• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۰-۱۲-۱۹ - ۰۰:۲۳
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
بررسی دلایل برخورد AFC با کمیته صدور مجوز حرفه‌ای؛ جریمه هم در راه است

تعلیق به‌خاطر ناکارآمدی و انتقال اطلاعات غلط

ایجاد کارگروه برای زمان‌بندی صدور مجوز حرفه‌ای در 2 فصل بعدی/ وضعیت نمایندگان کشورها برای فصل با تقویم اروپایی مبهم است

موضوع برگزاری رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا در فصل 2024-2023 برای اولین‌بار قرار است مطابق با تاریخ تقویم اروپایی برگزار شود و نحوه برگزاری این رقابت‌ها همچنان برای بسیاری از فدراسیون‌ها محل ابهام و پرسش قرار دارد.

تعلیق به‌خاطر ناکارآمدی و انتقال اطلاعات غلط

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق، خبرنگار گروه ورزش: سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا از برگزاری سومین جلسه کارگروه صدور مجوز حرفه‌ای باشگاه‌های فوتبال آسیا خبر داد. در بخشی از این جلسه این‌طور ابلاغ شد که کارگروه ویژه، مجوزهای صادرشده ازسوی صادر‌کنندگان مجوز را بازنگری کرده و درنهایت این تصمیم اتخاذ شد که کمیته صدور مجوز حرفه‌ای فدراسیون‌های فوتبال ایران و تاجیکستان تا برطرف‌شدن نقص‌ها و دریافت رضایت ازسوی دبیرکل کنفدراسیون فوتبال آسیا به‌حالت تعلیق دربیاید؛ اتفاقی قابل پیش‌بینی که درنهایت رخ داد تا صدور مجوز حرفه‌ای باشگاه‌ها برای آینده نزدیک نیز دچار اختلال شود هرچند با توجه به برگزاری دیدارهای دو فصل بعدی، زمان بیشتری برای انجام این کار وجود خواهد داشت و این یعنی اگر فدراسیون ایران برای رفع اشکالات لازم دست‌به‌کار شود، خطری فوتبال ایران را تهدید نخواهد کرد.

پیش از این کمیته صدور مجوز حرفه‌ای فدراسیون فوتبال ایران به استقلال و پرسپولیس مجوز حضور در لیگ قهرمانان آسیا را داد ولی  AFC بعد از بررسی‌های لازم مجوز هر دو باشگاه را لغو کرد و این دو تیم از حضور در لیگ قهرمانان آسیا2022 محروم شدند.

این اتفاق درحالی رخ داده که دلیل آن ناکارآمدی و تعلل ذکر شده و این‌طور آمده است که کمیته تا زمانی که نتواند از لحاظ اداری و سازمانی رضایت کنفدراسیون فوتبال آسیا را به دست بیاورد، تعلیق است و تا زمانی که این تعلیق پابرجا باشد، در زمینه صدور مجوز حرفه‌ای در فوتبال ایران اقدامی انجام نخواهد شد. نکته قابل‌توجه اینکه در این خصوص زمانی به‌منظور ددلاین اعلام نشده و مشخص است تا زمانی که کمیته صدور مجوز حرفه‌ای نتواند خود را سروسامان دهد، این کمیته رفع تعلیق نخواهد شد.

از دیگر دلایل تعلیق کمیته مجوز حرفه‌ای می‌توان به مواردی ازجمله دادن اطلاعات غلط، اطلاعات ناکافی، غیرواقع و نادرست اشاره کرد و این درحالی است که مجموع این عوامل موجبات کلافگی کنفدراسیون فوتبال آسیا را فراهم آورده است تا درنهایت آنها این تنبیه انضباطی را در نظر بگیرند.

در این بین به‌جز کمیته صدور مجوز حرفه‌ای فدراسیون فوتبال ایران، کمیته مجوز حرفه‌ای تاجیکستان نیز به‌حالت تعلیق درآمده اما نماینده این کشور یعنی استقلال مثل سال گذشته همچنان در رقابت‌های فصل جدید لیگ قهرمانان آسیا حاضر است و به‌نظر می‌رسد کمیته صدور مجوز حرفه‌ای فدراسیون تاجیکستان به دلایل دیگری تعلیق شده باشد.

 تعلیق بعد از جریمه مالی

پیش از این در اوایل دی‌ در «فرهیختگان» به این موضوع اشاره کرده بودیم که در ماجرای فوق باشگاه‌ها جریمه نمی‌شوند؛ چراکه مدارک خود را ارائه کرده و درخواست مجوز حرفه‌ای کرده بودند و از آنجا که دستگاه مربوطه مسئول راستی‌آزمایی این اتفاق بوده و این روند به‌درستی رخ نداده، بنابراین نمایندگان ایران از این موضوع فرار کرده و جریمه فقط شامل حال فدراسیون فوتبال و کمیته استیناف خواهد شد که درنهایت فعلا تعلیق بعد از جریمه مالی در دستورکار کنفدراسیون آسیا قرار گرفته و مشخصا در دفعات بعدی هم جرایم سنگین‌تری لحاظ خواهد شد.

همچنین به این موضوع اشاره داشتیم که اگر فدراسیون فوتبال مجوز را به این باشگاه‌ها داده باشد درحالی که مستحق آن نبودند، به‌خاطر ارائه مجوز غیرمجاز جریمه خواهد شد، این درحالی است که قبلا هم 120هزار دلار جریمه شده بود و 80هزارتای آن تعلیقی محسوب شده بود و حالا علاوه‌بر پرداخت این جریمه تعلیقی، یک جریمه مالی سنگین‌تر دیگر نیز برای فدراسیون لحاظ خواهد شد و حالا هم طبق شنیده‌ها احتمالا در گام اول پرداخت جریمه 80هزار دلاری تعلیقی در دستورکار قرار می‌گیرد و به‌نظر نمی‌رسد در این زمینه گریزی باشد.

 تشکیل کارگروه جدید در کنفدراسیون آسیا

موضوع برگزاری رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا در فصل 2024-2023 برای اولین‌بار قرار است مطابق با تاریخ تقویم اروپایی برگزار شود و نحوه برگزاری این رقابت‌ها همچنان برای بسیاری از فدراسیون‌ها محل ابهام و پرسش قرار دارد. اول اینکه کدام‌یک از نمایندگان ایران راهی دو فصل بعدی رقابت‌های آسیایی می‌شوند؛ چراکه یک فصل جا افتاده و این موضوع مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد و ازسوی دیگر موضوع مجوز حرفه‌ای و زمان‌بندی آن به کجا خواهد انجامید؟ در این خصوص اطلاعات «فرهیختگان» حاکی از آن است که در اطلاعیه جدید کنفدراسیون فوتبال آسیا درخصوص زمان‌بندی صدور مجوز حرفه‌ای قرار است یک کارگروه تشکیل شده تا بعد از تغییر تقویم مسابقات این زمان‌بندی به چه شکلی درآمده و ابلاغ و اجرا شود.

 تکلیف نمایندگان ایران چه می‌شود؟

در این خصوص که در فصل 2024-2023 کدام تیم‌ها در این رقابت‌ها شرکت کنند ابهامات زیادی وجود دارد که کنفدراسیون آسیا در این خصوص هنوز پاسخی را ارائه نکرده است و جالب اینکه در این مورد طی روزهای گذشته شایعات زیادی ایجاد شده و رسانه‌های داخلی و خارجی هرکدام به گمانه‌زنی‌های خاص خود در این مورد پرداخته و راهکارهایی را ارائه دادند و حتی برخی رسانه‌ها از تفویض اختیار کنفدراسیون آسیا به فدراسیون کشورهای عضو خبر دادند؛ این درحالی است که بلافاصله این موضوع تکذیب شد و طبق شنیده‌های «فرهیختگان» AFC هنوز در این مورد تعیین‌تکلیفی انجام نداده و چیزی مشخص نیست.

از آنجایی که بعد از فصل جاری، رقابت آسیایی برگزار نخواهد شد این تردید وجود دارد که قهرمانان فصل جاری و تیم‌هایی که سهمیه کسب می‌کنند جا افتاده و مورد توجه قرار نگیرند. هرچند در این خصوص فدراسیون فوتبال در تلاش است تا قهرمان‌های امسال هم بدون دستاورد باقی نمانند اما تا زمانی که ابلاغیه یا دستورالعملی در این مورد اعلام نشود، این ابهامات هم وجود خواهد داشت.

 تاریخ چه می‌گوید؟

در این خصوص شباهت‌های تاریخی وجود دارد که می‌تواند برای فوتبال قاره راهگشا باشد؛ چراکه به‌خاطر شیوع ویروس کرونا لیگ‌های داخلی برخی کشورها در گذشته نصفه‌ونیمه باقی‌مانده و همین موضوع باعث شد کنفدراسیون فوتبال آسیا راهکارهای جدیدی را برای نمایندگان کشورهایی که لیگ‌های آنها نیمه‌کاره رها شده بود برای حضور در لیگ قهرمانان اندیشیده و چه بسا همین موضوع نیز چراغ‌راه آینده برای بررسی معضل به وجود آمده شود.

در این خصوص شنیده می‌شود احتمالا در مذاکره صورت‌گرفته بین فدراسیون‌ها با کمیته مسابقات کنفدراسیون فوتبال آسیا، فدراسیون‌ها بتوانند با ادله لازم، نماینده‌هایی که از اولویت حضور برخوردار هستند را معرفی کرده و امکان انجام این کار وجود دارد. به‌طور مثال این‌طور عنوان شود که از لحاظ اهمیت ورزشی و ثبت دستاوردهای لازم فنی و مقامی در دو فصل اخیر و براساس ادغام صورت‌گرفته، نمایندگانی که معرفی می‌شوند از صلاحیت بیشتری برای حضور در فصل جدید برخوردار هستند.

نکته محرز این است که هنوز AFC در این مورد تصمیم‌گیری نکرده و شاید در آینده براساس دستورالعملی، نمایندگان دو فصل بعدی انتخاب شوند اما در گذشته با توجه به پاندمی کرونا و این موضوع که برخی لیگ‌ها برگزار نشدند یا نیمه‌کاره ماندند؛ این اتفاق باعث شد کنفدراسیون آسیا به این فدراسیون‌ها اعلام کند که کشورها سهمیه‌های خود را با توجه به صلاحیت‌های ورزشی اعلام کنند که امکان دارد این ماجرا نیز در دو فصل آینده درخصوص اعلام نمایندگان برخی کشورها ازجمله نمایندگان کشورهای غربی همچنین فدراسیون فوتبال ایران عملیاتی و اجرا شود. فدراسیون‌های عضو نیز باید توضیح لازم را بدهند که بر چه اساس و قاعده‌ای به این نتیجه رسیده‌اند و این یعنی نمایندگان کشورها نیز باید مستدل و منطقی ازسوی فدراسیون‌های خود انتخاب شوند تا این ادله موجب پذیرش کنفدراسیون آسیا شود در غیر این صورت برخی اتفاقات می‌تواند تنبیهات انضباطی و تبعات بعدی را به همراه داشته باشد. شاید در آینده در این خصوص تمهیداتی اندیشیده شود اما تا الان چیزی اعلام نشده است.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک