• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۱۲-۱۹ - ۰۰:۳۶
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
بررسی مستندهایی که با موضوع زندگی شهدای مفقودالاثر تولید شده است

قابی برای ماندگارهای همیشه

معمولا در جنگ‌های مختلف، این مستندسازها هستند که در ثبت و ضبط وقایع و سپس خاطرات جنگ نقش مهمی را ایفا می‌کنند اما نقطه تمایز جنگ ما با دیگر جنگ‌های جهان در پیوند یافتن بین تمام اجزای انسانی و اعتقادی جامعه ایران با حوادث جنگ بوده است.

قابی برای ماندگارهای همیشه

کیانا تصدیق‌مقدم، خبرنگار: درباره دفاع مقدس و موضوعات آن، آثار مختلفی در بسترهای متنوع فرهنگی تولید و عرضه شده است. مستندسازی یکی از انواع پرداخت هنری است که از همان سال‌های دفاع مقدس جان گرفت و آرام‌آرام به بلوغ رسید. معمولا در جنگ‌های مختلف، این مستندسازها هستند که در ثبت و ضبط وقایع و سپس خاطرات جنگ نقش مهمی را ایفا می‌کنند اما نقطه تمایز جنگ ما با دیگر جنگ‌های جهان در پیوند یافتن بین تمام اجزای انسانی و اعتقادی جامعه ایران با حوادث جنگ بوده است. دوران دفاع مقدس به‌عنوان مهم‌ترین دوره تاریخی 40سال گذشته ایران پر است از خاطرات و اتفاقاتی که با مفاهیم انسانی گره خورده. روایات و خاطرات مرتبط با زندگی شهدای مفقودالاثر و چشم‌انتظاری خانواده‌هایشان یکی از جذاب‌ترین مقاطع تاریخی است که از چشم مستندسازان ایرانی دور نمانده است. در گزارش زیر سراغ مستندها و مستندسازانی رفتیم که به موضوع شهدای مفقودالاثر پرداخته‌اند.

مستند «چشم به راه»

این مستند به تهیه‌کنندگی حسین همایونفر، روایتی متفاوت از مادرانی است که سال‌ها در انتظار فرزندان‌شان بوده‌اند. در این مستند و در هر قسمت، سراغ مادران شهدا در شهرهای ایلام، اصفهان، کاشان، مازندران و قزوین رفتند و رنجی که بر آنان رفته را نشان دادند. در «چشم‌به‌راه» مادران با گویش‌های محلی مختلف برای فرزندان‌شان لالایی می‌خوانند و عکس‌هایی از آنان را نشان می‌دهند. در این مستند سراغ خانواده‌های شهیدان نعمت‌الله جابری، حمید محمدرضایی، سیدجواد اسدی، محمد مهدی و حمیدرضا اسماعیلی و علی قربانی رفتند.

مستند «برادرم نادعلی»

روایتی از خانواده شهید نادعلی دهقان به کارگردانی علی تک‌روستا است. در این مستند نشان می‌دهد که سنگ مزاری به نام این شهید در بهشت‌زهرا پیدا می‌شود و برادرش برای گرفتن اجازه نبش قبر و آزمایش دی‌ان‌ای تلاش می‌کند. درواقع این مستند به تلاش خانواده‌‌های شهدای گمنام هشت سال دفاع مقدس برای پیدا کردن مزار فرزندان‌‌شان نیز می‌‌پردازد. تلاشی که به‌دلیل بی‌توجهی‌های برخی مسئولان بی‌ثمر مانده است. مستند برادرم نادعلی در چهاردهمین جشنواره سینماحقیقت حضور داشت و تحسین بسیاری از تماشاگران را به خود برانگیخت.

مستند «پس از 22 سال»

مستند پس از ۲۲سال به کارگردانی محمدعلی یزدان‌‌پرست تولید شده و درباره زندگی و نحوه شهادت اسدالله بربری است. این کارگردان برای روایت این مستند، گفت‌‌وگو با خانواده شهید بربری و خلبانان هم‌‌دوره وی و برخی تصاویر آرشیوی را کنار هم گذاشته تا مستندش صرفا براساس گفت‌وگو و تکرار خاطرات نباشد. یزدان‌پرست در این مستند تلاش کرده فیلمی را به دور از حس ترحم روایت کند و تمام آنچه واقعیت داشته، بیان کند. شهید بربری به‌واسطه مهارتش در خلبانی نامه‌های زیادی از کشورهای مختلف برای همکاری دریافت می‌کرد، اما در کشور خودمان خدمت کرد و سرانجام به شهادت رسید.

مستند «بوی پیراهن یوسف»

مستند بوی پیراهن یوسف به تهیه‌کنندگی امیرحسین نوروزی و کارگردانی احمد شریف‌زاده در سه اپیزود ساخته شده که هر بخش از آن به داستان یک خانواده شهید می‌پردازد. سه خانواده شهید در جریان سفر رهبر معظم انقلاب به کرمانشاه در سال 90 به گلزار شهدا می‌روند و در آن مکان به انتظار دیدار ایشان هستند. درواقع این مستند روایت دلدادگی خانواده شهدا به رهبر است که در سال 95 برای شبکه افق تولید شد. شریف‌زاده آثار دیگری هم در زمینه شهدای مفقودالاثر به نام «رویای بارانی» تولید کرده که مربوط به مادر شهید صبوری است.

 مستند «بانو»

مستند بانو روایتگر زندگی پرفراز و نشیب بانو عصمت احمدیان، مادر شهیدان اسماعیل و ابراهیم فرجوانی است. کسی که هم خود و هم اعضای خانواده‌اش یعنی همسر و سه فرزندش به‌نوعی با جنگ در ارتباط هستند. مستند بانو به کارگردانی و نویسندگی محمد حبیبی‌منصور تولید شده است. این مستند تصویری واقعی از زندگی مادر این شهیدان است. درواقع این خانم یکی از زنان تاثیرگذار اهواز است که شهید اسماعیل فرجوانی فرزند مفقودالاثر اوست. در طول مستند از خاطرات و داستان شهادت فرزندش می‌گوید. یکی از پسران وی پیکرش پیدا شد و دیگری مفقودالاثر است که در مستند به آنها اشاره شده است.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!

درباره فیلم جدید سروش صحت؛

قرار صبحانه با خودمان

هومن جعفری، خبرنگار:

مردی که سازش نمی‌کرد

در روزگار بی‌مایگی حضور قاف غنیمتی است؛

برای «قاف» و عمو اکبر

تولد قاف به میزبانی اکبر نبوی با همکاری «فرهیختگان»؛

«قاف» نمی‌خواهد متکلم‌ وحده باشد

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ؛

هنوزم نقش بازی می کنی آقای فرخ نژاد؟