی و اسکوچیچ احتمالا به‌همراه اصولی و مومنی راهی قطر می‌شوند تا در قرعه‌کشی رقابت‌های جام‌جهانی که در تاریخ 12فروردین1401 به میزبانی دوحه قطر برگزار می‌شود، شرکت کنند.

 قرعه‌کشی جام‌جهانی تکلیف رقبای تدارکاتی را مشخص می‌کند

بعد از پایان بازی‌های مقدماتی جام‌جهانی در آسیا فدراسیون فوتبال قطر قصد دارد با دعوت از سه تیم، تورنمنت چهارجانبه‌ای را در شهر دوحه برگزار کند، البته هنوز زمان برگزاری این تورنمنت مشخص نیست اما شنیده‌ها حاکی از آن است که این تورنمنت قرار است با حضور برخی تیم‌های مطرح جهان و همچنین کشور میزبان یعنی قطر برگزار شود. این درحالی است که از تیم‌ملی ایران نیز به‌عنوان یکی از تیم‌های حاضر در این رقابت‌ها نام برده می‌شود.

نکته قابل‌توجه در این بین می‌توان به ارتباط صمیمانه و بسیار خوب فدراسیون‌های فوتبال ایران و قطر اشاره کرد که باعث شده در سال جام‌جهانی و درحالی که این کشور همسایه در خلیج‌فارس، میزبان جام‌جهانی محسوب می‌شود؛ این ارتباط صمیمانه در این مقطع به سود فوتبال ملی کشورمان تمام شود. در این خصوص و به‌جز دعوت از تیم‌ملی برای حضور در تورنمنت قطر یا برگزاری کمپ‌های مختلف آماده‌سازی برای تیم‌ملی ایران تا قبل از جام‌جهانی، می‌توان به برخی همکاری‌های مشترک دیگر هم اشاره کرد. همچنین فراهم‌شدن مقدمات حضور بازیکنان آسیب‌دیده تیم‌ملی ایران در یکی از کمپ‌های پزشکی قطر به‌منظور اقدامات درمانی برای این دسته از بازیکنان با هزینه‌های به‌مراتب کم نیز در همین زمینه و در همکاری‌های فی‌مابین فدراسیون‌های دو کشور قرار گرفته و می‌توان به آن هم اشاره کرد. براساس توافق فدراسیون فوتبال ایران با قطر مقرر شد تا درصورت برگزاری تورنمنت چندجانبه در دوحه، فدراسیون قطر از تیم‌ملی کشورمان به‌عنوان یکی از تیم‌های شرکت‌کننده دعوت کند.

تیم‌ملی فوتبال ایران در فاصله سه‌هفته مانده به پایان بازی‌های مقدماتی جام‌جهانی یعنی بعد از بازی با عراق صعود خود را به جام‌جهانی دوحه مسجل کرد. با این حال تاکید اسکوچیچ حتی بعد از پیروزی در برابر امارات این است که تیم‌ملی در دو بازی باقی‌مانده در برابر تیم‌‌های کره‌جنوبی و لبنان هم باید برای برد بازی کند، چراکه به‌جز بحث قدرت‌نمایی برای سایر کشورهای آسیایی و حفظ صدر رنکینگ آسیایی در رده‌بندی فیفا، اندک شانس‌های تیم‌ملی برای حضور در سید دوم جام‌جهانی نیز حفظ شود.

یکی از اهداف اصلی مربی کروات، هدایت تیم‌ملی به مرحله حذفی مسابقات جام‌جهانی است؛ اتفاقی که تاکنون در تاریخ فوتبال ایران سابقه نداشته است. یکی از ابزارهای لازم برای تحقق این مهم برگزاری بازی‌های دوستانه مهم برای تیم‌ملی است و باید منتظر ماند و دید آیا فدراسیون فوتبال در ماه‌های مانده به جام‌جهانی در دوحه موفق به برگزاری بازی‌های دوستانه باکیفیت برای تیم‌ملی می‌شود یا نه؛ البته این برنامه‌ریزی در دستورکار فدراسیون فوتبال قرار گرفته است و حتی در این خصوص نیز برخی اخبار حکایت از آن دارد که شاگردان اسکوچیچ قبل از جام‌جهانی به مصاف دو ابرقدرت فوتبال جهان یعنی برزیل و اسپانیا خواهند رفت. در این خصوص احسان اصولی، سخنگوی فدراسیون در حاشیه نشست اعضای هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال که در هیات فوتبال خراسان‌رضوی برگزار شد، در جمع خبرنگاران با بیان اینکه مذاکراتی درحال انجام است و هر زمان که بازی با کشوری قطعی شود، اطلاع‌رسانی خواهد شد و دیدار با اسپانیا و برزیل نیز درحال پیگیری است، در این مورد گفته بود: «مذاکراتی درحال انجام است. درباره‌ بازی با اسپانیا و برزیل درحال پیگیری هستیم، مذاکراتی انجام شده و دوستانی در این حوزه ورود پیدا کرده‌اند؛ چراکه می‌دانید این اتفاق باید توسط کسانی که به‌اصطلاح به آنها کارگزار گفته می‌شود، انجام شود و بحث آن گفته شده و ما منتظریم پیشنهاد را بگیریم و مطرح شود.»

البته برخی رایزنی‌ها برای برگزاری دیدار با ژاپن و بلژیک نیز انجام شده است و طبق شنیده‌ها، فدراسیون فوتبال در ماه‌های گذشته برای تدارک بازی‌های دوستانه از تیم‌ملی ژاپن دعوتنامه رسمی دریافت کرده است و ازسویی با فدراسیون فوتبال بلژیک که ریاست آن برعهده یک فرد ایرانی است هم مذاکراتی داشته اما هنوز هیچ قراردادی در این زمینه امضا نشده است. اما نکته قابل‌توجه اینکه طبق شنیده‌های «فرهیختگان»، درخصوص برگزاری بازی‌های دوستانه برای تیم‌ملی، تنها نکته تعیین‌کننده، قرعه‌کشی رقابت‌های جام‌جهانی محسوب می‌شود تا درصورتی که تیم‌ملی ایران با یکی از ابرقدرت‌های فوتبال جهان هم‌گروه شد، تیم فوق از لیست برگزاری دیدارهای دوستانه خارج شود. همچنین دیدار تدارکاتی با تیم‌های آسیایی ازجمله ژاپن و قطر هم هنوز قطعی نیست و همه‌چیز به درخواست دراگان اسکوچیچ سرمربی تیم‌ملی در این زمینه مربوط می‌شود.

البته قرار است در سفر حمید استیلی، مدیر تیم‌ملی به قطر که به‌منظور برگزاری قرعه‌کشی رقابت‌های جام‌جهانی به‌همراه برخی دست‌اندرکاران فدراسیون و تیم‌ملی و اسکوچیچ بعد از بازی با لبنان انجام می‌شود، به‌محض مشخص‌شدن قرعه تیم‌ملی، برخی مذاکرات لازم با مسئولان هم‌رده، در تیم‌های ملی دیگر انجام شده تا تکلیف برگزاری دیدارهای دوستانه تیم‌ملی تا قبل از جام‌جهانی مشخص شود. البته برگزاری بازی‌های دوستانه با تیم‌های حذف‌شده بزرگ نیز در دستورکار کادرفنی قرار دارد و در این زمینه نیز قرار است تلاش‌هایی صورت گیرد.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار