• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۱۲-۱۹ - ۰۱:۳۱
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
نگاهی به آثار سینمایی که به یادبود انتظار خانواده‌های شهید ساخته شد

قاب‌های انتظار

در این گزارش به معرفی پنج فیلمی که با موضوع زنان چشم‌انتظار رزمندگان ساخته شده، پرداخته‌ایم.

قاب‌های انتظار

سینمای داستانی ایران تا به حال بارها چهره زنان چشم‌انتظاری که در پشت جبهه‌ها، سنگری روحی و عاطفی در‌برابر هجوم تردید به قلب ایمان و یقین رزمنده‌ها ساخته‌اند را نشان داده است که این تصاویر گاه کوتاه اما تاثیرگذار بوده و گاهی چنین زنانی به موضوع اصلی داستان تبدیل شده‌اند. در ادامه به معرفی پنج فیلمی که با موضوع زنان چشم‌انتظار رزمندگان ساخته شده، پرداخته‌ایم.

دیدار که محمدرضا هنرمند آن را در سال ۱۳۷۳ ساخت، با یک داستان عاشقانه آغاز می‌شود؛ پسری مسلمان و دختری مسیحی. اما میان داستان عاشقانه آنها جنگی بزرگ درمی‌گیرد. مرد عاشق‌پیشه داستان حالا باید نشان بدهد که چقدر عشق بلد است. به قول نزارقبانی، مردی که می‌تواند سر روی شانه زنی بگذارد و بگرید، می‌تواند برای وطنش هم گریه کند. مرد عشق بلد بودن خود را نشان می‌دهد و حالا نوبت چشم‌انتظاری زن است و این‌که او هم نشان بدهد چقدر عشق را بلد است. سال بعد بوی پیراهن یوسف ساخته شد با این توضیح که دیدار، دیرتر اکران شد و مدتی در محاق توقیف ماند.

بوی پیراهن یوسف داستان بازگشت است. خواهری که از فرنگ برمی‌گردد، یوسفی که از زندان برمی‌گردد و پدری که برمی‌گردد کنار خانواده‌اش اما در شعله‌های جنگ، مقدار زیادی از زیبایی صورتش را از دست داده است. ماه‌ها، روزها و ثانیه‌های آخری که به لحظه تعیین‌تکلیف منتظران مانده، بسیار سخت‌تر و سنگین‌تر می‌گذرد. ماجرای این فیلم در اولین روزهای بازگشت آزادگان به کشور می‌گذرد و قصه پر است از چنین افرادی. این فیلم چند نفر از کسانی را که در فینال انتظار، کاملا بی‌تاب شده‌اند، کنار هم قرار داده و معجون عجیبی پدید آورده است. آدم‌های منتظر در این فیلم بی‌اینکه از یک‌جا آمده باشند و در خیلی از جزئیات به هم شبیه باشند، حول همین درد مشترک همدلی دارند.

بوسیدن روی ماه به کارگردانی و نویسندگی همایون اسعدیان در سال ۱۳۹۰ ساخته شد. این فیلم داستان احترام‌السادات و فروغ‌خانم است که در همسایگی هم زندگی می‌کنند. هر دوی آنها بیش از 20سال است که در انتظار فرزندان‌شان هستند. پیکر یکی از این دو فرزند برمی‌گردد و این لحظه‌ای به‌شدت غمبار است چون مادری که می‌بیند همدم و همدرد او هم بالاخره به مرادش رسید و خودش هنوز نرسیده است، بی‌اندازه بی‌تاب خواهد شد. حالا مادری که فهمیده فرزندش برگشته است، می‌خواهد فداکاری کند و به دوست و همسایه‌اش بگوید که این پیکر فرزند او بوده نه خودش. این فیلم، یکی داستان است پر از آب چشم.

هیوا فیلم عجیبی است. این فیلم درباره شخصیت‌های واقعی ساخته شده اما در فضایی خیال‌انگیز و شاعرانه می‌گذرد. همسر شهید حمید باکری به محل شهادت این فرمانده جنگ می‌رود، فرمانده‌ای که پیکرش هنوز پیدا نشده اما او در این فیلم می‌تواند با حمید ملاقات کند و گل‌سرخی روی سینه چشم‌انتظاری‌اش بگذارد. ملاقلی‌پور چندبار در فیلم‌هایش در تاریخ سفر کرده و به دوران جنگ بازگشته است. این از بی‌تابی خود او و دلتنگی‌هاش می‌آمد و هیوا این دلتنگی را با انتظار پیوند می‌دهد و یکی از عاشقانه‌های رازآلود سینمای ایران را پدید می‌آورد. اصولا فضای تفحص، یعنی کندوکاو به امید خلاصی از چشم‌انتظاری.

شیار ۱۴۳ سکوی پرتاب نرگس آبیار در سینمای ایران بود. در ابتدا هیات انتخاب جشنواره سی‌ودوم فجر می‌خواست این فیلم را به بخش مسابقه راه ندهد اما با جنجال‌سازی حاتمی‌کیا ناچار شدند عقب‌نشینی کنند و همین فیلم تبدیل شد به منتخب تماشاگران جشنواره در آن سال شلوغ و پرستاره. در یک خط می‌شود گفت فیلم داستان مادری چشم‌انتظار است که به‌دنبال پسر مفقودالاثرش می‌گردد اما همین داستان نیم‌خطی در دو ساعت روایت شده و جزئیات آن را شرح رنج‌های این مادر پیگیر و چشم‌انتظار تشکیل می‌دهد. استقبالی که از این فیلم به‌رغم بعضی ضعف‌های فنی‌اش شد، نشان داد که این موضوع تا چه اندازه در قلب و جان مردم ایران، تاثربرانگیز است.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!

درباره فیلم جدید سروش صحت؛

قرار صبحانه با خودمان

هومن جعفری، خبرنگار:

مردی که سازش نمی‌کرد

در روزگار بی‌مایگی حضور قاف غنیمتی است؛

برای «قاف» و عمو اکبر

تولد قاف به میزبانی اکبر نبوی با همکاری «فرهیختگان»؛

«قاف» نمی‌خواهد متکلم‌ وحده باشد

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ؛

هنوزم نقش بازی می کنی آقای فرخ نژاد؟