• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۱۲-۱۹ - ۰۳:۰۷
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
«فرهیختگان» از حمایت غول‌های فناوری از کسب‌وکارهای نوپا گزارش می‌دهد

استارتاپ‌ها؛ پلکانی برای رشد شرکت‌های بزرگ

شمار معاملات مالی استارتاپ‌های آمریکایی به بیش از 100میلیون دلار رسیده که از سال2016 تاکنون بیش از 800درصد رشد داشته است. امروزه بیشتر سرمایه‌گذاران خطرپذیر غیرسنتی وارد بازار استارتاپ‌ها شده‌اند. این شرکت‌های استارتاپی نوپا 42درصد جریان معاملات را در این کشور به‌خود اختصاص داده‌اند.

استارتاپ‌ها؛  پلکانی برای رشد شرکت‌های بزرگ

ندا اظهری، مترجم: برخلاف آنچه در کمپانی‌های بزرگ جریان دارد و همه‌چیز شناخته‌شده و هر چیزی سر جای خودش است، در استارتاپ‌ها همه‌چیز حول محور ناشناخته‌ها می‌گذرد و تا مدت‌ها شاید برنامه خاصی هم وجود نداشته باشد. در شرکت‌های بزرگ، مشتری‌ها مشخص است، رقبا شناخته‌شده هستند، قیمت تمام‌شده محصول و بازدهی کاملا شناسایی شده است؛ اما در کسب‌وکارهای نوپا، تا چند مدت همه‌چیز روی گمانه‌زنی‌ها و آزمون و خطاها می‌گذرد تا بتوان براساس برنامه‌ای حساب‌شده جلو رفت و مسیر حرکت را مشخص کرد. در این مسیر، حضور فرد یا راهنمایی که بتواند این کسب‌وکاری را که کودک نوپایی بیش نیست، در مسیر درست هدایت کرده و راه و چاه را به آن نشان دهد، از هر تجربه‌ای بالاتر است و به کمک این فرصت طلایی می‌توان راه 100ساله را یک‌شبه طی کرد؛ اما همین هم جز با تلاش، صبر و پشتکار حاصل نمی‌شود. غول‌های فناوری دنیا که خود زمانی یکی از همین استارتاپ‌های نوپا بودند، درحال حاضر توانسته‌اند به رشد و شکوفایی برسند و حرف‌های زیادی برای گفتن در دنیا داشته باشند.

شمار معاملات مالی استارتاپ‌های آمریکایی به بیش از 100میلیون دلار رسیده که از سال2016 تاکنون بیش از 800درصد رشد داشته است. امروزه بیشتر سرمایه‌گذاران خطرپذیر غیرسنتی وارد بازار استارتاپ‌ها شده‌اند. این شرکت‌های استارتاپی نوپا 42درصد جریان معاملات را در این کشور به‌خود اختصاص داده‌اند. این میزان قابل‌توجه درآمدهای حاصل از فروش محصولات استارتاپی، فرصت‌های بزرگی را پیش‌روی بنیانگذاران فناوری و کارآفرینان ایجاد می‌کند تا بتوانند از این فرصت‌های پیش‌آمده نهایت استفاده را ببرند. سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌های آمریکایی در نیمه ‌نخست سال2021، چیزی بالغ بر 150میلیارد دلار اعلام شد که با سرعتی که نسبت به سال2020 مشاهده شد، با رشد دوبرابری روبه‌رو بود. به‌طور کلی، بودجه‌های جهانی برای سرمایه‌گذاران جدید و استارتاپ‌های فناوری روزبه‌روز درحال رشد است، به‌طوری که سال گذشته رشد بیش از 157درصدی داشته است. تا اواسط سال2021، بیش از 700شرکت برتر در دنیا فعالیت می‌کردند. این شرکت‌های برتر به شرکت‌هایی اطلاق می‌شود که ارزشی بیش از یک‌میلیارد دلار دراختیار داشته باشند که از آن جمله می‌توان به شرکت‌های Stripe، SpaceX و Canva اشاره کرد.

 زبان کسب‌وکار هرگز تا این اندازه مهم نبوده است

به گزارش forbes، تبدیل ایده به عمل به‌ویژه اقدام سرمایه‌گذارانی که می‌توانند روی ایده‌های استارتاپی سرمایه‌گذاری کنند، باعث شکل‌گیری یک استارتاپ و شروع یک کارآفرینی می‌شود. ایده‌هایی که در چنین فضاهایی مطرح می‌شوند، مسیر زندگی افراد زیادی را تغییر می‌دهند. گاهی تنها چیزی که برای بازکردن نیاز دارید، دراختیار داشتن یک ایده خوب است. با وجود سرمایه‌گذارانی که تشنه ایده‌های نو باشند، بنابراین یادگیری و گام‌برداشتن در راستای مفهوم کسب‌وکار سریع‌ترین راه برای واقعی‌کردن آن ایده به‌شمار می‌رود. اما مساله مهم، انتخاب دری است که به‌سوی ایده عاقلانه باز می‌شود. اما داشتن ایده خوب به‌تنهایی کافی نیست بلکه نوع اجرای آن ایده است که بتواند در درازمدت نتیجه‌بخش باشد. ایده‌هایی که به مرحله عملی‌شدن نمی‌رسند تنها در همان مرحله رویا باقی می‌مانند. اما فاصله بین رویا و واقعیت گاهی بسیار کوتاه‌تر از زمانی است که یک سرمایه‌گذار مشتاق به فعالیت در آن است. میلیاردها دلار ممکن است در جریان معاملات به بازار تزریق شود که سرمایه‌گذاران حرف اول را می‌زنند.

 سرمایه‌گذاری 88 میلیون دلاری اپل

در آخرین گزارش‌های رسیده، رئیس سابق اروپایی اپل از طریق شرکت‌های خطرپذیر خود حدود 88میلیون دلار روی استارتاپ‌ها سرمایه‌گذاری کرده است. او تاکنون 44میلیون دلار به این سرمایه اضافه کرده است. از زمانی که همه‌گیری کرونا اقتصاد دنیا را به خطر انداخت و درآمد بسیاری از کمپانی را نابود کرد، رئیس سابق اپل تاکید کرد برخی استارتاپ‌ها می‌توانند بعد از پایان همه‌گیری موفقیت چشمگیری در نفوذ به بازار و به‌دست گرفتن عنان فناوری‌ونوآوری در دنیا به دست آورند.  به گزارش cnbc، شرکت‌های خطرپذیر وابسته به کمپانی اپل بیش از 30شرکت فعال در حوزه‌های سخت‌افزاری، تجار و رسانه‌های دیجیتال را مورد حمایت قرار داده‌اند. هر سرمایه‌گذاری معمولا 3.4میلیون دلار را دربرمی‌گیرد اما به 3.4میلیون دلار هم می‌رسد. اروپا پایتخت شرکت‌های خطرپذیری است که ریسک سرمایه‌گذاری روی استارتاپ‌ها را متقبل می‌شوند و این فرصت خوبی را پیش‌روی استارتاپ‌های نوپا قرار می‌دهد.

 سرمایه‌گذاری 60میلیون دلاری گوگل

گوگل نیز به‌عنوان یکی از کمپانی‌های بزرگ دنیا درقالب برنامه بودجه‌ای خود، روی برخی از برترین استارتاپ‌ها سرمایه‌گذاری کرده که غالبا به استارتاپ‌های شناخته‌شده‌ای در دنیا تبدیل شده‌اند. به‌عبارتی، گوگل به‌عنوان یک شرکت سرمایه‌گذار خطرپذیر عمل می‌کند، به‌طوری که تامین بودجه شرکت‌های نوپا را به دو شیوه بودجهA و بودجهB انجام می‌دهد. این کمپانی در تامین بودجهA، سرمایه‌گذاری دومیلیون تا 15میلیون دلاری روی استارتاپ‌ها را در دستورکار خود دارد. این شرکت‌ها غالبا از مرحله اولیه پیشی گرفته‌اند. در نوع دوم تامین بودجه گوگل، شرکت‌ها وارد مرحله بعدی رشد شده و سرمایه‌گذاری 30 تا 60میلیون دلاری را از گوگل دریافت می‌کنند.

 سرمایه‌گذاری 250میلیون دلاری آمازون روی استارتاپ‌های هندی

آمازون در سال2021 با حمایت از کسب‌وکارهای کوچک و متوسط هندی فعال در حوزه دیجیتال بالغ‌بر 250میلیون دلار سرمایه‌گذاری کرد. این کمپانی، پیش از این بیش از 6.5میلیارد دلار روی کسب‌وکارهای هندی سرمایه‌گذاری کرده بود. این غول فناوری تاکنون بارها آمادگی خود را برای سرمایه‌گذاری روی استارتاپ‌ها اعلام کرده تا به کسب‌وکارهای کوچک کمک کند و آنها بتوانند فعالیت‌های خود را به‌صورت آنلاین و دیجیتالی ادامه دهند. حوزه‌های کشاورزی و سلامت جزء حوزه‌هایی هستند که آمازون به‌زودی تمرکز ویژه‌ای برای سرمایه‌گذاری روی استارتاپ‌های هندی فعال در این زمینه‌ها خواهد داشت و کسب‌وکارها قرار است از این فناوری‌ها برای توسعه بیشتر این بخش‌ها استفاده کنند.

 کمپانی‌های بزرگ به‌دنبال منافع از استارتاپ‌ها

آغاز یک کسب‌وکار نوپا یا همان استارتاپ در دنیای امروز به‌معنای آن است که باید از کانال یک یا چند کمپانی بزرگ فناورانه از قبیل آمازون، اپل، فیس‌بوک و گوگل عبور کرده باشد. درواقع، آنچه در سایه حمایت این کمپانی‌های بزرگ برای استارتاپ‌ها رخ می‌دهد آن است که شرایطی فراهم می‌شود که امکان دسترسی سریع به بازارهای وسیع جهانی، تبلیغات کارآمد، زیرساخت‌های ارزان و قابل‌اعتماد پیش‌روی این کسب‌وکارهای نوپا قرار می‌گیرد. استارتاپ‌های فناوری زمانی سرور خریداری می‌کردند؛ درحال حاضر، آنها قدرت محاسباتی ابری‌ گوگل و آمازون را اجاره می‌کنند. فیس‌بوک یکی از مقرون‌به‌صرفه‌ترین ابزارهای بازاریابی در دنیا به‌شمار می‌رود. فروشگاه‌های اپل و گوگل هم به توسعه‌دهندگان خود اجازه می‌دهند شبانه بیش از صدها میلیون مشتری برای خود جذب کنند. اپل که یکی از پرسودترین کمپانی‌های دنیاست، 30درصد از هر فروش خود را در فروشگاه اپلیکیشن‌ها ازآن خود می‌کند و بازرگانان نیز ماهیانه 40دلار برای فروش در این فروشگاه‌ها می‌پردازند. غول‌های فناوری این سود را به کسب‌وکارهای جدیدتر هم وارد می‌کنند؛ جایی که می‌توانند با مشتریان خود رقابت کرده و سود بیشتری را ازآن خود کنند.

به گزارش inc، فیس‌بوک، گوگل، اپل و آمازون درحال توسعه تمرکز قدرت هستند که باعث نابودی پیش از موعد شرکت‌های بزرگ و از بین رفتن شرکت‌های نوپای استارتاپی می‌شود. مالیات‌ها و مقررات دست‌وپاگیر عواملی هستند که استارتاپ‌ها را از شکل‌گیری دلسرد می‌کنند. فرصت‌ها برای ایجاد کسب‌وکارهای بزرگ هنوز وجود دارد اما با گسترش کمپانی‌های بزرگ‌تر، این تمایل به‌مرور کمتر می‌شود. برنامه‌هایی مانند «استارتاپ‌های مایکروسافت» و «سکوی پرتاب گوگل»، صدها میلیون دلار در شتاب‌دهنده و دیگر منابع برای شکل‌گیری شرکت‌های جدید سرمایه‌گذاری کرده‌اند. این هزینه‌ها برای کارآفرینان بسیار تاثیرگذار است و غول‌های فناوری علاقه زیادی به کسب‌وکارهای کوچک دارند اما شواهد نشان می‌دهد این علاقه تنها تا زمانی ماندگار است که کوچک باقی‌مانده و به کسب‌وکار بزرگ‌تری تبدیل نشده‌اند.

 رشد استارتاپ‌ها بهانه‌ای برای بزرگ‌تر‌شدن کمپانی‌ها

به گزارش washingtonpost، آمازون، اپل، فیس‌بوک و گوگل چهار غول فناوری دنیا که حالا بسیاری از سرمایه‌های دنیا را دراختیار دارند، به‌طور قطع به‌تنهایی به نقطه کنونی نرسیده‌اند. آنها تاکنون صدها شرکت را طی چند دهه خریداری و ازآن خود کرده‌اند که توانسته‌اند به قدرتمندترین کمپانی‌های فناوری دنیا تبدیل شوند. همه آنها از الگوی مشابهی پیروی کرده‌اند. ابتدا، آنها در کسب‌وکارهای اولیه خود غالب شده و توانایی‌های خاص خود را در آن حوزه‌ها نشان داده‌اند؛ به‌عنوان مثال، آمازون در تجارت الکترونیک و گوگل در جست‌وجو حرف اول را در دنیا می‌زنند؛ آنها سپس با موفقیت در این عرصه‌ها، وارد بخش‌های جدیدی شده و شانس خود را در حوزه‌های نوین تست کرده‌اند تا بتوانند هم درآمدهای بیشتری کسب کنند و هم وارد رقابت با دیگر کمپانی‌های دنیا شوند. این کمپانی‌های بزرگ دنیا، شرکت‌های مختلفی را زیرمجموعه خود کرده‌اند که بیشتر آنها را استارتاپ‌های کوچک تشکیل می‌دهند که غالبا پتنت‌های ارزشمند و مهندسان بااستعدادی را دراختیار داشته‌اند که بسیاری از آنها امروزه منجر به تولید محصول شده است. بعضی از مالکیت‌هایی که دراختیار غول‌های فناوری قرار گرفته‌اند باعث سرمایه‌گذاری‌های چندمیلیارد دلاری شده است. درحال حاضر کمپانی‌های بزرگ فناوری که قدرتمندتر می‌شوند، انتقادهایی مطرح می‌شود که نشان می‌دهد این کمپانی‌ها از قدرت انحصاری خود برای تضعیف رقبا استفاده می‌کنند که ریشه در نوآوری ندارد اما کنترل کل بازار را به‌منظور حذف رقبا دراختیار گرفته‌اند.

 سوددهی از طریق همکاری با استارتاپ‌ها

کمپانی‌های بزرگ دنیا از استراتژی‌های مختلفی برای افزایش عملیات‌های تجاری خود استفاده می‌کنند و از این طریق، سهم خود را از بازار افزایش می‌دهند. یکی از استراتژی‌های موثر برای رشد استارتاپ‌ها در دنیا، هدف قراردادن کسب‌وکارها و مشاغل نوپا و کوچک و رسیدن آنها به خانواده‌هاست. مشاغل کوچک معمولا از نفوذ در بازار کار و سرمایه لذت می‌برند و از آن استقبال می‌کنند و به‌دنبال حمایت‌های جمعی و وفاداری مصرف‌کنندگان هستند. آنها با شناخت سلیقه و نیاز مشتریان خود با موفقیت بیشتری می‌توانند رفتارهای خرید آنها را پیش‌بینی کرده و نسبت به آن حرکت کرده و گام‌های بعدی خود را در توسعه کسب‌وکار خود بردارند. به‌عبارتی، کسب‌وکارها و مشاغل کوچک و نوپا چنانچه در مسیر درستی حرکت کنند، نقش مهمی در رشد و سوددهی کمپانی‌های بزرگ دارند. متخصصان بازار سرمایه تاکید کرده‌اند بیشتر کمپانی‌ها نمی‌توانند در رقابت، بدون حضور کسب‌وکارهای کوچک رشد کنند. درواقع، این مشاغل کوچک مانند پیوندهای گمشده‌ای برای ایجاد آگاهی و برندسازی بین مشتریان و کاربران شهرهای کوچک‌تر عمل می‌کنند. بنابراین، هرچه کمپانی‌های بیشتری، کسب‌وکارهای کوچک را برای گسترش فعالیت‌های خود هدف قرار دهند، مشتریان بیشتری جذب‌شده و سود بیشتری ازآن خود می‌کنند.

 نفوذ بیشتر استارتاپ‌ها به بازار سرمایه

کمپانی‌های بزرگ‌تر که تصمیم می‌گیرند با کسب‌وکارهای کوچک‌تر ارتباط برقرار کنند، در موقعیتی برد-برد قرار می‌گیرند. به‌عبارتی، آنها این فرصت را پیدا می‌کنند تا بازاری را که پیش‌تر آن را لمس نکرده‌اند، بشناسند و وارد آن شوند. درمقابل، مشاغل کوچک در تعامل با کمپانی‌های بزرگ‌تر فرصت رشد و شکوفایی بیشتر با هدایت فعالان بازارهای بزرگ‌تر پیدا می‌کنند. هند جزء کشورهایی است که سریع‌ترین رشد را در دنیا داشته است. درکنار آموزش و زیرساخت‌ها، استانداردهای زندگی در این کشور هم به‌سرعت درحال رشد است. افرادی که در مناطق روستایی یا شهرهای کوچک‌تر زندگی می‌کنند، گزینه‌های بیشتری را برای زندگی پیش‌روی خود مشاهده کرده‌اند. از آنجایی که کسب‌وکارهای کوچک به‌تنهایی قادر به تامین نیازهای مردم هند نیستند، حوزه‌های مختلفی چون پوشاک و IT فرصتی طلایی را برای پیوستن به کسب‌وکارهای کوچک دراختیار گرفته‌اند. این اقدام نه‌تنها رضایت مشتریان و کاربران را به‌همراه دارد بلکه حضور برندهای مختلف را تقویت می‌کند. علاوه‌‌بر این، توسعه کسب‌وکارها، سود بالا و نفوذ بهتری را در بازار به‌دنبال دارد. کسب‌وکارهای کوچک و نوپا معمولا گروهی از فروشنده‌ها را با مسئولیت فروش محصولات در شهرهای مختلف دنیا دارند. کمپانی‌هایی که به‌دنبال گسترش فعالیت‌های خود هستند، به نیروهایی نیاز دارند که الگوهای فروش را در شهرها به‌خوبی بشناسند.

 حمایت از استارتاپ‌ها برای بهبود اقتصادی آسیا بعد از کرونا

همه‌گیری کرونا، وضعیت اقتصادی صدهاهزار کسب‌وکار را در دنیا به تباهی کشاند و از همه مهم‌تر از لحاظ اقتصادی، کووید طی ماه‌های گذشته به‌طور مستقیم بسیاری از کسب‌وکارها را تحت‌تاثیر قرار داد. فناوری‌های دیجیتال و رونق آنها به‌ویژه در دوران کرونا از تشدید اوضاع مالی کسب‌وکارها جلوگیری کرده و حتی در برهه‌هایی باعث زنده ماندن آنها شده است. به گزارش weforum، مدت زمان شیوع کرونا در آسیا طولانی‌تر از قاره‌های دیگر است و بخش‌هایی از منطقه برای اولین‌بار از رکود خارج شده‌اند. اگر بتوان اکوسیستم‌های دیجیتال عمیق و فرهنگ ماندگار نوآوری را با توجه به کارآفرینی استارتاپ‌ها در منطقه اعمال کرد، می‌توان به دنیا کمک کرد از رکودهای اقتصادی ناشی از کرونا خارج شوند. کمپانی‌های بخش‌های دولتی و خصوصی شامل غول‌های فناوری برای دستیابی به این هدف باید در عین تمرکز روی رشد اقتصادی با یکدیگر همکاری داشته باشند. دسترسی آسان به زیرساخت‌های دیجیتال برای استارتاپ‌ها، ارتقای مهارت افراد برای احیای وضعیت اقتصاد دیجیتال جهت گسترش استعدادها و نیز بهبود فرهنگ قدرتمند استارتاپی که کارآفرینان را برای موفقیت و تبدیل آنها به موتورهای اشتغالزایی تبدیل می‌کنند ازجمله اهدافی هستند که این شرکت‌ها در نظر دارند.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار