• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۱۲-۱۹ - ۰۰:۴۶
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0

جنبش دانشجویی با مجلس اتمام حجت کرده است

مجلسی‌ها و قاطبه آنها قبل از ورود به مجلس این وعده را به مردم می‌دادند که اگر رای بیاوریم قطعا شفافیت را تصویب می‌کنیم و به مجلس قبل نیز به این دلیل ایراد می‌گرفتند، با این استدلال که طرح شفافیت را تصویب نکردند و با مردم نبودند. اما درحال حاضر خود آنها این وعده را فراموش کرده‌اند.

علی بزرگخو، دبیر اتحادیه دفتر تحکیم وحدت: در دفتر تحکیم مدت‌هاست که برنامه‌ای را در حوزه شفافیت شروع کرده‌ایم که در آن به دوگانه دروغ ملی یا تحقیق نظام مردم‌سالاری می‌پردازیم. مجلسی‌ها و قاطبه آنها قبل از ورود به مجلس این وعده را به مردم می‌دادند که اگر رای بیاوریم قطعا شفافیت را تصویب می‌کنیم و به مجلس قبل نیز به این دلیل ایراد می‌گرفتند، با این استدلال که طرح شفافیت را تصویب نکردند و با مردم نبودند. اما درحال حاضر خود آنها این وعده را فراموش کرده‌اند. حتی یکی از نمایندگان مجلس در مصاحبه‌ای مساله شفافیت را مورد نقد قرار داد؛ درحالی که مصاحبه این شخص قبل از ورود به مجلس وجود دارد که حمایت قاطعی از شفافیت می‌کند.

قطعا دفتر تحکیم پیگیر طرح شفافیت است و نمی‌توان این مساله را فراموش کرد که این موضوع نشان می‌دهد نمایندگان از ظرفیت‌های اصلی خودشان دور شده‌اند؛ از این‌رو نامه‌ای به نمایندگان نوشته و در آن تاکید کردیم که شما به مردم دروغ گفتید تا رای بیاورید. اگر این اتفاق بیفتد؛ طبق قانون جدید انتخابات که به تصویب شورای نگهبان رسیده است ما معتقد هستیم اگر نماینده‌ای خلاف وعده‌های انتخاباتی خود حرکت کرد همین موضوع در رد یا تاییدصلاحیت همان نماینده در دوره‌های بعدی مجلس تاثیرگذار خواهد بود. همچنین اگر بنابر ادامه این مسیر توسط نمایندگان باشد، شورای نگهبان باید برای ردصلاحیت این افراد ورود کند که چرا خلاف وعده‌های انتخاباتی خود عمل کرده‌اند و به مردم آشکارا دروغ گفته‌اند.

نامه دیگر ما در روزهای اخیر خطاب به ائمه‌جمعه بود، با محوریت ورود به بحث شفافیت و ایجاد نهضتی اجتماعی برای تحقق شفافیت آرا؛ قطعا اگر این مساله به نتیجه برسد به باقی شفافیت‌ها از قبیل شفافیت اموال، شفافیت حقوق و مزایا و شفافیت قراردادها و شفافیت‌های دیگری که در کشور به‌دنبال آن هستیم، نزدیک خواهیم شد. ما به‌شدت پیگیر این مورد هستیم و مجلس یک طرح شفافیت به مردم بدهکار است.

همچنین درباره موضوع حذف ارز ترجیحی هم متاسفانه سیاست و فشارها و نظراتی که مطرح شد، مجلس را تسلیم خودش کرد. درحال حاضر همگی متوجه این موضوع هستیم که خزانه دولت خالی است و باید به داد آن رسید. واقعیت این است که تورم ممکن است اثرگذار باشد، اما درباره ارز ترجیحی نمی‌توان این مساله را نادیده گرفت که یارانه‌ها و سوبسیدها با وجود اینکه تورم‌زا هستند، اما درصد تورمی که ایجاد می‌کنند به‌مراتب پایین‌تر از مدل‌هایی است که دولت‌ها با حذف ارز ترجیحی اجرا می‌کنند. با این حال دولت‌ها به دلیل اینکه ساده‌ترین راه را قطع بخشی از یارانه یا سوبسیدی که به مردم می‌دهند، می‌دانند در ابتدا به حذف آن پناه می‌برند درحالی که بی‌اعتمادی اجتماعی و فقری که ایجاد می‌کند، ضرر بیشتری دارد. تورمی که در قطع برخی سوبسیدهای مرتبط با کالاهای اساسی و بنزین و... ایجاد می‌شود، اثر معکوس خواهد گذاشت، مگر اینکه خواهان حکومت نظامی باشند و همه قیمت‌ها تحت کنترل باشد یا تحت نظارت سازمان تعزیرات قرار گیرد که این موارد با توجه به شرایط موجود عملیاتی نیست. درمقابل مجلس نیز متاسفانه مجبور به تصویب این طرح شد و ما نیز حساسیت بسیاری نسبت به آن داشته و داریم اما متاسفانه مجلس کار خودش را کرد. این مورد جزء نقاط اتمام حجت مجموعه جنبش دانشجویی با مجلس بود. در این طرح باید منتظر تبعات آن ماند و بعد دید که این عملکرد موفق خواهد بود یا خیر؟ در اصل از جایی به بعد ما تذکر دادیم و حالا که افاقه نکرده است باید منتظر تبعات آن ماند.

یکی دیگر از اتفاقاتی که امسال در مجلس افتاد، بحث صیانت است. مجلس با کلیت فضای مجازی مخالف نیست و نباید هم مخالف آن باشد. بلکه معتقد است این فضا مثل هر فضای دیگری در کشور ما ملزم به قانون و قانون‌گذاری است؛ اما چنین طرحی به‌نفع هیچ‌کس نیست و تنها مافیاها از این طرح سود می‌برند. بحثی که وجود دارد نوع رویکرد در طرح صیانت است. رویکرد این است که مجلس قوانینی را تصویب می‌کند و به‌صورت سفت و سخت آن را اجرا می‌کند. اگر پلتفرم‌های خارجی پذیرفتند که پذیرفتند و فعالیت‌شان را ادامه خواهند داد. اگر نپذیرفتند فیلترینگ و محدودیت اتفاق خواهد افتاد. از طرفی هم احتمال اینکه پلتفرم‌های خارجی قوانین را نپذیرند، بسیار بالا است و با توجه به اینکه این طرح قانون شده، احتمال فیلتر آنها بسیار بالا است و چنین مساله‌ای جامعه را ناامید می‌کند.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار